Oostenrijk Italië bikepark Spaß für ganze Familie

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Afgelopen zomer zijn we een weekje in Saalbach/Hinterglemm geweest en de week erna in het Zillertal.
Behalve de oefenweide in Saalbach ben ik met mijn 4jr dochter ook de blauwe trails naar beneden gereden. Ze vond het geweldig, maar na 2x naar beneden is ze moe. De liften zijn al een belevenis op zich en wandelaars (vooral jonge ouders) kijken soms wel vreemd op als ze een kleuter voorbij zien komen. :winkie:

In de tussentijd verbleven moeder en jonge zusje beneden in Saalbach of gingen deels met lift weer naar beneden als we met z‘n allen in een berghut hadden gegeten. Verder was er voor hun in Saalbach niet veel te beleven. Ze fietste wel met een gewone fiets beetje rond daar naar bijvoorbeeld Zell am See.

Daarentegen biedt het Zillertal veel meer Spaß für den ganze Familie mit klein Kinder. :wink:

Weten jullie iets in Oostenrijk of Italië dat een combinatie biedt zodat onze oudste en ik bijv. ´s morgens een bikepark kunnen bezoeken en ‘s middags met de volledige familie leuke dingen kunnen doen. Of dat ik met beide kinderen er ff op uit ga en m’n vrouw de racefiets pakt.

Overigens mogen het ook ander landen dan Oostenrijk of Italië zijn…
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik vond Hinterglemm juist prima!
Saalbach - Hinterglemm heeft voor kleine kinderen 2 leuke 'avonturenwandelpaden', Berg Godok en Montellino. Makkelijke 'berg'wandelingen en onderweg leuke opdrachtjes vervullen. En als je de andere kant op was gefietst was je achter Hinterglemm bij het mooie daleinde uitgekomen. Kun je of een idyllisch rondje van maken, eindigend met een mooi niet te moeilijk schotterpad. En daar heb je een waterspeelplaats en 1 vd grootste klimparken in Oostenrijk de er zijn. Daar moet je net lang genoeg voor zijn, vanaf jr of 8? Verder berghutten zat met zandbakken erbij of trampolines. Bergaf dan lekker 'spannende paadjes' wandelen... Als je dan een hotel met zwembad hebt heb je op zich genoeg om je met kids prima te vermaken.
Qua MTB-en is het er natuurlijk uitstekend vertoeven, maar je kunt er ook hele mooie lange bergwandeltochten maken.

Een heel mooi lieflijk dal en genoeg te doen met kleine kinderen: Kleinwalsertal! Dichtbij, naast Obersdorf.
Alleen: geen bikeparks. Wel erg geschikt om mooie XC-tochten te maken. Goed openbaar zwembad, kinderavonturenwandelpaden, familieberg Sollereck, met oa speelplaats, rodelbaan, kletterpark. Hele mooie wandelomgeving, voor beginners tot gevorderden. Wederom... als er nog een zwembad bij is...

Meer en hoger alpine wandelen, wel bikeparken/trails, toegang tot de Sella Ronda, prachtige Dolomieten: omgeving Val Gardena - St Christina - Selva. Is allemaal 'grootser', ook wat drukker (op de weg ergens naartoe). Maar hoger offroad, prachtige coulissen! Zwembad doet wederom wonderen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Dank voor je reactie! Waarschijnlijk maken we er weer een combinatie vakantie van; twee verschillende accommodaties en locaties. Jongste was toen pas anderhalf en dan zijn de mogelijkheden niet zo groot. Haar gewone stads e-bike met zitje voorop (zoals hier heel gebruikelijk) werd met enige verbazing bekeken. :lol:
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Bikepark Paganella (Italië) en dan met name het gedeelte in Molveno is volgens mij precies wat je zoekt. Eenvoudige trails (groen en blauw) om te biken, maar ook veel wandelpaden, speeltoestellen etc etc.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Klinkt precies hoe wij het vaak aanpakken :) (kids nu 2 en 6) maar Saalbach is op de oefenweide en de mooie terrassen (overigens wel met hele gave speeltuinen) wat beperkt ja. Er is ook wel zo'n rodelbaan toch langs de lift?

Hoe verblijf je op vakantie? Tent/appartement/hotel?

Wat ik ideaal vond:

- Frankrijk, Bikepark Les Orres: daar is zo'n klim parcours bij de liften, en 's zomers is er een pumprack en trampolines etc. Maar helaas bij de midden- en topstations van de liften ook weinig te beleven (wat dat betreft vind ik Oostenrijk beter, die hebben altijd meer faciliteiten bij elk liftstation). Maar Les Orres ligt wel weer vlakbij het prachtige Lac Serre Poncon, waar je gezin zich makkelijk een dagje(weken) kan vermaken. Jij zit dan 20min verderop met de auto.

- Frankrijk, Les Arcs: dit is ingericht op families met kids in alle leeftijden met een zwembad, berg karts, klimparcours, 1000 speeltuinen, animatie programma's etcetc. En een super lift verbinding tussen alle dorpjes, en gratis shuttle bussen. Voor kids heb je een soort HERO pas (zoek op Les Arcs HERO) waarmee ze overal aan mee kunnen doen. Overigens hebben wij hier geen gebruik van gemaakt want een speeltuin is meestal genoeg. Ik zou trouwens niet Les Arcs zelf als vakantie adres pakken maar bijvoorbeeld Bourg St Maurice, in het dal.
Laatst gewijzigd door BramVice op ma 20 december 2021, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

O en nog eentje:

- Oostenrijk, Bikeworld Nassfeld (Karinthië, bij Italiaanse/Sloveense grens). Het Bikepark/Bikeworld vond ik minder dan andere bikeparks (trails relatief heftig, niet voor kids behalve de flowtrail) maar bij het topstation is een hele leuke speeltuin en er zijn allerlei gezinsactiviteiten: https://www.nassfeld.at/en/Family-World ... niswelten/
Zoek wel even uit of die hoek van Karinthië iets voor je is, ik vond het niet super toeristisch (kan voordeel zijn maar met een gezin vond ik dat er toch relatief weinig te doen was, vooral veel wandelen. Weissensee wel in de buurt, wel leuk).
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

:-q

De oefenweide Saalbach vindt m’n dochter ook leuk en daar begonnen we dan ook iedere keer als we gingen fietsen, maar haar skills liggen ook in de trails in de bergen. We zijn overigens ook nog ff naar Leogang en Hinterglemm geweest om te biken. Kortom, de oudste en ik kwamen wel aan onze trekken. Het is vooral ter vermaak van moeder en de jongste. We zijn nu een jaar verder, dat scheelt wellicht ook.

Ik zal eens naar Naßfeld kijken. We zijn overigens meer van de hotels en appartementen en boek vaak pas een week of twee voor vertrek pas. Dus soms verrassend waar we terecht komen.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

bob. schreef: ma 20 december 2021, 09:27 Bikepark Paganella (Italië) en dan met name het gedeelte in Molveno is volgens mij precies wat je zoekt. Eenvoudige trails (groen en blauw) om te biken, maar ook veel wandelpaden, speeltoestellen etc etc.
+1 Ik heb weliswaar geen kinderen, maar Molveno lijkt me perfect voor wat jullie zoeken.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

SHJN schreef: ma 20 december 2021, 11:40 :-q
Ik zal eens naar Naßfeld kijken. We zijn overigens meer van de hotels en appartementen en boek vaak pas een week of twee voor vertrek pas. Dus soms verrassend waar we terecht komen.
Dan zou ik Frankrijk ook overwegen, zeker Les Arcs. Was voor ons ook een stap om van de vriendelijke oostenrijkse gastvrijheid naar Frankrijk te gaan maar keuze in accommodaties is een heel stuk groter en het lijkt wat beter gericht te zijn op gezinsvakanties (muv de wat saaie lifttopstations).
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Dank allen, zal alle opties eens bekijken.
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1533
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Afgelopen jaar waren wij in Serfaus. Het bikepark bij Fiss en leuke trials daarbuiten in combinatie met vele speeltuinen bij de bergstations kan ook wel eens iets voor jullie zijn.
Trainen is voor mensen zonder talent!
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Sven schreef: di 21 december 2021, 21:33 Afgelopen jaar waren wij in Serfaus. Het bikepark bij Fiss en leuke trials daarbuiten in combinatie met vele speeltuinen bij de bergstations kan ook wel eens iets voor jullie zijn.
Hi Sven,
Wij zijn daar 2 jaar geleden in de zomer geweest (gezinsvakantie, zonder bike :-{ ). Zag daar idd veel bikepark bikers, maar is het qua grootte en aantal trails een beetje te vergelijken met Solden? Ik heb me er toen niet goed in verdiept, maar kreeg de indruk dat het wat kleiner was.
carbon bike, titanium collarbone...
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Tja je krijgt verkering, je gaat samen hokken, vervolgens “huisje boompje beestje” krijg je dit soort problemen er ook nog bij. :-D
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

SHJN schreef: wo 22 december 2021, 22:34 Tja je krijgt verkering, je gaat samen hokken, vervolgens “huisje boompje beestje” krijg je dit soort problemen er ook nog bij. :-D
Huisje, boompje, beestje is het "probleem" niet: het is huisje, boompje, beestje, baby (die nu een tiener wordt ~ dus papa kan nu zo'n beetje weer zijn eigen gang gaan: dus fietsje mee :tong)
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik vond nassfeld toen ik er was wel ok en best goed vermaakt. Na Saalbach vond ik het maar beperkt.
De flowtrail is een paar keer leuk de trails bovenop de berg zijn kort en of saai of erg ruig.
Bovenop de berg is voor kinderen vermaak maar het bijbehorende dorpje Tropolach heeft niet veel te bieden. De Italiaan is wel goed.
In de directe omgeving is niet zoveel te doen.
Ik zou verder kijken in ieder geval.
Plaats reactie