Twee dagen fietsen in Luxemburg

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Nog even een banden-vraagje:
Kan ik gewoon blijven rijden op mijn Nobby Nic's 2.35 op de officiële paden?
Of is het verstanding om iets steviger en met iets grotere noppen te monteren?

(rij met binnenbanden)
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Araldo schreef: wo 7 juli 2021, 22:01 Helemaal mee eens: Beaufort/Berdorf eergisteren gereden en is een hele mooie route. Heeft zeker mijn voorkeur boven Echternach en Bech. Overmorgen ga ik waarschijnlijk Larochette rijden.
Ik wil in september naar Luxemburg en daar zaterdag Beaufort/Berdorf rijden en zit nu te kijken voor Larochette voor de vrijdagmiddag. Hoe was de route? Het ziet er mooi uit, maar ben benieuwd of er wat technisch tussen zit.
Meegs schreef: wo 14 juli 2021, 10:30 Nog even een banden-vraagje:
Kan ik gewoon blijven rijden op mijn Nobby Nic's 2.35 op de officiële paden?
Of is het verstanding om iets steviger en met iets grotere noppen te monteren?

(rij met binnenbanden)
Idem deze vraag, maar ik rij met RR/RR tubeless. Ik ben naar andere banden aan het kijken voor een weekend Luxemburg, maar vraag me af of het verstandig is met mijn combinatie.
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Meegs schreef: wo 14 juli 2021, 10:30 Nog even een banden-vraagje:
Kan ik gewoon blijven rijden op mijn Nobby Nic's 2.35 op de officiële paden?
Of is het verstanding om iets steviger en met iets grotere noppen te monteren?

(rij met binnenbanden)
Ik denk niet dat stevigere banden echt nodig zijn. Ik heb zelf met XC-bandjes gereden (Specialized Fast Trak, 2.3" voor, 2.1" achter) en dat ging ook prima. Alleen op natte stenen kwam ik in steile klimmetjes af en toe net wat tractie tekort, maar ik kwam niet in de problemen. Een iets zwaardere band en grotere noppen had misschien net iets meer zekerheid en comfort kunnen geven, maar dus niet per se noodzakelijk. Ook geen lekke banden gehad (tubeless). Als ik achteraf gezien iets had willen aanpassen dan was het het voorblad: ik reed nu met 34t, maar 32t was fijner geweest met de stijle klimmen (percentages van boven 15% komen regelmatig voor).
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

MarkMeisner schreef: wo 14 juli 2021, 10:48
Ik wil in september naar Luxemburg en daar zaterdag Beaufort/Berdorf rijden en zit nu te kijken voor Larochette voor de vrijdagmiddag. Hoe was de route? Het ziet er mooi uit, maar ben benieuwd of er wat technisch tussen zit.
Larochette is een route met wat meer kortere, maar ook steilere klimmen en afdalingen. Iets minder steen in de ondergrond, waardoor het hier en daar (na regenval) wat glibberig was. Iets meer noppen is op deze route wel fijn als het geregend heeft. Echt technisch is het niet, in de zin dat er geen drops, jumps, etc in zitten. Ik ben bij twee afdalingen afgestapt, omdat het er erg glad uitzag en er geulen in zaten, waardoor er weinig ruimte om een ideale lijn te rijden. Maar dat heeft denk ik meer met mijn onzekerheid te maken (ik ben niet echt een dare devil :lol: ), dan dat het echt gevaarlijk was. Als ik een tweede ronde had gereden dan was ik er waarschijnlijk gewoon vanaf gereden (eerste rondje is altijd een beetje verkennen voor mij, maar van een tweede ronde komt het dan vaak niet :D )

Maar laat je vooral niet afschrikken: rondje is prima te doen, af en toe steil, nergens gevaarlijk.

Wil je écht technisch rijden dan moet je niet de vaste routes gaan rijden, maar bijvoorbeeld wandelpaden nemen. Als het rustig is kan dat prima. Had er dan wel rekening mee dat je vaak moet afstappen, omdat veel paden ook trappen hebben of rotsen waar niet over te fietsen valt. In dat geval moet je even je fiets op de rug nemen. Als dat je ding is: vooral doen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ah cool. In Lux mag je dus overal fietsen. Ik heb er wel al een paar keer gewandeld tijdens vakanties en dat was flink genieten! Dan gaan we ons de vrijdag wel vermaken, ik weet nog wel wat mooie plekken!
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

MarkMeisner schreef: wo 14 juli 2021, 12:36 Ah cool. In Lux mag je dus overal fietsen. Ik heb er wel al een paar keer gewandeld tijdens vakanties en dat was flink genieten! Dan gaan we ons de vrijdag wel vermaken, ik weet nog wel wat mooie plekken!
Ik ben nergens borden tegengekomen dat het niet mag. Een groot deel van de vaste routes gaan ook over wandelroutes. Over het algemeen zijn de mensen ook gewoon relaxt als er een fietser voorbij komt. De gevallen dat mensen geen ruimte voor een fietser wilde maken waren op één hand te tellen en in alle gevallen waren dat Nederlandse wandelaars :-?
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

:-q Dank je voor je antwoord Araldo.
Scheelt mij weer speurwerk naar op voorraad zijnde banden.

Over verzetten maak ik me weinig zorgen met een 2x 11 speed.

@MarkMeisner: alvast veel plezier, en hopen dat we in september Luxemburg gewoon in mogen.
:bier:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Meegs schreef: wo 14 juli 2021, 13:28 :-q Dank je voor je antwoord Araldo.
Scheelt mij weer speurwerk naar op voorraad zijnde banden.

Over verzetten maak ik me weinig zorgen met een 2x 11 speed.

@MarkMeisner: alvast veel plezier, en hopen dat we in september Luxemburg gewoon in mogen.
:bier:
Thanks, jij ook veel plezier!
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ook in Luxemburg is er veel regen gevallen. Echternach , bettendorf en meer dorpen staan vol met water. De schade lijkt enorm te zijn. In het bos, zover ik het kon zien, zijn er op sommige plekken aardverschuivingen geweest en bomen omgevallen en veeeeel water omlaag gekomen. Ik verblijf hier tot donderdag volgende week. Hopelijk is het gewoon veilig en mogelijk om te blijven mountainbike. Gelukkig is Luxemburg heel snel met afzetten van gevaarlijke plekken en het repareren daarvan.

Als ik zag hoe een hele camping onder water stond, caravans half onder water stond, een caravan tegen een boom was gegooid door het water dan mag ik niet klagen als fietsen mijn enige probleem is geworden hier. Wij zitten in een chalet en zitten hoog.

https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/1755265.html
Jurrew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 9 augustus 2020, 17:53

Is er iemand die mij zou kunnen helpen aan een GPX bestand van de “tour lac de la haute Sure" . Ik las wat reacties van mensen en ben erg benieuwd! Mocht je een andere mooie route hebben in de omgeving van Esch-sur-Sûre, dan houd ik mij ook zeker aanbevolen! Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Jurrew schreef: wo 18 augustus 2021, 12:53 Is er iemand die mij zou kunnen helpen aan een GPX bestand van de “tour lac de la haute Sure" . Ik las wat reacties van mensen en ben erg benieuwd! Mocht je een andere mooie route hebben in de omgeving van Esch-sur-Sûre, dan houd ik mij ook zeker aanbevolen! Alvast bedankt!
Op outdooractive.com staan er een paar ( let op switch naar any language) gpx met beschrijving in het Duits. 'Schieben' is afstappen en fiets duwen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ter info:

De leuke afdaling van het kasteeltje van Beaufort is vanaf het tweede gedeelte afgesloten/weg... Bovenste stuk met het brugje heeft geen schade gehad maar daaronder zijn stukken weggespoeld. Ik zag op de gps dat er rechts nog een pad/track loopt maar heb deze niet gereden vorige week. Rest van de trails zijn goed te doen. De grond is nog wel zacht en zwaar op veel stukken door gebrek aan drainage. Duitse trails lager er allemaal zeer goed bij.
Afbeelding

Afbeelding

De trails aan de andere kant van Weilenbach ook goed.
Nog een flinke stair sets of Doom gevonden vanuit de Liboriuskapelle naar Echternach (halve kilometer aan trap met een steil einde. Helaas onderste stuk bij Echternach moeten lopen door gladde en natte treden en geen grip/remweg. Fiets ging steeds harder...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Jurrew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 9 augustus 2020, 17:53

Dat zie er goed uit Pat! Is dit Berdorf? Dankjewel Willem ik ga even zoeken. Is die route Tour du Lac haut Sûre eigenlijk een wandelroute? En mag je als mountainbiker over wandelpaden rijden? Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Jurrew schreef: do 19 augustus 2021, 13:00 Dat zie er goed uit Pat! Is dit Berdorf? Dankjewel Willem ik ga even zoeken. Is die route Tour du Lac haut Sûre eigenlijk een wandelroute? En mag je als mountainbiker over wandelpaden rijden? Alvast bedankt!!
Ja het zijn wandelpaden (heel veel singletracks dus) en je mag er rijden. Linkje https://www.outdooractive.com/mobile/de ... 168076757/

Overigens vanuit Esch heeft Elias Van Hoeydonck ook een aantal monsterlijke asfalt routes uitgestippeld (en gereden op een 26 inch singlespeed). Zie: http://forum.4bikers.be/index.php/topic,13117.0.html
De ultra versie heeft 15.600 hoogtemeters.Er is ook een 'light' versie met 9.200 hm. 'Light' is dus ook hier nog ongezond zwaar.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Pat. schreef: do 19 augustus 2021, 12:05 Ter info:

De leuke afdaling van het kasteeltje van Beaufort is vanaf het tweede gedeelte afgesloten/weg... Bovenste stuk met het brugje heeft geen schade gehad maar daaronder zijn stukken weggespoeld. Ik zag op de gps dat er rechts nog een pad/track loopt maar heb deze niet gereden vorige week. Rest van de trails zijn goed te doen. De grond is nog wel zacht en zwaar op veel stukken door gebrek aan drainage. Duitse trails lager er allemaal zeer goed bij.
Afbeelding
Bedankt voor de info.
Zojuist de planning gekeken en de route rond Beaufort stond er niet op. Kan ik er ter plekke het eventueel nog aan de planning toevoegen.
Planning vooralsnog bestaat heel "saai" uit de vaste routes van: https://map.geoportail.lu/theme/tourism ... hair=false

Maar ik verwacht dat het voor ons allesbehalve saai zal zijn :bier:
Plaats reactie