Mountainbiken in Griekenland

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
e.l.vis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: di 22 februari 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Merida 96 9000e

Vanaf mijn jeugd kom ik in Griekenland ( ben half Grieks) en ken daar inmiddels goed de weg. Normaal altijd met het vliegtuig maar dit jaar besloten we om met de auto te gaan. Mijn mountainbike stond al eerder op de fietsdrager dan de koffers in de auto waren....! Ik mountainbike nu ongeveer 30 jaar en dit was natuurlijk mijn kans!

Na een lange rit vanaf Nijmegen met veel vertraging kwamen we 's nachts aan in Bologna waar we een hotel hadden gereserveerd. De volgende ochtend de laatste 220 km naar Ancona. Vandaar met de boot naar Griekenland/Patras. Stel je niet te veel voor van de boot; het is een veerboot en geen cruiseboot...! 25 jaar geleden destijds ook een keer de boot genomen naar Griekenland en 5 jaar geleden met mijn oudste zoon ( destijds geen trekhaak...)
Je zit 22uur op de boot, we hadden een 4 persoons cabine, is allemaal goed te doen.

Je komt aan in Patras en vandaar was het nog een kleine 3 uur rijden naar onze 1ste bestemming; Paris Village in Chrani https://www.parisvillage.gr/. Daar komen we ook al jaren. Prachtig, leuk en gezellig kleinschalig complex waar je heerlijk kunt verblijven! Wim, je raadt het vast; Nederlander en Angela, Griekse, zorgen ervoor dat je een heerlijk verblijf hebt!
Charni is een klein kust plaatsje en ligt op de Peloponnesos, km of 30 ten westen van Kalamata. Het is een klein dorpje vanwaar je alle kanten op kunt.

1ste dag hield ik het niet meer en ben 's middags om 13:00uur mijn fiets op gesprongen om een rit te gaan fietsen die ik via Garmin Connect had opgeslagen. Beginnersfout 1ste klas.....Het is hoog zomer dus dat houdt in dat het veels te heet is!!! Heb de helft van de route gefietst en vooral gelopen....dus dat was een dikke tegenvaller....
De volgende dagen ben ik om 07:00uur vertrokken en zorgde ervoor dat ik rond 09:00 terug was ivm met de hitte! Wat was het super mooi! Voor mij was het next level MTB-en. Prachtige vergezichten, goed berijdbare paden, soms te lang/te steil waardoor ik stukken moest lopen en veel hoogtemeters. Het gebergte Oros Likodimo gaat tot 1000 meter hoogte.. Hieronder foto's van omgeving Chrani:

Afbeelding, [https://imagizer.imageshack.com/img922/ ... gu.jpg/img], Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding,


De week daarna back to the roots; Olympia / Archea Pisa. We verblijven daar altijd in hotel Olympion Asty http://www.olympionasty.gr/ Prachtig hotel gelegen op een berg. Georgos de hoteleigenaar is tijdens de Lockdown zelf ook begonnen met mountainbiken. Erg leuk natuurlijk! Super gastheer en super hotel! Vandaar ben ik ook iedere keer gestart. Deze omgeving ken ik als mijn broekzak. Alleen nog nooit buiten de gangbare wegen geweest. Super mooie omgeving midden in de bergen. Een walhalla voor MTB dacht ik en nu weet ik het zeker....Een walhalla voor MTB!!! Wat een prachtige routes ( zelf ingeladen via Garmin Connect). Enorm mooie vergezichten en vele hoogtemeters te maken! Maar ook hier, 's morgens om 07:00uur weg en voor 09:00 binnen anders is het echt te heet!
Hieronder de foto's van Olympia:

Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding,

Note 1) Mijn ritten zijn te zien op Strava. Kijk even bij theo vasilaras. Ik heb geen idee of ik de routes hier ook kan up-loaden. ( de foto's waren al een hele klus....). De routes heb ik zelf ingeladen via Garmin Connect. De ritten staan uiteraard ook op Garmin Connect ( als het goed is...)
Note 2) Dit is niet de beste tijd van het jaar om te gaan mountainbiken in Griekenland. Het best is om mei/juni of september/oktober te gaan. Beide hotels zijn dan ook open. Zijn echte aanraders! Neem anders contact op met Wim ( Paris Village) of Georgos ( Olympion Asty) Je mag ook mijn naam noemen...:-)
Note 3) De laatste 2 dagen van ons verblijf in Olympia zagen we in de verte al rookpluimen van branden. Na ons vertrek heeft de brand ook toegeslagen in de omgeving van Olympia/Archea Pisa. Op mijn foto's die 3 dagen voor de brand zijn genomen zie je nog veel groen, tot mijn grote verdriet is er niets maar dan ook echt niets meer van over. Tussen Archea Pisa en Lalas is alles verbrand. Daar heb ik de meeste foto's genomen.
Note 4) Ik rij zelf op een Merida 96 9000-E Ik was blij met mijn 2x11 en nog heb ik stukken moeten lopen....haha! Mijn fiets staat op "show your stuff" onder e.l.vis!
Note 5) Mocht je info willen, neem gewoon contact met mij op.

Al bij al was het een super mooie ervaring en een genot om daar te fietsen! MTB huren wordt lastig en is in die regio alleen mogelijk in Kalamata. Reken niet op hoogstaande fietsen, er worden nu wel elektrische MTB verhuurd maar daar heb ik geen verstand van....Mocht je daar willen fietsen zou ik echt aanraden om je eigen fiets mee te nemen. En vergeet een GPS niet.....!!! Misschien ben ik nog eea ander vergeten maar dan vul ik wel aan.
Groetjes Theo
Laatst gewijzigd door e.l.vis op ma 23 augustus 2021, 10:00, 16 keer totaal gewijzigd.
e.l.vis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: di 22 februari 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Merida 96 9000e

ThaSingleTrackMastah : Graag! Maaar hoe doe ik dat...?
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Afbeelding,

[https://imagizer.imageshack.com/img922/4627/gksygu.jpg]

Als je reageert op dit bericht zie je bij de link van de foto die je wel ziet Afbeelding achter de link staan. Daardoor zie je die fot wel. Jij hebt de links tussen [ ] gezet. Dan zie je ze dus niet. Dat bedoeld hij denk ik. Maar dat mag je dus door de hoeveelheid zelf even doen :wink:
e.l.vis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: di 22 februari 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Merida 96 9000e

.....Nou, het zal wel aan mij liggen maar ik snap er niets van..... :o
Moet ik nu [ ] die weghalen? Als ik dat doe zie ik nog steeds geen foto....
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Quote even mijn vorige bericht en lees dan even goed. Zoals mijn post hierboven word weergegeven is het niet heel duidelijk nee. Wel als je het bericht even quote en dan leest.
e.l.vis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: di 22 februari 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Merida 96 9000e

Anne Jan schreef: zo 22 augustus 2021, 22:13 Quote even mijn vorige bericht en lees dan even goed. Zoals mijn post hierboven word weergegeven is het niet heel duidelijk nee. Wel als je het bericht even quote en dan leest.
Anne Jan.....Held! :D Bedankt man!
Plaats reactie