Italie omgeving Toscane

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Palski
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 9 oktober 2004, 00:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction
Contacteer:

Italie omgeving Toscane iets ten zuiden van Florence.
Weet iemand iets over route's in die buurt ?
Of een website waar ik route's kan vinden ?
Megrootje
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 30 januari 2003, 23:57
Mijn mountainbike: Cube AMS 110 Race en een Cannondale F500

Palski schreef:Italie omgeving Toscane iets ten zuiden van Florence.
Weet iemand iets over route's in die buurt ?
Of een website waar ik route's kan vinden ?
Afgelopen zomer hebben wij 2 weken vakantie gevierd in Toscane, meer specifiek in het plaatsje Figline Valdarno gelegen ten zuiden van Florence in de Chianti streek. Een prachtige omgeving om te mountainbiken, echter vaste routes heb ik er niet gezien. Ik ben er gewoon zelf op uit getrokken, proefondervindelijk op zoek naar de mooiste paadjes. Soms stuit je dan op doodlopende of ondoordringbare stukken maar meestal kom je wel ergens uit. Op deze wijze mijn routes steeds wat verlegd en uitgebreid. Soms wel moeilijk om te oriënteren maar uiteindelijk kom je altijd wel bij een verharde weg uit die naar een dorp of zo leidt. Op de camping waar wij verbleven werd éénmaal per week een begeleide tocht georganiseerd. Daarna werd het wat makkelijker om de paadjes te vinden en mij te oriënteren. Daarna ook nog met een paar andere deelnemers aan deze tocht afgesproken om nog eens samen te rijden. Tevoren had ik op internet gezocht naar routes maar weinig gevonden. Verder naar het westen in de streek Massa Maritima en op Elba heb ik wel routes gevonden. Maar dat is te ver om even naar toe te rijden.
Als je geen tubeless rijdt, neem dan voldoende reservebanden en/of plakspullen mee. Ik had in anderhalf jaar niet één keer lek gereden, tijdens deze vakantie 4 x (tweemaal tijdens eenzelfde tochtje).
Veel plezier :-q
Jaaa, Me...Grootje
Palski
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 9 oktober 2004, 00:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction
Contacteer:

Dank je,
Wij gaan naar Cavriglia 30 km ten zuiden van Florence dit ligt hemelsbreed zo'n 12 km van Figline Valdarno.
Ga ook maar op de gok paadjes opzoeken denk ik.
Ik zal de plakspullen en extra binnenbanden meenemen had hier eigenlijk nog niet over nagedacht.
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

Kaart met mtb routes is bij vvv van Massa Maritima verkrijgbaar. Zoek ook en op forum van mtb-news.de (bij reisen etc) op Toskana, alle info te vinden!

rapsaC
sanderanders
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: di 8 februari 2005, 12:47
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 9.9 2014
Contacteer:

En hoe zijn die MTB routes aldaar, heeft iemand er ervaring mee? Zijn de routes bewegwijzerd of moet je echt op de kaart fietsen?

Ik ga 20 augustus daarheen, haal onderweg in Koblenz mijn nieuwe Canyon RC 7.0 op, als deze al klaar is, dus ben goed bewapend!
Een fiets is niet niets.
sanderanders
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: di 8 februari 2005, 12:47
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 9.9 2014
Contacteer:

niemand? is Toscane meer voor de wegpiraten?
Een fiets is niet niets.
Louis
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 28 december 2003, 12:13
Mijn mountainbike: Santos SCC02
Contacteer:

Ik heb vorig jaar in Capannole gezeten, ligt ergens tussen Siena en Arezzo. ik heb daar een wandelkaart gekocht met een schaal van 1: 12500 en daarop staan alle wandelpaadjes en 9 van 10 zijn goed te doen met mountainbike. Soms moet je je mtb even op de schouder een stukje over wat rotsen dragen, maar meer is het niet. Er is verder niet veel uit gezet, maar het is absoluut genieten daar! Plakspullen en reserve binnenbandjes zijn geen overbodige luxe voor onder weg, net als een Camelbak, want het kan goed warm worden.
Ik heb ook wat van die wegpiraten gezien en ingehaald bergop ;-)
Veel plezier!!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
..../''''''\....../'''\.../''\...
Jelger
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 4 februari 2008, 13:57
Mijn mountainbike: Rockrider XC 500

Heb voor de zomer een aantal locaties op het oog. De mogelijkheden om te biken zijn niet doorslaggevend (het wordt geen bike vakantie) maar kan misschien toch de doorslag geven bij de uiteindelijke keuze.

Ik heb een aantal plaatsen op het oog. Iemand die hierover meer informatie kan verstrekken?

Omgeving Pistoia/Prato
Omgeving Lucca
Omgeving Arezzo
Omgeving Lago Trasimeno (Net over de grens in Umbrie)
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Kick:
Over een paar weken vertrek ik ook naar Toscane, naar Figline Valdarno, hierboven ook al een keer genoemd.
(Ligt onder Florence, richting Arezzo)

Omdat biken niet het hoofddoel vd vakantie wordt (mijn vriendin & dochter gaan nl ook mee) wilde (mag ;-) ) ik mijn bike met alle bijbehorende tools eigenlijk maar niet meenemen.
Dus ben ik op zoek naar een mogelijkheid om een goede(!) mountainbike te huren. Liefst in combinatie met een gids.
Een georganiseerde dagtocht dus.

Georganiseerde tochtjes vanuit de camping ben ik minder happig op.
Vaak ligt het niveau daarvan wel heul erg laag namelijk.
Of valt het op desbetreffende camping in Figline Valdarno toevallig mee?

Heb oa deze jongens gevonden, leuk verhaal, maar krijg niet het idee dat je fatsoenlijk materiaal mee krijgt.
Daarnaast niet goedkoop (70€ voor een dag)
http://www.vertigomtb.com/start_here.htm

Iemand nog meer tips?
En mocht ik toch besluiten een fiets mee te nemen, racefiets of mountainbike?
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Plaatjes zien er goed uit.
En in twijfelgeval zou ik kiezen voor mtb.
Met de mtb op de weg kan, maar met de rees off-road...
Mag je echt de mtb niet meenemen ?
Je vriendin moet toch weten hoeveel pijn ze je doet, jou zonder fiets meenemen naar zo'n gebied ?
Hoe harteloos.
Kijk, een strandvakantie zonder mtb, da's logisch.
Maar in dit landschap, 1 of 2 weken zonder fiets ?
Ai, vrouwen zijn gemeen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Tja, ook zelf zie ik het wel een beetje in hoor.
Om voor twee dagen je fiets + alle additionele tools mee te nemen is ook zo wat.
En altijd de vraag of je hem een beetje fatsoenlijk weg kan zetten.

Maar het blijft verleidelijk.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Kick, niemand?
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

En nog een kickje.
Ik heb ondertussen uitgevonden dat er bikes verhuurd worden op de camping in Figline Valdarno.
Kan alleen nog niet inschatten of ze ook een beetje fatsoenlijk zijn.
Iemand?
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

Dit is wel een flinke Kick, maar....ik ga over een maand naar dezelfde camping, en ben wel benieuwd hoe het je daar bevallen is qua fietsen...Ik denk eraan de racer mee te nemen. Heb je nog tips Sjef?
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

De omgeving is zeer geschikt om te fietsen, zowel race als mountainbike.
Het kan er wel erg warm worden, dus zorg voor voldoende verkoeling.
Vanuit de camping wordt 1x per week een tocht georganiseerd. Maar let wel op, ze hebben een fietstochtje en een mountainbiketocht. Ik zat bij het fietstochtje ipv de mountainbiketocht. (Terwijl het wel als mtb tocht aangeprezen werd! Dus even goed navragen!)

De camping is verder prima, alle voorzieningen die je wil hebben, maar wel heul erg groot. Het kampeergevoel was wat dat betreft ver te zoeken.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Plaats reactie