Bike vakantie 2008: Alpen. => foto impressie toegevoegd

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

<EDIT> Zie voor foto impressie mijn post verder naar beneden

Na het grote succes van onze bikevakantie dit jaar in september (Ticino, Zwitserland Link) willen mijn vader en ik ook in de zomer 2008 een super tour gaan maken door de alpen!

Mijn vader heeft dit keer aangegeven dat hij in 2008 niet meer het grootste gedeelte van de dagen kwijt wil zijn met berg op rijden. Hij heeft een goede conditie voor zijn leeftijd, maar hij wordt in 2008, 62 jaar oud en ik ben dus blij dat hij (nog) met me mee kan!
Om dit te bereiken willen wij een paar skiliften in de tour meenemen.

Graag hoor ik van jullie suggesties! De eisen zijn ongeveer hetzelfde als vorig jaar:
-duur tocht: 5 a 6 dagen waarbij we pas op het einde van de tocht de auto weer bereiken (mag een cirkel route zijn, maar mag ook een route waarbij men bijvoorbeeld een trein moet nemen om terug bij de auto te komen)
-zo veel mogelijk natuur, zo min mogelijk auto's, asfalt enz
-Als het even kan een route op GPS (wil ik in 2008 gaan aanschaffen omdat het rijden op een trailbook toch te tijdrovend was)
-overnachten in hotels, berghutten
-transport van bagage mag, maar is geen must

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Greetz,

Pike
Laatst gewijzigd door Pike op za 12 juli 2008, 17:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

portes du soleil...
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

De portes du soleil biedt zeker een heleboel mogelijkheden, maar komt niet overeen met wat de topicstarter vraagt. Een trip waarbij je vertrekt van punt a en pas na een x aantal dagen weer terugkomt op de plaats van vertrek is toch iets anders.

Maar is dat echt noodzaak? In de portes du soleil zijn vele liften, je kunt routes aan elkaar knopen en je kunt zeker een tussenstop/overnachting regelen in een andere plaats (desnoods breng je van tevoren met de auto al wat spullen naar dat hotel)

Af en toe komen trips zoals jij beschrijft naar voren in de Duitse magazines, maar gemiddeld genomen is de doelgroep de sportieveling die niets moet weten van liften..
Een gewezen verslaafde
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Bedankt voor jullie antwoorden :-q

de x daagse tour (zonder auto) is toch zo goed bevallen vorig jaar dat daar onze voorkeur toch naar uit gaat.

Ik weet dat dit soort trips lastig te vinden zijn. Ik zou het zelf het liefste zonder liften doen, maar ben bang dat mijn pa het fysiek niet meer aan kan zoveel hoogte meters per dag.
Als iemand weet waar ik een dergelijke route kan vinden dan hoor ik het graag!

Pike
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
skyalloy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 13:17
Mijn mountainbike: 2015 Specialized Epic Elite, 2017 Specialized Venge Vias Pro Disc

Zelf een route samenstellen in Tirol is misschien een goed idee?
Bike trail tirol heet het grote route netwerk in Tirol.
Er is een mooie 4 daagse route rondom de Achensee en omstreken. Als je daar zelf nog een tweetal etappes aan toevoegt heb je een mooie vakantie.

Marco
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

skyalloy schreef:Zelf een route samenstellen in Tirol is misschien een goed idee?
Bike trail tirol heet het grote route netwerk in Tirol.
Er is een mooie 4 daagse route rondom de Achensee en omstreken. Als je daar zelf nog een tweetal etappes aan toevoegt heb je een mooie vakantie.

Marco
Ik heb even gekeken naar de site van Bike Trail Tirol. Ik heb een paar routes bekeken en kom elke keer uit op routes met meer dan 50% asfalt. Dat is helaas niet wat ik zoek.

Het beste wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is de Freeride-X trail van bike-explorer LINK. Doordat het een freeride route is, zitten er een paar liften / bergtreinen in de route. Zwaarste etappe is 58 km / 1928 Hm uphill, maar die is volgens de site in te korten waardoor je ongeveer op 1300 hoogtemeters uitkomt.
Enige nadeel is natuurlijk dat wij op cross country fietsen rijden (wel volgeveerde fietsen: Giant NRS & Gary Fisher Sugar) ipv freeride mountainbikes, maar goed... ik kan me nauwelijks voorstellen dat de trails nog veel technischer zijn dan de trails in de Ticino route van vorig jaar. Iemand die me dit om deze reden af wil raden???

Groet,

Pike
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Over die fietsen zou ik me niet al te veel zorgen maken. Ik heb bijna overal waar die Freeride-X trail langs komt ook gereden, op een vergelijkbare xc fully (Trek Fuel), en ik vond het prima te doen. Op een all mountain fiets met veel veerweg zal het ongetwijfeld comfortabeler zijn maar over het algemeen is alles wel te fietsen hoor. Lijkt me trouwens een hele gave tocht!

Succes!
RobReijnders
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: do 9 november 2006, 13:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert 2016, Bianchi Intenso 2015

Je kunt een mooie trip maken in zillertal/ saalbach hinterglemm.

Bijvoorbeeld starten in zell am ziller, gerlos, krimml, zell am see, leogang, saalbach, hinterglemm.

wij hebben dit afgelopen zomer gedaan, er zijn liften genoeg open om het klimmen te vermijden en als je op gps van plaats naar plaats rijdt hoef je niet veel asfalt tegen te komen. Ik vond saalbach hinterglem het mooiste.

je hebt daar een 5 gondeltour 70km 1000m uphill en 5000 downhill.

ik heb in bovenstaande gebieden gewoon van hut naar hut gereden over voetgangerspaden en bevoorradingspaden maar er zijn ook heel veel mtb routes daar.

Er rijden daar ook in de zomer treinen en bussen speciaal voor mtb dus terug naar het beginpunt lukt altijd.

www.bike-circus.at hier kun je veel terugvinden
ingmar
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 2 januari 2008, 17:50
Mijn mountainbike: Specialiazed Stumpjumper FSR Expert

Wij hebben een paar opties op onze website staan. Kijk maar eens op http://www.4transalp.info

groet Ingmar
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

ingmar schreef:Wij hebben een paar opties op onze website staan. Kijk maar eens op http://www.4transalp.info

groet Ingmar
Ik heb op je website gekeken (leuke site trouwens :-q ), maar ik kon geen routes vinden waar jullie skiliften hebben genomen....

Of kijk ik er helemaal overheen? :~
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Denk dat het heel moeilijk wordt om iets te vinden wat geheel naar jullie wens is. Er zijn wel georganiseerde meerdaagse tochten waar bij veelvuldig van bergliften gebruikt wordt gemaakt maar die zijn zonder uitzondering voor FR- en DH-bikers. Self-guided tochten met "liftondersteuning" ben ik nog niet tegen gekomen op internet.
Wat is het max. aantal hm. wat jullie per dag willen maken ?
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
huis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 24 juni 2002, 08:51
Mijn mountainbike: Scott Spark 10
Contacteer:

http://www.bike-gps.com heeft een hele lading van dergelijke tochten, inclusief GPS. Ik denk dat je daar wel iets kan vinden.

Succes,
Paul
degoe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 14 september 2006, 22:08
Mijn mountainbike: Scott Gambler WC 10 2014
Contacteer:

wat een leuke tocht met liften is is van zuid duitsland(kleinwalsertal) naar italie of zwitserland. als je deze tocht via arlberg en ischgl plant dan kan je ook liften meenemen in de tour en je kan zeker 75% onverharde wegen rijden. wel moet je er rekening meehouden dat de gemiddelde bergpas wat stijler en daardoor uitdagender is.

mooie tocht bijv. kleinwalsertal-lechtal-arlbergpas(St Anton)-ischgl-samnaun-scuol-St moritz-lenzerheide-chur-bregenz en dan terug naar Kleinwalsertal.
deze tocht kan in ongeveer 3 a 4 dgn gereden worden.

Ik woon zelf in deze omgeving en weet uit ervaring dat het een erg mooie tour is.

mfg. Degoe.
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

anders even contact opnemen met Jarno Hoogland.
Die begint voor zichzelf met tochten in Oostenrijk enzo
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Hierbij een korte foto impressie van de tocht.

De tocht was echt super! Het hooggebergte van Graubunden is eenzaam en super mooi.

Helaas voor ons had het dit jaar erg veel gesneeuwd en waren we iets te vroeg in het seizoen gekomen. In totaal 5x rechtsomkeer moeten maken omdat het gewoon te gevaarlijk was. (single track op de kam van de berg; ene kant steile berg, andere kant steil naar beneden. En dan meerdere keren een sneeuwstrook van meer dan 15 meter breed op de track.
Een keer geprobeerd om over te steken en meteen 15 meter naar beneden gegleden en gelukkig nog tot stilstand gekomen. Duurde 1.5 uur voordat ik weer boven op de singletrack stond (sneeuw lag in een soort geul waar moeilijk uit te komen was, ben in totaal iets van 50m naar beneden gekropen met fiets). Dat doen we dus niet meer!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pike op di 28 juli 2009, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Plaats reactie