Portugal: viana do castelo

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wij hebben over 4weken vakantie.
Het plan was Oostenrijk, maar dat is nog zeer onzeker en nog een vakantie in Nederland trek ik niet.
Tegelijkertijd ook behoefte aan wat zon/warmte dus change of plan en voor Portugal gekozen wat vrij aardig door de Covid ellende heen gaat en nu ook al geen inreisbeperkingen kent voor ons.
Ik surf/sup/windsurf/wingfoil en dat kun je bij Viana do Castello allemaal best aardig doen (en gaat ook allemaal mee :winkie: ) en ik zag op Trailvorks ook al wat ritten staan.

Vraag: zijn er hier nog mensen met aanraders voor wat te rijden in noord Portugal binnen zeg 2 uur auto afstand van Viana??
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mooie streek (enig plekje in Portugal die ik niet ken eigenlijk haha) en zeker wat meer landinwaarts richting het Geres nationaal park. Ik weet dat er in die streek veel kleine lokale trails zijn en hier en daar heb je zelfs Downhill trails die voor nationale bekerwedstrijden ooit zijn gebruikt. Bij plaatsje Ponte de Lima schijnt een bikepark te zijn. Kijk eens op https://en.bikeparkpontedelima.com/

Er zal vast meer zijn maar probleem is dat niet alles op de bekende apps staat. Je zou echt iemand uit de regio moeten vragen/vinden. wikiloc anders even checken, die wordt ook veel gebruikt naast trailforks. Sowieso is daar overal veel onverhard en gravel te vinden met aardig wat hoogteverschillen dus je zal wel lekker in vorm komen :D

https://pt.wikiloc.com/trilhas/mountain ... do-castelo
https://www.wikiloc.com/hiking-trails/p ... 0-47597079

en verder kan je hier ook nog even kijken https://www.weride.pt/northmtbportugal al is dat meer een site voor omgeving lissabon.

Het louzanpark waar vorig jaar de wereldbeker is gehouden is toch al gauw 2 uur naar het zuiden en voornamelijk downhill gericht en het zit echt afgelegen in centraal portugal maar ik noem het toch maar even.

Verder ken ik voornamelijk de trails rondom Lissabon en mocht je ooit in de buurt van Sintra (Guincho strand) willen surfen dan kan je daar zeker ook mooi fietsen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dank!
Hier kom ik wel weer verder mee. Vooral wikiloc ff genegeerd/vergeten :oops:
Guincho ken ik wel, daar vroeger veel geweest voor wedstrijden. Leuke omstandigheden, maar ook best druk.
Viana is wat rustiger, ook eerder gesurft en gewindsurft, alleen nog nooit gereden, maar daar komt verandering in :)
Ik laat weten hoe het was.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Jurf schreef: di 1 juni 2021, 11:09 Dank!
Hier kom ik wel weer verder mee. Vooral wikiloc ff genegeerd/vergeten :oops:
Guincho ken ik wel, daar vroeger veel geweest voor wedstrijden. Leuke omstandigheden, maar ook best druk.
Viana is wat rustiger, ook eerder gesurft en gewindsurft, alleen nog nooit gereden, maar daar komt verandering in :)
Ik laat weten hoe het was.
Geef nou maar toe dat je liever koud water hebt dan warm haha. Die stranden daar in het noorden van Portugal zijn ijskoud altijd :D
Veel plezier alvast en ik hoor graag achteraf hoe het was.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik neem mijn dompelaartje mee :wink:
We gaan maar 2.5 week.
Voor ons is Viana een leuke combi van wel al geweest, maar ook alweer tig jaar geleden. Lekker rustig en nog redelijk aan te rijden.
Ook Penniche voor de surf overwogen, maar net wat verder, fietsen schijnt daar minder te zijn en druk in het water.

Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij kan je in Viana zelf de berg oprijden en dan dit doen: https://youtu.be/MfwaBSf1Y0A
Aan het eind van het filmpje zit een relive met de route.

Op het YT channel van deze Nuno Vincente staan veel meer video's van trails in Viana.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Hee thanx!
Dat zijn wel beelden om blij van te worden :-D
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Ben er in 1994 en 1997 geweest. Paar hele mooie surfdagen gehad. Fiets had ik wel mee, maar niet veel mee gedaan, te warm en te lui...
Maar wel een dag in een schitterend natuurgebied in de buurt doorgebracht. Misschien ben je er al geweest, maar zo niet, dan moet je daar eens gaan kijken. Gaat om een beekje/riviertje in een bosgebied. Loop heel steil af, met "trappen", watervalletjes en stukken waar je in kunt dompelen. Ken de naam van het gebied niet, maar ben er op de fiets naar toe gegaan. Dus moet niet ver weg zijn.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

We zijn weer terug..helaas.
Om te beginnen, we hebben voor daar belachelijk goede golven gehad, van de 15 dagen daar 12 dagen met 2m+ golven en een paar van 3-4m, dus ik heb veel gesurft, gesupt, gewingd en gewindsurft, maar weinig gefietst.
Maar omdat ik het niet netjes vind om info te vragen en daarna niks meer te laten horen toch maar ff opgekrabbeld van wat we WEL gereden hebben.

Vanuit Viana do Castello kun je langs de rivier de Lima naar Ponte de Lima fietsen. heen en weer is dat 65-70km. Je rijd over onverharde paden met veel kuilen langs de lima en door het achterland door wijnvelden, stukjes bos etc. Een vrij vlakke rit, maar wel erg mooi. ook prima met een gravelbike te doen hoewel zonder vering de kuilen mij zouden irriteren.

Wil je echt MTBen bij Viana dan moet je de heuvels in.

Bij de Santuário de Santa Luzia, die kerk bovenop de heuvels begint een dirtroad richting de windmolens.

De Santa Luzia:
Afbeelding
Je kan met de auto naar de Santa Luzia, dat scheelt een aardig stuk klimmen over alleen maar weg en achter kun je parkeren.
Nadeel: mis je later bij het dalen een afslag...dan mag je alnog omhoog tenzij je Kit uit de knightrider hebt.

Achter de Santa Luizia begint een stenen weg, die al snel overloopt in een dirtroad. Die deel je net als alle paden met wandelaars en het lokale vee, dus hou daar rekening mee met je snelheid.
Volg de dirtroad 1.5/2uur omhoog naar de windmolens en daar begint het plezier.
Er zijn hier geen uitgezette routes of gemarkeerde paden, dus het is echt je weg zoeken. Ben je de dirtroad omhoog even zat, dan pak je een willekeurig pad omhoog en begint vaak een leuke technische klim tot je de dirtroad weer tegenkomt. je snijd wat af, maar doordat de klimmen best technisch en pittig zijn is het niet perse sneller, wel leuker imo!

Bovenaan bij de windmolens is het uitzicht gewoon de moeite en dan je weg naar beneden zoeken over de tig verschillende veelal smalle singletrack/koeie/wandelpaadjes, maar geen uitgezette of germarkeerde routes, doet uw ding is het devies.
Er schijnen trouwens wel een paar vaste segmenten te zijn, maar die hebben wij niet gevonden.
Wij hebben er 3x gereden en elke keer wat anders en volgens mij kun je er dagen zoet zijn.
Ook daar weer om elke hoek kan een paard/koe/schaap/wandelaar staan, of een drop of een rockgarden..dus hou daar rekening mee met je snelheid.
De ondergrond varieert van rots, grote en scherpe rotsen, nog meer rotsen, tot verharde aarde die aanvoelt en rijd als rots met een heel enkel dirt stukje ertussen. door de scherpe rotsen en stekels is een stevige band aanbevolen. Wij reden met Aggressor en DHF in DD en ik vond dat geen overbodige luxe. We zijn 1 XCer tegengekomen..lopend met 2 kappotgesneden banden door de ondergrond.
Het dalen gaat niet heel stijl, maar wel gestaag en is echt je pad zoeken. Met soms ff afstappen en kijken was voor mij 90% te rijden, de Missus die mee was op haar E-bike stapte wat vaker af bij wat stijlere rol offs en drops.

Praatjes vullen geen gaatjes, daarom wat plaatjes :winkie:

De windmolens bovenaan. Kun je vanaf Viana zien en niet echt te missen
Afbeelding

Uitzicht:
Afbeelding

En zoek nu maar een weg naar beneden terug naar het strand bovenin. :D
Afbeelding

Afbeelding

stuk makkelijk pad en de Missus op dr brommer. :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Het nadeel van je Garmin niet snappen en geen vaste routes is dat je dan wel eens ergens anders uitkomt als bedacht, maar ach, dat geeft ook wel weer mooie plaatjes :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Zoals gezegd, prima surf dus de dag erna weer lekker:
Afbeelding

Is Viana de moeite voor de MTB?
Ja en nee.
Het is een teringeind rijden. De alpen zijn een stuk dichterbij en puur fietstechnisch kun je daar meer.
Bij Viana is het dalen niet superstijl, max 650hm per keer maar het heeft volgens mij wel een hoog potentieel omdat het er ruig is, je vrij kan rijden en er echt tig leuke paadjes zijn waarvan we nog geen fractie hebben gezien.
Het nadeel, je moet wel klimmen. Wat dat betreft had de Missus het met haar Ebike, de "brommer" echt 10x beter. Voor daar zijn die dingen geniaal.
We hebben wat klimmen gehad waar fietsen voor mij echt niet meer te doen was en lopen naast de fiets al zwaar. Zij rijd daar met de Spectral-On wel omhoog.

Voor/ Nadeeltje 2, 27gr+ en lang zwaar klimmen is gewoon best pittig. Ik kan goed tegen de warmte, maar het is best warm bij intensieve belasting.
Als je er naar toe gaat met surfspul of ander speelgoed, dan is het echt wel de moeite om je fiets mee te nemen.
De dagen met wel wind maar lage golven ging ik liever fietsen als het water op.

nb: echt spannende foto,s heb ik niet, dan was ik aan het fietsen en te lui om terug te lopen en te eager om te wachten op de Missus:D
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mooie plaatjes en zo heb je toch een beetje alles gedaan wat je wilde doen :-q
De missus kan zeggen dat ze een leuke rockgarden heeft overbrugt :D
En een E-MTB is geen overbodige luxe voor dat soort plekken nee. De tijd die je verliest om enkel boven te komen had je kunnen gebruiken om 1 of 2 keer extra naar beneden te gaan en weer omhoog .
Plaats reactie