Slowakije: Kleine Karpaten

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Mijn vrouw is Slowaaks en mijn schoonouders wonen midden in de Kleine Karpaten, er is onlangs een goede trail organisatie opgezet en het wordt er steeds leuker moj tainbiken, ik zal hier meer informatie delen omdat er bijna niets te vinden is over Mountainbiken in Slowakije.

Bikepark(je) Koliba
https://www.trailforks.com/region/bikepark-koliba/
Op 30-40 minuutjes klimmen vanuit het centrum van Bratislava zit je op de eerste heuvel van de kleine Karpaten, je kan fietsen tot een kleine zeshonderd meter hoogte. De meeste paden zijn redelijk uitdagende paden die gedeeld worden door wandelaars en fietsers.

Een van de hoogtepunten is echter een heus bikeparkje met 4 trails. Er is een lift die je voor weinig omhoog brengt maar dit is alleen open tot 18h op donderdag,vrijdag,zaterdag en zondag. Aangezien het verval niet mega hoog is is het ook prima omhoog te fietsen over een asfalt klim.

Blue trail (Blauw)
Ik heb zelf de blauwe route meerdere keren gefiets, gezien mijn skills en het feit dat ik een Canyon Excee rij leek me dat het beste, het is een erg leuke harde flowy trails met tafel jumps die ook goed te rollen zijn. Prima te doen op een hardtail met het zadel naar beneden.

Zelf een vijfjarige kan dit, en hij kan het zelf beter dan ik het kan!
https://www.youtube.com/watch?v=36RJf3FSkMA

Naast de blauw routes zijn er nog 2 zwarte trailes en een rode. Deze hebben stukken met meer natural trails en grote rockgardens het is ook beter om een trail, enduro of full on downhill fiets mee te brengen en wat bescherming aan te doen.

Rohatka (Zwart)
https://www.youtube.com/watch?v=uqCD9wBRVJY
Grote rockgarden, schansen

Driver 8 (Zwart)
Wat meer flowy

Kameňák (double black)
Natural over wortels en stenen recht naar beneden stuiteren
https://www.youtube.com/watch?v=-8_vCSdSUtU

Later meer... met focus op XC/Marathon
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Leuk dat je het deelt hier :-q de (dubbel)zwarte trails zien er goed uit! Volgens mij is dit sowieso een heel mooi gebied voor een vakantie..
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Ziet er best goed uit, de Karpaten stonden al een tijdje op mijn lijst, die is nu wel een plekje opgeschoven.
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Hierbij wat foto’s van mijn laatste ritje in de vakantie. De kleine karpaten zijn zoals de naam al doet vermoeden niet bijster groot. Ze beginnnen in Bratislava en het is eigenlijk 1 berg rug van een kilometertje op 80 lang.

Aan de kant van Bratislava is het bovenstaande bikepark en heb je wag meer uitdagende afdalingen maar meer richting het noordoosten fiets je meer op toch redelijk uitdagende wandelpaden. Mijn schoonouders wonen midden in de karpaten en vanuit hun huis kan ik verschillende paden aan elkaar knopen. Een van mijn favoriete rondjes is 53 km en heeft 1350 hoogtemeters er is een mix van bosbouwwegen, sterk ge-erodeerde (heel cool soms) jeeptracks, singletracks en redelijk smalle wandelpaden. De ideale plek voor een marathon training als voorbereiding op de Amerongen Marathon.





Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

graduzzi schreef: di 21 september 2021, 18:57 Ziet er best goed uit, de Karpaten stonden al een tijdje op mijn lijst, die is nu wel een plekje opgeschoven.
Leuk, let wel op dat De Karpaten en de kleine Karpaten hele andere gebieden zijn in andere landen.
Plaats reactie