Tour du Mont Blanc

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

Voor iedereen die een prachtig buitenlands avontuur zoekt op de mountainbike.

Vorige week heb ik met een maat de tour du mont blanc gereden. De tour du mont blanc is officieel een meerdaagse hiking route om de mont blanc heen, die tegenwoordig ook steeds vaker gefietst wordt. In totaal is de route 180km lang met ruim 8500hm. We begonnen in Chamonix en hadden als doel om in 5 dagen de hele route te fietsen. Dit lijkt gemakkelijk maar de vele hoogtemeters en niet fietsbare stukken (en dus fiets tillen en met 2,5kmh omhoog) maken de dagen langer dan je wil. Eerst over het terrein; het is een wandelroute en zeker van de stukken omhoog moet je dus niet al te veel verwachten. Veel vaker dan je wil en verwacht zal je naast je fiets lopen omdat het terrein te steil (Forstweg van 23%), te ruig (letterlijk over rotsen omhoog) of een combinatie van beiden is. De prachtige omgeving daarentegen maakt alles goed, evenals de verbaasde wandelaars die je met grote ogen aankijken terwijl ze vragen: velo? Tour mont blanc avec velo? De rijdbare stukken zijn vaak een genot om te rijden. Vooral de afdaling vanaf de col de la seigne en de flowende singletrail aan de Italiaanse kant zijn geweldig. Maar ook hier voor geldt: het is en blijft een wandelroute. En heel veel stukken naar beneden zijn zo steil en ruig dat snelheid oppikken onmogelijk is en je de remblokken begint te ruiken. Als ik het voor elkaar krijg zal ik een paar foto’s posten die een impressie geven van de route.
Fysiek is de route zwaar. Het dragen van de fiets omhoog op paden waar wandelaars al moeite hebben om omhoog te komen blijft ook na 5 dagen uitputtend. En ook de stukken die je kan fietsen zijn vaak door de bepakking en steilheid heel vermoeiend. Maar de omgeving, met het ruige en pure terrein is wel wat mountainbiken naar mijn mening weer echt tot een hoger niveau tilt. Ik zou de route zeker aanraden voor iedereen die een prachtige uitdaging wil en van de adembenemende uitzichten op alle col’s wil genieten. Qua uitzichten is dit zeker weten 1 van de mooiste routes die je kan hebben, enige minpuntje voor sommigen zal dus zijn dat er veel gelopen moet worden. Maar dat vond ik juist een mooi onderdeel van de uitdaging.

Wat dingen ter informatie:

De beste periode om te gaan is begin september vanwege een aantal redenen: sommige wandelpaden in de regio Chamonix zijn in Juli/Augustus gesloten voor fietsers (niet dat de gendarmerie op de paden staat te posten maar toch). Daarnaast is de route (afgaande op ervaringen van anderen) verschrikkelijk druk in de populaire zomermaanden waardoor er als fietser eigenlijk geen lol meer aan is door de wandelaars op de afdalingen. Daarnaast is ook het weer begin september het meest stabiel, daar waar er vlak voor de zomerperiode vaak nog veel sneeuw is en ook regen in het voorjaar vaker voorkomt dan begin van het najaar.

Als je er bent: begin vroeg!! Ook al lijken de dagafstanden (~30-40km met ~1800hm) niet veel. Je weet niet hoe het pad er bij ligt. De klim naar de col de la forclaz was op papier slechts 6km. Dit bleek echter de meest helse klim van de tocht die volledig gelopen moest worden door alle stenen, rotsen en boomwortels. Een echt typisch hiking pad naar boven. En zo zijn we dus uiteindelijk ruim 2 uur bezig geweest met dit stukje. En op de laatste dag dachten we dat we goed op schema lagen. Tot het pad naar beneden ook het eerste deel niet rijdbaar was en we dus net zo langzaam naar beneden gingen als omhoog. Daarna nog 2 klapbanden en een pad wat ineens ophield en dan gaat de tijd toch ineens snel.

Op de website bikepacking.com is de route te vinden. Zo zijn wij er ook op gekomen. Op de pagina vind je prachtige plaatjes maar ook een hoop nuttige informatie en het GPX bestand van de fietsroute die op sommige delen afwijkt van de wandelroute, zoals bij chamonix dat de fietsers lager in het dal blijven en bij de afdaling richting Courmayeur waar de wandelroute zwaar onmogelijk is voor fietsers (wat door alle wandelaars die we tegenkwamen werd bevestigd)

Doe de route met de klok mee. Vrijwel alle wandelaars gaan tegen de klok in en het is super fijn om deze van voren te naderen in plaats van achterop te rijden. Ook zijn de mooiste afdalingen op deze manier beschikbaar en kan je veeeeeel meer fietsen dan de andere richting op.

Als je niet zelf kampeerspullen mee neemt, verblijf dan in rifugios en auberges langs de route (zie bikepacking.com en dan bij resources de TMB website) hier verblijven allemaal sporters en het is geweldig om met ze te praten en informatie te verzamelen van wandelaars (die dus de andere kant op gaan) over wat je de volgende dag te wachten staat. Elke avond hebben we mensen van verschillende nationaliteiten gesproken wat het uitermate gezellig maakte. All part of the fun.

Neem warme kleding mee. Vrijwel de hele dag liepen we te zweten in onze korte mtb shirts tijdens de klim (18-24 graden). Maar zodra je bovenop een col komt (waar je even wil genieten en bijkomen) kunnen de temperaturen richting het vriespunt gaan en het tunneleffect van de wind maakt dit niet beter.

Maar vooral: geniet!! Het is een prachtige route en echt een lifetime experience om dit gedaan te hebben.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi daar, bedankt Lars.

Hier nog wat meer info en ervaringen:
search.php?keywords=Mont+blanc&terms=al ... ubmit=Zoek
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Dank voor verslag en tips.

Deze stond al op de bucket list en nu nog meer!

Enige dat me zou weerhouden is het vele duwen en dragen wat je beschrijft.

En de bepakking die je mee moet nemen. Hoe deden jullie dat?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Leuk om te lezen, ik heb hem voor volgend jaar op de planning staan. Wij zijn van plan om het self-supported te gaan doen, compleet met kamperen dus. Ik heb de TMB in de jaren '80 al eens gewandeld dus ik weet waar ik aan begin :winkie:

Ter inspiratie:

https://bikepacking.com/plog/bikepackin ... lanc-film/

https://bikepacking.com/routes/tour-du-mont-blanc/
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

ReinierT schreef: vr 17 september 2021, 20:40 Dank voor verslag en tips.

Deze stond al op de bucket list en nu nog meer!

Enige dat me zou weerhouden is het vele duwen en dragen wat je beschrijft.

En de bepakking die je mee moet nemen. Hoe deden jullie dat?
Ik zeg zeker zo snel mogelijk gaan! Het is echt prachtig en onvergetelijk. Wat het vele duwen betreft, helaas is dat onvermijdbaar omdat het natuurlijk eigenlijk als wandelroute bedoeld is. Maar laat het je niet tegen houden. Op sommige stukken is het even zwaar maar het brengt ook bijzondere ervaringen met zich mee die je op een fietsroute niet zou meemaken, zoals de gesprekken met wandelaars en het hele technische werk op sommige afdalingen wat extra bijzonder is omdat het niet voor fietsers gemaakt is en daardoor oa lijnkeuze extra belangrijk is.

Voor de bepakking, wij verbleven in rifugis en auberges langs de route dus we hoefde geen kampeer uitrusting mee te nemen. Alles wat we mee hadden namen we gewoon zelf mee. Ik heb een evoc explorer 30L rugzak waar alles in kon. Wat we mee hadden was dus eigenlijk alleen de benodigde (ook warme) kleding, gereedschap/reserveonderdelen, opladers voor telefoon etc, een EHBO kitje en eten/drinken. Mijn maatje had een wat kleinere rugzak en had dus nog een geleende grote zadeltas. Achteraf gezien had ik toch liever een wat kleinere rugzak meegenomen en een extra tas op de fiets omdat deze enorme rugzak toch heel zwaar is en dit; 1, toch minder fijn beweegt met zo’n gewicht en 2, na de eerste 2 dagen m’n schouders ook echt blauw en beurs waren wat niet echt fijn is als je een hele dag er mee moet rondrijden. Nadeel van de bepakking van m’n maat was wel dat hij zijn dropperpost niet kon gebruiken wat eigenlijk wel echt essentieel was op deze route, waardoor hij ook stukken moest lopen die anders rijdbaar waren geweest. Dus als ik je een advies mee mag geven zou het zijn: ga voor een middelgrote rugzak waarin je eten, gereedschap en de eerste warme kleding kwijt kan en neem daarnaast nog een tas op je fiets (bij voorkeur in het frame) waarin je de overige (zwaardere) spullen kwijt kan. Op deze manier kan je echt genieten van de afdalingen en ook tijdens het klimmen scheelt het als je geen zeurende tas op je schouders hebt hangen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Jaren geleden wel verlekkerd naar BKXC zitten kijken die met Ben Jones een rondje Mont Blanc deed: https://youtube.com/playlist?list=PLjr0 ... bS8yawk7Mc

Maar wellicht is dat net een andere dan de tour waar het hier over gaat?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@ MTB Lars: Niet helemaal de juiste plek, maar je moppert nogal over je rugzak.
Mijn 30 l. Deuter Transalp is juist mijn fijnste rugzak. Zeker geen blauwe schouders en ideaal bij het klimmen te voet, omdat ie dan fungeert als een soort kapstok waar ik mn fiets op hang.
Dus ik denk dat je met de Evoc een ongelukkige keuze hebt gedaan...
Nu ik er aan denk, hoe ga je een fiets dragen die vol hangt met fietstassen ?
Enig nadeel van de grote Deuter is dat ie wel eens achter tegen mn helm duwt als het echt steil naar beneden gaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

George schreef: za 18 september 2021, 11:49 Leuk om te lezen, ik heb hem voor volgend jaar op de planning staan. Wij zijn van plan om het self-supported te gaan doen, compleet met kamperen dus. Ik heb de TMB in de jaren '80 al eens gewandeld dus ik weet waar ik aan begin :winkie:

Ter inspiratie:

https://bikepacking.com/plog/bikepackin ... lanc-film/

https://bikepacking.com/routes/tour-du-mont-blanc/
Dat is natuurlijk helemaal het ultieme avontuur! Lijkt mij ook ontzettend gaaf om het op die manier te doen, maar voor ons was een warme douche en klaargemaakt avondeten toch wel welkom aan het eind van de dag :bier: . Ben heel benieuwd hoe jullie het gaan ervaren, maar aangezien je de route in de jaren 80 al een keer hebt gewandeld (ik was toen -20 jaar oud :tong ) zal er aan ervaring zeker geen gebrek zijn. Heel veel plezier alvast met de planning (is immers onderdeel van de fun) en met de tour zelf!
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 september 2021, 12:35 @ MTB Lars: Niet helemaal de juiste plek, maar je moppert nogal over je rugzak.
Mijn 30 l. Deuter Transalp is juist mijn fijnste rugzak. Zeker geen blauwe schouders en ideaal bij het klimmen te voet, omdat ie dan fungeert als een soort kapstok waar ik mn fiets op hang.
Dus ik denk dat je met de Evoc een ongelukkige keuze hebt gedaan...
Nu ik er aan denk, hoe ga je een fiets dragen die vol hangt met fietstassen ?
Enig nadeel van de grote Deuter is dat ie wel eens achter tegen mn helm duwt als het echt steil naar beneden gaat.
Sorry ben niet heel ervaren op het forum dus als het verkeerd staat laat me vooral weten hoe ik het naar de juiste plek kan verplaatsen. Wat betreft de fietstas, voorheen ook nooit problemen mee gehad, juist vrijwel perfect. Maar denk dat het ook een kwestie was van het gewicht. De tas zat echt helemaal vol (dat we de ritsen met moeite dicht kregen) dus dat zal niet geholpen hebben. Het was ook niet zozeer dat de tas vervelend zat maar meer het zware gewicht op de schouders vervelend werd. Na 2 dagen werd het wel een stuk beter, of dat gewenning was of ervaring met inpakken (paar keer opnieuw gedaan om te verbeteren) weet ik niet, maar het hielp wel want daarna bijna geen last meer gehad. Daarnaast lijkt het me voor de bewegingsvrijheid sowieso fijner om wat lichtere bepakking op je rug te hebben. Maar zoals je ziet is het dus ook persoonlijke voorkeur. En een fiets dragen vol met fietstassen lijkt me inderdaad moeilijk. Nou moet ik zeggen dat het grootste deel duwbaar is en je de fiets dus niet daadwerkelijk hoeft te dragen, maar makkelijk is het inderdaad zeker niet. Ook 1 van de redenen dat wij voor onze eerste trip toch maar voor hotels zijn gegaan ipv te gaan kamperen. Maar zoals te zien op de bikepacking.com link is het mogelijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sorry ben niet heel ervaren op het forum dus als het verkeerd staat laat me vooral weten hoe ik het naar de juiste plek kan verplaatsen.
Zo bedoelde ik het niet.
IK wilde er even op inhaken, hoewel het maar zijdelings met dit topic te maken heeft. :kiss:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij fietstochten die over wandelpaden gaan moet er af en toe gewandeld worden.
Ik herinner me nog een klim naar het Muttenjoch.
Afbeelding
Die steentjes zijn per stuk ong. 1m hoog.
Je zal er maar omhoog mutten....
Zulke passages zijn niet "duwbaar"...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Minder meenemen is de oplossing. Een groot deel van het gewicht zit in voedsel en water, de rest wat je meesleept moet dus echt licht en compact zijn. Water hoef je niet heel veel mee want er zijn waterbronnen genoeg onderweg. Ik neem wel een waterfilter mee want er loopt ook nogal wat vee rond op sommige plekken.

Op de laatste bikepacking tocht die ik maakte zijn we ook echt gaan mountainbiken (oa. het Aachener Wald). Ik had ongeveer 9 kilo aan uitrusting mee, inclusief eten voor een dag of twee, kampeeruitrusting en 1,5 liter water. Dit alles aan de fietsen en dat is wel een beperking als het wat ruiger wordt. Voor de Alpen gaat er dus een gedeelte aan de fiets en een gedeelte in een rugzak. Met bikepacking tassen kun je een fiets nog goed op je schouders nemen. Het doel is wel om het zo licht mogelijk te maken, bike-a-hike is al zwaar genoeg. De grote zadeltas blijft dus sowieso thuis, ook om gebruik van de dropper niet te belemmeren. Een lichte zak aan het stuur (1 á 1,5 kilo) en iets van een frametas en dat is het. Het is ook zeker de bedoeling om vooraf te gaan oefenen en trainen, aan een rugzak moet je inderdaad ook wennen.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ook ik heb m lang geleden als 12 jarige gelopen, met familie. Sliepen op camping in dal. Dus volle bepakking. Hadden ook echt rustdag nodig. Was 8 dagen lopen volgens mij.

Kortom: wil m graag met mtb nog een keer doen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi avontuur.
Ik zou 'm zo plannen dat de rugzak voldoende is.
Of heel luxe, met bagage transport, zoals Vasa aanbood (staat niet meer op de lijst)
https://www.vasasport.nl/news-tag/tour-du-mont-blanc
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

4 Jaar geleden een 6-daagse Tour de Mont Blanc gedaan met Vasa. Geheel verzorgde variant, over de hoogste passen, wandelpaden met inderdaad verbaasde en aanmoedigende wandelaars. Steil, maar wel nagenoeg geheel te fietsen. Oók mooi en een dikke aanrader.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie