Gravelmogelijkheden Barcelonette

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ascension schreef: ma 27 juli 2020, 11:11 Om dit topic maar even te kapen; welke VTT-routes zijn aan te raden voor mensen met een goede conditie (meerdere cols per dag op de racefiets) maar met wat minder technische skills. We nemen een hardtail MTB mee maar niet veel ervaring op hele technische trails, willen eigenlijk gewoon mooi off-road fietsen. Col de Parpaillon staat bijvoorbeeld ook op het wensenlijstje. Is route 1 bijvoorbeeld een mooie optie?
Besef van minder technisch zijn is een goede insteek. Een goede conditie houdt je langer fris.

De keuze voor een route 1( uit de pdf van de topic starter) die zwart is minder geslaagd. Kans dat je moet lopen is zeker aanwezig en dat is naar beneden met fiets en waarschijnlijk op spd schoenen een hele klus, en geeft een grotere kans op vallen.

Ga het avontuur aan EN zet laag in. Neem een groene of rode route dan kun je een beetje kennismaken met mtb-en in rotsachtig terrein. Doe rustig aan en houdt het hoofd koel zeker als het vertrouwen toeneemt. Situatie kan ineens een paar stappen technischer/moeilijker worden. Als je dan te snel gaat. Heb je een probleem; vaardigheden zijn te beperkt voor die snelheid.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Ascension
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 27 augustus 2018, 08:38

Dank, mijn vraag was dan ook of de kleur zwart iets zegt over de technische of de fysieke moeilijkheidsgraad. Maar dan ga ik eerst maar eens wat van de eenvoudige routes proberen als ik daar ben. En uiteraard de Parpaillon op 8)
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Ik ken de plaatselijke routes daar niet maar zwart is echt wel heel moeilijk in Frankrijk, niet alleen fysiek gesproken maar ook technisch (steil, lastige haarspeldbochten enz). Als je weinig skills hebt zou ik niet een zwarte (of zelfs rode) route daar gaan rijden als ik jou was. Dat wordt teveel loopwerk en dan is de lol er echt snel vanaf.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

julie schreef: ma 27 juli 2020, 21:44 Ik ken de plaatselijke routes daar niet maar zwart is echt wel heel moeilijk in Frankrijk, niet alleen fysiek gesproken maar ook technisch (steil, lastige haarspeldbochten enz). Als je weinig skills hebt zou ik niet een zwarte (of zelfs rode) route daar gaan rijden als ik jou was. Dat wordt teveel loopwerk en dan is de lol er echt snel vanaf.
Precies, blijf voorlopig op blauw en geniet ervan.
Dan eens rood proberen , enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ascension
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 27 augustus 2018, 08:38

Dank voor het advies allen! :-q
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Ik zit momenteel zelf in de Drôme en heb redelijk wat ervaring met fietsen in de bergen. Op trailforks kan je zien hoe de afdalingen in jouw gebied geclassificeerd zijn. Maar let wel op, ook een groene of blauwe route kan behoorlijk “exposed” zijn. De track is dan wel redelijk te doen, maar een stuurfoutje kan alsnog leiden tot een duikeling het ravijn in. Altijd op en top geconcentreerd blijven dus.

MTB-en is in Frankrijk iets compleet anders dan in NL. Een tocht in de bergen bestaat meestal uit 1 of meerdere lange klimmen over schotterpaden met een helling van 5-15%. De afdaling gaat dan over smalle wandelpaden die je dus deelt met wandelaars. Alleen in de skigebieden zal je misschien speciale paden voor mtb-ers vinden.

Verwacht dus ook geen aangeharkte, goed onderhouden tracks. De natuur doet z’n werk, dus je zal regelmatig een omgevallen boom of diepe geulen tegenkomen.

Heb zelf wel wat zwarte en rode tracks gedaan. Sommige stukken zijn echt niet te doen, maar lopend kom je er meestal wel af. Nooit te trots zijn om af te stappen, de KOM op de afdalingen ga je toch nooit pakken als Nederlander.

Wat schoenen betreft: ik rij hier rond met spd en bijbehorende racy schoenen. Zou de volgende keer liever kiezen voor een combinatie van flats/spd en een soort berg-spd schoenen. Af en toe is het echt essentieel een voetje bij te kunnen zetten, met gewone spd gaat dat toch moeizamer, en lopen over de rotsen gaat er ook niet echt lekker mee.

Verder lekker genieten, biken in de bergen is een heel gaaf avontuur!
Plaats reactie