Twee dagen fietsen in Luxemburg

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 februari 2020, 14:40 Ik ken camping Pinedo en Martbusch, en Martbusch heeft met flinke afstand mijn voorkeur. Het nieuwe sanitair gebouw is super.
Ook mag je er na s morgens uitchecken s middags na het fietsen nog douchen, dus geen flauw gedoe.
:-q :-q
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
GevaK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 9 april 2019, 21:36

Rob57 schreef: ma 10 februari 2020, 15:53 Misschien camping Gaalgebierg in Esch-sur-Alzette? Met vaste routes in de directe omgeving, of zie Komoot. Was in oktober vorig jaar de speeltuin, over de Red Rocks, van het Nationaal kampioenschap MTB Marathon van Luxemburg (75 km) .. Is dat lang genoeg?
Hoe is camping Gaalgebierg bevallen? Halverwege juli gaan we met een groep in die regio MTB'en. Is er ergens een .gpx van die MTB Marathon beschikbaar?
Rob57
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 14:37

De camping is mij goed bevallen. Verwacht geen 'toeters en bellen', wel goed sanitair en een klein restaurant. Omgeving, de doodlopende weg naar de camping, kan druk zijn met dagjesmensen. In de buurt zijn meerdere beborde, vaste MTB-routes. Zeker de moeite waard.
Hierbij de link naar de parcoursen van de 2-daagse: https://rr-challenge.lu/2020/de/mtb-day/
Waarbij de 75 km ook door de Red Rocks loopt (aanrader!)
Een dropper-post op de fiets kwam mij goed van pas, is toch ff wat anders dan onze vlakke zandpaden ..
GevaK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 9 april 2019, 21:36

Rob57 schreef: za 20 juni 2020, 11:30 Een dropper-post op de fiets kwam mij goed van pas, is toch ff wat anders dan onze vlakke zandpaden ..
Klinkt prima, heb gereserveerd!

En thanks voor de link. Daarvoor gaan we juist naar het buitenland :wink:
NielsW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 18:00
Mijn mountainbike: Kona Honzo (2021)

Ik wil komende maand met mijn dochter (12 jaar) 2 dagen naar luxemburg (Larochette, camping Birkelt) en dan ook fietsen, kan iemand mij vertellen hoe de Larochtte trail is in vergelijking met de Veluwezoomroute (of andere route in Nederland). Veluwezoomroute is om de hoek voor ons en het merendeel daarvan komt ze fietsend goed door .Bij de meest technische (nieuwe) stukken ie het soms even afstappen of loop ik mee om haar op te vangen. Klimmen, afstand en conditie is geen probleem .

Kan ik de Larochette route proberen met haar, of is het beter om een stukje met de auto te rijden en de route Bech of Echternach te doen?
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

De route van LaRochette ken ik niet maar Luxemburg is toch wel een stuk technischer dan Nederland :)
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cube AIM schreef: di 8 september 2020, 15:04 De route van LaRochette ken ik niet maar Luxemburg is toch wel een stuk technischer dan Nederland :)
Precies.

Geen idee wat te adviseren.
Want erg mooi fietsen daar, maar andere koek dan NL.
Pak de zwaarste route van Z Limburg en dat keer 2 of 3.
Echternach, Beaufort, La Rochette.
Voor wie het kan is het een stukje mtb hemel.
Voor wie het niet kan is het een hel.
Nu zijn er wel makkelijke en moeilijke trails, maar geen vakke trails.
Hoogteverschillen die je tegen kunt komen zijn 5 a 10 keer de Veluwe.
Dus geweldig mooi, maar niet zonder voorbehoud.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
NielsW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 18:00
Mijn mountainbike: Kona Honzo (2021)

Duidelijk, dan laat ik voor nu de Larochette route links liggen en rijden we eerst Bech , volgens visit luxemburg 'eenvoudig en zeer geschikt voor gezinnen' en afhankelijk van de ervaring daar de volgende dag eventueel Echternach.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de logistiek het toelaat gewoon de fietsen meenemen, maar houd er rekening mee dat je de plannen moet bijstellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

NielsW schreef: ma 7 september 2020, 18:17 Ik wil komende maand met mijn dochter (12 jaar) 2 dagen naar luxemburg (Larochette, camping Birkelt) en dan ook fietsen, kan iemand mij vertellen hoe de Larochtte trail is in vergelijking met de Veluwezoomroute (of andere route in Nederland). Veluwezoomroute is om de hoek voor ons en het merendeel daarvan komt ze fietsend goed door .Bij de meest technische (nieuwe) stukken ie het soms even afstappen of loop ik mee om haar op te vangen. Klimmen, afstand en conditie is geen probleem .

Kan ik de Larochette route proberen met haar, of is het beter om een stukje met de auto te rijden en de route Bech of Echternach te doen?
Larochette is niet echt technisch, eigenlijk lijkt het wel op de oude Posbank route maar dan met extra hoogtemeters. Dwz zo was het 2jaar geleden.
NielsW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 18:00
Mijn mountainbike: Kona Honzo (2021)

Bedankt, nu ga ik weer twijfelen, Larochette route is wel dichtbij. Het gaat er vooral om met zijn tweeen een leuk weekend te hebben, fietsen kunnen zonder problemen mee. Als we alleen in het zwembad liggen is het ook goed, maar ik denk dat we het alletwee leuker vinden om een flink deel van de dag op de fiets te zitten. Kan me ook voortstellen dat het moeilijk is advies te geven, maar met de vergelijking oude posbank route kan ik echt wat.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, La Rochette is minder zwaar dan ik dacht, zatmet de trails van Echternach, Berdorf en Beaufort in mn hoofd.
Maar zoals ik al zei, als je plek hebt toch meenemen en proberen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik heb met mijn dochters, waarvan de jongste toen net 12 was ook wel eens daar in de buurt gereden. Berdorf richting Beaufort.Ze vond het leuk, ja de beruchte klim daar kwam ze niet op, maar zo een lange steile klim heb je niet in Larochette. De cijfers qua lengte 26 km en hoogteverschil 670 meter) is vergelijkbaar ( iets , 50 meter of zo, meer hoogteverschil) met Vijlen. Als je Veluwezoom aan kan, dan is Vijlen de volgende stap.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

TenZNL schreef: wo 9 september 2020, 00:06
NielsW schreef: ma 7 september 2020, 18:17 Ik wil komende maand met mijn dochter (12 jaar) 2 dagen naar luxemburg (Larochette, camping Birkelt) en dan ook fietsen, kan iemand mij vertellen hoe de Larochtte trail is in vergelijking met de Veluwezoomroute (of andere route in Nederland). Veluwezoomroute is om de hoek voor ons en het merendeel daarvan komt ze fietsend goed door .Bij de meest technische (nieuwe) stukken ie het soms even afstappen of loop ik mee om haar op te vangen. Klimmen, afstand en conditie is geen probleem .

Kan ik de Larochette route proberen met haar, of is het beter om een stukje met de auto te rijden en de route Bech of Echternach te doen?
Larochette is niet echt technisch, eigenlijk lijkt het wel op de oude Posbank route maar dan met extra hoogtemeters. Dwz zo was het 2jaar geleden.
jij kunt je wel aardig redden als het wat technisch wordt :tong iemand van 12?.
ik heb een aantal keren op de camping birkelt gestaan maar ik weet nog goed dat ik in een afdaling opzij keer en dacht wat rijd daar???
bleek de track vol op een drukke weg uit te komen. om die route nu te vergelijken met een in NL gaat mij te ver.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Luc151 schreef: ma 12 oktober 2020, 12:54
TenZNL schreef: wo 9 september 2020, 00:06

Larochette is niet echt technisch, eigenlijk lijkt het wel op de oude Posbank route maar dan met extra hoogtemeters. Dwz zo was het 2jaar geleden.
jij kunt je wel aardig redden als het wat technisch wordt :tong iemand van 12?.
ik heb een aantal keren op de camping birkelt gestaan maar ik weet nog goed dat ik in een afdaling opzij keer en dacht wat rijd daar???
bleek de track vol op een drukke weg uit te komen. om die route nu te vergelijken met een in NL gaat mij te ver.
Haha, dat klopt maar in mijn herinnering is het aandeel technische singletracks heel beperkt. Ja, er zitten idd wat pittige klimmen in maar het meeste is rechttoe rechtaan, je hebt niet meer techniek dan op de Posbank nodig (itt Beaufort/Berdorf waar sommige passages ook mij te gek waren). Mijn strava zegt 27km en 555 hm`s, ik heb dat rondje ook samen met m`n vrouw gedaan die helemaal geen technisch rijder is.
Plaats reactie