Mountainbike op Curacao!

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

KILROY schreef: zo 20 februari 2022, 16:23
I_do schreef: zo 20 februari 2022, 14:25
En waar is het verslag :lol: . Ik ga over een maand en zou ook nog wel wat ritjes willen maken!
Perfecte timing voor de reminder, op een dag als vandaag :-q
Zeker doen, die ritjes maken!

Verbleef in Jan Thiel regio en had voor een week een Specialized Chisel gehuurd via Dasia Curacao. Wilde eigelijk een Epic FS, maar die waren niet meer beschikbaar. Je kunt van tevoren reserveren, voor een high-end bike wel noodzakelijk dus.

Ben totaal 4 op pad geweest, 3x in de buurt en 1 x naar de Noordkust. Het Jan Thiel park biedt eigenlijk al voldoende trails om de vakantie mee te vullen, mits je geen lange ritten wilt maken. Met name het oude WC Parcours is best pittig, in combinatie met de hitte lag ik er na een uurtje wel af. Wel echt genieten, ruige trailtjes gecombineerd met steile klimmen en technische afdalingen, inclusief drops voor de liefhebber. Meeste kun je goed op Trailsforks terugvinden, al koos ik er zelf wel voor hier 1x met gids op pad te gaan.

Ook de tour naar de Noordkust georganiseerd gedaan, beide trips met Wannabike (activiteit van Dasia). Goede gidsen met veel MTB ervaring, mooie verhalen over het eiland en natuurlijk kennis van de mooiste trailtjes. Vooral de rit met Yamel heeft indruk op mij gemaakt, beste man had de maand ervoor nog een bizarre endurancerace in de Dom Rep gewonnen (3 dagen, 7000HM). Echte athleet dus en het bezit van meerdere KOMS op het eiland.

De trails in de Noordkust bieden wat meer comfort en zijn beter geschikt voor toeren, hoewel ook daar nog wel wat technische stukken tussen zitten (meer bochtjeswerk). Hele mooie omgeving, je ziet echt een heel ander Curacao. Ook hier weer goede gids mee van Wannabike.

Ik vond de combinatie van zon, zee, strand en biken dermate perfect dat we volgend jaar weer terug willen. Voor de liefhebber nog wat Stravafiles:

https://www.strava.com/activities/6292439729
https://www.strava.com/activities/6301402820
https://www.strava.com/activities/6310629176
Heb de noordelijke en de lange bij Jan Thiel gedaan, hebben aan jouw gpxen genoeg gehad, gids niet gemist, en het wel erg naar onze zin gehad. Ook heerlijke rustige manier om een andere kant van het eiland te zien! Was echt genieten. Door Willemstad fietsen was ook nog verrassend leuk. Het verkeer houdt goed rekening met je.
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Topic weer eens afstoffen. Zijn er nog recente ervaringen met MTB'en op Curaçao?
The_Gunner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 12 juli 2002, 14:50
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 8.0 (2020)

Ik ga in december naar Curacao (Jan Thiel) en ben van plan een mountainbike te huren. Overal wordt http://www.mtbhandboekcuracao.com/ aangeraden maar deze site ligt eruit. Is dit iets tijdelijks of is al het leven uit de site? Zijn er nog andere sites waar ik GPX'en kan vinden van mooie routes?

Ik vond hier de GPS van de world cup uit 2006: https://www.gpstracks.nl/mtbroutes-overig.php?id=2215 . Is dit rondje nog te rijden of is dit deels overgenomen door de natuur?

Daarnaast kwam ik hier een blauwe route tegen van 14 km: http://www.mappery.com/Jan-Thiel-Lagoon ... -Trail-map
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Inmiddels terug van 2 weken vakantie. In totaal ben ik 7x op pad geweest. Altijd vanaf ons huisje bij BlueBay. Ik had weliswaar de beschikking over een pickup, maar had weinig trek in verplaatsingen, ook met het oog op de tijd die het kost. Mijn fiets heb ik zelf meegenomen. Huren bij Dasia vond ik wat omslachtig, ik zou dan voor ieder ritje steeds 30-45 min (keer 2) kwijt zijn en ik ken mezelf: dan ga ik niet. Mijn eigen fiets stelde mij in staat lekker vroeg in de ochtend even 1,5 - 2,5 uur op pad te gaan.

Ik ben wel 1x bij Dasia geweest, omdat ik een schakel in de ketting had die niet meer gangbaar te krijgen was. Mooie, goed gesorteerde zaak.

Het viel niet mee me vooraf goed te informeren. Veel informatie die je op het web vindt is zwaar verouderd, of verwijst naar een online MTB gids die niet meer bestaat. Op Trailforks vind je wel wat trails, maar die info is verre van compleet en klopt ook vaak niet.

Uiteindelijk heb ik het meeste gehad aan het volgen van een aantal local hero's (die vind je eenvoudig via de segmenten) op Strava in combinatie met de heatmap van de routeplanner. Zet de routeplanner dan wel op MTB en beperk je dan écht tot de routes die "viel befahren" zijn (donkerblauwe kleur). De lichtere lijnen zijn vaak wandelaars die de activiteit per ongeluk op fietsen hebben gezet of simpelweg hele avontuurlijke bikers die van hike-a-bike houden. Geloof me: lichtblauw is niet te rijden of verboden toegang.

Zoals in dit topic al gemeld is de infrastructuur lang niet zo goed georganiseerd als bijvoorbeeld op de UHR. Sterker nog, er is eigenlijk helemaal geen organisatie. Je moet het allemaal zelf uitvinden. Routebordjes en GPX'en zijn er niet, en aan beheer wordt ook niks gedaan. Routes die je op internet vindt zijn vaak verouderd.

Geen beheer betekent dat je in de backcountry vaak overwoekerde paden tegenkomt, in meer of mindere mate, zeker in dit jaargetijde (regentijd). Na mijn eerste rit zaten mijn onderarmen al onder de schrammen van de stekelstruiken die pica's heten (tubeless is een must). Ik heb dat opgelost door de ritten daarna met een opengeknipte sok op mijn onderarmen te rijden. Dat werkte heel goed.

Verder heeft de regentijd natuurlijk ook als nadeel dat je flinke plassen (soms wel tot de knieën) en modder kunt tegenkomen. Dat geldt zeker ook voor de Hatovlakte, maar daar zijn altijd wel omwegen beschikbaar. Een voordeel van de regentijd is dan weer dat je niet per se heel vroeg hoeft te fietsen. De temperatuur stijgt over de dag niet zoveel. Wel heb je 's morgens vaak minder zon, en dat is dan wel weer een voordeel.

Waar moet je zijn? Globaal gezien concentreert het MTB'en op Curaçao zich op zo'n 7 locaties op het eiland:

1. Koraal Tabak en Jan Thiel. Hier vind je o.a. het bekende WC parcours van 2006, waarvan je een deel alsnog kunt rijden. Dit is ook de plek waar WannaBike de meeste trips doet. WannaBike is wel echt ingesteld op toeristen, niet op fanaten. Een mogelijk startpunt is Lion's Dive Resort, maar je kunt natuurlijk ook in Jan Thiel starten al is dat niet aan te raden aangezien je dan de zeer drukke Caracasbaaiweg af moet rijden.

2. St. Jorisbaai. Volgens velen vind je hier de mooiste trails. Zelf niet geweest. Wel gevoelig voor plassen aldus Dasia.

3. St. Michiel en de Bullenbaai. Hier heb ik de meeste ritten gereden, omdat het om de hoek lag. Je vindt hier een veelheid aan paadjes. Op de heatmap van Strava vind je ze allemaal wel terug. Kom niet te dicht bij de landfill (afvaldump) want daar stikt het van de zwerfhonden. Buiten het regenseizoen kun je ook langs de saliña's rijden, maar dat was nu niet te doen. Wel heel leuk is om vanaf Boca Sami naar Vaerssenbaai te rijden, pal langs de kust op een klip. Maar hiervoor moet je hiervoor een riviermonding doorwaden (was vroeger een pijplijn/brug waar je overheen kon lopen maar die is weg).

4. Hatovlakte. Mooie lange vlakte van zo'n 13 km die vrijwel vlak is. Ik zou 'm altijd van oost naar west rijden want dan heb je wind mee. Zoals gezegd ligt in dit seizoen een deel onder water, maar daar kun je wel omheen. Zodra je een plas tegenkomt dus teruggaan en een omweg zoeken in de richting van de kust. Kijk wel uit voor scherpe koraalstenen.

5. St. Willibrordus. Rondom Porto Marie en St. Marie vind je prachtige paden. Je kunt hier ook heel leuk langs saliña's (zoutmeren) rijden. Let er wel op dat Coral Estate Resort privéterrein is waar je niet op kunt komen. Hier is ook een connectie naar het noordwesten.

6. Ascension. Mooi gebied deels aan de noordkust, met diverse mogelijkheden. Goed te combineren met de Hatovlakte, er ligt ook een connectie naar gebied 5 (zie Strava heatmap).

7. Shete Boca. Mooi gebied met veel mogelijkheden, helemaal tot het noordwesten. Dit is wel een stukje rijden! Je rijdt hier pal langs de woest noordkust.

Afbeelding

Afbeelding

Overige tips

- het is al vaker gezegd, genoeg eten en drinken meenemen. Ik reed de langere ritten met een Camelback van 2L én een bidon. Kom je zonder kun je op zich wel vrij simpel water of sportdrank kopen bij een snek. Neem wel cash mee.
- zwerfhonden zijn een groot probleem, groter dan ooit. Goed nieuws: ze blaffen wel hard maar bijten zelden. Kom je er een tegen, stap af en ga door je knieën en 9 van de 10x kiezen ze het hazenpad.
- smeer je goed in, factor 50 is geen overbodige luxe. Ook als je maar een uurtje gaat.
- qua bandenkeuze.. ik reed zelf met Wolfpack Cross voor een een Race achter, ik vond dat een goede keuze.
- dropper geen must, soms wel handig (en leuk). Maar kan absoluut ook zonder.
- meeste is ook op een HT wel te doen, maar ja, persoonlijk vind ik een fully echt de betere keuze (vrijwel alle locals rijden ook fully)
- lange handschoenen zijn een must in de backcountry
- de routes die WannaBijke rijdt kun je gewoon als GPX van hun site af plukken.

Afbeelding
Hato vlakte

Afbeelding
Paadje van Boca Sami naar Vaerssenbaai

Afbeelding
Rondom de saliña's bij St. Willibrordus

Afbeelding
Een stukje over het strand nabij Coral Estate
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Dapper man. Was er toevallig ook afgelopen week, maar naast het feit dat ik enorm verkouden was geworden, heb ik er geen moment aan gedacht iom hier te gaan fietsen. Vond het best warm en zeker na de regenval was de luchtvochtigheid erg hoog.

Die honden waren me ook al opgevallen. Heb een paar mtb-ers en racefietsers gezien, vond het dappere dodo's met dit deze temperaturen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Qua tips:
…. en tubeless rijden!!! De pica’s zijn nog erger dan meidoorn…
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

balboa schreef: ma 8 januari 2024, 20:52 Dapper man. Was er toevallig ook afgelopen week, maar naast het feit dat ik enorm verkouden was geworden, heb ik er geen moment aan gedacht iom hier te gaan fietsen. Vond het best warm en zeker na de regenval was de luchtvochtigheid erg hoog.

Die honden waren me ook al opgevallen. Heb een paar mtb-ers en racefietsers gezien, vond het dappere dodo's met dit deze temperaturen.
Ben er ook geweest in december jaren geleden. Vond het ook te warm om te gaan fietsen. Wat tips als je naast fietsen wat anders wil doen:
  • De Christoffelberg beklimmen. Schitterend uitzicht na een pittige klim.
  • Playa Lagun bezoeken, snorkel meenemen. Prachtig, met bezoekende zeeschildpadden.
  • Shete Boca, wandelen langs schitterende kust. Met als hoogtepunt, de Pistolero.
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

De schildpadden zitten tegenwoordig allemaal bij Playa Piskado. Helaas is dit wel één grote kermis geworden, met honderden cruiseboottoeristen die komen snorkelen. Heel jammer.

Duiken is natuurlijk dé tip om te doen. Dat heb ik tijdens mijn trip ook veelvuldig gedaan.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Oh, dat is zonde zeg. Was een heerlijk rustige plek waar ik wel schildpadgarantie durfde af te geven.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik weet nog dat ik in 1996 voor de 1e keer ging duiken op Curaçao bij caracasbaai. Het koraal was zo mooi vol met kleuren en leven. Nu was ik in 2019 weer geweest en al het koraal was dood de zeebodem vol met troep en de kleuren waren weg. Echt zo zonde hoe daar alles vernield word. En dan hebben ze er ook nog een olieplatform gedumpt. Schildpadden heb ik overigens nog wel gezien bij otrabanda daar waar de cruiseschepen aanmeren.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Op Curacao is voor duiken de Westpunt een stuk beter omdat daar veel minder sprake is van vervuiling. Aan de oostkant kun je vanaf de boot ook geweldig mooie duiken maken. Maar eerlijk gezegd, als je echt om te duiken gaat in deze regio ga je beter naar Bonaire. Daar heb je dan alleen weer wat minder andere mogelijkheden.

Leuke serie foto trouwens hierboven. Geeft inspiratie om toch weer eens een keer die kant op te gaan. Zelf heb ik als het over mtb gaat op Curacao een voorkeur voor Shete Boca en omgeving. Mooie natuur, afgelegen en dus super rustig. En zo langs de kustlijn rijden is gewoon geweldig.
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Op zich heb je ook best aardige duikplekken aan die kant van het eiland. Caracasbaai is echter een vreselijke duikplek en dat is al meer dan 20 jaar zo. Er wordt al jaren geprobeerd daar een mooi wrak af te zinken, maar dat lukt helaas nog niet. Zou wel heel leuk zijn, want daar is ruimte zat daar.

Maar bijvoorbeeld Marie Pompoen is erg leuk en dat is niet zo ver daar vandaan. Ook The Tugboat / Director's Bay is best aardig.

Dat de betere duikplekken aan de uiteindes zitten ben ik niet helemaal mee eens. Dat de mooiste aan de oostkant zitten (waar je over land niet kan komen) is een feit.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Vorige week twee duiken gedaan. Eentje bij Directors Bay en eentje Caracas baai. Directors bay was nog wel aardig, Caracas baai vond ik echt tegenvallen. Mijn eerste duiken waren eind jaren 90 en begin 2000, daarna jaren niet gedoken. Ik vond het koraal rond Curaçao wat ik zag met duiken en snorkelen erg tegenvallen. Echt een kerkhof van koraal. Nou realiseer ik me dat ik echt op mooie plekken heb gedoken over de wereld - ook al is het jaren geleden - maar vraag me ook af hoe het nu is op die plekken.

Met snorkelen alleen vanaf de kust gesnorkeld vanaf de verschillende strandjes langs de westkust. Best wat leuks gezien, maar het stemt treurig als je al dat dode koraal ziet.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Helaas is het wereldwijd niet best is mijn ervaring . Mij werd al een paar keer verteld dat het mede komt door zonnecreme van de snorkelaars. Of dit echt zo is weet ik niet.
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Als je dat witte koraal bedoelt, dat is niet dood. Dat is coral bleaching. Komt door het te warme zeewater. Gelukkig herstelt dat vanzelf (mits de oceaan ook afkoelt...)

Ik vond de situatie nu niet veel slechter dan in 2018 toen ik er het laatst was.

Dat mensen die bijv. in Thailand hebben gedoken Curaçao vinden tegenvallen is bekend. Is weinig aan te doen.
Plaats reactie