Mountainbike op Curacao!

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
peter575
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: di 8 december 2009, 16:21
Mijn mountainbike: heeft versnellingen

Dit even in Google Maps kopiëren; 12.067902,-68.830934
en dan rechts bovenin nog even instellen op terrein.
Vaak begin je wel ergens aan maar kom je weer op hetzelfde punt uit
cruzo1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 23 oktober 2012, 14:55

Heren, bedankt. Het wereldbekerparcours schijnt ondertussen flink overwoekerd te zijn maar zal zeker even gaan kijken hoever ik kan komen. Voor het heuveltje zal ik stuk over (zo te zien) N-wegen moeten. fingers crossed maar. Heb er zin an.
efi
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 8 september 2011, 21:39
Mijn mountainbike: Epic ht

Hoi Cruzo,
Ik heb onlangs op Curaçao de duo extreme gereden en veel leuke stukken gezien.
Ook in de week ervoor hebben we een paar mooie ritten gemaakt, veel klimwerk en ook lastige stukken met veel rotsachtige ondergrond.
Om al die leuke stukken te vinden is best lastig, ik had hulp van een local.
Er zijn best veel mountainbikers daar die regelmatig een tochtje maken, misschien is het wel handig om eerst even langs een van de twee fietsenzaken te gaan om wat info in te winnen.
Ik had een huurfiets van Dasia met tubeless banden wat wel handig is daar met al die stenen en pica's
Veel plezier daar en in de ochtend fietsen is idd het beste.
cruzo1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 23 oktober 2012, 14:55

Heb een 29' rockhopper gehuurd bij Dasia dus daar moet ik toch langs. Wel al een aantal gps routes gevonden. Dat geeft wel enig houvast maar blijft toch altijd wat zoeken en pielen met de garmin als je alleen een lijntje ziet.

http://www.mtbhandboekcuracao.com/index ... &Itemid=61" onclick="window.open(this.href);return false;
efi
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 8 september 2011, 21:39
Mijn mountainbike: Epic ht

Die had ik daar ook mee, wel een lomp ding maar de 80km toch uitgereden zonder lek.
Een keer de ketting eraf en regelmatig een chainsuck maar dat kwam ook omdat de ketting wel erg droog werd na heel wat kilometers en af en toe een zoutwater dipje.
Dat lijntje volgen moet wel lukken want zoveel keus aan paden is er ook weer niet.
Vergeet vooral de zonnecreme niet (en niet rondom je ogen smeren).
Enjoy!!
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

efi schreef:Die had ik daar ook mee, wel een lomp ding maar de 80km toch uitgereden zonder lek.
Een keer de ketting eraf en regelmatig een chainsuck maar dat kwam ook omdat de ketting wel erg droog werd na heel wat kilometers en af en toe een zoutwater dipje.
Dat lijntje volgen moet wel lukken want zoveel keus aan paden is er ook weer niet.
Vergeet vooral de zonnecreme niet (en niet rondom je ogen smeren).
Enjoy!!
Goede zonnebrand kopen, dan hoef je onderweg niet te smeren.
http://www.topbeautyshop.nl/nl/brand/ul ... tAodriQA3A" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze had ik ook gebruikt toen ik aan de cape epic in zuid afrika mee deed. 's morgens erop smeren en de rest van de dag niet meer naar om kijken.
Zweet je er ook niet vanaf en loopt niet in de ogen. (en ik zweet altijd veel)
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
efi
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 8 september 2011, 21:39
Mijn mountainbike: Epic ht

Goede zonnebrand kopen, dan hoef je onderweg niet te smeren.
http://www.topbeautyshop.nl/nl/brand/ul ... tAodriQA3A" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze had ik ook gebruikt toen ik aan de cape epic in zuid afrika mee deed. 's morgens erop smeren en de rest van de dag niet meer naar om kijken.
Zweet je er ook niet vanaf en loopt niet in de ogen. (en ik zweet altijd veel)[/quote]

Ok dat weet ik dan ook weer, had inmiddels mijn lesje wel geleerd. Al was dat gelukkig wel in 1 van de kortere rondjes.
Korsou
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 23 januari 2013, 18:07

@ cruzo1: Stuur even een PB als je nog op Curacao bent of nog arriveert. Wij, een groep redelijk fanatieke mtb-ers, fietsen diverse routes op Curacao en gasten zijn altijd welkom.

Er wordt gefietst in de regio Jan Thiel, St. Joris/Koraal Tabak, Westpunt etc.

Curacao heeft echt veel te bieden wat MTB-en betreft, maar je dient de routes wel te kennen. En dat gaat immers een stuk makkelijker met 'lokalen'.

Harry
De huizensite van Curaçao !
http://www.habitat.cw" onclick="window.open(this.href);return false;
cruzo1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 23 oktober 2012, 14:55

Korsou schreef:@ cruzo1: Stuur even een PB als je nog op Curacao bent of nog arriveert. Wij, een groep redelijk fanatieke mtb-ers, fietsen diverse routes op Curacao en gasten zijn altijd welkom.

Er wordt gefietst in de regio Jan Thiel, St. Joris/Koraal Tabak, Westpunt etc.

Curacao heeft echt veel te bieden wat MTB-en betreft, maar je dient de routes wel te kennen. En dat gaat immers een stuk makkelijker met 'lokalen'.

Harry
Hi Harry,
Ik lees helaas net je bericht pas. Ik ben vanochtend teruggekomen uit Curacao....Ik heb een paar ochtenden rond de Jan Thiel baai, koraalspecht en caracasbaai gefietst. Waren maar rondjes van een uurtje dus heel ver ben ik niet geweest. Had een beetje mazzel dat een deel vd bordjes van de Ride for the Roses mtb route er nog hingen maar een deel was al verdwenen. Je kunt er idd mooi biken maar je moet echt de weg wel kennen. Heb toch hele stukken moeten klunen tegen de rotspartijen op en flinke schrammen vd overgroeide single trails. Maar was wel lekker om nog een keer in de zon te rijden. Iig een reden om nog een keer terug te komen.

De service van Dasia was overigens top en de Rockhopper heeft het prima gedaan.
Korsou
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 23 januari 2013, 18:07

Mocht je nog eens in de buurt zijn, kun je altijd contact met me opnemen. Dat geldt overiens voor iedereen die Curacao op de MTB wil ontdekken.
De huizensite van Curaçao !
http://www.habitat.cw" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jager
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 15 oktober 2012, 16:52
Mijn mountainbike: is een fiets gemaakt om offroad te rijden, op onverharde wegen of paden.

Korsou schreef:Mocht je nog eens in de buurt zijn, kun je altijd contact met me opnemen. Dat geldt overiens voor iedereen die Curacao op de MTB wil ontdekken.
Ik zit in november voor 12 dagen in Willemstad en hou het in gedachten.
willempiie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 13 november 2011, 23:47

Een week geleden heb ik op Curacao mijn mtb laatste rit gemaakt , althans voorlopig... wat is dat fantastisch biken daar!! Ik kan het echt iedere mtb-er aanraden en de meeste zullen versteld staan van de schitterende natuur en fantastische single tracks.

In de eerste week van september was ik een week lang te gast op Curacao. Ik heb in deze periode 3 tochten gemaakt met Harry en Erik. Beide heren zijn momenteel in voorbereiding op de Cape Pioneer (6-daagse mtb challenge in Zuid-Afrika). Enkele weken geleden ben ik via dit forum ben ik in contact gekomen met Harry (fanatiek mtb-er en eigenaar van De Plantage - vakantiebungalows Jan Thiel), die mij heeft aangeboden om mee te fietsen. Tijdens enkele ritten hadden we het gezelschap van andere mtb liefhebbers: Fred en Edwin, ook woonachtig op het eiland. Fietsen op Curacao doe je vroeg in de ochtend of in de namiddag. Het is niet aan te raden om dit midden op de dag te doen, bovendien zijn er tal van andere activiteiten die je gedurende de warmste uren van de dag beter kan doen.

Dag 1
Zaterdagochtend om 6.00u afgesproken om samen met Harry en een aantal andere mtb-ers naar Christoffelpark te gaan. Harry gaf aan een klimtraining te willen doen, mede in voorbereiding op Zuid-Afrika. Ik wist niet zo goed wat ik kon verwachten, ondanks dat het hoogste punt van Curacao toch op 372m ligt.....maar het overtrof mijn verwachtingen volledig...na ruim 35km hadden we meer dan 1000 hoogtemeters overbrugd. Daar moet je in Nederland toch echt wel je best voor doen om dat aan hoogtemeters te maken. Maar afgezien van het hoogteprofiel was het een fantastische eerste kennismaking met Curacao als mtb-paradijs. In het nationale park werden delen asfalt (waarbij somsde lichtste versnellingen zelfs noodzakelijk waren) afgewisseld met mooi off-road afdalingen die zo nu en dan wat techniek vereiste.

Dag 2
Zondagochtend wederom om 6.00u samen met Harry en Erik vertrokken, deze dag hebben we ruim 100km gereden (Hato vlakte, Caracasbaaij, Jan Thiel). De hitte speelde gaandeweg we dichter bij het middaguur kwamen een steeds grotere rol. Na de nodige pitstops zijn we net voor het binnenrijden van Willemstad nog even in de zee gaan liggen....Heerlijk! Deze route wederom genoten van de afwisseling van ondergrond en vegetatie.

Dag 3
Zaterdagochtend om 7.00u de route van de Duo Extreem gereden (70km). Mooie route langs de zee, single tracks, koraal, hier en daar echt technisch en laatste stuk op Hato vlakte veel wind tegen. Later die middag ben ik in de terug gevlogen naar Nederland met een aantal mooie mtb-ervaringen rijker.

Eén van de grote geheimen van het eiland is de grote variëteit aan mountainbike routes. Zeker wanneer je met de locals op pad gaat ontdek je de mooiste tracks van het eiland. Mocht je minder geluk hebben en niet in de gelegenheid zijn om met de locals te rijden omdat je bijv. van ma-vr een route wilt rijden dan zijn er ook GPS-routes beschikbaar. Curacao is ideaal voor mtb-ers die van uitdagende parcoursen houden en dit willen combineren met zon en strand. Om 6.00u op de fiets en afhankelijk van je ambitie voor het ontbijt of Lunch weer bij vrouw, vriendin of kinder....voor zover je er niet samen op uittrekt!;-)

Ik wens Harry en Erik heel erg veel succes tijdens de Cape Pioneer, helaas kan ik jullie in de resterende tijd tot aan deze meerdaagse niet meer vergezellen, maar hoor graag hoe het jullie is vergaan. En wie weet tot binnenkort... kijk nu al weer uit naar een mooie rit in de vroege ochtend!

Harry, BEDANKT!

Gr. Willem
efi
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 8 september 2011, 21:39
Mijn mountainbike: Epic ht

Mooi verhaal, als ik dit zo lees krijg ik ook wel weer zin om daar te fietsen.
De hatovlakte is idd lang en erbij altijd veel wind.
Zat je ook onder de krassen van de pica's?
En heb je ook nog flamingo's gezien tijdens je tochtjes?
willempiie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 13 november 2011, 23:47

Beiden...ondanks dat ik technisch prima uit voeten kan, heb ik enkele krassen opgelopen, maar de schitterende single tracks en de mooie natuur compenseren dat meer dan voldoende. Flamingo's ook gespot 2 maal bij de zoutpannen.... als ik me niet vergis. Vond ik trouwens ook een van de hoogtepunten, om door dat brakke water te rijden met op korte afstand de Flamingo's.
Korsou
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 23 januari 2013, 18:07

En.......dan hebben we nog niet eens in Jan Thiel e.o. gefietst, Willem. Er zijn in de loop der tijd meerdere trails aangelegd, dus deze zorgen voor veel fietsplezier. Doen we de volgende keer !!!

Harry
De huizensite van Curaçao !
http://www.habitat.cw" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie