Zwitserland tips/ervaring/help

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Mr.Jackson
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 17:58

Hello mede MTB lovers,

Na afgelopen jaren dankbaar vele topics gelezen te hebben hier mijn eerste eigen bericht.

Ik wil begin augustus 10 dagen kamperen en mountainbiken met mijn vriendin in Zwitserland. We hebben de meeste noemenswaardige routes in NL inmiddels gedaan en dat gaat ons prima af. Vorig jaar in de Vogezen gemountainbiket en dat smaakte naar meer. We hebben een prima conditie maar halen meer plezier uit bergaf dan bergop. We zijn dus op zoek naar een gebied waar je makkelijk met de lift, gondel, bus, trein etc. naar boven kunt en goed bewegwijzerd naar beneden kan. Enigszins ‘beginner’ friendly is wel belangrijk. We zijn namelijk wel onervaren hooggebergte rijders. Ik heb hier vaak Verbier voorbij zien komen. Is dat voor ons inderdaad het meest geschikte gebied of hebben jullie nog andere adviezen? We hebben allebei een nieuwe, goede hardtail. Volstaat dit maar jullie mening?

:-q
Laatst gewijzigd door Mr.Jackson op do 22 juli 2021, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Zou Verbier zeker overwegen en dan is mtbverbier.com wel een no-brainer als het gaat om garantie op de juiste trails voor jullie niveau., perfecte begeleiding en topaccommodatie ( en catering ).

( geen verbintenis maar wel zeer tevreden klant )
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Hier ook goede ervaringen met Mtb Verbier. Alles top geregeld en vooral heel flexibel. En wat een prach-tig gebied is dat om te rijden. Heel veel trails, op alle niveaus. Aanrader.
Mr.Jackson
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 17:58

Bedankt voor jullie reactie! Mtbverbier.com inderdaad hier op het forum vaak voorbij zien komen met lovende reacties. Misschien leuk om een (eerste) dag te doen maar wij fietsen wel liever met z’n 2tjes in ons eigen tempo. Is dat qua bewegwijzering en niveau aanduiding goed te doen in Verbier zonder gids/organisatie?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat voor ervaring heb je in de Vogezen, en wat voor hardtail heb je precies? Er zit nogal een verschil tussen een Cube CC hardtail en een Kona Honzo ESD hardtail.
Maar als beginner is Livigno altijd een goeie, heel veel trails, goed aangegeven en in alle moeilijkheidsgraden. (Technisch gezien in Italië, maar dat scheelt maar heel weinig, en geen Zwitserse prijzen ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Mr.Jackson
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 17:58

suravida schreef: do 22 juli 2021, 10:19 Wat voor ervaring heb je in de Vogezen, en wat voor hardtail heb je precies? Er zit nogal een verschil tussen een Cube CC hardtail en een Kona Honzo ESD hardtail.
Maar als beginner is Livigno altijd een goeie, heel veel trails, goed aangegeven en in alle moeilijkheidsgraden. (Technisch gezien in Italië, maar dat scheelt maar heel weinig, en geen Zwitserse prijzen ;-) )
Daar heb je gelijk in. Ik heb nu een Trek X-Caliber 9 (2020) en mijn vriendin een Cannondale Trail SL 3 (2021).
In de Vogezen hebben we (denk ik) beginner routes gereden die technisch niet heel veel meer vroegen dan de spannendste routes in NL. Qua klimmen viel het ons echter wel tegen, vandaar onze zoektocht naar een plek waar we voornamelijk naar beneden kunnen en omhoog met lift/bus/trein. Bewegwijzering was niet echt top op sommige routes in de Vogezen. Dat is voor ons wel belangrijk. De bikeparks in de Vogezen hebben we overgeslagen, dat leek ons nog een beetje too much. (Wel heel gaaf om te kijken en het kriebelde wel bij mij moet ik zeggen.)

Zwitserland leek mij ideaal nu qua COVID voorwaarden (geen) en Verbier lijkt beginner friendly routes te hebben als ik hier kijk: https://www.singletrailverbier.com/verbier

Ben benieuwd naar je inschatting of onze fietsen volstaan voor de beginner routes in dit soort berggebieden en of deze routes überhaupt te doen zijn voor beginners. Het spreekt ons qua omgeving en vergezichten enorm aan alleen vind ik het moeilijk inschatten omdat ik nog nooit in zulke berggebieden hen gemountainbiket. Bovenaan de berg met de staart tussen de benen de gondel weer naar beneden pakken zou ik echt zonde vinden. En als onze remmen of voorvork oid het niet aan zouden kunnen wordt het ook gewoon gevaarlijk :~

Thanks voor het meendenken in ieder geval.
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Mr.Jackson schreef: do 22 juli 2021, 10:00 Bedankt voor jullie reactie! Mtbverbier.com inderdaad hier op het forum vaak voorbij zien komen met lovende reacties. Misschien leuk om een (eerste) dag te doen maar wij fietsen wel liever met z’n 2tjes in ons eigen tempo. Is dat qua bewegwijzering en niveau aanduiding goed te doen in Verbier zonder gids/organisatie?
Natuurlijk is dat te doen, maar je geeft zelf aan dat jullie onervaren zijn in hooggebergte. Dan betaalt een goede gids zich dubbel en dwars uit.Tempo en trails worden precies aangepast op jullie niveau. Je krijgt onderweg tips en tricks en bij problemen weet de gids de juiste opties en mogelijkheden.

Ik zou zeker aanraden de eerste dag met gids te rijden, dan heb je in ieder geval een beeld bij wat je kunt verwachten. Het is over het algemeen prima aangegeven maar als je geen idee hebt wat een bepaalde routeaanduiding betekent qua moeilijkheid kan ik je verzekeren dat jullie meer gaan wandelen dan fietsen.

Have fun!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als je in Zwitserland als beginner in een iets vriendelijker bergomgeving wil biken , dan is de Jura misschien ook wat.
Mr.Jackson
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 17:58

Willem Altes schreef: do 22 juli 2021, 13:02 Als je in Zwitserland als beginner in een iets vriendelijker bergomgeving wil biken , dan is de Jura misschien ook wat.
Heb je een bepaald gebied dat je in de Zwitserse Jura aanraadt?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Livigno is “Valkenburg x Volendam”. Ik ben er in juni geweest met een groep racefietsers. Vond het een heksenketel.
Het is wél Italia en dat is weer een voordeel, want de mensen zijn tenminste wel aardig en de espresso kost er max 1,00 euro ipv 7,00 Franken.
Als je de keuze hebt, ga dan naar Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk of Italia. Veel vriendelijker mensen en ook vriendelijker voor je portemonnee
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mr.Jackson schreef: zo 25 juli 2021, 13:35
Willem Altes schreef: do 22 juli 2021, 13:02 Als je in Zwitserland als beginner in een iets vriendelijker bergomgeving wil biken , dan is de Jura misschien ook wat.
Heb je een bepaald gebied dat je in de Zwitserse Jura aanraadt?


Franse deel vd Jura.
Minstens zo mooi en normale prijzen.
Routes bij Lac St Point.
Bikeparkje bij Mt Rond.
Grand Traverse de Jura schijnt tegen te vallen. Is erg gefixeerd op "van A naar B".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

De Jura is ook nog eens adembenemend mooi.
Jurasick guide is daar volgens mij de man.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Kan op pad gaan met een gids zeker aanraden. Op La Palma heb ik 2 dagen gefietst met een gids en naast dat die weet wat goed is voor jou (ook handig qua weer, welke trails/kant vd berg zijn bij regenfront wel goed) heb ik ontzettend snel, heel veel geleerd.

Heb je Vogezen officiële routes gereden? Of gpx ook over wandeltrails ? Officiële routes rondom Xonrupt waren leuk,maar vaak niet technisch uitdagend. Niet officieel is er veel tofs te vinden.
Mr.Jackson
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 17:58

Iedereen bedankt voor het meedenken.

We hebben de knoop doorgehakt en gaan naar de Jura (Neuchâtel, Zwitserland). Momenteel liever Zwitserland dan Frankrijk gezien de soepele corona eisen.

Met behulp van de app Trailforks een aantal leuke downhill routes gevonden waarbij we met trein of gondel omhoog kunnen.
Voor de geïnteresseerden:

- Chaumont Bike park
- Chasseral Jurakamm
- Weissenstein

Verder zijn hier een hoop routes waarbij je ook wat stukken omlaag en omhoog/in een loop kan doen:

- Aiguilles de Baulmes
- Grenchenberg
- Solothurn Jura
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

In augustus ben ik 2 weken op vakantie in Lauterbrunnen. Het is een familievakantie, maar ik hoop toch wat uurtje vrij te kunnen maken om op de mountainbike te stappen.

Is iemand bekend met het gebied? En zo ja, hebben jullie dan tips wat en waar ik zou kunnen rijden? Ik ben er een aantal jaren geleden geweest om te skiën, maar ik kan me niet heugen dat ik toen routes voor fietsen heb gezien.

Bedankt alvast!
Plaats reactie