Familiecamping + bikepark / flowtrails / lift

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Bram87 schreef: vr 4 februari 2022, 11:43 Camping Les Airelles, Embrun (https://www.lesairelles.com/)
Hier zijn wij beland naar aanleiding van een tip op het forum omdat ik exact hetzelfde zocht als jij maar dan zonder caravan.

'ticks all the boxes' except bikepark op fietsafstand. Les Orres is niet op fietsafstand, maar is 15-20 minuten met de auto. Flink omhoog over een D-weg, niet heel fijn om te gaan fietsen. Je kunt wel binnendoor het bos maar het liftstation ligt 800m hoger dan de camping (daarom is het op de camping ook topweer). In Bikepark Les Orres vind je vrij diverse trails, van groen (niveau blauwe lijn Mook, iets makkelijker nog wel zelfs) tot dubbel zwart, en heeft ook een klimpark en de gebruikelijke trampolines enz.
Voor je solo-trips kun je vanaf de camping gaan klimmen en hele gave trails rijden die ook in de EWS van 2019 zaten.
Het meer (Lac Serre Poncon) is prima aan te fietsen vanaf de camping, (5-10 minuten) en heeft hele mooie strandjes.
Verder sowieso een super gebied met leuke activiteiten als je een actieve vakantie zoekt met niet alleen biken, maar het meer en zwembad zijn ook super als je niet een dagje op pad wil.

Op wat meer autominuten vanaf de camping (30-40) vind je ook liften bij Risoul, Guillestre, Reallon (ook een bikeparkje).
Iets zegt mij dat ik weet wie de tipgever was :winkie:
Wij hebben al geboekt voor deze zomer, vrees dat die bijna vol is. 5-6jr geleden geweest en vorige jaar weer. Goed bevallen qua gebied en voor bergbegrippen zéér weerzeker.
Qua uitvalsbasis is hierboven alles al benoemd.
Achter Reallon ook paar fraaie wandelingen, bikepark is leuk voor een keertje.
Ook waanzinnig mooie regio voor als je er ook eens met de op uit wil.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook waanzinnig mooie regio voor als je er ook eens met de op uit wil.
Met de wat op uit wil?
Je maakt ons nieuwsgierig... :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik heb geprobeerd weer te boeken voor komende zomer, maar helaas al vol inderdaad (zocht een 4 persoons mobile home).
Die huurtenten waren er nog wel maar even geen zin in.
Nu weer naar regio Les Arcs, minstens zo mooi, hogere bergen maar wat minder ‘weerzeker’.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Krijg jij commissie van die camping, Daniel? :wink:
(zeker een goede tip trouwens!)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In dat geval willen we korting voor mountainbike.nl leden.
Anders worden de post gewist :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

38x10 schreef: zo 6 februari 2022, 21:29 Krijg jij commissie van die camping, Daniel? :wink:
(zeker een goede tip trouwens!)
Hahaha, ik bedacht vanmorgen inderdaad dat ik daar wel om kan vragen.


@tstm: psst…..racefiets…… ;-)
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waaaaaaaat?!?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Real Epic '89 schreef: vr 4 februari 2022, 01:47 https://www.etoile-des-neiges.com/camps ... ities.html

Kleine camping 100m van de lift. Mijn kleine man heeft hier zijn eerste afdalingen gemaakt. Hij was toen 7.
Kwam op Youtube dit filmpje van de blauwe piste in Montclar tegen, dat is wel donkerrood naar Nederlandse begrippen zeg maar... M'n kinderen zagen dit nog niet zo zitten. Ze hebben geen fully (wel luchtgeveerde voorvork en schijfremmen) en zijn gelegenheidsbikers. Enige ervaring, maar niet bovengemiddeld technisch of behendig. Hoop ze vooral enthousiast te krijgen / houden voor het biken in de bergen. Flowcountry Winterberg vonden ze wel echt leuk en dat was nog met starre vork en v-brakes.

Zit nu toch ook wel serieus te kijken naar Karinthië vanwege de vele (makkelijke) flowtrails daar. Lift op fietsafstand wordt dan lastiger, maar dat was op de meeste andere plekken ook al niet haalbaar. Dikke kans dat ze dan volgend jaar of het jaar daarop wel toe zijn aan "Frans blauwe" trails.


daniel1975 schreef: zo 6 februari 2022, 23:11
38x10 schreef: zo 6 februari 2022, 21:29 Krijg jij commissie van die camping, Daniel? :wink:
(zeker een goede tip trouwens!)
Hahaha, ik bedacht vanmorgen inderdaad dat ik daar wel om kan vragen.


@tstm: psst…..racefiets…… ;-)
Haha, zal je naam vermelden bij eventuele boeking :tong Voor de caravan nog 2 plekjes beschikbaar in mijn gewenste weken. Racefiets blijft thuis, daar is een ander forum voor :roll:
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

The Mountainman schreef: ma 7 februari 2022, 10:21
Kwam op Youtube dit filmpje van de blauwe piste in Montclar tegen, dat is wel donkerrood naar Nederlandse begrippen zeg maar... M'n kinderen zagen dit nog niet zo zitten. Ze hebben geen fully (wel luchtgeveerde voorvork en schijfremmen) en zijn gelegenheidsbikers. Enige ervaring, maar niet bovengemiddeld technisch of behendig. Hoop ze vooral enthousiast te krijgen / houden voor het biken in de bergen. Flowcountry Winterberg vonden ze wel echt leuk en dat was nog met starre vork en v-brakes.
Ik zou me niet teveel laten intimideren door de filmpjes van een blauwe routes. Met mijn kleine man en mijn vrouw ben ik in eerste instantie begonnen op de Enduro route. Dit is een afdaling op brede paden helemaal los van het bikepark geweld. Na enige gewenning wilde hij ook die blauwe route rijden. Hij reed toen met een Cube 240 en hij was 7.

Er zijn meer routes dan alleen het bikepark. (Enduro route 1 op de grote kaart later reed hij blauw no.2 in het bikepark.)
Afbeelding
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Voor omgeving Montclar kan ik je zeker deze camping aanraden

https://www.campinglesprairies.com/

Camping is top, vorig jaar drie weken geweest met de kids. Ligt tussen Montclar en Grand Puy in. Dat laatste is een kleiner bike park, maar best de moeite waard

https://www.seynelesalpes-tourisme.com/ ... grand-puy/
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Ook een uurtje rijden van Digne-les-Bains met dit soort fraaie Terre Noire trails trouwens

Afbeelding
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

The Mountainman schreef: ma 7 februari 2022, 10:21 Haha, zal je naam vermelden bij eventuele boeking :tong Voor de caravan nog 2 plekjes beschikbaar in mijn gewenste weken. Racefiets blijft thuis, daar is een ander forum voor :roll:
Welke weken wil je?
Wij staan er uit mijn hoofd in de periode w29-30-31.
Bicycle, bicycle, bicycle
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Real Epic '89 schreef: ma 7 februari 2022, 14:20
Ik zou me niet teveel laten intimideren door de filmpjes van een blauwe routes.
Oké, je hebt me overtuigd :winkie: L'Etoile des Neiges geboekt :-q

Vlak naast de lift, mooie asfalt pumptrack (ook leuk voor loopfiets en stuntsteps van de kids), blauwe / groene routes in de buurt, en veel trails met en zonder lift voor mijzelf vlakbij gaven toch de doorslag.

In Karinthië zitten veel mooie en mooi gelegen campings inmiddels vol. Veel doorreiscampings die nog plek hebben en vaak verder van gewone XC / trail / light enduro routes af waardoor ik niet even 2 uurtjes weg kan. Wil niet telkens halve dagen alleen van 'huis' zijn.

daniel1975 schreef: ma 7 februari 2022, 22:21
Welke weken wil je?
Wij staan er uit mijn hoofd in de periode w29-30-31.
We gaan nu eind week 31 tot en met week 33. 1e week in een paar etappes heen, misschien een paar dagen bij een mooie tussenstop blijven hangen. Ze hadden hier ook pas vanaf 4/8 plek.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

dnuz schreef: ma 7 februari 2022, 18:00 Ook een uurtje rijden van Digne-les-Bains met dit soort fraaie Terre Noire trails trouwens
Wow ook heel nice! Moet ik alleen al vanwege de foto even heen :wink:

En tnx voor de tip mbt. bikepark Grand Puy. Voor mij op fietsafstand (13km, niet zoveel HM) en met de auto ook snel te doen, ook daar groene en blauwe lijnen zag ik. Top!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

The Mountainman schreef: ma 7 februari 2022, 23:03
Oké, je hebt me overtuigd :winkie: L'Etoile des Neiges geboekt :-q

Vlak naast de lift, mooie asfalt pumptrack (ook leuk voor loopfiets en stuntsteps van de kids), blauwe / groene routes in de buurt, en veel trails met en zonder lift voor mijzelf vlakbij gaven toch de doorslag.
:-q Kids zullen er van genieten.
Plaats reactie