Vraagje over Tremalzo

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
EL1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 15 augustus 2019, 22:35
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF8

Vraagje…

Ik wil komende zomer de tremalzo trail gaan fietsen. Zal waarschijnlijk met de shuttle naar boven worden vanuit Torbole aangezien ik geen geweldige klimmer ben.

Nu overweeg ik mijn neefje van 14 mee te nemen op zijn hardtack, maar twijfel of dat verantwoord is.

Hij heeft wat ervaring met afdalen in Zuid Limburg maar dat is vrij beperkt.

Wat is jullie mening als ervaringsdeskundigen op deze trail?
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

EL1982 schreef: di 21 juni 2022, 09:02 Vraagje…

Ik wil komende zomer de tremalzo trail gaan fietsen. Zal waarschijnlijk met de shuttle naar boven worden vanuit Torbole aangezien ik geen geweldige klimmer ben.

Nu overweeg ik mijn neefje van 14 mee te nemen op zijn hardtack, maar twijfel of dat verantwoord is.

Hij heeft wat ervaring met afdalen in Zuid Limburg maar dat is vrij beperkt.

Wat is jullie mening als ervaringsdeskundigen op deze trail?
Ik heb die afdaling in 2016 es gedaan.
Je kunt deze over de wandel paden doen, het was op die dag zo slecht weer dat wij dat ook voornamelijk gedaan hebben.
Ik ken de skills van je neefje niet maar super steil wordt het nergens, als je rustig aan afdaalt moet het best goed komen.
Wel allemaal gravel en grind paden dus je neefje moet wel kunnen doseren met de remmen.

Hier een linkje naar de betreffende rit:

https://www.strava.com/activities/572519873
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

EL1982 schreef: di 21 juni 2022, 09:02 Vraagje…

Ik wil komende zomer de tremalzo trail gaan fietsen. Zal waarschijnlijk met de shuttle naar boven worden vanuit Torbole aangezien ik geen geweldige klimmer ben.

Nu overweeg ik mijn neefje van 14 mee te nemen op zijn hardtack, maar twijfel of dat verantwoord is.

Hij heeft wat ervaring met afdalen in Zuid Limburg maar dat is vrij beperkt.

Wat is jullie mening als ervaringsdeskundigen op deze trail?
Ik ben bang dat je deze vraag in 't verkeerde topic stelt. De Tremalzo ligt bij 't Garda meer, niet in de Ligure-streek.
Toch een kort antwoord; de Tremalzo classico is goed te doen op een hardtail. Deze trail heb ik vorig jaar zomer met mijn ex gereden, zij had ook nauwelijks ervaring op de mtb. De Uplift duurt wel ruim een uur, dus houdt hier rekening mee.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Daarom maar even opgesplitst.
(vanuit de tuin van ons appartement in PDS) 8) :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
EL1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 15 augustus 2019, 22:35
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF8

Dank voor jullie reacties. Ondanks het verkeerde forum toch de of waar ik iets mee kan.

Hebben jullie toevallig ook ervaring met afdaken vanaf de monte baldo vanaf het bergstation?
EL1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 15 augustus 2019, 22:35
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF8

Oh ja. En adviseren jullie hier flat padels of SPD?

In NL en de Ardennen fiets ik normaal met SPD.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan daar ook SPD.
Gebruik wat je gewend bent en waar je goed mee om kan gaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

EL1982 schreef: di 21 juni 2022, 18:53 Dank voor jullie reacties. Ondanks het verkeerde forum toch de of waar ik iets mee kan.

Hebben jullie toevallig ook ervaring met afdaken vanaf de monte baldo vanaf het bergstation?
Nee, helaas.
Die afdaling wilden we ook gaan doen die week maar het bergstation was dicht omdat er nog te veel sneeuw lag. :((
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

EL1982 schreef: di 21 juni 2022, 09:02 Vraagje…

Ik wil komende zomer de tremalzo trail gaan fietsen. Zal waarschijnlijk met de shuttle naar boven worden vanuit Torbole aangezien ik geen geweldige klimmer ben.

Nu overweeg ik mijn neefje van 14 mee te nemen op zijn hardtack, maar twijfel of dat verantwoord is.

Hij heeft wat ervaring met afdalen in Zuid Limburg maar dat is vrij beperkt.

Wat is jullie mening als ervaringsdeskundigen op deze trail?
Je hebt meerdere over Tremalzo. Ik heb toen vanuit de Garda Bike Shop in Riva (nette tent) de Singetrailattack gedaan, maar die was iets bruter dan ik dacht :lol:

De 'gewone' tour noemde ze daar toen de King Tremalzo. Dat is een rustig maar hele mooie tour die je zeker met je neefje kan doen. Gaat over oude Italiaanse oorlogswegen waar ze met kanonnen en paarden overheen gingen, dus je kan je voorstellen dat het niet te gek is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die oude Tremalzo is vooral mooi vanwege de uitzichten :-q
De tocht vanaf de Mt Baldo naar Riva kan op verschillende manieren, seintero 603(?) is bekend/berucht.
Even op Wikiloc kijken?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

EL1982 schreef: di 21 juni 2022, 09:02 Vraagje…

Ik wil komende zomer de tremalzo trail gaan fietsen. Zal waarschijnlijk met de shuttle naar boven worden vanuit Torbole aangezien ik geen geweldige klimmer ben.

Nu overweeg ik mijn neefje van 14 mee te nemen op zijn hardtack, maar twijfel of dat verantwoord is.

Hij heeft wat ervaring met afdalen in Zuid Limburg maar dat is vrij beperkt.

Wat is jullie mening als ervaringsdeskundigen op deze trail?
Is voor een groot deel van het neefje afhankelijk. Dat kunnen alleen z'n ouders en jij inschatten. De afdaling is niet heel ingewikkeld. Ik ben er met de auto afgegaan (toen dat nog mocht). Over de strada bianca.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 22 juni 2022, 17:36 Die oude Tremalzo is vooral mooi vanwege de uitzichten :-q
De tocht vanaf de Mt Baldo naar Riva kan op verschillende manieren, seintero 603(?) is bekend/berucht.
Even op Wikiloc kijken?
De 603 hebben wij destijds links (of rechts) laten liggen. Maar er zijn meer mooie paden naar beneden.
Wij zijn afgedaald naar het dorp waar de lift vertrekt. Er zitten pittige stukjes in (althans vond ik toen) waarbij mij vooral bij staat, maar dat geldt sowieso voor dat gebied, is de steilte. Soms voelt het of je afgeschoten wordt als je je remmen loslaat.

Als ie een beetje stoer is, moet ie het vast redden, zowel afdaling Monte Baldo en Tremalzo. Lopen is altijd een optie.
Bedenk wel dat het langs de Tremalzo soms recht naar beneden gaat, als je de bocht mist :lol: .

Filmpje (2013) weer eens terug gekeken waar ik in 't zwart voorbij kom zetten. Blijft super mooi daar
https://www.pinkbike.com/video/316453/
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jefro98 schreef: di 21 juni 2022, 09:27...Wel allemaal gravel en grind paden dus je neefje moet wel kunnen doseren met de remmen.
Dat dus.
En heel belangrijk, niet jezelf overschatten. Wat voor jeugdigen soms wat moeilijk schijnt te zijn ;-)
Want ook al is het technisch niet moeilijk, als de snelheid te hoog oploopt is het soms toch lastig corrigeren. Dus misschien zelf voorop rijden in een tempo wat veilig is?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nu ja, je moet wel een beetje kunnen fietsen, maar er zijn echt geen drop, serieus steil of jumpskills nodig om de Tremalzopas te kunnen rijden.

Als je het al moeilijk vindt om überhaupt op een fiets te rijden en niet om te vallen, nee dan moet je het niet doen.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Vorige zomer heb ik naast de Tremalzo classico, ook een uplift naar Monte Baldo gepakt (dit keer zonder m'n ex). Op trailforks heb je redelijk goed inzichtelijk wat er allemaal ligt: https://www.trailforks.com/region/garda ... n=10.91125

Er is mij voorafgaande aan deze rit door diverse mensen afgeraden om de 601 te rijden. Erg ver uitgesleten en blijkbaar weinig fun meer aan te beleven. Er waren op dat moment gesprekken met de gemeente om deze trail op te knappen. Wat daar ondertussen van geworden is, durf ik niet te zeggen. Ik heb daarop 't volgende gedaan:
- Vanaf het eindpunt van de uplift heb ik de 650 gepakt: https://www.trailforks.com/trails/650-malga-campo/ en die verder gelinked aan de 650-lower: https://www.trailforks.com/trails/650-lower/
- Vervolgens via deze verbindingsroute: https://www.trailforks.com/trails/strada-brentegana/ en stukje trail: https://www.trailforks.com/trails/strad ... 123008624/ terug naar boven getrapt. Dit is een relatief mellow klim, goed te doen dus.
- Eenmaal boven heb ik Val Del Diaol genomen: https://www.trailforks.com/trails/val-del-diaol/
Je komt dan weer uit in Nago en je rolt zo bergaf terug naar Torbole (waar je wss. bent opgepikt 's morgens).

Let wel op; de Val Del Diaol is een erg technische trail vol met verassingen. Als je wat minder ervaren bent zou je kunnen overwegen om via de coast trail (zie Trailforks) terug naar Torbole te gaan en Val Del Diaol links te laten liggen. De coast trail heb ik zelf nog nooit gereden, maar krijgt een lagere classificering/waardering in Trailforks dan de Val Del Diaol, dus zou eenvoudiger moeten zijn :-q
Plaats reactie