XC in de Harz, Duitsland. TIPS?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Mocht je een keer niet willen fietsen, dan kun je nog een excursie doen in mijn bij Goslar.
http://www.rammelsberg.de/" target="_blank
Hou er wel rekening mee dat het in de berg maar een graad of 8 is.
Toen ik er was , was het buiten 33°C en dan is het onder de grond in de korte broek wel frisjes . :)
harz-mtb.de
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 28 juni 2009, 14:38

Sil. schreef:Verder zou ik je toch aanraden met GPS te rijden als je die hebt omdat de bewegwijzering van de bordjes soms wat te wensen over laat. ... Hier staan ook nog wat touren: ... http://www.harz-mtb.de/index.html" target="_blank en een site met op en aanmerkingen op de vaste routes ...
Hi,
as the provider of the web-site harz-mtb.de I'm really happy that there are so many visitors from the Netherlands. The feedback I get is really motivating to continue working on that site. I hope you enjoy visiting my web-site and of course: mountain-biking in the Harz region.

Happy Trailsurfing,
Michael

Sorry that I'm writing in English, but I'm not familiar with Nederlands language.
El Gordo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 21:55

Ik ben nu een aantal keer in de Harz geweest, eerste keren Bad Lauterberg (aanrader: wigwam op Camping Wiesenbeker Teich, met halfpensioen: prima ontbijt en avondeten; wigwams zijn een soort houten hutjes. Als je met een man of 10 bent, reserveer dan het bikers home, een apart gebouw met stapelbedden, 2 per kamer; uitzicht over een meertje). Nadeel: aan de voet van de Harz, dus veel omhoog eerst. Laatste keer in Braunlage geweest, ligt centraler, vrij toeristisch, en vanaf daar beginnen meerdere routes, die alleen niet overal duidelijk staan aangegeven. Routes bestaan veelal uit brede grindpaden, af en toe asfalt of singletrack. GPS is goede optie om te gebruiken hier.
Met de wind in de banden, kom je in heel veel landen...
ribbel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 28 augustus 2009, 22:37
Mijn mountainbike: Is een linkspoot

Ga hier over een week of drie ook weer heen, ook Bad Lauterberg ( Camping Erikahutte, direct aan de Oderstausee)
Eerste keer met de MTB, ben benieuwd hoe het daar is.
Wandelen kun je er erg goed, nu nog ff een paar leuke singletracks ontdekken.

Paar mooie tracks ontdekt op bovenstaande site.... 8)
Na "NO FEAR!!" komt vaak "Oooo Shitt...!!"
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Ik vertrek morgen naar Bad Sachsa,in 't zuiden van de Harz.Het wordt mijn eerste buitenlandse fiets-avontuur,dus ik ben zeer benieuwd. Ik moet het nog zonder GPS doen,dus ik zit wel vast aan de vaste routes.Maar ach,met zo'n 1800 km. om uit te kiezen zal dat wel goed komen :winkie:
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
ribbel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 28 augustus 2009, 22:37
Mijn mountainbike: Is een linkspoot

Mooi is dat....

Vandaag zouden we vertrekken naar Bad Lauterberg, kijk gister nog ff snel een keer op de site van de camping, site weg...
Zoek ff verder, blijkt de camping gesloten, failliet.....sta je dan met je volgepakte station.... :-{
Vanochtend snel ff een nieuwe camping gezocht, we gaan morgen naar Bad Sachsa, Campingpark im Borntal, kijken of dat wat is.
Toch maar ff snel een paar andere routes in de GPS laden.... :-D
Na "NO FEAR!!" komt vaak "Oooo Shitt...!!"
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

En ik ben net terug uit Bad Sachsa.Ik heb delen van de vaste routes gereden,en die zijn niet erg boeiend.Zoals blijkbaar gebruikelijk in Duitsland flink wat asfalt en brede schotterpaden.Daarom ook meerdere wandelroutes geprobeerd,maar ook die gaan voor het grootste deel over brede paden.Ik heb slechts enkele korte stukjes single track kunnen vinden,o.a. vanaf de Philipshutte naar beneden.Het is maar een paar honderd meter,maar wel uitdagend!
De hoogste berg is de Ravensberg.Met ca. 660m is 't ie niet erg hoog,maar door de stijgingspercentages van hier en daar rond de 12 tot 15% vond ik het nog best pittig om boven te komen.
Afbeelding
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
ribbel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 28 augustus 2009, 22:37
Mijn mountainbike: Is een linkspoot

Gister terug gekomen.
2 maal gefietst ( je moet de vriendin ook tevreden houden.... :wink: ), per rit dik 2000 hm gemaakt.
Hoogtemeters kun je er genoeg maken dus.
Mooie omgeving, ging vanuit de camping direct bergopwaarts.
Alleen zoals edkars al aangaf, weinig mooie singletracks, tenminste geen kunnen ontdekken, op 1 na.
Die was dan ook meteen weer flink uitdagend, een steile klim, met een paar switchbacks, en gladde wortels.
Rest was gewoon een aantal routes aan elkaar breien, en vooral genieten van de mooie natuur.

Uitzicht vanaf de Ravensberg, met op de achtergrond de Brocken (antenne), met dik 1100 mtr de hoogste berg van de Harz.
Afbeelding
Nogmaals de Ravensberg
Afbeelding
De singletrack, je kunt helaas niet goed zien hoe steil het hier is :(
Afbeelding
Mooie uitzichten na het klimmen (Oderstausee)
Afbeelding

Eigenlijk wel jammer dat er zo weinig singletracks zijn, het gebied heeft een enorm potentieel....
Na "NO FEAR!!" komt vaak "Oooo Shitt...!!"
BaD RiDeR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: do 16 september 2010, 15:26
Mijn mountainbike: Cube Reaction Custom/Cube ams 100 carb.

@ribbel, daar ben ik dit jaar geweest op precies de zelfde plek ! Het is bij een ruine op de ravensberg, achter je zit ook een antenne.
Ben je via het asfalt boven gekomen of via de mtb-route ?

Op de brocken ben ik ook nog geweest, dat is de hoogste berg van dat gebied :wink:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Where the road ends The ride begins
BaD RiDeR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: do 16 september 2010, 15:26
Mijn mountainbike: Cube Reaction Custom/Cube ams 100 carb.

En zoals je al aangaf erg weinig singletracks, alleen vanaf de ravensberg een paar gevonden, voor de rest waren alle mtb routes over schotter. maar in de week dat ik er was heb ik alleen regen gehad. :-()
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Where the road ends The ride begins
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik ben dan Kirchzarten geweest. Moet zeggen ondanks het hoge gehalte schotterpaden, heeft het voormalige WK parcours wel wat interessante stukjes. Grote voordeel deze lag vlak naast de camping dus dat is ideaal. Verder waren er wel stukjes singletracks te vinden maar die behoorden niet tot een route...
Ik ben nu absoluut geen Frankofiel, maar helaas zijn daar de routes wel uitdagender...
BaD RiDeR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: do 16 september 2010, 15:26
Mijn mountainbike: Cube Reaction Custom/Cube ams 100 carb.

Ik ben een week in het Harz geweest en daarna 2 weken in Oosterijk, dat land heeft veel meer uitdaging.
Alleen heb je daar weinig singletrails i.v.m. afstortings gevaar.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Where the road ends The ride begins
nendv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 29 augustus 2017, 08:45
Mijn mountainbike: CUBE RACE ONE 29

Ik ga over 6 weken heen. 2 weken lang zoveel mogelijk tochten proberen te maken!
Veel zin in, en ben erg benieuwd naar de omgeving en de routes zoals het er nu is.
Ik ga starten vanaf Okertalsperre
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Zo ff flinke topic kick...

Maar hoe is t biken daar nu? Plan is om het landalpark in bad sachsa te boeken met de meivakantie(vrouw en kinderen ook te vriend houden he 8) )
Is dat wel handig? En zijn er nog goede gpxen in de omloop met mooie singletracks en niet de standaard schotterpaden.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Medico schreef: ma 2 maart 2020, 19:40 Zo ff flinke topic kick...

Maar hoe is t biken daar nu? Plan is om het landalpark in bad sachsa te boeken met de meivakantie(vrouw en kinderen ook te vriend houden he 8) )
Is dat wel handig? En zijn er nog goede gpxen in de omloop met mooie singletracks en niet de standaard schotterpaden.
Lees wel op de hierboven gelinkte website dat op de vaste routes tussen de 19% en 35% geld als "routes met veel singletrack". Ik houd hem ook in de gaten, mijn ouders hebben een huis in het gebied :) en anders de gravelbike maar mee!
Plaats reactie