MTB vakantie Schotland - tips?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Over een maandje gaan mijn vriendin en ik lekker naar Schotland met de boot, MTB achterop de auto :bier: :bier: :bier:

Niks geboekt verder, dus alles ligt open.

Hebben jullie nog tips?

Vooralsnog zijn we van plan 7 Stanes als leidraad te nemen. Wordt niet 100% fietsen maar wel veel.

Is er een site met goede uitleg over de routes?

Heb dit gevonden bijvoorbeeld:
https://forestryandland.gov.scot/visit/ ... /glentress

Maar misschien mis ik een betere site. Ik ben tijdje terug naar zona zero geweest, daar had je hele goede overzichts site met alle GPX bestanden, vind ik wel prettig. Maar heb hier niet kunnen vinden nog...
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Zucht, zwijmel….
Schotland :-q :-q :-q
Geweldig.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De vraag is waar je van houdt. Als je van overzichtelijke afstanden houdt zijn de 7 stanes prima en Glentress een mooie start.

Als je 300 km wil afzien door de Schotse Hooglanden kan je zoiets proberen: https://www.cairngormsloop.net/

EEn overzicht van mogelijkheden vind je hier: https://dmbins.com/ride-guide/
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb in Schotland in wolftraxx Lagan trailpark en fort William gereden, beiden zou ik zo weer naartoe gaan :)
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Dank! Ik ga het bekijken.

Ik ben zoek naar leuke trails, wat korter en pittiger prima, maar ook leuk om wat meer km’s te maken, ga t beetje afwisselen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Scottie Laughland heeft op YouTube een serie gemaakt over diverse Schotse gebieden qua MTB en verblijf etc. Dit is samenwerking het het bureau voor toerisme. Dat geeft een zeer goed inzicht in de diverse gebieden en hoe het daar is.

Ik zou eens gaan kijken als ik jou was.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Dank! :-q
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Wij waren eind april in de 7 Stanes (zowel aan de Glentress kant als aan de Dumfries kant) en er was toen wel een probleem. Eind vorig jaar is er een enorm zware storm over zuid Schotland getrokken en die heeft hele bossen met de grond gelijk gemaakt waardoor er heel veel dicht was. Zo waren Innerleithen en Dalbeattie compleet dicht en bestond Ae Forest voor 50% uit omleidingen. Andere Stanes waren beter rijdbaar maar daar waren ook omleidingen.

We zijn nu natuurlijk weer een paar maanden verder dus misschien dat er alweer wat meer open is maar de mensen die wij spraken in april zedten dat ze enorm achterliepen met opruimwerkzaamheden. Ik zou dus wel even goed checken als ik jou was voor je ergens heen rijdt.

Oh, en nog 1 ding. In augustus zit je midden in midge season en die dingen zijn echt geen pretje. De eerste keer dat ik er was, jaren geleden waren we er in juni en na een week fietsen kon je precies de vorm van m'n kniebeschermers in m'n benen zien staan van de midgebulten. Jeukte als een malle.
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Superstom schreef: zo 31 juli 2022, 14:41 Wij waren eind april in de 7 Stanes (zowel aan de Glentress kant als aan de Dumfries kant) en er was toen wel een probleem. Eind vorig jaar is er een enorm zware storm over zuid Schotland getrokken en die heeft hele bossen met de grond gelijk gemaakt waardoor er heel veel dicht was. Zo waren Innerleithen en Dalbeattie compleet dicht en bestond Ae Forest voor 50% uit omleidingen. Andere Stanes waren beter rijdbaar maar daar waren ook omleidingen.

We zijn nu natuurlijk weer een paar maanden verder dus misschien dat er alweer wat meer open is maar de mensen die wij spraken in april zeiden dat ze enorm achterliepen met opruimwerkzaamheden. Ik zou dus wel even goed checken als ik jou was voor je ergens heen rijdt.

Oh, en nog 1 ding. In augustus zit je midden in midge season en die dingen zijn echt geen pretje. De eerste keer dat ik er was, jaren geleden waren we er in juni en na een week fietsen kon je precies de vorm van m'n kniebeschermers in m'n benen zien staan van de midgebulten. Jeukte als een malle.
Dank voor de tips. Wij hebben speciale midges spray, hopelijk helpt dat!

Weet je toevallig waar ik dat zou kunnen checken?
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik was er vanaf half Mei voor 2 weken en heb 5 van de 7 stanes routes gereden.
Stormschade was nog goed te zien, maar er was al veel opgeruimd.
Alleen Dalbeatie had nog omleidingen.
Innerleithen, Glentress, Kirroughtree en Mabie waren allemaal prima.

Laggan Wolftrax was helemaal open, in Dunkeld ook maar 1 x om een boom heen hoeven klimmen.
Net niet in Schotland maar je komt er wel langs als je vanaf Newcastle komt is Kielder. Daar liggen ook leuke routes.
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Jefro98 schreef: di 2 augustus 2022, 06:31 Ik was er vanaf half Mei voor 2 weken en heb 5 van de 7 stanes routes gereden.
Stormschade was nog goed te zien, maar er was al veel opgeruimd.
Alleen Dalbeatie had nog omleidingen.
Innerleithen, Glentress, Kirroughtree en Mabie waren allemaal prima.

Laggan Wolftrax was helemaal open, in Dunkeld ook maar 1 x om een boom heen hoeven klimmen.
Net niet in Schotland maar je komt er wel langs als je vanaf Newcastle komt is Kielder. Daar liggen ook leuke routes.
Dank! Ik kom idd vanaf Kielder.

Groet Menno
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Jefro98 schreef: di 2 augustus 2022, 06:31 Ik was er vanaf half Mei voor 2 weken en heb 5 van de 7 stanes routes gereden.
Stormschade was nog goed te zien, maar er was al veel opgeruimd.
Alleen Dalbeatie had nog omleidingen.
Innerleithen, Glentress, Kirroughtree en Mabie waren allemaal prima.

Laggan Wolftrax was helemaal open, in Dunkeld ook maar 1 x om een boom heen hoeven klimmen.
Net niet in Schotland maar je komt er wel langs als je vanaf Newcastle komt is Kielder. Daar liggen ook leuke routes.
Wij gaan in september met een groep naar Glentress/Innerleithen. Volgens de website van Scottish Forrestry is de rode route van Innerleithen nog steeds gesloten. Heb je die in mei ook gefietst?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Charlie Skeen schreef: zo 21 augustus 2022, 13:33

Wij gaan in september met een groep naar Glentress/Innerleithen. Volgens de website van Scottish Forrestry is de rode route van Innerleithen nog steeds gesloten. Heb je die in mei ook gefietst?
Van de 7Stanes loop daar hebben wel de rode gereden en op het laatst wat off piste gegaan met behulp van Trailforks, misschien daardoor de blokkades gemist maar volgens mij is alles open:

https://strava.app.link/RcS3ijF0Fsb
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ander tip is om Hamsterley (UK) te rijden als je vanaf Newcastle komt, weliswaar kleine omweg naar Schotland maar zeker de moeite waard.
Have fun!
Rinse.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Singletrack Sundays schreef: ma 22 augustus 2022, 14:05 Ander tip is om Hamsterley (UK) te rijden als je vanaf Newcastle komt, weliswaar kleine omweg naar Schotland maar zeker de moeite waard.
Hamsterly is idd ook leuk, daar heb ik ook een dagje gereden. Ik had de ferry vanaf Hull dus dan kwam er langs.
Maar als ik vanaf NewCastle zou komen dan zou ik voor de kortste weg naar Schotland kiezen.
Daar ligt zo veel moois, dan heb je een omweg naar Hamsterley als extraatje niet nodig.
Plaats reactie