mountainbikepacken in Schotland

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Ik wil met een paar vrienden gaan (mountain)bikepacken in Schotland. Als je aan bikepacking denkt, denk je al snel aan de stalen niet geveerde tour/gravelbikes volgehangen met tassen. Mijn vraag is dan ook, is bikepacking wel te combineren met over de mooiste singletracks rossen met een fully (met een paar tassen eraan, rugtas etc.). Enerzijds willen we de mooiste routes in Schotland rijden (dus zou dan wss betekenen dat je er elke dag met de auto op uit gaat op jacht naar de mooiste routes), anderzijds lijkt het 'avontuur' van wildkamperen etc. ons ook heel vet. Iemand ervaring hiermee?
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 15 februari 2022, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar "Overige Landen" omdat dit niets met "Marathon" te maken heeft
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Goed plan!

Zelf nog nooit bikepackend in Schotland geweest helaas, maar staat wel op de planning ;)

Er staan wel een hoop routes, verhalen en andere inspiratie op www.bikepacking.com, daar al eens gekeken?

Deze bijvoorbeeld:

https://bikepacking.com/plan/bikepackin ... and-guide/
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Er staan ook routes op https://www.selfsupporteduk.net/
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Overnachten in hotels.
Spullen in rugzak
Eventueel 1 iemand die met een auto overtollige spullen naar volgende overnachtingsplaats brengt.
Zo blijft het fietsen leuk, zeker als het regent.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan ook zeggen: comfort is iets voor thuis en gaan wildkamperen.

Misschien ziet je ochtendkoffie er dan zo uit:
Afbeelding
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

ja dat is meer het idee idd....

maar dan wél met vette tracks :D
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

jupiler schreef: ma 14 februari 2022, 23:07 ja dat is meer het idee idd....

maar dan wél met vette tracks :D
Dat kan, maar een volgauto is ontzettend handig. Ook wannee je onderweg stukken aan fiets of mens krijgt.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Schotland. Heel mooi land met leuke bewoners. En 250 dagen regen per jaar. Op jaarbasis valt er 3x zoveel als in Nederland. Ik ken een aantal mensen die er hebben getrekfietst. Allen hebben behoorlijke regen gehad. Het koffiemoment naast de tent kan, maar vaak is het ook koffie ín de tent.
Ja, doei !
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Er staat inderdaad veel info op bikepacking.com, bijvoorbeeld deze video maar ook talloze voorbeelden van hoe mensen hun fiets bepakken en ook fully's worden veel gebruikt.

https://bikepacking.com/plan/bikepackin ... ike-video/

enneh... https://bikepacking.com/plan/bikepackin ... and-guide/

Ik ben (nog) niet in Schotland geweest maar heb wel de nodige ervaring met zowel lange fietsreizen als met bikepacking. Het weer is wel een uitdaging. Als je meerdere dagen onderweg bent is het toch wel fijn om af en toe droog te zijn, anderzijds wil je niet teveel spullen mee want dat wordt een beperking als je ruige(re) trails wilt rijden. Er is veel mogelijk om het licht en efficiënt te houden maar als je nog niets hebt aan uitrusting is dat een flinke investering. Ook daarvoor staan er veel tips op bikepacking.com trouwens.

In Schotland zijn ook overnachtingsmogelijkheden in de vorm van bothy's. Dat zijn leegstaande huizen op afgelegen plekken die dienen als overnachtingsplek voor trekkers. Mogelijk kun je die combineren met andere overnachtingsplekken. Wat ook kan is een combinatie van een autotrip en een paar uitstapjes van 1 á 2 nachten waarbij je wel de ervaring van wildkamperen onder de sterren kun meepakken (aanrader), de bepakking minimaal kunt houden (bivakzak) en nog goed uit de voeten kunt op de trails. Als je met meerdere mensen een tent deelt valt het gewicht en volume ook nog wel mee. Kijk ook even hoe je qua midges zit op het moment dat je gaat, het is geen lolletje om opgevreten te worden, zeker niet als je zonder tent onderweg bent.

Bij voorkeur beperk ik de bepakking tot mijn fiets maar als er mountainbiken op het programma staat is een rugzak geen slecht idee. Daar ben ik ook nog mee aan het experimenteren. Tijdens het laatste tochtje stond er veel mountainbiken op het programma en met in totaal 9 extra kilo's aan de fiets zat ik wel aan de limiet voor mijn gevoel. Het wordt niet lichter van een deel in een rugzak stoppen maar je kunt het gewicht dan wel afveren met je lijf ;)
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Thanks!

De bothy's had ik inmiddels ook ontdekt inderdaad, dat combineren met af en toe in het wild en halverwege een kroeg met een bed :D is misschien wel een goed idee!

Ik ben een paar jaar terug de hele maand juni in Schotland geweest, en heb een maand lang geen druppel regen gehad.. Dat was wel uniek, maar geen regen, betekent wel midgets haha.. Ach ja, het kan niet allemaal, een beetje ontbering hoort er ook bij :D
Plaats reactie