zomervakantie locatie: Zona Zero Aínsa - Pyreneeën Spanje

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

De zomervakantie is vastgelegd.... Na 2 jaar Nederland door de Corona toestanden, gelukkig dit jaar weer naar het buitenland.
De Spaanse Pyreneeën zijn ons eerdere jaren goed bevallen (lekker eten, fijne mensen, prima weer, schitterende natuur) dus dit jaar maar weer die kant uit. Nu iets meer naar het centrale deel van de Pyreneeën (iets ten westen van Andorra) een campingplaats gereserveerd, in het plaatsje Boltana vlakbij Aínsa.
Heel toevallig, écht niet vooraf onderzocht :D , ligt het midden in een mooi mtb/gravel/racefiets gebied, Zona Zero https://zonazeropirineos.com/en/.

Ik denk erover na om mijn Trek Fuel EX mee te nemen. Ik zou graag wat routes alleen willen gaan rijden maar uit ervaring weet ik dat de aard van de routes best een risicootje met zich meebrengen als je alleen op stap gaat.

Mijn post heeft daarom een tweeledige reden....
1) is er begin augustus nog een forummer die in dezelfde omgeving zit en zin heeft in wat mtb-ritjes (om ook niet alleen op pad te gaan)?
2) zijn er forummers al in die omgeving geweest die de Zona Zero routes kennen en weten welke de aanraders zijn of die zelf mooie, do-able routes hebben gereden?
Ik hoor het graag.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

https://www.campingboltana.com/en/pages ... -zero.html

Ik las op een Spaans e-MTBs forum welke routes je daar gereden moét hebben.
Zal eens kijken of ik dat topic nog kan vinden. Gevonden:
https://foro.e-mtb.es/index.php?topic=6608.0
(Met Chrome kan je automatisch vertalen)

Voor mij is het toch 3,5 tot 4 uur rijden, dus ik kan niet even een dagje komen rijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

De routes in de buurt van Boltana en Ainsa zelf zoals Coda Sarten, Costa Doble en de Mundial 2018 routes zou ik ook nog wel alleen rijden denk ik. Niet zo heel afgelegen en niet heel hoog ook. Kan me voorstellen dat dat qua temperatuur zomers nog wel straf is aangezien het daar wat lager is. Dan kun je beter richting de hoge Pyreneeën gaan zoals Cruz de Guardia. Maar die zou ik dan weer niet zo snel alleen doen. :-? Route met gids nog een optie?
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 april 2022, 21:47 https://www.campingboltana.com/en/pages ... -zero.html

Ik las op een Spaans e-MTBs forum welke routes je daar gereden moét hebben.
Zal eens kijken of ik dat topic nog kan vinden. Gevonden:
https://foro.e-mtb.es/index.php?topic=6608.0
(Met Chrome kan je automatisch vertalen)

Voor mij is het toch 3,5 tot 4 uur rijden, dus ik kan niet even een dagje komen rijden.
Dat Spaanse forum is wel handig, thnx.
Camping Boltana zitten we, dus die links had ik idd al gevonden.
8 uur v/v is een beetje teveel van het goede, kan ik me voorstellen :wink:
dnuz schreef: ma 9 mei 2022, 20:51 De routes in de buurt van Boltana en Ainsa zelf zoals Coda Sarten, Costa Doble en de Mundial 2018 routes zou ik ook nog wel alleen rijden denk ik. Niet zo heel afgelegen en niet heel hoog ook. Kan me voorstellen dat dat qua temperatuur zomers nog wel straf is aangezien het daar wat lager is. Dan kun je beter richting de hoge Pyreneeën gaan zoals Cruz de Guardia. Maar die zou ik dan weer niet zo snel alleen doen. :-? Route met gids nog een optie?
De temperatuur is ook wel een dingetje, maar meestal zit ik 's morgens vroeg (ca. 7 uur) op de fiets (mooiste moment van de dag) en ben ik rond 11 uur normaal gesproken weer terug. Dan moet het op zich nog wel te doen zijn, hoop ik.
Met een gids een keer een pittige route is natuurlijk ook een idee. Eens in verdiepen.
Eerst maar eens zien of ik in het voorjaar de techniek weer een beetje op peil kan brengen tijdens een korte buitenlandtrip. De 2 Coronajaren zonder buitenland hebben mijn techniek best ten nadele beïnvloedt.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Dennis Punt
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 11 februari 2018, 15:22
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie

Er zijn ook nog wat routes buiten Ainsa die hoger liggen. Hoger = koeler in de zomer. Op de site en op de kaart die ze bij de vvv hebben staan er genoeg. Je kunt overigens qua routes bijna geen foute keuzes maken. Alles is cool!!

Je kunt ook nog heel gaaf rijden in Biescas. MTB Pyrenees doet shuttles, toffe gasten!
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

bedankt voor de reacties...
Ondertussen ook op Trailforks aan het neuzen. Wat een topsite is dat zeg...
https://www.trailforks.com/region/ainsa ... on=0.11182

Routes in de verschillende moeilijkheidsgraden op een kaart, te selecteren in heel veel verschillende categorieën, met foto's en filmpjes, reviews en nog veel meer.

Blijkt dus dat ik echt midden in een mtb-walhalla ga kamperen :winkie: Ik wist dat echt niet met het reserveren van de camping.
Jullie geloven mij vast, maar ik weet niet of mijn vrouw dat ook gelooft :lol:
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, dat gaat ze nooit geloven :lol:

Enige dat je nog kan redden is je fiets thuislaten en dan ter plekke iets huren.
Bedenk ook een goede smoes waarom je wel al je fietskleding bij je hebt :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 21 juni 2022, 14:47 Nee, dat gaat ze nooit geloven :lol:

Enige dat je nog kan redden is je fiets thuislaten en dan ter plekke iets huren.
Bedenk ook een goede smoes waarom je wel al je fietskleding bij je hebt :-{
Ik ga het maar riskeren en gewoon bike en kleding meenemen :lol: .
Te zonde om daar niet een beetje rond te trappen...
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Zeker zonde om niet even op de fiets te stappen inderdaad. Deze site / App is ook nog wel handig. Geeft aan welke trails gesloten zijn http://www.ztrails.com/events
Carpenter
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 00:58

Ik zit dit jaar ook in Spanje, maar helemaal aan de oostkust, net voorbij de Spaans-Franse grens... Een beetje 400km van jouw camping vandaan...

Vaak zijn er op de camping wel mede-fietsers te vinden is mijn ervaring, alhoewel MTB'ers vaak ondervertegenwoordigd zijn tov van wielrenners.

Dat forum kende ik nog niet, ga ik ook eens rondneuzen.

En mocht er iemand in de buurt van Garriguella zitten ergens tussen volgende week en 5 augustus.... let me know! :-q
2022- Canyon Lux trail CF6
2019-2021 Merida Big Nine Pro One
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Al anderhalve week onderweg in Boltaña, zo ongeveer het episch centrum van het 'originele' Zona Zero. Een uitgebreid gebied met 100-en kilometers aan mtb routes.
Een paar van die routes deels uitgeprobeerd. Het plan om voor het gezamelijk ontbijt een route van een kilometer of 30-40 te doen, zoals thuis makkelijk kan, gaat hier toch echt niet lukken. De pittige klimmen drukken het tempo zo, dat ik tussen half 8 (licht genoeg) en een uurtje of 10 (ontbijt) net 20-25 km heb weggetrapt.
Ondertussen de Coasta Classico gedaan en ook Coda Sartén heb ik gereden. Ook wat minder bekende trails, maar zeker niet minder gaaf.
De routes tot nu toe gereden zijn ruig. Rood leek me de juiste moeilijkheidsgraad voor mij en naar beneden klopt dat ook wel. Een enkel stukje te sketchy en afgestapt. De spd's geven niet het volledige vertrouwen. Flats was voor hier het betere alternatief geweest.
Omhoog gaat het vaak over smalle wandelpaadjes. Technisch en rotsig. Of je kruipt over bredere, 4x4 paden vol stenen en keien langs de berg omhoog. Een half uur tot een uur klimmen met 6-8 km / uur is afzien.
De uitzichten maken al een hoop goed, zeker als de zon net boven de bergen uitkomt.

De afdalingen doen de heftige klimmen weer volledig vergeten. Denk niet aan mooi 'geprepareerde' Alpentrails. Ook hier vaak smalle wandelpaden met rotsen, keien, schuine stenen platen, natuurlijke drops en vooral allerlei soorten steen ondergronden.
Coasta Classico gaat over de kam van een berg. Uitzicht aan beide kanten, tot je het bos induikt, het laatste stuk naar het dal.

Later nog een aanvulling en foto's, maar eerst nu de tent stormvaste zetten. Het gaat hier straks te keer....

-edit- onweer en regen overleefd. Nu onder de luifel, met een Pyreneesche rode wijn en de LiveSlowRideFast afspeel lijst. Holiday as it should be!

Afbeelding
On top of de Coasta Classico

Afbeelding
Bovenaan Coda Sartén

Afbeelding
Op de bedding van een van de (nu) droge riviertjes

Afbeelding
Mooiere ritjes zijn er niet 's morgens naar de bakker.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Inmiddels alweer een paar dagen in Nederland.
Gelukkig hebben we de foto's (en filmpjes) nog.
Ook nog met beide dochters afzonderlijk een rit gemaakt.
Voor ongeoefende meiden (maar wel durfals) waren de groene en blauwe net te doen. Sowieso lastig voor ze om met 26 inch over de keien en stenen te rollen. Papa had een makkie 😉

Afbeelding
Weer een zonsopkomst-rit

Afbeelding
Shadow on the wall

Afbeelding
Blauwe route met de oudste dochter (16)

Afbeelding
Groene route met de jongste dochter (14)
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op vr 19 augustus 2022, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Leuk :-q
Shuttle of zelf omhoog gefietst?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Zelf fietsen natuurlijk :roll:
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Plaats reactie