Familiecamping + bikepark / flowtrails / lift

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Komende zomer willen wij met de caravan op pad en uiteraard gaan er bikes mee. Van mijzelf, maar ook van mijn vrouw en kinderen (10, 8 en 5). Na veel googelen en (oa.) dit forum doorspitten, ben ik de ideale plek nog niet tegengekomen. Mijn vraag lijkt wel op die van SHJN (Oostenrijk Italië bikepark Spaß für ganze Familie) maar is toch net even anders. Dus toch maar een nieuw topic om niet dat van hem te kapen...

Wat wij zoeken:

- Camping voor caravan
- Familievriendelijk, voldoende vermaakt voor de kinderen, minimaal een zwembad, liefst met glijbaan. Kinderen houden meer van zwembad dan van een meertje. Mag uiteraard best aan of nabij een meer liggen. Zou ook wel mooi zijn als er buiten de camping genoeg leuke dingen te doen zijn.
- Mag best een wat grotere camping zijn, maar niet de mega 1.000+ plekken campings die je wel bij het Gardameer ziet. Maar rond 500 plekken heb ik geen problemen mee.
- Bikepark of trails met liften in de buurt. Op fietsafstand zou helemaal top zijn, omdat we ook wel regelmatig met z'n vijven de lift in zullen gaan. Moet ik in m'n eentje 10km naar de lift fietsen, dan vind ik dat op zich geen probleem. Maar als de liften en de kids-oefentracks of pumptracks etc., bijvoorbeeld zoals onderaan bij de bikeverhuur in Winterberg, vlakbij de camping zijn is dat een pré. Een stukje met de auto erheen is ook geen punt, is alleen wat meer werk om alle spullen en fietsen in- en op te laden voor elk ritje.
- Zonzeker gebied. Niets is zeker natuurlijk... Maar bijvoorbeeld Saalbach valt hierdoor denk ik wel af, net als omgeving Les Gets / Annecy. Zat zelf te denken aan Frankrijk regio Provence-Alpes cote d'Azur (bijvoorbeeld rondom Embrun), Karinthië of Noord Italië. Gardameer of één van de meren in die regio, maar dus wel graag met een lift in de buurt. Dit is ook een beetje de maximale afstand denk ik, ca. 1.200km vanaf Utrecht. We gaan wel in 2 dagen rijden, maar moet geen 1.800km worden.

- Qua fietsen: flow trails, blauwe / groene afdalingen. De jongste zal misschien nog niet zoveel mee fietsen, de oudste 2 wel. Voor mijn vrouw hoeft het ook niet extremer. Zelf hou ik wel van wat ruigere (enduro en light downhill) trails voor als ik alleen op pad ga. Hoeven geen dikke road gaps en sprongen in te zitten. Winterberg IXS downhill en blackline gaan wel prima, maar de grote drops en jumps sla ik daar al over. Ik neem een enduro bike mee. Zelf wat ritten zonder lift maken vind ik ook wel mooi als de afdalingen de moeite waard zijn, maar het is geen e-bike dus liften zijn welkom...


Best een forse wensenlijst en misschien bestaat mijn ideale plek helemaal niet, maar jullie hebben vast tips en praktijkervaringen... Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

https://www.etoile-des-neiges.com/camps ... ities.html

Kleine camping 100m van de lift. Mijn kleine man heeft hier zijn eerste afdalingen gemaakt. Hij was toen 7.

Niet verder vertellen. :wink:
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Mijn ervaring is dat er rond bikeparks niet echt familie campings zijn. Vorig jaar zaten we in Portes du solei en daar was de dichtstbijzijnde bij het meer van Genève 50km van Morzine af. Was een stukje rijden maar zo was iedereen wel tevreden. Komt denk ik ook omdat het voornamelijk wintersport gebieden zijn.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Camping Les Airelles, Embrun (https://www.lesairelles.com/)
Hier zijn wij beland naar aanleiding van een tip op het forum omdat ik exact hetzelfde zocht als jij maar dan zonder caravan.

'ticks all the boxes' except bikepark op fietsafstand. Les Orres is niet op fietsafstand, maar is 15-20 minuten met de auto. Flink omhoog over een D-weg, niet heel fijn om te gaan fietsen. Je kunt wel binnendoor het bos maar het liftstation ligt 800m hoger dan de camping (daarom is het op de camping ook topweer). In Bikepark Les Orres vind je vrij diverse trails, van groen (niveau blauwe lijn Mook, iets makkelijker nog wel zelfs) tot dubbel zwart, en heeft ook een klimpark en de gebruikelijke trampolines enz.
Voor je solo-trips kun je vanaf de camping gaan klimmen en hele gave trails rijden die ook in de EWS van 2019 zaten.
Het meer (Lac Serre Poncon) is prima aan te fietsen vanaf de camping, (5-10 minuten) en heeft hele mooie strandjes.
Verder sowieso een super gebied met leuke activiteiten als je een actieve vakantie zoekt met niet alleen biken, maar het meer en zwembad zijn ook super als je niet een dagje op pad wil.

Op wat meer autominuten vanaf de camping (30-40) vind je ook liften bij Risoul, Guillestre, Reallon (ook een bikeparkje).
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Is dit wat?

https://www.campingmolveno.it/en

https://www.dolomitipaganellabike.com/en

Genoeg variatie in trails. Camping ligt aan een meer, vlakbij een groot speel gebied met zwembad voor de kids en een leuk plaatsje waar je zo heen wandelt
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

dnuz schreef: vr 4 februari 2022, 22:30 Is dit wat?

https://www.campingmolveno.it/en

https://www.dolomitipaganellabike.com/en

Genoeg variatie in trails. Camping ligt aan een meer, vlakbij een groot speel gebied met zwembad voor de kids en een leuk plaatsje waar je zo heen wandelt
:-q Zo, die heb ik net ff bij m'n vrouw op de shortlist gezet :winkie:
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Dank allen. Paar mooie opties voor de shortlist volgens mij!

Real Epic '89 schreef: vr 4 februari 2022, 01:47 https://www.etoile-des-neiges.com/camps ... ities.html

Kleine camping 100m van de lift. Mijn kleine man heeft hier zijn eerste afdalingen gemaakt. Hij was toen 7.

Niet verder vertellen. :wink:
Haha ik zeg niks :wink: Deze ziet er zeer interessant uit. 100m van de lift én pumptrack in de buurt. Ook gewone trails vanaf de camping zo te zien. En zwembad ziet er ook prima uit.

Bram87 schreef: vr 4 februari 2022, 11:43 Camping Les Airelles, Embrun (https://www.lesairelles.com/)
Hier zijn wij beland naar aanleiding van een tip op het forum omdat ik exact hetzelfde zocht als jij maar dan zonder caravan.
Deze had ik inderdaad ook voorbij zien komen in andere topics. Is denk ik ook een mooie optie. Dit bikepark staat me ook wel aan, wel even in de auto.
Bikepark lijkt top met veel verschillende trails, camping is men op Zoover niet enthousiast over. Zal eens googelen voor verdere ervaringen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

The Mountainman schreef: za 5 februari 2022, 13:16
Bikepark lijkt top met veel verschillende trails, camping is men op Zoover niet enthousiast over. Zal eens googelen voor verdere ervaringen.

Had deze camping ook op mijn lijstje staan voor een weekje in de meivakantie. Qua ligging helemaal top maar idd wel veel slechte recensies.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hier in de omgeving starten diverse trails vanaf de camping. Voor Bikeparks is wel een autorit verplicht, maar dan heb je een ruime keuze, zoals Risoul, Vars, Les Orres, Puy-Saint-Vincent en Serre Chevalier.

Camping: https://www.camping-de-lile.com/nl/bienvenue.php
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik ken de camping in molveno alleen in het naseizoen, dan is het er lekker rustig en een prima camping.
ik kan me voorstellen dat als het er in het hoogseizoen helemaal volgepropt staat het wat minder is.
afgelopen najaar waren de makkelijkere routes verwaarloosd, maar wanneer je gardameer trails wilt met een stoeltjeslift, dan is dit the place to be.
het water in het meer komt rechtstreeks van de gletschers, er dreven nog net geen ijsschotsen in. misschien dat als het de hele dag 30graden is dat het lekker is voor een snelle duik, maar ook dan is het denk ik niet lekker voor je kinderen om de hele dag te spelen.

de combi van een bikepark (= skigebied = hoge bergen ) en een zwembad met zonzekerheid is lastig.
dan zijn de opties bij embrun en guillestre het beste, het zijn wel wat kleinere bikeparks.
wil je meer bikepark dan kan je ook kijken naar camping la grand calme in Allemont.
er gaat een shuttle naar de liften van alpe d'huez en les deux alpes is ook vlakbij.
en er is ook een groot zwembad in het dorp.

voordeel van deze regio is ook dat als het weer echt slecht is je gemakkelijk doorrijdt naar de middellandse zee.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Sinds vorig jaar zou je met de lift direct uit Allemond moeten kunnen ipv die ****** busrit naar Oz om daar de lift te pakken.
https://www.youtube.com/watch?v=bGLRkBWZzOA
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

sik schreef: za 5 februari 2022, 18:01
de combi van een bikepark (= skigebied = hoge bergen ) en een zwembad met zonzekerheid is lastig.
Ja daar ben ik ook achter gekomen :-{ :lol: Daarom ook dit topic geopend hier...


Dice Oldskool schreef: za 5 februari 2022, 13:38
dnuz schreef: vr 4 februari 2022, 22:30 Is dit wat?
https://www.campingmolveno.it/en
Had deze camping ook op mijn lijstje staan voor een weekje in de meivakantie. Qua ligging helemaal top maar idd wel veel slechte recensies.
Google reviews zijn een stuk milder trouwens. Hij is wel behoorlijk aan de prijs. Bijna € 100/nacht voor caravan + 5 personen, de duurste van wat hier voorbij is gekomen.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

@sik en @cheeta: ja prachtige (bike) omgeving rondom Allemond. Maar we hebben ooit een weekje in Vaujany in een appartement gezeten en 5 van de 7 dagen regen gehad. Dus daar heb ik een klein trauma van opgelopen en m'n vrouw een grote... Bij slechter weer "even" naar het zuiden trekken klinkt leuk, maar zoals hierboven al genoemd, is de ideale camping erg lastig te vinden en de leukere (familievriendelijke) campings zijn nu soms zelfs al volgeboekt voor de zomervakantie, dus voor het hoogseizoen gaat dat niet op denk ik.

Als ik concessies moet doen, zal ik eerder op gebied van biken moeten inleveren dan de family op het gebied van fun en entertainment inlevert... Op zich ook niet onredelijk, 1 biker tegen 4 andere gezinsleden die casual biken :-q Dus een heel karige camping vlakbij een bikepark gaat 'm niet worden.

Heb voor nu denk ik de voorkeur voor L’Etoile des Neiges, gewoon om ook te kijken hoeveel de rest van het gezin dan daadwerkelijk gaat biken als de lift op 100m zit. Valt dat mee, zoeken we volgend jaar weer iets in de buurt van een lift. Valt het tegen en zijn ze er snel op uitgekeken, dan is volgend jaar op autoafstand van een bikepark ook acceptabel.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

The Mountainman schreef: za 5 februari 2022, 21:52Dus een heel karige camping vlakbij een bikepark gaat 'm niet worden.
Jammer, dan had ik nog wel wat tips. gehad... :lol:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Afgelopen jaar in Reisach Oostenrijk geweest. Erg leuke, mooie en rustige camping met een zwemvijver. Voor dat laatste was ik wat huiverig, maar hierna wil je eigenlijk geen vies meer of zwembad meer.

Vanaf de camping zit je met 15 minuten rijden in Nassfeld waar je een klein, maar leuk bikeparkje hebt. Nog eens een 30 minuten verder en je zit in een bikeparkje bij de Weissensee. Beide niet groot, maar wel leuk om je er een dag te vermaken. Ik heb ze beide met mijn zoontje van 12 gedaan.

Ook zit je op ongeveer een uurtje rijden van het bikepark in Kranjska Gora in Slovenië.

De camping vind je hier: https://alpenferienpark.com/camping/
Plaats reactie