Fietsen in Oostenrijk!

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Komend jaar wil ik in juni minimaal een weekje naar oostenrijk om te gaan fietsen. Nu twijfel ik tussen zelf wat boeken, misschien op meerder adressen, en zelf gaan fietsen of een groepsreis. Zie van beide wel wat voordelen maar ook nadelen.
Voor wat betreft de groepsreizen heb ik ook eens bij Vasa zitten kijken en daar zitten best leuke reizen tussen. Weet ook nog niet of ik dat wil gaan gravelen of de mountainbike mee ga nemen. Mountainbike is een Epic met 2x100 mm veerweg.
Gravelen.....https://www.vasasport.nl/racefiets/grav ... zkammergut
Mountainbiken....https://www.vasasport.nl/mountainbike/giro-dolomiti of https://www.vasasport.nl/mountainbike/t ... ssglockner of https://www.vasasport.nl/mountainbike/trans-adria
Ik ga in principe alleen, iemand ervaring met Vasa en 1persoonskamers?
Zouden de mountainbikereizen te doen zijn met een 2x100mm xc fully? Weet dat de berijder ook wat skills moet hebben... :D
Over de dropper heb ik ook al gelezen, kan ik erop zetten tegen die tijd, maar heb ik niet momenteel.
Ken de omgeving rond de Salzkammergut redelijk en vind ik erg mooi, gravelen heb ik sinds dit jaar ook ontdekt en vind ik geweldig, vandaar ook de gravelreis als optie in gedachten genomen!
Tijdens de diverse marathons welke ik heb gereden bleek ik in het klimmen beter te zijn dat in het dalen, maar ben niet echt bang. Daartegen hoeft het van mij niet over rotsblokken of iets dergelijks te gaan.
Wie kan er iets zeggen over de plussen en minnen van deze reizen of heeft betere ideeen? :-q

Weet dat er al een dergelijk topic loopt die heb ik gelezen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Giro Dolomiti is erg mooi!
Mooiste bergen, verblijf op hoogte in hutten is erg speciaal. Conditioneel óp steil en zwaar, en áf lekker uitdagend.
Ik deed ‘m ooit op een (vorig model) 100mm Lux, ging prima. HT kan ook met wat techniek.

De andere ritten zijn conditioneel en technisch veel minder zwaar, zoals je ook kunt zien.
Dus het is maar waar je interesses liggen, en hoe conditioneel en technisch sterk je bent.
Gravelen zal vast ook mooi zijn, maar dan worden het makkelijke bredere minder steile (schotter)paden... met een MTB zoek je natuurlijk uitdagendere tracks op.
En als eenling, don’t worry, je bent zo opgenomen in de groep :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Fietsen is Oostenrijk is geweldig maar zou het zeker niet met een gravel bike doen. Omhoog zal nog wel gaan maar naar beneden op "schotter" wegen is met dikke banden al dingetje maar met gravelbandjes is het m.i levensgevaarlijk. Niet doen dus.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

aurelius schreef: za 21 november 2020, 21:51 De Giro Dolomiti is erg mooi!
Mooiste bergen, verblijf op hoogte in hutten is erg speciaal. Conditioneel óp steil en zwaar, en áf lekker uitdagend.
Ik deed ‘m ooit op een (vorig model) 100mm Lux, ging prima. HT kan ook met wat techniek.

De andere ritten zijn conditioneel en technisch veel minder zwaar, zoals je ook kunt zien.
Dus het is maar waar je interesses liggen, en hoe conditioneel en technisch sterk je bent.
Gravelen zal vast ook mooi zijn, maar dan worden het makkelijke bredere minder steile (schotter)paden... met een MTB zoek je natuurlijk uitdagendere tracks op.
En als eenling, don’t worry, je bent zo opgenomen in de groep :-q .
Die Giro lijkt mij inderdaad ook erg mooi, klimmen kan ik wel en conditie heb ik ook maar heb geen ervaring met 6 dagen achter elkaar fietsen en al helemaal niet met deze hoogtemeters.

Burco schreef: za 21 november 2020, 21:58 Fietsen is Oostenrijk is geweldig maar zou het zeker niet met een gravel bike doen. Omhoog zal nog wel gaan maar naar beneden op "schotter" wegen is met dikke banden al dingetje maar met gravelbandjes is het m.i levensgevaarlijk. Niet doen dus.
Ik heb wat ervaring vanuit de Duitse marathons met dat schotter, is inderdaad anders dan wat wij hier gewent zijn maar denk dat wat Aurelius al zegt, de gravelroutes minder extreem zullen zijn. Ben er niet echt bang voor en anders op tijd remmen voor de bochten! :lol:
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Keuze is gevallen op de transalp Grossglockner van Vasa. Heb geboekt en nu maar hopen dat het door kan gaan... :-q
Reden dat ik voor deze heb gekozen is dat hij niet al te zwaar is, er wordt op 3 verschillende niveau's gefietst dus kan kiezen. Vind de omgeving prachtig en kan zo een beetje kijken of een meerdaagse iets voor mij is! :wink:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lijkt me uitstekend om mee te beginnen, prima eerste kennismaking, en prima met je Epic te doen. Zit van alles in. Flinke klimmen, niet al te gekke afdalingen, makkelijkere Hinterglemm trails.
Zou zeker een dropper monteren, en afhankelijk van hoe groot/zwaar je bent kiezen voor iets als 2,25”-2,35” NoNi’s of 2,35” Forekasters, of iets vergelijkbaars van een ander merk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

RRon schreef: wo 6 januari 2021, 00:01 Keuze is gevallen op de transalp Grossglockner van Vasa. Heb geboekt en nu maar hopen dat het door kan gaan... :-q
Reden dat ik voor deze heb gekozen is dat hij niet al te zwaar is, er wordt op 3 verschillende niveau's gefietst dus kan kiezen. Vind de omgeving prachtig en kan zo een beetje kijken of een meerdaagse iets voor mij is! :wink:
Misschien kom je ook deze eenzame forummer nog wel tegen in die reis, maar jij ligt nog iets voor met plannen :-q
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

aurelius schreef: wo 6 januari 2021, 10:22 Lijkt me uitstekend om mee te beginnen, prima eerste kennismaking, en prima met je Epic te doen. Zit van alles in. Flinke klimmen, niet al te gekke afdalingen, makkelijkere Hinterglemm trails.
Zou zeker een dropper monteren, en afhankelijk van hoe groot/zwaar je bent kiezen voor iets als 2,25”-2,35” NoNi’s of 2,35” Forekasters, of iets vergelijkbaars van een ander merk.
Thanks...de Epic Evo heeft 150mm dropper en is momenteel voorzien van Specialized banden, ground control en fast track beide 2,3.
Plaats reactie