Biketrip begin oktober. Waar naar toe?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Dit jaar had ik nog een biketripje gepland staan, maar door diverse omstandigheden is dit verschoven naar het eerste weekend van oktober.

We hadden Saalbach of Solden voor ogen, maar nou las ik her en der (ook hier) dat het eigenlijk al (te?) laat in het seizoen is.

Dus, doen we er verstandig aan om richting Saalbach of Solden at te reizen? Of zijn er betere opties gezien het risico op onbegaanbare trails door sneeuwval?

We gaan met z'n tweeën en hebben beide een Enduro bike tot onze beschikking. Aanwezigheid van een lift is uiteraard een must. We rijden het liefst over blauwe en rode trails, met tussendoor een zwarte voor de extra uitdaging. Kortom, we zoeken een gebied met mooie flow trails en wat uidagendere trails tot zwart.

Afstand: Maximaal ca. 1000km vanaf Zwolle.

Wie heeft er tips?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Solden is tot 03-10 open maar Saalbach/Leogang is tot eind oktober (31-10) geopend. Dus, tenzij je daar niet heen wil, is Leogang gewoon nog een optie.

En anders regenkleding mee op en de boot naar de UK pakken :wink:
Laatst gewijzigd door TenZNL op di 31 augustus 2021, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Vogezen? Starten bij La Bresse om er met behulp van de lift een beetje in te komen en dan de trails in de omgeving verkennen? Je zult er buiten het bikepark wel voor moeten werken maar de trails zijn het zeker waard.
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Solden zou dan nog net kunnen.. zondag de 3e wordt de terugreisdag.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Aïnsa, Pyreneeën
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Perfecte periode voor Finale Ligure, maar ligt ca 250km verder dan jullie wens.

Uplift in Engeland of Schotland is ook mooie optie
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Bedankt allemaal voor de tips :-q

La Bresse is een optie inderdaad.

Aïnsa is echt te ver weg, dus valt af.

Finale Ligure hebben we het inderdaad ook over gehad maar is afgevallen ivm de afstand. We willen max. Ongeveer 10u rijden, zodat het nog een beetje leuk blijft voor een weekend. Maargoed, in Finale is het weet waarschijnlijk (en het eten!) net even wat beter en dat is ook wel weer wat waard!

De UK ga ik mij ook eens even in verdiepen vwb locatie, trails en reistijd.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Vorig jaar was ik eind sept ( rond de 25e ) in Serfaus Fiss, door stevige sneeuwval hebben ze daar in de omgeving 4 a 6 dagen niet kunnen biken, en later in de week bij sommige liften maar tot het half station.

Ben toen uitgeweken naar Saalbach, ( ligt volgens mij een stukje lager dan Solden ) daar waren sommige delen van hoger gelegen trails gesloten maar het meeste was open / berijdbaar.

Bij Saalbach kan je ook oversteken naar bikepark Leogang, ook leuk, en daar liggen nog wat leuke gepijlde natuur trails.

Veel plezier.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TenZNL schreef: di 31 augustus 2021, 20:57 Solden is tot 03-10 open maar Saalbach/Leogang is tot eind oktober (31-10) geopend. Dus, tenzij je daar niet heen wil, is Leogang gewoon nog een optie.

En anders regenkleding mee op en de boot naar de UK pakken :wink:
Saalbach en Leogang liggen veel lager dan Solden, dat scheelt bij het invallen vd winter.
(Maar noordelijker, dus pakken wel meer/eerder neerslag)
Die tijd is kwa weer gewoon een risico.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

mark m schreef: di 31 augustus 2021, 22:11 Bedankt allemaal voor de tips :-q

La Bresse is een optie inderdaad.

Aïnsa is echt te ver weg, dus valt af.

Finale Ligure hebben we het inderdaad ook over gehad maar is afgevallen ivm de afstand. We willen max. Ongeveer 10u rijden, zodat het nog een beetje leuk blijft voor een weekend. Maargoed, in Finale is het weet waarschijnlijk (en het eten!) net even wat beter en dat is ook wel weer wat waard!

De UK ga ik mij ook eens even in verdiepen vwb locatie, trails en reistijd.
Over de extra kms naar Finale:
Je doet een hoop moeite, inladen, uitladen en je zit toch al 10 uur in de auto.
Ga je het dan laten afketsen op 2,5 uur extra?

Ander plan:
Vliegen naar Barcelona.
Fiets mee in een Evoc.
Auto huren (is relatief goedkoop in Spanje) en naar Ainsa tuffen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: di 31 augustus 2021, 22:53 Die tijd is kwa weer gewoon een risico.
Dat geldt natuurlijk voor de hele Alpen, vandaar de UK-suggestie.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Als je open staat voor het vliegtuig en je hebt gunstige vluchten (avond ervoor heen en late vlucht terug) heb je veel effectieve tijd op de fiets.

Suggesties voor plekken anders dan de Alpen:
- uplifts in Finale Ligure (vliegen op Nice of Genoa)
- uplifts in bike park massa marittimi (vliegen op Pisa)
- uplifts rondom Malaga (vliegen op Malaga)

Kans op sneeuw is laag.
Maar geen skiliften. Je moet je aanmelden bij een uplift organisatie. Dus minder autonoom.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In Polen zijn er ook nog wat mogelijkheden met lift. Is dichterbij dan Finale en je hoeft niet de Alpen over om er te komen. Ik heb alleen geen idee wanneer het sluit. https://endurotrails.pl/en/trails-1/map-of-trails

https://www.trailforks.com/region/endur ... n=19.07925
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Welke bestemming is het geworden?
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Ah! Helemaal vergeten te vermelden.... :oops:

We zijn een lang weekend naar Saalbach Hinterglemm geweest. Op donderdag erheen gereden en zondag weer terug. De volgende keer gaan we zeker langer, maar voor nu was het ook top!

Vrijdag hebben we bijna alle routes rondom Saalbach wel gereden, m.u.v. een paar zwarte routes. M'n bikemaatje had een fiets gehuurd, maar moest er best wel even aan wennen namelijk. We stonden net voor openingstijden bij de.lift en gingen vlak voor sluitingstijd voor de laatste keer naar boven. De hele dag volop genoten dus! Tussen de middag uiteraard lekker eten bij een van de berghutten.

Zaterdag zijn we naar Leogang geweest en hebben we daar in het bikepark gefietst. Het werd daar rond de middag wel erg druk en dat vonden we niet echt fijn. Enerzijds omdat we op ons eigen tempo ontspannen naar beneden wouden, zonder ons opgejaagd te voelen. We hebben niet het niveau om hier alle zwarte routes mee te pakken, athans het vertrouwen hadden we er nog niet in. Ook stond je zomaar 30-45 min te wachten totdat je in de lift kon. Dat was ook niks... dus maar besloten om in de middag weer terug te gaan naar Saalbach. Daar was het veel rustiger en weer top kunnen fietsen.

Leogang was voor ons een stuk pittiger en uitdagender dan Saalbach. De volgende keer gaan we op een doordeweekse dag naar Leogang in de hoop dat het rustiger is, zodat we er op ons gemak kunnen fietsen. En de volgende keer gaan we een hele week.

Het hele weekend perfect weer gehad, stralend blauwe lucht en ca. 20gr. Zomers dus!
Plaats reactie