Franse Alpen; Tips?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Over twee weken ga ik een paar dagen naar Talloires (12km ten zuid-oosten van Annecy) om een beetje door de bergen te fietsen. Ik ga daar heen, omdat het een beetje op de route is (moet later nog verder naar het westen in Frankrijk) en het terrein op de kaart er niet te moeilijk uit ziet (uitgaande van de standaard Michelin kaart die ik heb).

Is iemand bekend met deze omgeving? Tips over routes, campings, restaurants, werkelijk alles is welkom!! Ook dingen die misschien iets verder weg liggen (Mont Blanc ligt bijvoorbeeld op een steenworp afstand...)

Het doel voor mij is een beetje klimmen (liefs over simpele, brede gravelpaden) en van het uitzicht genieten. M’n vriendin fietst mee, dus het moet niet te technisch worden want zoveel offroad ervaring heeft ze niet. Maar wat niet is kan nog komen! Ik ga waarschijnlijk op Racing Ralphs rijden, waar zal ik haar op laten rijden (hardtail)? 1.6” semislicks? 2.1” met zwaarder profiel?
Laatst gewijzigd door Zaskar op di 6 september 2005, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Ik ben een aantal jaren geleden van Annecy naar Chamonix (ong. 110 km) gefietst, maar dat was nog niet zo makkelijk...

Als je vanaf Annecy naar Chamonix gaat dan is het feitelijk 1 lange klim met veelal stijgingspercentages die in de tour niet misstaan.

Nou heb ik het wel met een kleine 50 kg ( :~ ) bepakking op de Bob Yak gereden, dus dat is dan echt wel een extra handicap...

In Chamonix hebben ze prachtig mountainbike routes voor elk wat wils (XC beginner tot hardcore Downhills)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de omgeving van Annecy wel leuk vond om te fietsen, maar dat het voorbij Megeve pas echt leuk werd (qua afwisseling)

Er zijn campings zat in de omgeving, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Ik ben er zonder reisvoorbereiding heengegaan, alleen gewapend met een michelinkaart en heb mezelf er prima vermaakt.
M.a.w. er is zoveel te doen dat je je tijd op een leuke manier doorkomt.

Veel plezier!
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Japs
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: za 4 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bullit en Lapierre pro race 400

Ik zou voldoende brede banden nemen. Vooral op de rotsige ondergrond zou ik minstens een 2.1 leggen. Liefst zelfs 2.35.
Niet te uitgesproken profiel. Zeker tijdens lange klimmen ga je een lage rolweerstand appreciëren...
Keep the rubber side down!
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Banden.. Tja, zat zelf ook te denken wat het beste is. Voor mijzelf had ik de voorkeur aan RR 2.1 UST. Voor mijn vriendin: ????? Ik denk dat de oude panaracers die ik heb, het beste zijn: minder rolweerstand dan de WTB’s, meer grip & volume dan de Conti’s.
Ik zit er zelfs een beetje aan te denken om een RR 2.25 UST te kopen, bij haar achter te monteren en dan later zelf gebruiken (zij heeft geen UST, ik wel).

Dit is wat ik nu heb:
WTB Velociraptor 2.1 front
WTB Velociraptor 2.1 rear
Panaracer Magic Smoke 2.1 front
Panaracer Magic Dart 2.0 rear
Ritchey Speedmax 1x
Continental Goliath 1.6 2x
Racing Ralph UST 2.1 2x

Nog meer tips?
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Hmm of misschien ipv een RR 2.25 UST eenJimmy 2.1 UST kopen en bij mij als voorband doen, mijn RR 2.1 UST bij haar achter....????

Enfin, ik weet dus echt niet wat ik moet doen. Zijn die RR eigenlijk wel stevig genoeg? :~
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Zaskar schreef:Hmm of misschien ipv een RR 2.25 UST eenJimmy 2.1 UST kopen en bij mij als voorband doen, mijn RR 2.1 UST bij haar achter....????

Enfin, ik weet dus echt niet wat ik moet doen. Zijn die RR eigenlijk wel stevig genoeg? :~
Ik heb de alpen ter plaatse prima overleefd met een set IRC Mythos 1.95 en mijn vriendin reed toen met Michelin Wildgripper 1.95 dus...
RR gaan het écht wel uithouden daar...
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
eh
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 6 januari 2003, 15:16
Mijn mountainbike: Cannondale FSI
Contacteer:

Ik heb dit voorjaar een week in de Alpen gereden, om en nabij Morzine. De eerste paar dagen op Racing Ralph's, maar dit was geen succes. Die banden slijten zienderogen en op de off-road afdalingen hebben ze veel te weinig grip.
Door dat gebrek aan grip schiet het achterwiel bij een klein beetje remmen al in de slip en wil het aan je voorwiel voorbij gaan. Na een paar dagen ben ik een achterband met meer profiel gaan gebruiken (Continental Explorer Pro) en daarmee was dit probleem opgelost. Meer controle in de afdalingen, dus harder naar beneden!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wicked DJ schreef:
Zaskar schreef:Hmm of misschien ipv een RR 2.25 UST eenJimmy 2.1 UST kopen en bij mij als voorband doen, mijn RR 2.1 UST bij haar achter....????

Enfin, ik weet dus echt niet wat ik moet doen. Zijn die RR eigenlijk wel stevig genoeg? :~
Ik heb de alpen ter plaatse prima overleefd met een set IRC Mythos 1.95 en mijn vriendin reed toen met Michelin Wildgripper 1.95 dus...
RR gaan het écht wel uithouden daar...
IRC en Michelin bleven heel, dus RR redt 't ook wel. :~
Ik zie de logica niet.
Breed = goed.
Zolang je geen modder tegenkomt heb je achter niet zoveel profiel nodig, net wat Japs zegt, bij lange(asfalt) klimmen gaat profiel zuigen, letterlijk.
Voor wel echte noppen, sturen en remmen is erg belangrijk. Rolweerstand telt bij een voorband minder hard aan.

http://www.vttfrance.com/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Ach, ik geloof dat het grootste probleem dat ik nu heb m'n vriendin is :lol: En dan met name haar ervan te overtuigen dat het best leuk is om een uurtje of wat alleen maar een berg op te rijden.... Gezien het gebrek aan techniek aan haar kant, verwacht ik met niet te grof profiel redelijk uit de voeten te kunnen. Als het te technisch/blubberig is wordt daar gewoon niet gereden.

Dus ik denk dat ik zelf voor een Jimmy UST en achter een RR UST doe, bij haar achter hetzelfde (maar met latex bb, ze heeft geen UST velgen) en voor de panaracer Smoke (ook met latex bb). Ze is wel zo lief mij niet in m'n eentje te laten fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jimmy is wat smal...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

ThaSingleTrackMastah schreef:Jimmy is wat smal...
Smaller dan RR van ook 2.1?
Japs
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: za 4 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bullit en Lapierre pro race 400

Ja.
De Jimmy's vallen echt smal uit.
Misschien beter Big Jim vooraan. Lage rolweerstand en toch grip als het wat modderiger wordt.
Keep the rubber side down!
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Big Jim is gemonteerd, goede tip :-q want zo breed is deze inderdaad ook niet!! Waarschijnlijk vertrekken we woensdag die kant op!
ML
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 23 mei 2004, 14:10

In Mei willen wij een aantal dagen naar de Alpen. De laatste twee jaar hebben we gebiked in de Ardennen, en nu is de uitdaging een paar stapjes verder te gaan, namelijk de l'alpe d'huez. Omdat we met 4 man gaan is het wat lastig een datum te vinden. De enige optie is waarschijnlijk de tweede week van mei.

Ok, het zal wat kouder zijn dan een maand later maar heeft iemand hier ervaring met de weersomstandigheden in deze periode?? Ik snap ook dat het koffiedik kijken is, maar is het verstandig die periode daar de l'alpe d'huez te beklimmen?? Na wat research is de beste tijd van april tot begin september....?

Iemand tips / adviezen hierover? Thanks alvast!
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

De standaard adviezen over de training, veel kilometers maken, veel klimmen in de ardennen en in limburg, en nogmaals veel kilometers maken. Op duurvermogen trainen en niet teveel op kracht, want op kracht alleen kom je zeker niet boven.

Over het weer kan ik weinig zeggen, ben er alleen nog maar tussen juli en september geweest. De Alpe d'Huez zelf heb ik nog niet gefietst, wel een aantal andere alpencols die in de Tour voorkomen (Courchevel/Meribel, niet zo zwaar als de Alpe 'd Huez, maar ik vond hem zwaar genoeg)

En verder.. beter een nieuw topic openen ipv een half jaar oud topic over een ander onderwerp een schop geven ;)
Een gewezen verslaafde
Plaats reactie