Eerste MTB Alpen vakantie... help!!

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
BobEijk
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 augustus 2020, 21:19

Medio september wil ik graag samen met mn maatje een weekje alpen doen met de MTB.

Ik zit nu al dagen te googelen maar zie door bomen geen bos meer..

Evan wat uitgangspunten:
- rijden vooral in winter in NL en zomer race-gravel.
- mtb ervaring in Mallorca (oosten)
- Conditie is goed, ritten van 4-5 uur kunnen prima
- hoogtemeters beperken tot +/- 1000 tot 1500 per dag
- liefst zuid-kant alpen ivm zon zekerheid
- overnachten in appartement/vakantiehuis ivm gekke corona regels
- in bezit van 2 hardtails (Isaac 1x12), dus waarschijnlijk huren

Vragen:
- wat is advies kwa locatie; Oostenrijk? Italie?
- Is fully nodig, ervaring verhuur locaties
- ervaring gidsen
- ervaring locaties

Is onze eerste keer en downhill erg technisch is niet noodzaak, leuke singels wel. Wie heeft tips, of links naar hulp lijnen..
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Ik zou even zoeken in dit forum op Saalbach-Hinterglem, Solden, Ischgl en Livigno. Allemaal top lokaties voor een weekje mtb. HT kan natuurlijk maar met een pure xc bak zonder dropper post zou ik niet de trails niet opgaan. En als je dan toch moet huren dan dus een fully. Guided tours kan je doen op al deze lokaties maar is in Saalbach en Solden mi niet echt nodig want het gebied is vrij overzichtelijk. Extra voordeel Livigno: je kan fantastisch (Italiaans) eten en je doet een week lang hoogte stage want het ligt op 1800m.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Van deze opties heeft Saalbach de meeste kans op regen. Beter de zuidkant vd Alpen.

Racefiets in de Alpen en mtb in de Alpen zijn niet te vergelijken.
Mtb in NL en mtb in de Alpen zijn niet te vergelijken.
Wat dat betreft zou Saalbach wel de beste locatie zijn, iets lagere instap.

En XC HTs zijn wel geschikt voor de Alpen (met wat upgrades) maar niet voor de genoemde locaties.

Dus wat wil je?
Touren op je eigen fiets, of naar beneden knallen op een huurfiets?
Bovengenoemde locaties zijn vooral ingericht op dat laatste.

Voordeel is wel dat ze uiterst geschikt zijn om op korte termijn naartoe te reizen.
Een leuke xc tocht in de Alpen kost veel meer tijd als voorbereiding.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BobEijk
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 augustus 2020, 21:19

Burco schreef: di 25 augustus 2020, 21:20 Ik zou even zoeken in dit forum op Saalbach-Hinterglem, Solden, Ischgl en Livigno. Allemaal top lokaties voor een weekje mtb. HT kan natuurlijk maar met een pure xc bak zonder dropper post zou ik niet de trails niet opgaan. En als je dan toch moet huren dan dus een fully. Guided tours kan je doen op al deze lokaties maar is in Saalbach en Solden mi niet echt nodig want het gebied is vrij overzichtelijk. Extra voordeel Livigno: je kan fantastisch (Italiaans) eten en je doet een week lang hoogte stage want het ligt op 1800m.
Dank, huren is geen enkel probleem, sterker nog is wel weer eens leuk om wat nieuws te testen.. Gezien het weer geniet wat zon de voorkeur, dus wellicht iets verder rijden (toch een week de tijd).
BobEijk
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 augustus 2020, 21:19

ThaSingleTrackMastah schreef: di 25 augustus 2020, 23:46 Van deze opties heeft Saalbach de meeste kans op regen. Beter de zuidkant vd Alpen.

Racefiets in de Alpen en mtb in de Alpen zijn niet te vergelijken.
Mtb in NL en mtb in de Alpen zijn niet te vergelijken.
Wat dat betreft zou Saalbach wel de beste locatie zijn, iets lagere instap.

En XC HTs zijn wel geschikt voor de Alpen (met wat upgrades) maar niet voor de genoemde locaties.

Dus wat wil je?
Touren op je eigen fiets, of naar beneden knallen op een huurfiets?
Bovengenoemde locaties zijn vooral ingericht op dat laatste.

Voordeel is wel dat ze uiterst geschikt zijn om op korte termijn naartoe te reizen.
Een leuke xc tocht in de Alpen kost veel meer tijd als voorbereiding.
Huren is geen enkel probleem, ook op Mallorca op fully gereden. Wat willen we, leuke dagtochten van +/- 4-6 uur, klimmen dalen en genieten, wellicht keer een bike-park proberen..
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je hebt wel erg weinig voorbereidingstijd als je nog zoveel vragen hebt, medio september vertrekt en nog totaal niet weet wat, waar en hoe.

Ik zou als ik jullie was de eigen fiets thuis laten ben ter plekke wat gaan huren. Conditie is geen probleem maar hoe zit het met je technische bagage?

Misschien is dit gebied wat voor jullie, kun je ook alle kanten op.

viewtopic.php?f=12&t=143003
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

er worden nu vooral gebieden met liften aangeraden, maar de meeste van die liften zijn midden september helaas al dicht (of alleen in het weekend open.)
Bob geeft ook aan dat het geen probleem is om zelf omhoog te trappen.
dan is er in sudtirol genoeg te vinden bv. de Vinschgau/Val Venosta
https://www.suedtirol.info/nl/beleven/z ... ubmitted=1

over een bosweg omhoog en over een mooie singletrail naar beneden, waar je xc fiets (evt. met de toevoeging van een dropperpost en iets zwaardere banden) prima voldoet.

of een vallei naar het zuiden, die heet niets voor niets Val di Sole
https://outdoor.valdisole.net/EN/Info-Bike/?tab=0
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Val Gardena is ook leuk voor xc.
Of Lenzerheide.

Voor bikepark achtige bestemmingen hoef je niets voor te bereiden wat routes betreft.
Gewoon omhoog en met blauw of groen beginnen.

Een week lang xc dagtochten vraagt veel voorbereiding, of heel veel geluk.
Een gids huren is dan wellicht een optie, of je aansluiten bij een georganiseerde reis.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

sik schreef: wo 26 augustus 2020, 14:36 er worden nu vooral gebieden met liften aangeraden, maar de meeste van die liften zijn midden september helaas al dicht (of alleen in het weekend open.)
Bob geeft ook aan dat het geen probleem is om zelf omhoog te trappen.
dan is er in sudtirol genoeg te vinden bv. de Vinschgau/Val Venosta
https://www.suedtirol.info/nl/beleven/z ... ubmitted=1

over een bosweg omhoog en over een mooie singletrail naar beneden, waar je xc fiets (evt. met de toevoeging van een dropperpost en iets zwaardere banden) prima voldoet.
dat is inderdaad een erg mooi gebied.. wel vond ik de Italianen soms een beetje optimistisch in hun beschrijvingen..
https://www.suedtirol.info/nl/beleven/z ... vity_11382
die heb ik jaar of 5 geleden gereden en ik zou dat bijvoorbeeld niet af willen doen als middelzwaar. die 1041 hoogtemeters zitten in mijn herinnering bijna allemaal in 1 (wel hele mooie overigens) klim en dat rondje is maar 18km..., ik vond het stevig klimwerk. haha

viel me (toen) op dat ik daar rond San valentino veel locals met fat of plusbikes zag rijden. alleen gaan die wel allemaal met de lift naar boven. Daar (rondom Sankt valentin/San valentino) zitten ook echt wel gave stukken tussen.

kijk maar eens ter inspiratie op deze kaart: https://maps.vinschgau.net/de/?mapType= ... 1598465944
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Poldertoerist schreef: wo 26 augustus 2020, 20:31
sik schreef: wo 26 augustus 2020, 14:36 er worden nu vooral gebieden met liften aangeraden, maar de meeste van die liften zijn midden september helaas al dicht (of alleen in het weekend open.)
Bob geeft ook aan dat het geen probleem is om zelf omhoog te trappen.
dan is er in sudtirol genoeg te vinden bv. de Vinschgau/Val Venosta
https://www.suedtirol.info/nl/beleven/z ... ubmitted=1

over een bosweg omhoog en over een mooie singletrail naar beneden, waar je xc fiets (evt. met de toevoeging van een dropperpost en iets zwaardere banden) prima voldoet.
dat is inderdaad een erg mooi gebied.. wel vond ik de Italianen soms een beetje optimistisch in hun beschrijvingen..
https://www.suedtirol.info/nl/beleven/z ... vity_11382
die heb ik jaar of 5 geleden gereden en ik zou dat bijvoorbeeld niet af willen doen als middelzwaar. die 1041 hoogtemeters zitten in mijn herinnering bijna allemaal in 1 (wel hele mooie overigens) klim en dat rondje is maar 18km...
viel me op dat ik daar veel locals met fat of plusbikes zag rijden. alleen gaan die wel allemaal met de lift naar boven.

https://www.vinschgau.net/de/reschenpas ... biken.html
Ben in juni in Nauders geweest en afgezien van de Plamort trail vond ik het geen gebied voor een eerste kennismaking met de Alpen aangezien de meeste trails rood en zwart zijn.

In Val di Sole kan je wel mooie dagtochten maken met flink wat hoogtemeters.Ik was er 2 jaar geleden maar toen waren er de nodige tochten niet te doen ivm stormschade het jaar daarvoor (gebieden en trails afgezet) maar misschien is dat nu al weer verbeterd.. Maar ook toen wel mooie tochten gemaakt daar. Daar kan je trouwens wel weer met je xc fiets prima uit de voeten. Dan heb ik ook nog wel een hotel tip in Mezzana: Palace Ravelli (te boeken bij TUI), fantastisch hotel met geweldig eten en een een buitenzwembad
Plaats reactie