Hatta, Dubai

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
troje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 7 januari 2007, 23:46
Mijn mountainbike: Vooral Rocky's!

Ik woon al een tijdje in Dubai en ik had al vrij snel door dat er hier veel gefietst wordt. De overheid probeert van Dubai en de UAE een hele leefbare plek te maken en daarvoor is veel ruimte voor een gezonde leefwijze. Fietsen wordt sterk gepromoot en het fietspaden netwerk groeit met de dag. Ongeveer anderhalf uur rijden van de stad Dubai ligt Hatta. Een enclave van Dubai in de UAE, aan de grens met Oman, in een uitloper van het Hajjar gebergte. Om er te komen moet je een stukje door de woestijn, maar het is een korte tocht en zeker de moeite waard. Zoals gezegd, Hatta is een onderdeel van het emiraat Dubai en wordt sterk gepromoot als buitensportgebied. Kamperen, mountaineering, kajakken, parachute springen en uiteraard ook mountainbiken.

Net buiten het stadje Hatta ligt de Hatta Wadi Hub: https://www.visithatta.com/en

Dit is een buitensportcentrum waarin vooral mountainbiken centraal staat. Er zijn inmiddels meer dan 50 km aan trails aangelegd in het gebied tussen Hatta en Oman en er komen er steeds meer bij. Het park ligt in een rotsachtig gebied op een hoogte tussen de 200 en 700 meter, dus het is aardig klimmen en er zijn geen liften. De ondergrond is scherpe rots en gravel, tubeless rijden is hier een must. De trails hebben een moeilijkheids classificatie: van groen, naar blauw, rood en zwart.

Trails zijn hier te vinden: http://www.hattamtb.ae

De rode en zwarte trails zijn stukken intensiever en steiler, maar op elke trail kan je als gevorderde mountainbiker genoeg plezier hebben. De zwarte trails zijn wat ruiger met flink steile afdalingen over losliggend steen. Je kan rondrijden op een hardtail, maar ik denk dat een fully met 130 mm veerweg ideaal is voor dit park. Onderweg kom je een aantal speeltoestellen tegen: Ramps, jumps en flow tracks.

Zoals alles in Dubai zijn de faciliteiten prima. De trails worden redelijk goed bijgehouden en het base camp, de Hatta Wadi Hub, is geweldig. Er is een kleedruimte met douches en airco, toiletten, hogedrukreinigers, een fietsenwinkel met werkplaats en fietsverhuur. Er zijn een aantal food trucks en er is een goeie koffietent. De Hatta Wadi Hub is een adventure camp, er is onwijs veel te doen.

Ik kom er al een paar jaar en de plek blijft me trekken. Zeker in de wintermaanden is het er druk met wandelaars en mountainbikers. Vorig jaar werd er voor het eerst een Hero mountainbike wedstrijd georganiseerd. De editie van dit jaar (ik had me ervoor ingeschreven) is helaas verplaatst naar oktober.

Mocht je een keer in Dubai zijn en een beetje klaar zijn met de stranden, de hotels, de winkelcentra en het uitgaan, denk er dan eens aan om een dagje Hatta te doen. Je bent er zo, ze verhuren er goede fietsen en het is hier altijd goed fietsweer!

Om een goede indruk te krijgen van de trails, zie dit filmpje dat we vorige week hebben opgenomen!

https://www.youtube.com/watch?v=SdUwWR29Yu0
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

ha ha cool, ik woonde mid jaren 80 in dubai, het hatta fort hotel was soms een welkome stop tijdens een 4*4 kampeert trip daar in de buurt .. pff memories :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi verhaal. Ik kende Hatta ook wel, woonde 6 jaar in Oman en maakte jaarlijks minstens een trip naar Dubai en pokeren keer Hatta aangedaan. Maar net als de rest van de regio is ook Hatta enorm gegroeid en eigenlijk ook weer onherkenbaar. En deels is dat ook een verandering ten goede zo lijkt het.

Dit is wel de tijd van het jaar om actief te zin daar, rijd jij ook het hele jaar door? Ik deed er ook aan Windsurfen naast het Biken en het surfen is als het boven de 40 graden gaat toch wel beter te doen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, temperatuur is ook iets wat ik mij afvroeg.
Wat is de temperatuur daar, welke tijd vh jaar is het beste geschikt voor Nederlanders ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
troje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 7 januari 2007, 23:46
Mijn mountainbike: Vooral Rocky's!

HJ12 schreef: za 13 maart 2021, 22:22 ha ha cool, ik woonde mid jaren 80 in dubai, het hatta fort hotel was soms een welkome stop tijdens een 4*4 kampeert trip daar in de buurt .. pff memories :-q
Da's bijzonder! Dat moeten een hoop mooie herinneringen zijn denk ik. Hatta Fort Hotel is er nog altijd en een heel mooi resort. De grens met Oman was toen volledig open en volgens mij kon je zo de waterbronnen in Oman opzoeken. 4x4 is mijn andere passie, met de gesloten grenzen rij ik vrij veel dicht bij huis. Fossil Rock, Niwa, enz.
troje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 7 januari 2007, 23:46
Mijn mountainbike: Vooral Rocky's!

Qua weercondities en temperatuur is de winter de juiste keuze. Ben je de temperaturen niet gewend, dan is de periode van oktober t/m april de beste tijd, met de meest milde condities rond december en januari. Je kan het in Hatta dan gewoon koud hebben op de fiets. Maar over het algemeen fiets je met zo'n 25 graden rond die periode. Het voorjaar (april-juni) en najaar (september) blijf ik doorrijden, maar ik zorg ervoor dat ik op de fiets zit zodra de zon opkomt. Vroeg opstaan dus. Op die manier kan je 2 tot 3 uur rijden totdat het (te) heet wordt. Drie liter water mee en vergeet de zonnebrand niet.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

troje schreef: zo 14 maart 2021, 06:32
HJ12 schreef: za 13 maart 2021, 22:22 ha ha cool, ik woonde mid jaren 80 in dubai, het hatta fort hotel was soms een welkome stop tijdens een 4*4 kampeert trip daar in de buurt .. pff memories :-q
Da's bijzonder! Dat moeten een hoop mooie herinneringen zijn denk ik. Hatta Fort Hotel is er nog altijd en een heel mooi resort. De grens met Oman was toen volledig open en volgens mij kon je zo de waterbronnen in Oman opzoeken. 4x4 is mijn andere passie, met de gesloten grenzen rij ik vrij veel dicht bij huis. Fossil Rock, Niwa, enz.
Zeker veel mooi herinneringen, zoek altijd nog een excuus om daar naar terug te gaan, maar heb geen behoefte aan het uithangen van de toerist.. fossil rock, dat dat nog bestaat. Ik had toen al wel eens het idee dat het een inmiddels kaal geplukte rots was.. Hard aan meegedaan, we hebben we nog ergens in een garage versteende mammoettanden en slakken liggen..
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

HJ12 schreef: zo 14 maart 2021, 08:28 versteende mammoettanden en slakken liggen..
Die 'slakken' zijn vrijwel zeker Ammonieten, een uitgestorven groep soorten die verwant zijn aan de inktvis. Ammonieten zijn ca 65M jaar geleden uitgestorven en zoogdieren waren toen nog onderontwikkelde kleine dieren. De grote steppengrazers zijn grofweg 20M jaar geleden opgekomen. De tanden zijn dus vermoedelijk van een veel jongere datum. Heb je alles op dezelfde plek gevonden?
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

troje schreef: za 13 maart 2021, 22:11

Om een goede indruk te krijgen van de trails, zie dit filmpje dat we vorige week hebben opgenomen!

https://www.youtube.com/watch?v=SdUwWR29Yu0
Mooie beelden :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie beelden, herkenbaar landschap maar niet die wall ride en skinnies, mooi wark in Hatta!
October tot April idd, al reden wij wel het hele jaar door. En altijd de laatste 2 uur tot zonsondergang
Ik heb ook nog een paar plaatjes uit de oude doos bewaard.

Plateau in de heuvels rondom Muscat, met uitzicht op de Gulf of Oman. 3L Camelbak is standaard
Afbeelding

En nog een plateau, net onder de top van Jebel Shams zo'n 3000m hoog, na een uur of wat klimmen
Op de afdaling naar de auto's heb ik toen de remblokjes in mijn V-brakes gesmolten .... :o
Afbeelding
En de SC Heckler die ik hier omhoog houd is de aanleiding voor mijn forum naam

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

En dat shirt wat je aan hebt, is van Primal Wear. De hond met een stuur in zijn bek..
Die heb ik ook nog in de la liggen.
Afbeelding
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Yup Dog eat cog.

Dat shirt draag ik nog altijd, vooral ook als ik eens een keer aan spinning doe :wink:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie