Bourg Saint Maurice: Les Arcs / La Plagne / Tignes / Val d'Isere

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Hi all,

wie heeft wat mooie tips voor MTB in deze omgeving? En wat is nou het leukste bikepark hier?
Voorkeur: tochten van een halve dag, lift-assisted. Eventueel wat klimwerk vanuit Bourg is geen probleem.

Liever geen shuttles (want: plannen, regelen, niet direct terecht kunnen etc, ik wil 's ochtends om 8 uur besluiten dat ik ga en half 10 bovenaan zijn ;) )
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Vanuit Bourg st. Maurice kun je de funiculaire pakken richting het Les Arcs gebied. Vanuit daar heb je toegang tot meerdere liften en een behoorlijk divers bikepark.
Zoek je meer natuurlijke trails, dan raad ik aan om Trailforks te gebruiken. Er zijn daar genoeg mogelijkheden om lift assisted natuurlijke trails te rijden.

Ik heb er vorige zomer een week gezeten en me erg vermaakt. Als je binnenkort gaat, check dan even of de funiculaire werkt. Recent lag die eruit en moest je met de bus vanaf Bourg naar boven.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ja die funiculaire was sowieso een aardige attractie geloof ik, gaat ook maar elke 30 minuten, hoe werkt dat in de praktijk? Anders eventueel met de eigen auto naar Arc1600
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Als ie rijdt werkt het prima hoor. Ik denk dat je in 10min boven bent. Een heel goede plek voor je fiets is er niet. Er staan een soort rekjes in de verschillende instappunten waar je hem tegenaan kunt zetten. Met veel fietsers in de funiculaire is het wel proppen en leunen de fietsen tegen elkaar.
Met de auto naar boven kan natuurlijk, maar veel van de echt mooie trails liggen tussen Bourg en het Les Arcs gebied in. Dus dan ontkom je niet aan de funiculaire of bus.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

ter info

De funiculaire (treintje) is stuk en zal naar verwachting deze zomer niet meer open gaan. Je moet nu met de bus en aanhanger naar boven. Bus gaat niet zo vaak en fietsen op de aanhanger is een beetje een drama.

Verder is Les Arcs super leuk om te fietsen! Kom net terug van een weekje Enduro2.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik heb jullie gevolgd in de Enduro2, zag er goed uit ja! Toch maar even kijken naar die bus dan, of anders MoedersDV even lief aan kijken of die een keer wil shuttlen. En anders 5km/800hm klimmen over asfalt...'ik haal wel ontbijt'.

Ik zie op de kaart 4 zwarte trails tussen Arc 1600 en B-S-Maurice:

- La 8
- dre dans l'Pentu
- Granny's Garden
- Secret Garden

Welke moet je niet missen?
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

La 8 en Double Header als je het mij vraagt.
Double Header is niet gemakkelijk. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=iLhjDlRmX5g&t=587s
Elle Chablatte vond ik ook tof.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ligt er maar net aan wat je leuk vindt: La 8/Black 8 is wat meer bike park/“downhill”. Grannies en Secret Garden zijn natuurlijke single tracks en No Brainer/Dre dans l’pentu zit er een beetje tussenin.
Maar stuk voor stuk genieten.

Double Header is van een ander kaliber: toch wel een van de beste trails (de beste?) van de gehele Tarentaise mits je van een uitdaging houdt.

Val d’Isere en Tignes is minder goed/gevarieerd dan Les Arcs omdat bijna alle trails boven de boomgrens zijn. Wel leuk voor een dagje. La Plagne heeft ook een paar pareltjes maar die zijn lastig te vinden en minder toegankelijk in een halve dag met liften.

Heb je de tijd, ga dan ook naar Meribel.

Have fun!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Goeie tips allemaal! Double Header gaat dan op de ride list. Is de trailhead goed te vinden? Gewoon vanaf de D219?

Filmpje ziet er echt top uit, precies my cup of tea hoewel ik niet met zoveel souplesse wat endo turns uit mn mouw schudt.
@3:39 "Whô a tréack" :lol:
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

https://www.google.nl/maps/@45.5985196, ... 312!8i6656

Hier het karrenspoor in, volgen totdat je in een open veld komt en dan door het veld linksaf waar de trail begint.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

DaanCramer schreef: do 22 juli 2021, 13:09 ter info

De funiculaire (treintje) is stuk en zal naar verwachting deze zomer niet meer open gaan. Je moet nu met de bus en aanhanger naar boven. Bus gaat niet zo vaak en fietsen op de aanhanger is een beetje een drama.

Verder is Les Arcs super leuk om te fietsen! Kom net terug van een weekje Enduro2.
Goed om te weten. Niet dat ik straks beneden sta en niet meer omhoog kom. De gratis pendeldiensten tussen de dorpjes rijden nog wel?
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Goed om mee te kunnen lezen. Ben daar ook in de buurt vanaf begin volgende week. Tips zijn nuttig. Dank daarvoor ook van mijn kant.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Kabookie schreef: do 22 juli 2021, 16:20 La 8 en Double Header als je het mij vraagt.
Double Header is niet gemakkelijk. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=iLhjDlRmX5g&t=587s
Elle Chablatte vond ik ook tof.
Vandaag die double header gedaan. Echt wel de pittigste trail die ik tot nu toe heb gereden. Vanuit Bourg met de bus naar arc1600 (funiculaire ligt er inderdaad uit), daar de overstap op bus naar arc2000. Vanaf daar de Canal trail gepakt en ter hoogte van double header de weg overgestoken. Even zoeken, ligt redelijk diep weg.
Machtig mooie afdaling, enorm technisch en weinig plekken om even de remmen te lossen, met blauwe schijven en stinkende blokken als gevolg. Heel gaaf om te doen, dank voor de tip!
Ik reed alleen, maar zou dit niet aanraden eigenlijk. Weinig ruimte voor fouten. Denk dat deze ook erg link is als het nat is, ik reed gelukkig na een droge warme dag.
Start op 2150, einde op 800meter. Als je de lift vanuit arc1800 pakt zou je zelfs nog hoger kunnen starten.

Ook een stukje van La 8 gedaan, vandeweek helemaal doen.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Naast Dubbel Header vond ik de Jackson Loop een vd mooiste trails tijdens Enduro2.

Double Header is erg technisch met de switchbacks, wortels en rotsen. Jackson Loop landschappelijk mooi en afwisselend. Erg steil ook soms. Terugkomen naar Pessey was wel even zoeken. Moet extra sta liftje pakken en wat omhoog fietsen door dorp.

Op site van Enduro2 staan nog de trails van event, ook die van dag 2 waarbij Jackson Loop de bonus trails was. Zie kaartje en gpx
https://enduro2.fr/wp-content/uploads/2 ... 1715_n.jpg
https://drive.google.com/file/d/1mdGxvE ... sp=sharing

Have fun en laat maar weten of t wat was.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Inmiddels thuis na 2,5 weekje op een camping in BSM.
Paar ritjes gemaakt, met name in bikeparken.
Kort verslagje:

Les Arcs
Bijna alle trails hier gereden, favorieten zijn Rock ‘n Arolle (rood) en Yellow Stone (rood). De eerste echt enduro, de tweede vooral ivm de hoogte, uitzicht op de Mont Blanc en de aparte ondergrond.
De zwarte Chablatte en Cachette vond ik echt pittig, vooral Cachette had serieuze jumps en wortelstukken die echt teveel waren voor een trailbike. Elle Chablatte was een serieuze aanslag op armen en handen en materiaal qua remmen en pompen.
De blauwe Woodstock en marsupilami ook erg leuk, tempo ligt hier hoger, makkelijkere jumps, beetje roosten, springen enz.
Van de zwarte trails tussen Arcs en BSM heb ik alleen Double Header (Trailforks, geen officiële trail) en La 8 gereden. Zoals gezegd is double header echt serieus mooi en serieus hard werken en sturen. La 8 inderdaad meer downhill maar toch ook wel flowy. Ook hier hier goed opletten want niet elke massive jump wordt goed aangegeven.

Vanaf de camping heb ik wat blauwe trails rond Saint Germain gereden, mooi en steil en niet geprepareerd dus meer natuurlijk/AM style.

Op de laatste dag ben ik naar Bikepark La Rosiere geweest. Er zijn hier ‘maar’ 3 trails + nog wat combinaties en routes met klimwerk. Zittieux vond ik erg mooi, ruw. In Red Hot zitten serieuze jumps en gaps, maar heel natuurlijk gebouwd op rotsen, de take off van de jumps zijn meestal grote rotsblokken, heel gaaf. Bijna alles ligt in dit park boven de boomgrens, wat prachtige plaatjes oplevert. In de blauwe trail (bleu rocks) ligt een mooie wallride, met serieuze exposure. Deed me denken aan Saalbach.
Vanaf de lift loopt een trail bijna helemaal Bourg Saint maurice, dus 1000+ meter dalen: Dream Forest. Op het Bikepark kaartje heet deze nog Sunset Rock, klopt niet.
Deze leek qua ondergrond en techniek erg op Double Header. Heel erg gaaf, aanrader voor de AM/enduro liefhebber. Ik reed hier zonder protectie maar dat voelde niet helemaal comfortabel.

Logistiek: de funiculaire reed idd niet, dus naar les Arcs ga je met een bus (rijdt best vaak, 9 euro per rit), fiets op de aanhanger. Als je super zuinig bent op je nieuwe Carbon 10k fiets is dit niks voor jou, de chauffeur sjort alles lomp vast en gaat niet voorzichtig zijn met jouw Carbon velgen; daar wordt gewoon een sjorband overheen getrokken.
De shuttle bussen in les Arcs zijn allemaal gratis dus ook zonder liftpas kom je op 2000 meter en kun je 1200 meter dalen naar BSM. Je fiets hangt achterop de bus en tijdens de rit ga je er vanuit dat hij er af flikkert door het rijgedrag van de chauffeur maar is mij niet overkomen.

La Rosiere is wat lastiger bereikbaar, shuttle gaat maar 3x per dag en moet je reserveren. Ik heb ‘m gefietst vanuit BSM, de klim naar col petit Saint Bernard zat ook in de TdF, maar is dus 1000+ meter klimmen over asfalt. Geen aanrader. Maar vanwege de mooie afdaling terug is de shuttle wel een aanrader, of je moet iemand hebben die je boven dropt.

Al met al een prachtig gebied met veel diversiteit aan trails en een prima lift/shuttle systeem, en mooi te combineren met een gezinsvakantie. Ik ga hier zeker terug komen.
Plaats reactie