stacaravan Oostenrijk / bergen?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik zoek voor komende zomer nog een vakantieplek voor ons gezin. Zeer sterke voorkeur voor een huur-accommodatie zoals een stacaravan op een camping, omdat we nog erg jonge kinderen hebben (1 en 5). Die moeten vrij kunnen spelen. Dat heb je met een chalet / appartement toch veel minder.
Het aantal huuraccommodaties op campings in Oostenrijk lijkt tegen te vallen. Noord-Italie behoort ook wel tot de mogelijkheden, of als iemand anders een mooi bergachtig gebied kent met dergelijke accommodaties uiteraard ook.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Waarom niet naar Frankrijk?
Wij hebben in een huisje gezeten op http://www.lesairelles.com/home.html , bij Embrun.
Hoeveel meer bergen wil je hebben? Mountainbikeroutes genoeg, van technisch tot makkelijk. Als het allemaal niet te technisch moet, maar wel mooi kun je de Col du Parpaillon op, Les Orres met een bikepark, de Vercors voor schitterende wandelingen.
Een van mijn favoriete berggebieden wegens de diversiteit en de bijna-garantie voor mooi weer. Je zit aan de goede kant van de hoofdkam, waardoor het weer zeer sterk wordt beinvloed door de Provence-Cote d'azur.

Afbeelding
Bicycle, bicycle, bicycle
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

camping ziet er heel mooi uit!
We hebben 'iets' tegen Frankrijk door eerdere vakanties, maar zou het zelf wel weer overwegen. Kijken of ik mijn wederhelft ook zo ver krijg :) een mooie camping helpt dan zeker mee.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Camping is ruim opgezet, eigenaren zijn prima mensen.
Ik snap de lichte weerstand tegen fransen, maar zoals bijna overal ter wereld zijn de locals in de bergen toch vaak net ff iets beter te pruimen.
Zoals ik al schreef is het voor mij in dat gebied de totale combi van weerzekerheid, ruigheid van de bergen en de diversiteit die mij wel een beetje fan maakt.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

daniel1975 schreef: di 11 februari 2020, 12:33 Waarom niet naar Frankrijk?
Wij hebben in een huisje gezeten op http://www.lesairelles.com/home.html , bij Embrun.
Hoeveel meer bergen wil je hebben? Mountainbikeroutes genoeg, van technisch tot makkelijk. Als het allemaal niet te technisch moet, maar wel mooi kun je de Col du Parpaillon op, Les Orres met een bikepark, de Vercors voor schitterende wandelingen.
Een van mijn favoriete berggebieden wegens de diversiteit en de bijna-garantie voor mooi weer. Je zit aan de goede kant van de hoofdkam, waardoor het weer zeer sterk wordt beinvloed door de Provence-Cote d'azur.

Afbeelding
Omgeving Guillestre Embrun is zeker de moeite waard.
Er zijn een aantal leuke campings en als je een beetje frans spreekt zijn die fransen best aardig ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

ThaSingleTrackMastah schreef: di 11 februari 2020, 20:52 Omgeving Guillestre Embrun is zeker de moeite waard.
Er zijn een aantal leuke campings en als je een beetje frans spreekt zijn die fransen best aardig ;)
+1 en +1 8)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Er zijn echt wel aardige sympathieke fransen; ik heb het geluk ze alle drie persoonlijk te kennen :winkie:
Maar serieus: ik vind vrijwel overal ter wereld een verschil zitten tussen "bergbevolking" en de rest van een land. Vaak wat gemoedelijker, vriendelijker, behulpzamer, etc.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo'n 100x in Frankrijk op vakantie geweest
Zomer en winter, binnenland, bergen en kust.
Als ik heel diep graaf heb ik 1 slechte ervaring, een hotdogverkoper in Avoriaz die me geld teruggaf van een biljet van 10 ipv 20, en stug bleef volhouden.
Mijn briefje van 20 lag bovenin z'n geldla.
Dus m'n briefje over de counter teruggepakt en opnieuw overhandigd.
Met tegenzin gaf hij toen 10 extra wisselgeld.
Daarna vroeg hij of ik mosterd op de hotdog wilde.
Oui. zei ik.
Ik kreeg een halve liter Amore mosterd op mn hotdog.
Ik heb gedaan alsof er niets aan de hand was en 100 servetjes gebruikt om alle mosterd er af te vegen.
Dus dat was de enige neg. ervaring.
En achteraf kan ik er best om lachen. :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 februari 2020, 14:23 Zo'n 100x in Frankrijk op vakantie geweest
Zomer en winter, binnenland, bergen en kust.
Als ik heel diep graaf heb ik 1 slechte ervaring, een hotdogverkoper in Avoriaz die me geld teruggaf van een biljet van 10 ipv 20, en stug bleef volhouden.
Mijn briefje van 20 lag bovenin z'n geldla.
Dus m'n briefje over de counter teruggepakt en opnieuw overhandigd.
Met tegenzin gaf hij toen 10 extra wisselgeld.
Daarna vroeg hij of ik mosterd op de hotdog wilde.
Oui. zei ik.
Ik kreeg een halve liter Amore mosterd op mn hotdog.
Ik heb gedaan alsof er niets aan de hand was en 100 servetjes gebruikt om alle mosterd er af te vegen.
Dus dat was de enige neg. ervaring.
En achteraf kan ik er best om lachen. :winkie:
Mooie anekdote :D

Maar verder met je eens. Het blijkt nog steeds populair te zijn om te roepen dat alle Fransen een stel chagrijnige boeren zijn, maar mijn ervaring na 25 jaar Frankrijk is ook dat als je een beetje je best doet om je verstaanbaar te maken ze je graag willen helpen. In de toeristische gebieden waar veel jongeren werken is het zelfs zo dat ze een redelijk woordje Engels spreken tegenwoordig.
Laatst gewijzigd door Agamer op wo 12 februari 2020, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Denk dat een mod maar ff een stukje van deze discussie naar het cafe moet verhuizen ;-)
Is het niet zo dat in ALLE toeristische gebieden het lijkt alsof er geen normale mensen meer zijn? Rome staat bij mij met kop en schouders bovenaan qua toerist-onvriendelijkheid, gevolgd door Parijs. Centrum Amsterdam vind ik ook geen zak aan.
Cote d azur gaat goed op de kleinere campings, op de grote parken is het ook vaak gewoon heel beroerd. Die 3 goede fransen die ik ken :winkie: wonen in Frejus en die geven zelf ook aan dat de toeristen toch wel blijven komen, maar dat ze goed begrijpen dat er soms behoorlijk wordt afgegeven op de mentaliteit/kwaliteit van het personeel in de toeristische sector daar. Als ik met hun ga eten in St Rafael ervaar ik ook dat de bediening heel anders is.
Aan de andere kant heb ik in Guillestre meegemaakt dat de campingeigenaar met een enorme emmer vers geplukte kersen de huisjes langs ging en kon je je schaaltje vullen, werd vorig jaar speciaal voor ons in de Vaucluse het zwembad open gegooid incl de glijbaan en bubbelbad.
Bicycle, bicycle, bicycle
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Dank voor de reacties. Mijn 'iets tegen' Frankrijk moet ik misschien nuanceren door een 'niets met' Frankrijk. Dat ligt deels bij onszelf (taal) maar mijn ervaring is dat bijvoorbeeld de route markering daar erg onbetrouwbaar is, iets wat voor ons als fanatieke bergwandelaars best wel eens tot problematische situaties heeft geleid in de Alpen. En bij de lokale VVV weet vervolgens niemand waar wandeling X begint etc of waarom je uberhaupt daar iets toeristisch zou willen doen.

Tegenwoordig zal dat minder een probleem zijn met mobiel/gps/maps.

Ik ga me zaterdag eens in de omgeving verdiepen maar ben al wel redelijk overtuigd :)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

geboekt, dank voor de tip. Nog nooit zoveel betaald voor een vakantie maar (helaas) voor het eerst verplicht in het hoogseizoen. Daniel ik stuur je een PB
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als jullie graag bergwandelingen maken hier alvast een tip: naar de top van de Pic du Morgon. Goed te volgen, geen bergbeklimmen maar wel een sportieve wandeling. Misschien wat druk in het hoogseizoen, want het is echt de moeite waard.
Het uitzicht op de top op 2.300m is namelijk fantastisch, je kijkt zo op het 1.600m lager gelegen meer! De wandeling is alleen niet geschikt voor kleine/jonge kinderen... dat kan natuurlijk een dingetje zijn op gezinsvakantie.
Afbeelding

Verder barst het daar van de mtb-mogelijkheden, ik boek elk jaar een week bij een (NL) gite boven Guillestre (in Champcella). Veel gezien inmiddels, maar aangezien je lekker achter de gids aan kunt hobbelen zelf nooit routes uit hoeven zoeken :D

Mooie streek, denk dat jullie daar een leuke vakantie kunnen hebben :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

kermit schreef: di 18 februari 2020, 09:22 maar aangezien je lekker achter de gids aan kunt hobbelen zelf nooit routes uit hoeven zoeken :D
Voor mij is dat juist een groot deel van de (voor-)pret!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Tip: dag in bike park van Les Orres is zeker leuk. En ik vond bikepark in Puy st.Vincent, ca 35 minuten rijden naar Noorden, heel gemoedelijk en heeft paar leuke trails. Niet al te moeilijk.
Plaats reactie