XC Oostenrijk en Noord italie, waarheen?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Hebben mensen nog ideeën als je wat beter de bergen uit wil Italië in? Met wat minder hoogtemeters voor als de beentjes moe zijn?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding

Emilia-Romagna! Plat als een dubbeltje. Prachtige steden, zoals Bologna, Ferrara en Ravenna. (Vergeet Verona, Venetie en Firenze, want overspoeld door toeristen en vochtig/heet).

Google Image Search: strade bianche in emilia-romagna
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

bert l. schreef: wo 8 juli 2020, 20:37 Afbeelding

Emilia-Romagna! Plat als een dubbeltje. Prachtige steden, zoals Bologna, Ferrara en Ravenna. (Vergeet Verona, Venetie en Firenze, want overspoeld door toeristen en vochtig/heet).

Google Image Search: strade bianche in emilia-romagna
Met inspirerende foto! Top! Gaat goed zo met de vakantie zin :)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Venetie was dit voorjaar uitgestorven en ik verwacht dat met ontbreken van toeristen uit Azie en Amerika het het jaar is om er heen te gaan, of dat op anderhalve meter kan, weet ik niet. Ik heb verleden jaar ook een fietstochtje gemaakt langs de Barene, over de eilandjes en schiereilandjes ten noord-oosten van de stad richting Lio Piccolo. Was juli 2019 heel rustig en vandaar (Punta Sabbioni) kan je met de boot naar de stad. (In Venetie zelf mag je niet fietsen)
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor mij toch liever bergen.
Val Gardena/Wolkenstein vond ik top.
Al hadden wij de pech dat we sommige trails moesten delen met VEEL wandelaars. Vooral de trails mijden die 2 liften verbinden. Het voetvolk gaat met de ene lift omhoog, wandelt 5km en gaat met de andere naar beneden. Die 5km zijn een hel voor de mtb'ers.

Oostenrijkse Alpen zijn ook mooi, maar minder stabiel weer.
Regen, sneeuw en hagel tijdens mn fietsvakantie vind ik ruk, zeker in de bergen, dus hoe mooi Oostenrijk ook is, ik twijfel altijd een beetje.
Oostenrijk is wel Gezellig, zelfs op de berg kan je een kroegentocht houden.

Franse Alpen al overwogen? Rustiger dan Italie en zeker rustiger dan Oostenrijk.
Meer het "alleen op de wereld" gevoel, hoewel dat in de Dolomieten ook kan, als je de favoriete wandelpaden maar vermijdt.

Zwitserland is een mooi land, maar duur en hier en daar strenge regelgeving.
Mooie paden zijn soms/vaak verboden voor fietsers.
Onze gids / hoteleigenaar in Lenzerheide kreeg genadelos van zn vrouw op zn flikker toen ze hoorde dat wij hem hadden overgehaald verboden trails te rijden.

Gardameer is idd 2 werelden.
Beneden toeristisch (Duitsers) en boven bergen en rust.
De dorpjes/stadjes zijn wel een magneet voor fietsendieven. De mtb'ers die daar logeren hebben gegarandeerd hoogwaardig materiaal.
Kettingen en sloten mee, fiets in de hotelkamer enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Voor wat inspiratie: www.herodolomites.com :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rondom Valgardena/Wolkenstein heb ik nog wel wat spectaculaire XC routes.
Compleet met via ferrata.
Volgens het Nederlandse systeem wel Double Diamond ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Via ferrata en XC :lol: :lol: ! Klinkt spannend...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Willem Altes schreef: wo 8 juli 2020, 23:12 Venetie was dit voorjaar uitgestorven en ik verwacht dat met ontbreken van toeristen uit Azie en Amerika het het jaar is om er heen te gaan.
Afbeelding
Vergeet mijn woorden en volg de suggesties van Willem. Pak inderdaad nú die kans
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

bert l. schreef: vr 10 juli 2020, 09:54
Willem Altes schreef: wo 8 juli 2020, 23:12 Venetie was dit voorjaar uitgestorven en ik verwacht dat met ontbreken van toeristen uit Azie en Amerika het het jaar is om er heen te gaan.
Afbeelding
Vergeet mijn woorden en volg de suggesties van Willem. Pak inderdaad nú die kans
Kilometers over het vlakke fietsen kan ik al als ik de tuin uit ga.... en daar is het ook uitgestorven.
Volgend jaar maar weer de bergen opzoeken.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ThaSingleTrackMastah schreef: do 9 juli 2020, 13:31 Voor mij toch liever bergen.
Val Gardena/Wolkenstein vond ik top.
Al hadden wij de pech dat we sommige trails moesten delen met VEEL wandelaars. Vooral de trails mijden die 2 liften verbinden. Het voetvolk gaat met de ene lift omhoog, wandelt 5km en gaat met de andere naar beneden. Die 5km zijn een hel voor de mtb'ers.

Oostenrijkse Alpen zijn ook mooi, maar minder stabiel weer.
Regen, sneeuw en hagel tijdens mn fietsvakantie vind ik ruk, zeker in de bergen, dus hoe mooi Oostenrijk ook is, ik twijfel altijd een beetje.
Oostenrijk is wel Gezellig, zelfs op de berg kan je een kroegentocht houden.

Franse Alpen al overwogen? Rustiger dan Italie en zeker rustiger dan Oostenrijk.
Meer het "alleen op de wereld" gevoel, hoewel dat in de Dolomieten ook kan, als je de favoriete wandelpaden maar vermijdt.

Zwitserland is een mooi land, maar duur en hier en daar strenge regelgeving.
Mooie paden zijn soms/vaak verboden voor fietsers.
Onze gids / hoteleigenaar in Lenzerheide kreeg genadelos van zn vrouw op zn flikker toen ze hoorde dat wij hem hadden overgehaald verboden trails te rijden.

Gardameer is idd 2 werelden.
Beneden toeristisch (Duitsers) en boven bergen en rust.
De dorpjes/stadjes zijn wel een magneet voor fietsendieven. De mtb'ers die daar logeren hebben gegarandeerd hoogwaardig materiaal.
Kettingen en sloten mee, fiets in de hotelkamer enz.
Ja weer in de alpen kan ruk zijn, weinig fietservaring daar maar veel geklommen en dan ben je soms een halve zomer heen en weer aan het rijden voor een droge klimdag of 5.
Zoeken ook wel echt terrein voor XC fiets geschikt, dus niet te hoog alpien/leip.
Ik heb zelf Vogezen nog als mooie tussenoplossing, maar de vrouw heeft minder gevoel met Frankrijk.
We hebben een bescheiden Cube en Giant dus hopelijk pakken de fietsdieven liever een ander zijn dure materiaal... Geld dat ook nog als je naar de kleinere dorpjes gaat? Wel motivatie om een kamer te nemen waar het meenemen kan.
In Mayerhofen in het Zillertal zou ik ze wel buiten durven laten staan.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ThaSingleTrackMastah schreef: do 9 juli 2020, 13:55 Rondom Valgardena/Wolkenstein heb ik nog wel wat spectaculaire XC routes.
Compleet met via ferrata.
Volgens het Nederlandse systeem wel Double Diamond ;)
Ik heb nog wel klimgordels op voorraad dus via ferrata geen probleem, fiets met bandschlinge vast aan de inbindlus en gaan :lol: . MOchten we die kant op willen stuur ik wel een PB voor de tips! Maar weet niet of het aansluit bij onze wensen qua niet te leip :bier:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Venetië ligt op 80 km van Alano di Piave, daar schijnt wel een en ander aan mogelijkheden te liggen. https://www.trailforks.com/region/alano ... n=11.88520
Bike-chica
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 13:41
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 910
Contacteer:

Hi, we zitten nu 11 dagen in Prad am Stilfserjoch en gaan dinsdag verder voor 10 nachten Arco, 6 km boven Riva. Prad was nog onbekend terrein maar we zijn blij verrast. Je kunt hier van alles: enduro, xc reetfietsen en gewoon op het fietspad in het dal. Arco is onze thuishaven. Daar idem dito alles te doen van easy tot heavy.
Op dit moment is slechts een derde van de camping bezet en een handjevol Nederlanders. Merk niks van Corona, slechts kapje 😷 op in de Spar.
Vraag mij niet: 'Man er uit of Scott er uit?' :lol: :bier:

https://www.gofundme.com/f/mountainbike-nl
Bike-chica
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 13:41
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 910
Contacteer:

Willem Altes schreef: wo 8 juli 2020, 23:12 Venetie was dit voorjaar uitgestorven en ik verwacht dat met ontbreken van toeristen uit Azie en Amerika het het jaar is om er heen te gaan, of dat op anderhalve meter kan, weet ik niet. Ik heb verleden jaar ook een fietstochtje gemaakt langs de Barene, over de eilandjes en schiereilandjes ten noord-oosten van de stad richting Lio Piccolo. Was juli 2019 heel rustig en vandaar (Punta Sabbioni) kan je met de boot naar de stad. (In Venetie zelf mag je niet fietsen)
Afbeelding
Zonder bergen geen vakantie 🤭
Vraag mij niet: 'Man er uit of Scott er uit?' :lol: :bier:

https://www.gofundme.com/f/mountainbike-nl
Plaats reactie