Nauders / Reschenpass.

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

marcomtb1972 schreef: zo 24 oktober 2021, 19:29 Ondertussen weer 1 jaar verder, dit jaar ook 1 dag in Nauders / Reschenpass gebiked.

Met de spectral 3 afdalingen gedaan op de Mutzkopf, dat is een berg die tegen Nauders aan ligt.
De open lift is wat traaaaaag, dus het duurt ff maar je krijgt er best toffe trails voor terug.

In onderstaande video een compilatie van de zwarte Elven Trail, flow on top en hoe lager je komt des te steiler en stenig / worteliger het wordt, toffe trail.

https://www.youtube.com/watch?v=milx6rh7mWs
Is inderdaad wel een gave afdaling. 2,5 jaar geleden een paar keer gedaan.
1x toen het net na de start begon te hozen. man man man.... ik heb nog nooit zo vaak in die paar kilometer op m'n plaat gelegen over gladde stenen en wortels :oops:
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik moet nog verder op onderzoek gaan, maar is er iemand die zowel bekend is met Nauders als met Saalbach/Leogang?

We zijn dit jaar naar Saalbach/Leogang geweest en hebben veel lol gehad, maar zijn nu aan het kijken naar 2024. Ik hoor veel goede verhalen over Nauders, ook vanwege de meer natuurlijke trails.

Hoe verhouden de twee gebieden zich tegen elkaar? En snelle blik op de trailmap laat zien dat bij Nauders de trails veel dichter op elkaar liggen, meer mogelijkheden zijn en dat de liftpas de helft goedkoper is.

Heeft iemand hier een mening over? Thanks! :bier:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

MarkMeisner schreef: zo 17 september 2023, 20:40Ik moet nog verder op onderzoek gaan, maar is er iemand die zowel bekend is met Nauders als met Saalbach/Leogang?
Ik ben in beide geweest, en ik weet het van een half dozijn andere forumgebruikers....Waarvan ik al weet dat enkele het niet met me eens gaan zijn. :bier:
MarkMeisner schreef: zo 17 september 2023, 20:40Hoe verhouden de twee gebieden zich tegen elkaar? En snelle blik op de trailmap laat zien dat bij Nauders de trails veel dichter op elkaar liggen, meer mogelijkheden zijn en dat de liftpas de helft goedkoper is.
Mening?! Altijd....
#1 Nauders mag op een kaart misschien dichter bij elkaar liggen maar ik vind een signfiicant deel van de trails echt *** op liften aangesloten, slechter dan Saalbach-Hinterglemm wanneer je daar een keer goed op de kaart kijkt en gewoon liften en afdalingen gebruikt om van Saalbach naar Hinterglemm te komen en vice-versa. 3-Länder Trail is best aardig maar da's dus qua verbindingsroute 2x Kwintelooijen aan afstand en hoogtemeters. Die doe je niet even snel 2x achter elkaar...

#2 Voordeel is wel dat je voor Nauders <-> San Valentino (Haideralm) geen berg over hoeft (Saalbach <-> Leogang), maar iets makkelijker door de vallei kan rijden. Zelfs als je besluit om met de auto te gaan dan is het 10min rijden ofzo, niet 40min rondrijden...

#3 Het aanbod in Saalbach-Hinterglemm-Leogang is IMHO breder, qua variatie en qua moeilijksniveau (als je er een hele week bent dan is een leuke blauwe flowtrail met goede jumps die je grotendeels ook met 80% concentratie kunt rijden wel leuk voor de afwisseling.... :bier: ). Het beeld dat toch voornamelijk van Nauders is blijven hangen is familie uitstapjes, met open face, kniebeschermers en rugzak, niet die van party laps met je kameraden.

#4 Sowieso komt Oostenrijk IMHO niet echt in beeld wanneer het om scherp geprijsde liftkaarten gaat en natuurlijke trails, maar voor 3 dagen was het verschil tussen Nauders en Saalbach met Jokercard iets van grootorde 100 EUR vs. 110 EUR uit m'n hoofd... Geen wereldschokkend verschil.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het is ook maar net aan wie je het vraagt hoe een gebied ervaren wordt. Ik heb bij lange na niet de ervaring en technische bagage als Cheetah dus mijn kijk op Nauders is totaal anders dan hoe hij het beleefd. Ik hou van natuurlijke trails en heb daar echt genoten van wat ik voor mijn kiezen kreeg. De partylaps die ervaarden wij dus wel met ons groepje. De verbindingsroutes vond ikzelf niet echt storend maar is wel iets om rekening mee te houden als je daar wel tegenop ziet.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Een vergelijking heb ik niet, ik kan je enkel vertellen hoe ik Nauders heb ervaren.

Nauders is een iets uitgestrekt gebied maar vanuit Nauders hebben we de auto niet nodig gehad om alle liften te bereiken, de 3 länder trail is inderdaad de enige trail waar jenecht een flinke transfer met dito hoogtemeters moet maken, voor de overige trails was dit hooguit 5 minuten zonder echt hoogtemeters (bijv. vanf de Etsch trail naar de Schöneben bahn). Een kaart voor 6 dagen kost je 136,- en dat is dan wel weer scherp geprijst.

Wat je niet gaat vinden in Nauders zijn de typische bikepark tafels, drops, wallrides etc. Een voordeel is dat je met een half uurtje rijden ook in Serfaus zit waar je dit wel kan vinden dus je kan nog een dag (of 2) uitwijken naar die locatie.

In beide gebieden zal je je ongetwijfeld vermaken, ga kijken naar het aanbod van trails en kijk wat je het meest aanspreekt. En anders ga je gewoon 2x een week naar beide gebieden :winkie: :bier:
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dank voor de uitgebreide uitleg, ik ga me er verder in verdiepen en YouTube uitspelen aan filmpjes :-q
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

MarkMeisner schreef: zo 17 september 2023, 20:40 We zijn dit jaar naar Saalbach/Leogang geweest en hebben veel lol gehad, maar zijn nu aan het kijken naar 2024. Ik hoor veel goede verhalen over Nauders, ook vanwege de meer natuurlijke trails.
je kunt ook Sölden overwegen.
Of de Franse Alpen, waar de keuze ook heel erg reuze is.
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

MarkMeisner schreef: zo 17 september 2023, 20:40 Ik moet nog verder op onderzoek gaan, maar is er iemand die zowel bekend is met Nauders als met Saalbach/Leogang?

We zijn dit jaar naar Saalbach/Leogang geweest en hebben veel lol gehad, maar zijn nu aan het kijken naar 2024. Ik hoor veel goede verhalen over Nauders, ook vanwege de meer natuurlijke trails.

Hoe verhouden de twee gebieden zich tegen elkaar? En snelle blik op de trailmap laat zien dat bij Nauders de trails veel dichter op elkaar liggen, meer mogelijkheden zijn en dat de liftpas de helft goedkoper is.

Heeft iemand hier een mening over? Thanks! :bier:
Saalbach/Leogang heeft toch ook best wel wat natuurlijke trails?
Hacklberg is een beetje natuurlijk.
Hangman 1
Matzalm trail
Antonius trail
Speedster, wel aangelegde rockgardens en tussen de aangelegde boomstronken
Onderin bij Leogang diverse natuurlijke aftakkingen.
X-line
Bergstadl

Nauders nooit geweest, dus daar geen ervaringen.
Wel in Fiss, daar zijn ook wel enkele natuurlijke trails te vinden. Ook in het 'trailpark' daar. In Fiss kun je een bikepark kaart kopen, wat alleen de Waldbahn is. Maar ook voor het trailpark. Dan kun je alle liften rond en genoeg trail aanbod. Echter zijn die trails niet echt uitdagend.

Als je natuurlijke trails wil dan is de Vogezen ook geweldig met de bikeparks Lac Blanc en La Bresse. Plus je kunt daar ook eenvoudig zelf je enduro tour plannen via trailforks, mocht je zelf wat willen fietsen.
Lac Blanc vind ik stiekem het leukste bikepark waar ik geweest ben.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Saalbach heeft ook zeker natuurlijke trails, ik zeg ook alleen maar wat ik gelezen heb haha. Ik heb ook enkel maar ervaring met Saalbach, verder met geen ander park in de Alpen.

Ik vind vanaf de kaart bijvoorbeeld Serfaus heel klein met maar één berg en het lijkt me dat je daar zo uitgekeken bent, maar volgens mij is dat ook een compleet vooroordeel :roll: maar dat is voor een ander topic. Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een andere bestemming in 2024 en ben de opties aan het afwegen.
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

Zoals ik zei is het bikepark van Fiss enkel onder de Waldbahn. Maar je kunt ook het trailpark menemen. Dat zijn ook weer 6 trails met een aantal liften door het gebied heen. Echter niet super uitdagend.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik ben dit jaar in Sölden, Nauders en Serfaus-Fiss geweest en persoonlijk zou ik de eerste 2 gebieden eerder weer bezoeken dan Fiss maar dat is persoonlijk. Ze liggen wel alle 3 in dezelfde hoek dus het is ook prima te combineren.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
House
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 december 2011, 18:01
Mijn mountainbike: Custom build TREK Roscoe

Laatst 5 dagen in Serfaus geweest met de LTHT. Vrijwel alle blauwe en rode trails gedaan, met als uitschieter de Frommestrail, en de Jochtrail is ook best mooi. Serfaus is compacter dan Nauders is mijn idee.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Solden is idd ook leuk mede omdat je heel hoog kan komen (alleen al voor het uitzicht) met de lift en de trails dus ook mooi lang zijn. De liften zijn echter maar aan 1 kant dus voor de trails aan de andere kant moet je eerst zelf omhoog fietsen.

In Nauders heb je meer natuurlijke (met name wortel) trails en het uitzichtpunt boven het meer bij het begin van de bunkertrail is natuurlijk een klassieker. De afstand tussen de liften / trails zijn misschien iets groter dan in Saalbach/Hinterglemm maar nog steeds prima te doen.

Andere toplocaties zijn wat mij betreft Val Gardena in de Dolomieten waar je rond het Sella massief overal trails en liften hebt (en de Sella Ronda kan rijden) en in augustus waren we in Dolomiti Paganella Bike (Molveno/Aldano). Hier ook mooie trails waaronder een paar bijzondere zwar(t)e natuurtrails. En extra voordeel van Italië is ook nog eens het héérlijk eten :bier:
Plaats reactie