Routes Elba

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Wie kan mij helpen aan mooie MTB routes op Elba?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

wanneer ga je?

Er zijn bepijlde routes. informeer bij een bikeshop.

Digitaal: https://www.trailforks.com/region/isola ... n=10.26728

Is super daar.

Afhankelijk van je mtb nivo is het lekker uitdagend of te veel eisend o.a. door ondergrond die wil nog wel eens wisselen in soort en hellings percentage. Ben je handig op de bike. Dan zeker een gids huren. Die kan je een mooie route verzorgen die je zelf niet zo snel kan uitzoeken.

https://www.virtualelba.it/escursioni/m ... lba-ovest/
Route wordt ook als xc wedstrijd gereden. Ik heb de wedstrijd van 2005 in 3,5 uur gereden met gekneusde /gebroken ribben. Op 'n hardtail met 80 mm voorvering Cannondale fatty.
Met finish op het strand.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Thanks voor je antwoord.

Ik ga in juli.

Niveau vind ik lastig in te schatten. Ik heb weinig ervaring in het buitenland. Ik ben wel heel goed getraind (rijd zo'n 12k op de weg per jaar).

Ik rijd op een fully met een dropper, dus het materiaal kan ik de schuld niet geven :D
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Met weinig buitenland mtb ervaring. Is eerste regel: rustig aan en attent zijn op de pittigere routes. Er zijn ook lichtere meer door fiets routes dan technisch mtb-en. Wisselingen van parcours kunnen zeer groot en direct zijn. mul zand, platen steen dan in eens alpien blokkig terrein.

Laat maar horen hoe je het hebt gehad.

De Noord Oost hoek is top. Rijdend op rode rots met gravel zo diep dat het iets weg heeft van mul zand Uitkijkend van af 250 meter aan beide zijden de Middelandse zee.

Veel plezier.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Thanks.

Op trailforks zie ik verschillende kleuren. Ik neem aan dat ik beter weg kan blijven van zwart en rood?

Misschien nog een klein beetje meer info. Ik woon zelf op de Heuvelrug waar ik alles routes makkelijk af kom. Ook in Zuid-Limburg heb ik e.e.a. gedaan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die kleuren zijn gegeven aan de hand van info vd locals.
Ik denk dat die Z Limburg en de UHR groen inschatten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Ik zie dat ze de Col de Parpaillon ook paars inschatten, laat ik die nu op een gravelbike gedaan hebben.... zegt dus niet alles.

Ik ga het wel gewoon zien. Ergste wat kan gebeuren is dat een stukje moet lopen....

Zuid-Limburg meeste groen maar ook wel stukken blauw en paars.... UHR meestal groen behalve Amerongen, Leersum, Kwintelooijen (blauw).
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Wij hebben in oktober delen van het parcours gereden dat gebruikt is voor het WK marathon. Parcours vanuit Capolivero dat zuidoostelijk ligt op het eiland. Erg fraai parcours. We hadden E-MtB’s gehuurd, anders waren we waarschijnlijk nu nog bezig geweest.

https://www.strava.com/activities/6101984016

Trailforks inderdaad voor meer inspiratie. Hoewel het er naar uitziet dat dit vooral geshuttlede ritten zijn.
Bij de toeristen info in Portoferraio op de kade hebben ze een mapje met suggesties kwam ik bij terugkomst achter.
Geniet er van!
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

P.S. het is geen schande om een stukje te lopen in het buitenland, maar een freerideclinic (Michael Lemmens, mtb-clinic) vooraf kan het leuker maken.
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Het is niet echt een succes geworden. Enerzijds vanwege de zinderende warmte i.c.m. de luchtvochtigheid. Je moest echt uiterlijk om 6:00 vertrekken en dan nóg was het warm. Op de MTB ben je dan sowieso al in het nadeel t.o.v. rijden op de weg omdat je minder rijwind hebt en MTB routes natuurlijk vaak ook wel intensief zijn.

Afijn, de meeste mogelijkheden liggen dus duidelijk ten zuiden van Capoliveri. Ik had de korte route van de Legend Cup gedownload (45 km) en ik wilde die nafietsen. Begon meteen al met een klim van tegen de 20%... Ik was eigenlijk te laat (7:30) en ik had ook nog eens waardeloze benen. Op zich was het een zeer mooie afwisselende route met met van alles wat. Gravelpaden, single tracks, rock gardens maar ook enduro afdalingen die voor mij veel te heftig waren. Wat niet meehielp is dat ik op XC bandjes reed, een Wolfpack Speed 2,25" achter heeft niet heel veel grip (om niet te zeggen geen).

Lang verhaal kort, leuk te gefietst maar route ingekort. Achteraf had ik beter o.b.v. de Strava heatmap zelf een rondje kunnen uittekenen want in dit gebied vind je ook veel makkelijkere wegen. Ik zag zelfs iemand op een gravelracer.

De dag daarna nog een poging gewaagd, nu vanaf onze camping in Lacona. Route zelf in elkaar geklikt m.b.v. Trailforks. Had gelukkig veel betere benen. De route was een heel stuk beter! Veel diversiteit. Helaas niet helemaal gefietst zoals ik wilde door een navigatiefout van mijzelf maar dat mocht de de pret niet drukken.

De overige ritten heb ik op de weg gereden met mijn gravelbike. Ik vertrok om 6:00 en dan kon ik nét aan 3 uurtjes fietsen zonder totaal te ontploffen.

Nu neergestreken in Barcelonette waar het klimaat 200% aangenamer is. Inmiddels Cayolle, Allos, Larche, Vars gedaan op de gravelracer (met wegbandjes). Morgen de Parpaillon op de MTB, zin in!!
Plaats reactie