Twee dagen fietsen in Luxemburg

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Eens een vraag, vandaag de dag wil iedereen al snel een enduro of trail mtb als er een hobbel in de weg zit.

Maar zijn de routes rond Mullerthal wel rijdbaar met een xc georiënteerde mtb? Of zeggen jullie niet aan beginnen?
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Wildfire schreef: zo 21 maart 2021, 20:35 Eens een vraag, vandaag de dag wil iedereen al snel een enduro of trail mtb als er een hobbel in de weg zit.

Maar zijn de routes rond Mullerthal wel rijdbaar met een xc georiënteerde mtb? Of zeggen jullie niet aan beginnen?
Zijn prima te doen op een xc hardtail :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wildfire schreef: zo 21 maart 2021, 20:35 Eens een vraag, vandaag de dag wil iedereen al snel een enduro of trail mtb als er een hobbel in de weg zit.

Maar zijn de routes rond Mullerthal wel rijdbaar met een xc georiënteerde mtb? Of zeggen jullie niet aan beginnen?
De route van bijv. de Millman is goed te doen op de XC fiets, ook op een HT, en zo zijn er nog meer.
Maar er zijn ook trails (vaak dicht bij de route vd Millman) die een uitdaging zijn voor je trailbike of enduro fiets.
En voor de rijder, want doorgaans kan de fiets meer dan de rijder ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

dat laatste inderdaad 100%, er zijn daar vooral smalle technische passages waar je vooral skills nodig hebt en niet zoveel lange snelle lompe afdalingen waar je 150mm nodig hebt om je gebrek aan techniek te compenseren.

Een setje stevig rubber is wel aan te raden ivm steen/rots. Als je ingeklikt rijdt kunnen langzame technische passages ook spannend zijn, dus misschien flats overwegen. Is ook fijner als je even moet lopen om je fiets ergens overheen te tillen. Eventueel een setje kniebeschermers, want een puntige rots valt toch anders dan een naalden tapijtje.

Als je gewoon de routes gaat rijden geldt bovenstaande niet en kun je zonder aanpassingen gaan rijden. Stevige banden zou ik wel aanraden
Jurrew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 9 augustus 2020, 17:53

Zelf ben ik afgelopen jaar in Berdorf geweest. Normaal kom ik hier alleen voor het rotsklimmen. Door Corona hebben we besloten hier langer te blijven en ook te gaan Mtb’en.

Ik moet zeggen dat ik de routes erg leuk vond. Er zaten niet super veel technische stukken in, ze waren er wel. Alles gedaan op een 100 mm hardtail.

Ik heb genoten! Beiden routes bij berdorf gefietst. Moet zeggen dat de klim naar Martbusch idd behoorlijk pittig is. Hierdoor is mijn interesse voor een trailbike ontstaan, deze dan ook aangeschaft!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Zit te denken om in september naar Luxemburg te gaan, maar is het ook legaal (als in wordt toegestaan) om buiten de vaste routes te rijden? Bijvoorbeeld dus op wandel- en /of ruiterpaden?
Dan kan ik misschien ook routes maken in Komoot...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Meegs schreef: wo 30 juni 2021, 15:02 Zit te denken om in september naar Luxemburg te gaan, maar is het ook legaal (als in wordt toegestaan) om buiten de vaste routes te rijden? Bijvoorbeeld dus op wandel- en /of ruiterpaden?
Dan kan ik misschien ook routes maken in Komoot...
Ja, al zijn sommige van die wandelpaden stukken heftiger dan de vaste routes (BTDT)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dank je :)
We gaan het meemaken. Huisje in de buurt van Hoscheid gereserveerd. Zag dat daar in de buurt wel een aantal vaste routes zijn.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Meegs schreef: do 1 juli 2021, 08:39 Dank je :)
We gaan het meemaken. Huisje in de buurt van Hoscheid gereserveerd. Zag dat daar in de buurt wel een aantal vaste routes zijn.
Je kan voor de buurt van Hoscheid ook nog wel even op Trailforks kijken.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ook ik ga dit jaar naar Luxemburg, consdorf. Twee jaar geleden bij redrock mijn voorband lek gereden (bontrager xr2) en in mullerthal ook. Vorig jaar, met mezcal TNT achter en wolfpack race voor, totaal geen lekke banden gehad. Toen niet bij Red rock gereden. Dit jaar ga ik het proberen met wolfpack speed achter en wolfpack race voor. Hopelijk zijn deze stevig genoeg. Ik rij met latex binnenband. Rij altijd de vaste routes. Dit jaar maar eens de millman gpx volgen. Ben benieuwd.

Je gaat je in ieder geval niet vervelen in Luxemburg

Iemand enig idee waar de mill man trail gpx te vinden is?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Ik heb de bovenstaande route vandaag proberen te rijden, maar liep al snel vast op paden die inmiddels helemaal zijn dichtgegroeid. De route is ook van 2015, dus op zich niet vreemd dat er het een en ander niet meer begaanbaar is. Een recent route van de Mill Man kon ik helaas niet vinden. Uiteindelijk maar de routes van Echternach en Bech aan elkaar geknoopt en nog wat losse paden gereden via Komoot. Ook in laatste geval veel paden niet meer begaanbaar. Maar al met al wel genoten van deze schitterende omgeving.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Araldo schreef: wo 7 juli 2021, 20:17 Ik heb de bovenstaande route vandaag proberen te rijden, maar liep al snel vast op paden die inmiddels helemaal zijn dichtgegroeid. De route is ook van 2015, dus op zich niet vreemd dat er het een en ander niet meer begaanbaar is. Een recent route van de Mill Man kon ik helaas niet vinden. Uiteindelijk maar de routes van Echternach en Bech aan elkaar geknoopt en nog wat losse paden gereden via Komoot. Ook in laatste geval veel paden niet meer begaanbaar. Maar al met al wel genoten van deze schitterende omgeving.
Dat is wel balen. Ik wilde hem volgende week ook rijden.

In welk gebied waren de paden helemaal dichtgegroeid? Hopen dat er een recentelijker gpx te vinden is.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

bijkerk0318 schreef: wo 7 juli 2021, 21:24

In welk gebied waren de paden helemaal dichtgegroeid? Hopen dat er een recentelijker gpx te vinden is.
Een GPX uit 2019 is makkelijk te vinden: https://nl.wikiloc.com/routes-mountainb ... 9-54557234

Maar of dat je probleem oplost?

Ik zou overigens liever (als je uitgezette trails wil rijden) Berdorf/Beaufort en Larochette aan elkaar koppelen dan Echternach en Bech: https://www.mullerthalcycling.com/app/d ... 1322823721
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Helemaal mee eens: Beaufort/Berdorf eergisteren gereden en is een hele mooie route. Heeft zeker mijn voorkeur boven Echternach en Bech. Overmorgen ga ik waarschijnlijk Larochette rijden.
Plaats reactie