Routes rondom Die (Drome Frankrijk)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Volgende week vertrek ik voor een paar weken naar de omgeving van Die in de Drome. Ik twijfel heel sterk tussen het meenemen van racefiets (ja het is een beetje vloeken hier) of MTB. Op de racefiets kan ik natuurlijk prima ritten maken, maar het is de vraag in hoeverre ik me enigszins kan uitleven op de MTB. De vaste routes lijken niet uit te blinken in bepijling en ik heb niet zoveel zin in spoorzoeken. Ik wil tenslotte fietsen :lol:

Kortom; heeft er hier iemand ervaring in die regio en wil die met mij delen?
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Ik zit momenteel vlakbij Chatillon-en-Diois en vertrek zaterdag weer. Het biken is hier super, klimmen over schotterpaden en vervolgens afdalen over wandelroutes. Navigatie is wel een must want de routes zijn niet uitgepeild en je zit behoorlijk snel in afgelegen, woest terrein.

Met de racer kan je je hier ook wel vermaken denk ik, genoeg gemene, onbekende colletjes hier in de buurt, nagenoeg zonder autoverkeer!
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

sintesibiker schreef: do 30 juli 2020, 12:43 Ik zit momenteel vlakbij Chatillon-en-Diois en vertrek zaterdag weer. Het biken is hier super, klimmen over schotterpaden en vervolgens afdalen over wandelroutes. Navigatie is wel een must want de routes zijn niet uitgepeild en je zit behoorlijk snel in afgelegen, woest terrein.

Met de racer kan je je hier ook wel vermaken denk ik, genoeg gemene, onbekende colletjes hier in de buurt, nagenoeg zonder autoverkeer!
Navigatie is geen probleem, daar gaat mijn Garmin wel bij helpen :-D
Laatst gewijzigd door jwolfkamp op do 30 juli 2020, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik ben er een aantal jaren geleden geweest. Er was daar een boekje (waaier) te koop met alle routes in de buurt. Ik heb 'm gekocht en dat werkte goed. Uiteindelijk kun je met de MTB ook op de weg. Anders om in theorie ook... maar of het wijs is? :D

Misschien heb je hier iets aan:
https://sitesvtt.ffc.fr/sites/pays-diois/?cn-reloaded=1
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik ben er wel eens geweest; gaaf gebied. Er staat genoeg op Trailforks:
https://www.trailforks.com/map/?activit ... on=5.42006

Verder is het ook een goed gebied om gewoon een IGN kaart te kopen: schotterpad omhoog, wandelpad naar beneden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb een aantal jaren geMTB-ed in dit gebied. Er is meer dan voldoende te vinden aan mooie trails, vaak wel in combi met een stukje weg. Er zijn routes te vinden op internet (zie vorige post), downloaden en op je telefoon of navi zetten.

Mooie routes o.a.
- via Col de Rousset vanuit Die naar boven en via Pas des Econdus naar beneden (of je daar nog mag fietsen weet ik niet) - dit was wel een highlight
- de Archiane
- via Montmaur naar boven en onder het kruis boven Die naar beneden
- https://www.vojomag.nl/raid-vtt-les-che ... gletracks/
- via Chatillon richting col de Menee dan net voor de pas rechts de berg over via Borne terug (uitdagend)
- lus rond Luc-en-Diois via Menglon
- via Saillans naar Saint-Nazaire-le-Desert naar LaMotte-Chalencon terug naar Luc-en-Diois
- bovenop de Vercors la Chapelle en dan over de rand ik meen naar Marignac (erg steil bij de rand)
- enz enz

Soms kom je op wandelpaden of minder goed rijdbare stukken. Het is in Frankrijk qua biken wel eens wat ruiger, niets mis mee. En het is er bijzonder mooi, super om te biken!

Er is meen ik wel ergens een boekje te krijgen met routes (Synd d'Initiative?). Chemins de Soleil volgen is ook leuk. Verder goed zoeken op Internet en zelf puzzelen met Google Maps op satellite view.
Laatst gewijzigd door Crapton op zo 2 augustus 2020, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Let wel op: tis serieus ruiger dan de Benelux. Als je solo gaat rijden moet je wel vreselijk goed opletten. Vond ik persoonlijk achteraf een groter ding dan vooraf ingeschat.

Vanuit Die kun je trouwens prima racerondjes rijden (paar jaar geleden gedaan).
Bicycle, bicycle, bicycle
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik ben er ook paar jaar geleden geweest. Je kunt er prima mtb-en, maar soms veel puzzelen, stijl en erg ruige paden. Ik heb er me verreweg het meest vermaakt met de gravelbike due ik toen ook bij me had. Mooie routes ook voor de racefiets.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Hier nog een link naar Chemins de Soleil https://www.visugpx.com/1256129661 en https://www.ladrometourisme.com/nl/luch ... du-soleil/.

Dit helpt ook: viewtopic.php?t=70127 zie ook referentie naar dat boekje.

Goed zoeken is nodig, die Franse sites zijn niet bepaald makkelijk of duidelijk.

Idd zijn de trails hier en daar flink pittig, alleen fietsen MTB kan riskant zijn. Veel van die achteraf trails zijn uitgestorven, ook in de zomer.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Gebruik de zoekfunctie even: ik weet dat er eerder een topic is geweest. Ben er zelf paar jaar geleden geweest (vandaar dat ik weet over een eerder topic) zonder fiets, maar zag er uit als iets waar je prima mooi kan fietsen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Crapton schreef: zo 2 augustus 2020, 09:40. Veel van die achteraf trails zijn uitgestorven, ook in de zomer.
Kun je wel stellen. Ik heb zowaar Local Hero batch 2x gehaald in Strava omdat ik een bepaalde passage toevallig 3x was gepasseerd. Dus komen niet veel bikers.
Best bizar, die gaat uit van meeste keren dat iemand daar afgelopen 90dg was.
Bicycle, bicycle, bicycle
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Het is inderdaad heel stil daar, ben met al m’n ritten geen andere bikers of wandelaars tegengekomen, en dat midden in het hoogseizoen! Wel 2 steenbokken gezien, ook leuk!

Ik heb solo gereden, maar wel met live locatie op whatsapp aan, zodat m’n vrouw kon zien waar ik uithing. Tijdens de ritten dan ook geen risico’s genomen. Belangrijk is dat je vooraf goed weet wat je aankan, en dat je na de klim nog voldoende energie overhebt voor de afdaling. Had na de eerste dagen serieus spierpijn in m’n armen en schouders, afdalen is hier flink werken!
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ben er 2 jaar geleden geweest.
Hier een paar ritjes.

https://strava.app.link/FH6e0d5r08
https://strava.app.link/EoAO9Pes08

De eerste was een rondje en de tweede hadden we ons laten afzetten boven bij de col.

Https://strava.app.link/BXa1XPzs08 is een rondje die wat verder weg bij Die.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Een schitterend gebied en lekker rustig om te biken idd ;)
Wel bloedheet daar zeg. :bier:
Wij zaten op de camping aan de andere kant van het riviertje. Daar aan de achterkant lopen ook een paar mooie lijnen van bovenaf naar het dal :-q
Afbeelding

Afbeelding

Alles solo gereden daar. Goed te doen met een beetje verstand. Ach, ik rijdt in het buitenland voornamelijk solo tochten ;)
Daar raak je ook aan gewend. :-q
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie