Tips omgeving Chamonix - update 2: Aosta

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Voor de laatste week augustus staat een 9-daagse trip naar de Alpen gepland, omgeving Chamonix. Uiteraard gaan de bikes mee, en ik vroeg me af of iemand hier al ervaring heeft met biken in deze omgeving. Uiteraard is er meer dan genoeg te Googlen, maar tips zijn altijd welkom.

Qua routes gaat mijn voorkeur uit naar natuurlijke trails, goeie mix van flow en technisch, bij voorkeur (deels) bereikbaar via liften. Ik heb een 150mm AM fully, keiharde downhill tracks met giga-jumps hoeven van mij niet persé :wink: . Iemand hier ervaring met de trails en liften daar in de vallei? En dingen waar ik nog rekening mee moet houden, afgesloten routes in augustus bijv.?

Alle input is fijn :-q

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daniel L. op wo 8 september 2021, 22:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 908
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Let erop dat in juli & augustus de "Chamonix bike ban" geldt wat inhoudt de je in de gemeente Chamonix niet op wandelpaden mag mountainbiken! Vreemd genoeg is Chamonix een van de weinige plaatsen in de Franse Alpen die nog niet heeft ingezien dat jezelf promoten als mtb bestemming lucratief kan zijn...

Daarom is Chamonix naar mijn mening niet te beste bestemming om te mountainbiken in die regio; althans niet in het hoogseizoen.. Desondanks zijn er behoorlijk wat parels te vinden elders in de vallei. Kijk eens naar Le Tour/Vallorcine/Loriaz/Trient, Les Houches, st. Gervais of Contamines.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

DuReal schreef: di 14 juli 2020, 14:30 Let erop dat in juli & augustus de "Chamonix bike ban" geldt wat inhoudt de je in de gemeente Chamonix niet op wandelpaden mag mountainbiken! Vreemd genoeg is Chamonix een van de weinige plaatsen in de Franse Alpen die nog niet heeft ingezien dat jezelf promoten als mtb bestemming lucratief kan zijn...

Daarom is Chamonix naar mijn mening niet te beste bestemming om te mountainbiken in die regio; althans niet in het hoogseizoen.. Desondanks zijn er behoorlijk wat parels te vinden elders in de vallei. Kijk eens naar Le Tour/Vallorcine/Loriaz/Trient, Les Houches, st. Gervais of Contamines.
Chamonix heeft aan belangstelling geen gebrek want het is een hotspot voor allerlei bergsporten. Ik denk niet dat het prioriteit heeft.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Tunnel door en je zit bij Aosta en Pila. Ga ik zelf volgende week maar eens kijken, maar ziet er vrij briljant uit.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

DuReal schreef: di 14 juli 2020, 14:30 Let erop dat in juli & augustus de "Chamonix bike ban" geldt wat inhoudt de je in de gemeente Chamonix niet op wandelpaden mag mountainbiken!
Dat begreep ik al inderdaad, volgens mij ook veel te druk met wandelaars om er fatsoenlijk te kunnen biken.
DuReal schreef: di 14 juli 2020, 14:30Desondanks zijn er behoorlijk wat parels te vinden elders in de vallei. Kijk eens naar Le Tour/Vallorcine/Loriaz/Trient, Les Houches, st. Gervais of Contamines.
Thanks, ga ik even naar kijken!
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

suravida schreef: di 14 juli 2020, 15:17 Tunnel door en je zit bij Aosta en Pila. Ga ik zelf volgende week maar eens kijken, maar ziet er vrij briljant uit.
Oké, ben benieuwd naar je ervaringen straks! Have fun :bier:
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 908
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Aosta dal is fantastisch; ben daar inmiddels 4 keer een week geweest en zal er nog vele malen terugkeren. Pila is een heel mooi bike park maar voor de echte toppers elders in het dal zul je zelf moeten pedellen (wat vanuit het dal heel ver en warm is) of moeten shuttlen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

suravida schreef: di 14 juli 2020, 15:17Tunnel door en je zit bij Aosta en Pila. Ga ik zelf volgende week maar eens kijken, maar ziet er vrij briljant uit.
Als je uit de tunnel komt de afslag nemen naar de SS26 of even doorrijden in Morgex de SR39 nemen (wel uitkijken voor onderstuur) wat je naar een schattige dorpje bekend van Superenduro en EWS brengt...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

suravida schreef: di 14 juli 2020, 15:17 Tunnel door en je zit bij Aosta en Pila. Ga ik zelf volgende week maar eens kijken, maar ziet er vrij briljant uit.
DuReal schreef: di 14 juli 2020, 15:28 Aosta dal is fantastisch; ben daar inmiddels 4 keer een week geweest en zal er nog vele malen terugkeren. Pila is een heel mooi bike park maar voor de echte toppers elders in het dal zul je zelf moeten pedellen (wat vanuit het dal heel ver en warm is) of moeten shuttlen.
+1
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zit met mijn vrouw daar voor een gewone vakantie, dus al te lang en ver weg gaat hem niet worden. Maar we hebben wel een huisje op 600m van het middelste liftstation naar Pila, en ik heb al een aantal fraaie blauwe afdalingen gevonden die perfect lijken voor een paar ochtenden solo fietsen. Volgens mij zelfs 2 die ruim de 1500hms overschrijden. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

suravida schreef: di 14 juli 2020, 20:45 Ik zit met mijn vrouw daar voor een gewone vakantie, dus al te lang en ver weg gaat hem niet worden. Maar we hebben wel een huisje op 600m van het middelste liftstation naar Pila, en ik heb al een aantal fraaie blauwe afdalingen gevonden die perfect lijken voor een paar ochtenden solo fietsen. Volgens mij zelfs 2 die ruim de 1500hms overschrijden. :winkie:
Ja de liften van Pila zijn te combineren met verschillende trails buiten het park. Bijvoorbeeld deze: https://www.trailforks.com/trails/21b/ (een behoorlijke brake burner). Park trails + Rientro (afdaling naar Aosta) is ook de moeite waard, zitten ook een paar technische afstekers in.

Invergneuxpas (Banzai trail) vanuit Cogne was verreweg de mooiste dag, mocht je zin hebben in 1500 hm klimmen dan is dat een aanrader 8)
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Zo, onze tijd in de Alpen zit erop. Morgen rijden we door naar de Champagne om daar de verbrande calorieën weer aan te vullen :wink:.

Gisteren en vandaag was het weer echt bagger (non-stop regen), maar de rest van de week hebben we stralende zon gehad. Perfecte temperatuur ook, zo rond de 26 graden in het dal. Veel kunnen hiken en uiteindelijk heb ik ook twee keer kunnen biken. De bike van de missus hebben we toch in NL gelaten, gezien haar geringe MTB ervaring. Hele dagen weg met de MTB (en auto) zaten er dus niet in, maar dat mocht de pret niet drukken.

Loriaz Loop

https://fatmap.com/guidebooks/225/the-b ... -de-loriaz

Vanuit Vallorcine +/- 750 meter klimmen naar Refuge de Loriaz, die deed wel even pijn. Eenmaal boven flink uitpuffen en van de prachtige uitzichten genieten. Daarna via een super-technische singletrail weer naar beneden. Ik ben 1 à 2 keer afgestapt omdat ik het te tricky vond (met name omdat ik alleen was, ben je toch wat voorzichtiger). Verder was het één en al enduro-plezier :-q .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mini-selfie-video: https://www.trailforks.com/video/pb/523133/

Charlanon afdaling

https://fatmap.com/guidebooks/225/the-b ... /charlanon

Zoals eerder in dit topic aangegeven zijn de paden rondom Chamonix in juli en augustus off-limits voor bikers, vanwege de enorme hoeveelheid hikers op de paden. Gelukkig maken ze een uitzondering ná 15:00, en mag de bike dan mee in de lift. Dit kwam goed uit want diezelfde dag hadden we ook een flinke wandeling gemaakt, de benen waren al aardig opgebrand.

Met het liftje naar boven dus en vanaf tussenstation Planpraz naar beneden via wederom een super-technische singletrail. In één woord... WOW. Ik heb in mijn bijna 20 jaar biken best wat trails mogen rijden, maar deze staat toch wel met stip op nummer 1 :o. Deze trail heeft alles: rotsen, wortels, drops, switchbacks, flow en dat allemaal met bizar mooie vergezichten op het Mont Blanc-massif. Ik ga niet liegen: het was best even spannend af en toe, en ben ook 2 keer onderuit gegaan, maar wel met een euforisch gevoel beneden gekomen :roll:.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mini-selfie-video: https://www.trailforks.com/video/pb/523134/

Dit smaakt naar meer! Overigens geldt voor allebei de trails dat ik ze niet graag zou rijden als het nat is. Geloof me: ze zijn al challenging genoeg :bier: .

Ongetwijfeld dat we hier nog een keer terug gaan komen. Wellicht dan aan de Italiaanse kant van de de Mont Blanc (eerder genoemde Aosta bijv.).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Wow, geweldige foto's! :-q
Zitten wat aardig creepy stukjes bij waar je beter niet 'van 't paadje' kunt gaan. :o
Maakt de kick alleen maar groter natuurlijk. :D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Mooi verslag. Heftige paadjes zo
Plaats reactie