Gravelmogelijkheden Barcelonette

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
havana

Ik ga binnenkort (hopelijk) naar Barcelonette. Ik ben er vorig jaar ook geweest en heb toen heerlijk gefietst met de racefiets. Ik neem dit jaar naast mijn racefiets ook mijn gravelfiets mee omdat ik graag de Col du Parpaillon eens wil beklimmen.

Nu vroeg ik me af of er nog meer routes zijn die eventueel met de gravelfiets te doen zijn? Ik heb al gekeken op Gravelmap maar daar vind ik niet veel.

Wel heb ik een PDF gevonden met de lokale MTB routes, maar het is me niet duidelijk welke eventueel met een gravelfiets te doen. Nu hoor ik je zeggen "neem dan gewoon een MTB mee" maar die heb ik niet en gaat er voorlopig ook niet komen helaas.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

https://www.utagawavtt.com/search?city= ... &u=1&aa=10
Utagawa is dé Franse bron voor de informatie die je zoekt. Het gebied is toegespitst op ski en mtb, dus je zult goed moeten zoeken. Maar zover was je waarschijnlijk zelf ook al.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ik denk dat er wel voldoende pistes zijn, de zogenaamde 4 X 4 onverharde wegen, maar de hellingsgraad ligt behoorlijk hoog in dat gebied, dus ik weet niet of je toekomt met de versnellingen op je gravel.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Je zult dan vooral door de ski gebieden rijden denk ik. Achter Les Orres liggen bijvoorbeeld de nodige gravelpaden tussen de pistes, maar wel idioot steil.
Dat red je echt niet met de gravelbike.
Verder zijn er nog wel nodige 4x4 geschikte brandwegen (althans, ik denk dat het dat zijn) wellicht via googlemaps wel te traceren.
Denk dat je met de racefiets mooiere rondjes kunt rijden Frank.

Rode atb routes in die regio vinden wij in NL gewoon zwart :winkie:
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

inderdaad een steil dal, met in de afdalingen mooie singletracks.
vaste route 1 is een lus zonder singletrack in de afdaling
9 en 11 gaan over dezelfde weg omhoog en omlaag.
alle andere routes kan je de klim nemen en dan weer over dezelfde weg omlaag.
de paar stukken van de transubayenne die ik gedaan heb waren ook allemaal onverharde wegen over de dal bodem.

hier staan nog wat meer van de vaste routes beschreven:
https://www.mountainbike.wiki/barcelonnette/
havana

Dank allen. De Transubayenne lijkt redelijk te doen, althans het stuk richting het meer?

Verder geen groot probleem, met de racer is er genoeg te doen en hopelijk gaan we later nog een weekje naar een ander gebied en wellicht is daar iets meer te gravelbiken.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

daniel1975 schreef: ma 8 juni 2020, 21:24 (...)
Rode atb routes in die regio vinden wij in NL gewoon zwart :winkie:
De kleurcoderingen voor de VTT routes zijn voor zover ik weet vooral ook gebaseerd op zwaarte. Naar mijn ervaring zouden groen en blauw goed te doen moeten zijn op een gravelbike, rood op een XC hardtail, en voor zwart is een meer trail georiënteerde fiets wel lekker.
Voor de downhill routes in het hooggebergte (waar ik maar beperkt ervaring mee heb) komt rood regelmatig buiten mijn comfort zone, en waag ik me nog maar even niet aan zwart.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lees ik het goed?
Je neemt ook de rac3fiets mee?
Waarom neem je een racefiets en een gravelbike mee naar zo'n gebied?
Waarom niet een racefiets en een mtb?
De gravelbike biedt toch veel minder extra mogelijkgeden tov de racefiets dan een mtb?
Ik vraag me ook meteen af hoeveel locals er een gravelbike hebben.
Hier geen enkele.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 9 juni 2020, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
havana

ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 juni 2020, 10:49 Waarom neem je een racefiets en een gravelbike mee naar zo'n gebied?
Waarom niet een racefiets en een mtb?
Als je kunt lezen snap je waarom.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oeps, laatste stukje overheen gelezen :oops:
Maar mn vraag blijft, in die zin dat de gravelmogelijkheden er nogal beperkt zijn, tenzij je de gravelbike flink verbouwd richting mtb.
Maar ja, roeien met de riemen die je hebt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
havana

Ik neem mijn gravelbike eigenlijk alleen mee voor de Parpaillon.

Ik heb een grote aanhanger waar wel 6 fietsen op kunnen dus het is een kleine moeite. Als dit de enige rit blijkt te zijn die ik ermee ga rijden is het ook prima.

In principe zal ik het meeste gewoon de racer doen.

Na 2 weken zullen we waarschijnlijk meer richting Provence/Ardèche gaan. Daar zijn denk ik meer mogelijkheden. Maar zo niet, ook geen man overboord. Als ik in 3 weken maar 1 rit maak op die fiets vind ik het ook best.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is tenslotte vakantie ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Beetje laat op dit feestje.

Afbeelding

Parpaillon is zeer goed te doen. Als je conditie goed is, afdalen achterkant, daar een lusje en dan weer terug :)
Col de Bonnette kan ook over gravel, de forten boven Barcelonette ook.
Col de vars kan ook groot stuk onverhard

Op deze site https://www.cycling-challenge.com/ kun je meer te weten komen.
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Ascension
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 27 augustus 2018, 08:38

Om dit topic maar even te kapen; welke VTT-routes zijn aan te raden voor mensen met een goede conditie (meerdere cols per dag op de racefiets) maar met wat minder technische skills. We nemen een hardtail MTB mee maar niet veel ervaring op hele technische trails, willen eigenlijk gewoon mooi off-road fietsen. Col de Parpaillon staat bijvoorbeeld ook op het wensenlijstje. Is route 1 bijvoorbeeld een mooie optie?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ascension schreef: ma 27 juli 2020, 11:11 Om dit topic maar even te kapen; welke VTT-routes zijn aan te raden voor mensen met een goede conditie (meerdere cols per dag op de racefiets) maar met wat minder technische skills. We nemen een hardtail MTB mee maar niet veel ervaring op hele technische trails, willen eigenlijk gewoon mooi off-road fietsen. Col de Parpaillon staat bijvoorbeeld ook op het wensenlijstje. Is route 1 bijvoorbeeld een mooie optie?
Goede conditie plus geen skills is een risico op elke MTB-route. Je weet nl. wel hoe je een fiets op gang moet houden, maar je kunt niet mountainbiken ("Dat je kunt fietsen wil nog niet zeggen dat je kunt mountainbiken") en dus heb je als het spannend wordt geen controle. Volg maar gewoon de gravelpaden
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie