Mountainbike op Curacao!

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik ben eigenlijk voornamelijk op Curacao om lekker te duiken maar omdat je hier ook zo lekker kunt fietsen ben ik er vandaag op uitgetrokken om een mooi ritje te maken. Kleding en wat reservemateriaal had ik wel bij me maar geen fiets. Daarom even bij Dasia langsgeweest om er één te huren. Dat is daar prima geregeld. Helemaal als ik het vergelijk met huurfietsen die ik eerder op het eiland wel eens mee heb gekregen.

Ik hou erg van de Westpunt van het eiland. Daarom 's morgens vroeg die kant op gereden en daar een combi gemaakt van twee routes die ik in een routeboekje had gevonden, die van Shete Boca en Santu Pretu. Auto geparkeerd bij Shete Boca en rijden maar. Omdat foto's soms meer zeggen dan duizend woorden een beeldverslag:

Afbeelding

Overzicht van de noordkust waar je langs kunt rijden. Met op de voorgrond de Wara Wara. Een bekende vogel op het eiland.

Afbeelding

Het terrein ligt niet alleen vol stenen. Je kunt er ook best wat hoogtemeters maken.

Afbeelding

Op een paar plaatsen is het echt even de moeite om van je fiets te stappen om van het natuurschoon te genieten.

Afbeelding

Maar niet al te lang want de temperatuur gaat natuurlijk rap omhoog. En als je dan moet klimmen merk je dat nog meer. Op het einde van de kustlijn richting Watamulu zit een hele leuke.

Afbeelding

Het terrein is best afwisselend. Na de rotsachtige omgeving aan de Noordkust heb ik de overbrugging via een stuk asfalt richting Santa Pretu gemaakt. Daar ga je verder over zand/klei paden met hier en daar wat losse keien. En hier en daar is het ook even wat smaller.

Afbeelding

De terugweg heb ik in grote lijnen hetzelfde gedaan. Het zou leuk zijn als je het Cristoffelpark zou kunnen doorsteken om het rondje compleet te maken maar voor zover ik weet kan dat niet op deze manier. Je kan daar overigens wel andere routes rijden. Vandaag zag het er volgens m'n Garmin in ieder geval zo uit:

Afbeelding

Als er interesse is in de gps track kan ik die wel publiceren. Morgen weer het water in voor twee mooie duiken!
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Inmiddels een gps track beschikbaar gemaakt van deze rit. Je kunt 'm hier vinden.
Blu-Ray
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 21:59
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2012 650B Special

Iemand weleens naar Bonaire geweest om te mountainbiken? Las ergens dat ze zelfs een wedstrijd hebben georganiseerd. Lijkt me wel wat, om in oktober met 25 graden een wedstrijd te rijden.
It’s all about the smiles.
Gebruikersavatar
blondie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 10:43

Bottecchia schreef:Afbeelding
Waarschijnlijk ben je al terug, zoniet dan mag je zelf toch wel een bofkont noemen. Ben niet echt een flora kenner, maar die boom moest me denken aan de manzanillaboom denken. Eentje die zeer giftig is. Deze moet je niet aanraken of zelfs onder gaan zitten.
De boom, bladeren en appeltjes van de manzanilla bevatten allen een sterk gif. Bij het breken van een takje of blad komt er een witte melkachtig sap vrij wat wanneer dit in aanraking komt met huid, ogen of slijmvliezen een verbranding met blaren geeft. Deze stof zou zelfs zo giftig zijn dat wanneer men schuilt onder een manzanilla tijdens een regenbui de regendruppels deze reactie al kunnen geven.
mooie foto's trouwens
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Thanks! Geeft een mooie indruk van wat je kunt tegenkomen. Op deze kant van het eiland in ieder geval.

Ik weet niet of die boom er zo één was. Kan me de appels in ieder geval niet herinneren. Het was hoofdzakelijk het type struiken/bomen dat je ook veel in het Cristoffelpark tegenkomt. Maar ik ben ook geen deskundige op dat gebied. In ieder geval nergens last van gehad. Zal volgend jaar nog eens terug gaan om te controleren. :-)
Blu-Ray
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 21:59
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2012 650B Special

Niet op Curaçao, maar op Bonaire. Een korte verkenningsrit gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
It’s all about the smiles.
ribbel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 28 augustus 2009, 22:37
Mijn mountainbike: Is een linkspoot

Vanaf maandag op het eiland, ben benieuwd.. :-q
Na "NO FEAR!!" komt vaak "Oooo Shitt...!!"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Oeps..
Laatst gewijzigd door aurelius op do 7 augustus 2014, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Juist een rit gedaan met de mannen van Bellisimo Curacao. Schitterend! Van Sint Michiel naar Jan Kok op en neer, met trails langs de kustlijn, de zoutpannen met flamingo's, door de 'cunucu'. Rit staat zeker in mijn top 5. De locals/expats fietsen flink door (geen tijd voor foto's :winkie: ), moest goed mijn best doen op mijn huurfiets van Conceptsore Dasia of Dacia, Specialized. Alleen nog een 29" Rockhopper voorhanden, prima toerfietsje, maar een Stumpi 29" was geschikter geweest. Was al verhuurd in mijn maat, want Epic, Camber, etc, alles is er te huur! We kregen zelfs een fietsdragertje mee voor op de achterruit van de huurauto zonder haak.
Prachtige rit, in gezellig snel gezelschap, met achteraf dik verdiende koude biertjes en warme snacks aan de kust, wat wil je nog meer!

Eerste X op een 29" hardtail ook, eerdere Fully's bevielen niet zo. Moet zeggen: positief verrast. Ding was loodzwaar, pittig op gang trekken, maar verder... Lekker. Stumpi lijkt me wel wat, voor de snellere minder technische parcoursen.

Als er Bellisomo-ers meelezen toevallig, heren, thnx! Meld je maar, mocht je ooit een gids in Zuid Limburg nodig hebben!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor fanatieke doe het zelvers:
Bij Dasia Specialized zeer goede goede bikes te huur.
En ik vond er op de site ook GPS routes!
http://www.dasiacuracao.com/web/mtb-handboek.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Even doorklikken:
Klik op 'MTB handboek', en 'MTB routes' verschijnt, met GPS bestanden.
(Retourtje Sint Michiel - zoutpannen bij landhuis Jan Kok is dus een grote aanrader).

Alternatief voor degenen die alles kant en klaar geregeld willen hebben:
Wannabike, aanbieder van diverse MTB tours.
http://www.wannabike.com/nl" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Bottecchia schreef:Zal volgend jaar nog eens terug gaan om te controleren. :-)
Check! 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was hoofdzakelijk een duikvakantie maar toch weer een dagje rondgereden op Westpunt. Grotendeels op het terrein van het gps bestand dat ik eerder in dit topic al had geplaatst.

Ik heb ook nog even naar die manzanillabomen gekeken uit de discussie hierboven. Je komt ze met enige regelmaat tegen maar afgaande op de bordjes moet je vooral niet de vruchten eten. Er langs of onderdoor fietsen is echt geen probleem. Dat is maar goed ook anders had ik één van mijn favoriete duikplaatsen (Playa Grandi) ook niet kunnen bereiken.

Fiets van Dasia (Specialized Crave 29'er) was weer dik in orde. Als ik er volgend jaar wat langer zit zal ik eens wat andere routes gaan proberen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Blu-Ray schreef:Iemand weleens naar Bonaire geweest om te mountainbiken? Las ergens dat ze zelfs een wedstrijd hebben georganiseerd. Lijkt me wel wat, om in oktober met 25 graden een wedstrijd te rijden.
Yep, de bonaire extreme. Een heel groepje mannen die op Curacao wonen rijden deze elk jaar. Al is die dit jaar al geweest. Maar wie weet voor volgend jaar.

http://www.bonairextreme.com" onclick="window.open(this.href);return false;
efi
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 8 september 2011, 21:39
Mijn mountainbike: Epic ht

Op Curaçao heb je ook zo'n wedstrijd duo xtreme Curaçao met ongeveer 100 koppels aan de start.
Deze gereden in 2012 en 08-12-2014 ben ik weer van de partij.
Curaçao is prachtig om op de fiets te ontdekken alleen aan de warmte wen je niet in één week.
Meer info is te vinden op http://www.vista-bike.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Ben er nu. Morgen even langs bij dasia om een epic te scoren. M'n vrouw gaat ook mee en ik kreeg wel al een verbod om gelijk 2 weken een fiets te huren... :p
Eerst maar een dagje. Haar ook mee, hopelijk vind ze t zo tof dat we nog wat meer dagen een fiets huren.
Al flink rondgetuft met de auto hier en je hebt zat plekken om lekker offroad te knallen.
efi
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 8 september 2011, 21:39
Mijn mountainbike: Epic ht

Nog een mooi fietsje kunnen scoren bij Barry en al wat leuke trails gereden?
Plaats reactie