Tour du Mont Blanc

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 september 2021, 13:23
Sorry ben niet heel ervaren op het forum dus als het verkeerd staat laat me vooral weten hoe ik het naar de juiste plek kan verplaatsen.
Zo bedoelde ik het niet.
IK wilde er even op inhaken, hoewel het maar zijdelings met dit topic te maken heeft. :kiss:
Ohhhhw hahaha zo zie je maar dat ik nog moet wennen :lol:
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

En wat George hier boven zegt is zeker weten waar en zou eigenlijk ook bij de eerste post moeten staan. Probeer echt zo minimaal mogelijk te pakken, alhoewel dit natuurlijk vooraf bekend was uiteindelijk toch weer gevallen voor het "beter te veel dan te weinig" principe. Natuurlijk zijn er bepaalde dingen waar niet op bespaard moet worden, maar denk voor alles 3x na of het echt mee moet. Achteraf gezien zijn er zeker een paar dingen geweest die (hoewel niet heel gek gedacht) toch thuis hadden kunnen blijven.
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

aurelius schreef: za 18 september 2021, 18:38 4 Jaar geleden een 6-daagse Tour de Mont Blanc gedaan met Vasa. Geheel verzorgde variant, over de hoogste passen, wandelpaden met inderdaad verbaasde en aanmoedigende wandelaars. Steil, maar wel nagenoeg geheel te fietsen. Oók mooi en een dikke aanrader.
Zag dit inderdaad ook voorbij komen. Denk dat dit een iets andere route was (er zijn er natuurlijk talloze) ook omdat ik zag dat de route van vasa oa door een bikepark kwam (niet gezien) en qua kilometers toch 70-80km langer was. Denk dus dat ze een iets andere route volgen dan de officiele hiking route, waarschijnlijk ook de reden dat het bijna helemaal te fietsen is. Als er ergens een GPX bestandje/routekaart te vinden is van de route die vasa aanbood zou dat evt ook een uitkomst kunnen zijn voor iedereen die de route wel wil doen maar opkijkt tegen het vele lopen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

MTBLars schreef: za 18 september 2021, 23:40
aurelius schreef: za 18 september 2021, 18:38 4 Jaar geleden een 6-daagse Tour de Mont Blanc gedaan met Vasa. Geheel verzorgde variant, over de hoogste passen, wandelpaden met inderdaad verbaasde en aanmoedigende wandelaars. Steil, maar wel nagenoeg geheel te fietsen. Oók mooi en een dikke aanrader.
Zag dit inderdaad ook voorbij komen. Denk dat dit een iets andere route was (er zijn er natuurlijk talloze) ook omdat ik zag dat de route van vasa oa door een bikepark kwam (niet gezien) en qua kilometers toch 70-80km langer was. Denk dus dat ze een iets andere route volgen dan de officiele hiking route, waarschijnlijk ook de reden dat het bijna helemaal te fietsen is. Als er ergens een GPX bestandje/routekaart te vinden is van de route die vasa aanbood zou dat evt ook een uitkomst kunnen zijn voor iedereen die de route wel wil doen maar opkijkt tegen het vele lopen.
Paar jaar geleden een tour gedaan vanuit Martigny, CHampex, Col de Ferret, Courmayer, Aosta, Breuil naar Zermatt met VASA. Beetje boven mijn skills level en comfort zone, en ik had een enduro met droppert moeten hebben ipv 100 mm HT.

Deel van de route ging over de wandelroute, hier en daar redelijk fietsbaar maar teveel wandelaars. Col de Ferret vond ik naar beneden een rotding. Dus het fietsen over die wandelpaden vond ik niet erg leuk of mooi of zo. Volgens mij zijn er beter fietsbare routes te bedenken daar.

Maar ieder zijn ding natuurlijk, via dia wandelroute fietsen is wel afzien. Afgelopen zomer in omgeving Briancon-Champcella geweest en daar vond ik t mooier en veel beter te fietsen. Iets minder ruig.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Crapton schreef: di 21 september 2021, 11:59...Afgelopen zomer in omgeving Briancon-Champcella geweest en daar vond ik t mooier en veel beter te fietsen. Iets minder ruig.
Waarschijnlijk zijn er daar ook wel "onfietsbaardere" paden te vinden ;-)

Was je met Jos van La Bergerie?
(= mijn vaste jaarlijkse uitje sinds 2006).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ja idd bij Jos & Karin la Bergerie. Mooie easy trektocht gemaakt o.a. Queyras en Briancon, met de vrouw op e-mtb. 2e keer daar trouwens. Nu erg goed bevallen, prima weer en de omgeving is gewoon weergaloos als je even de jusite paadjes kiest (vind ik).

Er zijn daar zat routes en een Franse rode of zwarte route is gewoon pittig. Moet je goed kunnen fietsen en goede fiets brede banden enduro. Omdat ik delen alleen reed heb ik dat nu maar niet gedaan, keertje vallen in middle of nowhere is niet fijn.

Wat betreft fiets duwen en dragen zie dit filmpje. Barry maakt prachtige roadtrips, en dit was een heel extreme. https://www.youtube.com/watch?v=V7BLqpBga-4

Er zijn overigens heel veel filmpjes over de Mont-Blanc route zag ik, bv https://www.youtube.com/watch?v=CoLhiZ68wV8, Col de Ferret op ca. 1:30. Dat was dus deel VASA route, ik vond m niet te doen (met mijn skills & fiets, met dropper & enduro misschien wel).

https://bikepacking.com/routes/tour-du- ... MIe8aqeMvQ
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zit nu op L'Equipe (tv) te kijken naar de Ultra Trail de Mont Blanc (UTMB).
Trail running, 171,5 km over mooie trails.
Dat moet ook op de MTB goed te doen zijn, parcours is bijzonder mooi.
Eens kijken of er een GPX te vinden is.
Verdeeld over bijvoorbeeld 4 of 5 dagen lijkt me dit een mooi avontuur.
De controleposten zijn telkens beneden in het dorp, dus daar kan je ook overnachten.

GPX van 2016 staat op Wikiloc.
https://nl.wikiloc.com/routes-berglopen ... 6-14593781

Geïnteresseerden kunnen beter even op die van 2022 wachten, lijkt mij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bike-chica
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 13:41
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 910
Contacteer:

Ook met VASA gereden in 2015, supermooie 6 daagse :-q en je hoeft je spullen niet allemaal mee te sjouwen.
Vraag mij niet: 'Man er uit of Scott er uit?' :lol: :bier:

https://www.gofundme.com/f/mountainbike-nl
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Crapton schreef: di 21 september 2021, 17:36 Mooie easy trektocht gemaakt o.a. Queyras en Briancon, met de vrouw op e-mtb. 2e keer daar trouwens. Nu erg goed bevallen, prima weer en de omgeving is gewoon weergaloos als je even de jusite paadjes kiest (vind ik).

Er zijn daar zat routes en een Franse rode of zwarte route is gewoon pittig. Moet je goed kunnen fietsen en goede fiets brede banden enduro. Omdat ik delen alleen reed heb ik dat nu maar niet gedaan, keertje vallen in middle of nowhere is niet fijn.
Over Queyras gesproken (beetje off topic?): begin september zelf een endurotrip (met gids) gereden van bij La Grave, Briancon en ook in de Queyras. Wat een schitterende omgeving daar, inderdaad weergaloos. Afgezien (bike & hike) , maar ook geweldige afdalingen, flow en technisch. Prachtig.
Plaats reactie