Mountainbiken in de Dordogne

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Die kende ik nog niet inderdaad, bedankt :-q en aan de filmpjes te zien het goede nieuws: het gaat alleen maar naar beneden :wink:
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

Agamer schreef:Het aftellen is begonnen, dus weer even actualiseren. Zijn er mensen die de eerste weken van augustus in de regio van Les Eyzies zitten en het leuk vinden om samen een rondje te fietsen?
Die periode zit ik in Castelnaud-la-Chapelle, dat is op zo'n 25 km.
Wellicht tegen die tijd ff pb-en... :wink:
Zodra ik wat tijd heb ga ik deze ook ff uitvogelen, misschien zitten nog iets leuks tussen.... http://mountainbikingdordogne.com/dordogne-mtb-trails/" onclick="window.open(this.href);return false;
beter scheef erin dan recht ernaast
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Ah echt middenin het toeristische gebied :-D , prima laten we contact houden. Volgens mij zitten er van die site wel een paar tussen die er tussen in liggen.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
SvdV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 1 februari 2004, 09:55
Mijn mountainbike: Merida Big Nine CF XT & Scott Spark RC900

Door omstandigheden niet op de beoogde vakantieplek terecht gekomen. Dus alle meegebrachte kaartjes en geladen GPX-jes rondom Lacave en Roccamadour op slag waardeloos...(ik bewaar ze nog wel even voor eventuele liefhebbers...)

Gedwongen op de bonnefooi terecht gekomen bij Sarlat en later Argentat. Dus ter plaatse op zoek naar VTT mogelijkheden. Lastig! 'VVV' Sarlat had alleen kaartjes van een gebied 50 km verderop. Toch kwam ik gepijlde routes tegen maar niemand kon mij vertellen van wie, hoe lang, hoe hoog... Uiteindelijk bij fietsverhuur Carsac-Aillac (Perigord Velo, bij de tennisbaan en het oude station) een kaartje aan de muur zien hangen en wat info kunnen krijgen van de overigens erg aardige verhuurder (zelf ook een biker).

Rondom Argentat hetzelfde: Meerdere routes gezien'. Paaltjes en bordjes in prima staat maar 'VVV' wist alleen maar te vertellen dat de routes uitgezet waren door 'een buitensportcentrum' die ze zelf niet kende maar de routes volgens haar slecht gepijld en onbetrouwbaar waren. Kortom: niet echt een streek die bruist van MTB leven...

Maar goed...toch best lekker gereden door een mix van zelf prutsen, stukjes (wandel) routes volgen etc.
Een korte impressie:

https://youtu.be/NsOArZxAo8M
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Heb eind juli vanuit Domme aardig wat gebiked "op de bonnefooi"....
Ben ook daar verschillende mtb-routes tegengekomen, netjes uitgepijld met oranje pijlen en het routenummer erbij, maar omdat ik ook verder geen info had wbt lengte e.d., steeds gecombineerd met stukken over de verharde weg (lees gravelpaden). Behoorlijk veel en steil geklommen en ook nogal wat paden waar je niet gevonden zult worden bij een onfortuinlijke duikeling.... Toch binnen een beperkt gebied leuke tochten kunnen maken met genoeg afwisseling, maar wel met de Garmin als back-up!!! :-q :-q
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Hier dan ook een kort verslag van de gemaakte ritten afgelopen zomer. Samen met member blue_lynx een aantal tochten gemaakt vanaf de camping in Les Eyzies. Drie rondjes kwamen van internet geplukte gpx bestanden en varieerden van 20 tot 30 km. Erg leuke stukjes!

Daarnaast bij de VVV een kaart gekocht, want in de cirkel Rouffignac-Montignac-Tamniès-St. Cyprien-Le Bugue (ten westen van Sarlat) liggen ongeveer 20 uitgepijlde routes. Deze variërend in de moeilijkheidsgraad van blauw tot zwart. De routes liggen geclusterd in groepjes van 3-4 stuks, steeds in de buurt van een wat grotere plaats.

Wij hebben route 1 gereden die langs de camping kwam, en een stukje van route 5 tijdens één van de andere rondjes. Voor Franse begrippen was onze ervaring dat ze goed gepijld zijn, de keren dat we verkeerd reden bleken we zelf een bordje gemist te hebben.

De conclusie is dat ondanks dat dit gebied niet bekend staat als mtb gebied, het hier uitstekend fietsen is!
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
Thijssie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 460
Lid geworden op: di 24 april 2007, 18:28
Mijn mountainbike: Haarlem
Contacteer:

pk-patty schreef:Heb eind juli vanuit Domme aardig wat gebiked "op de bonnefooi"....
Ben ook daar verschillende mtb-routes tegengekomen, netjes uitgepijld met oranje pijlen en het routenummer erbij, maar omdat ik ook verder geen info had wbt lengte e.d., steeds gecombineerd met stukken over de verharde weg (lees gravelpaden). Behoorlijk veel en steil geklommen en ook nogal wat paden waar je niet gevonden zult worden bij een onfortuinlijke duikeling.... Toch binnen een beperkt gebied leuke tochten kunnen maken met genoeg afwisseling, maar wel met de Garmin als back-up!!! :-q :-q
er zat een paar jaar geleden een "verhuur bedrijfje" aan de weg tussen Domme en Vitrac (CD703). Daar verkochten ze voor een paar euro een gekopieerd A4 boekje met de routes rondom Domme (routes VTT du Périgord Noir)
- ONE LIFE LIVE IT! -

Ibis Ripley V4 | Santa Cruz Megatower V2 | Merida Scultura

Sport Advies
Mountainbike Challenge
Superjeepee
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 30 juni 2012, 17:17
Mijn mountainbike: NS Snabb 150 1
Contacteer:

Ik ga de aankomende zomer ook richting dordogne
na een keer les deux alps etc. wat minder heftig ook voor vrouw en kind

na wat ik lees is het een beetje zoals vroeger, gewoon lekker rondrijden en verdwalen de topo kaart erbij pakken gps erbij en kijken waar je uitkomt!
Beetje pielen en kijken of je de lokale heuveltop op en af kan.
ik ga als beetje mee zit net boven argentat.
als jullie nog tips etc hebben ik hoor het gaarne
Bike the Power
Gebruikersavatar
SvdV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 1 februari 2004, 09:55
Mijn mountainbike: Merida Big Nine CF XT & Scott Spark RC900

Superjeepee schreef:Wat minder heftig ook voor vrouw en kind. Ik ga als beetje mee zit net boven Argentat. Als jullie nog tips etc hebben ik hoor het gaarne
3 x GPX-jes:
Deze heb ik samen met mijn dame gedaan: redelijk klimmen en dalen maar niet heel technisch (12km 230hm):
https://connect.garmin.com/modern/activity/1296913718

Deze vanuit Argentat zelf gedaan, iets zwaarder maar ook niet heel technisch (20km/350hm):
https://connect.garmin.com/modern/activity/1296913746

Iets verder van Argentat (maar vanaf 'mijn' camping): Technisch gedeelte maar geen rondje (tenzij je stukken wilt lopen met de MTB op je nek) en formeel alleen voor wandelaars (12km/300hm):
https://connect.garmin.com/modern/activity/1296913773

Voor een indruk van de omgeving: 2e helft van dit filmpje is omgeving Argentat:
https://www.youtube.com/watch?v=NsOArZx ... RJ&index=2

Veel plezier!
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

SvdV schreef: Voor een indruk van de omgeving: 2e helft van dit filmpje is omgeving Argentat:
https://www.youtube.com/watch?v=NsOArZx ... RJ&index=2
Je staat er mooi bij, zo aan het water.. :-q
beter scheef erin dan recht ernaast
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb afgelopen jaar gereden bij Perigeux met wat locals (vanuit Mensignac) Inderdaad mooie routes en goed te doen. Er zit een mtb centrum bij Montagrier waar blijkbaar ook downhill wedstrijden zijn en diverse routes waaronder ook zeer zware. We hadden maar een korte week (en zeer warm >35gr) dus hebben niet de moeilijkste genomen, maar er is nog veel meer. Het is wel zoeken naar info en bordjes.
In het dal vd Dronne zijn diverse campings en zwemplekjes, niet echt druk en voornamelijk Franse touristen. In een weekje locale mtb-routes kwamen we slechts een handvol andere fietsers tegen en het was hoogseizoen eind augustus :wink:
Info http://sitesvtt.ffc.fr/trace-vtt/montag ... erigord-6/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vttmontagrier.e-monsite.com" onclick="window.open(this.href);return false;
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik ben van de zomer iets Noordelijker geweest (tov Monkey's tip meer naar het Oosten), ik zat in een gehucht van het departement van de la Correze.
In de buurt van Clergoux heb je het Domaine de Sedieres met een soort Bike park met mtb verhuur.
Vanuit dit domein kun je 11 uitgepijlde routes volgen van groen tot zwart.
Heb zelf het meeste plezier gehad met de rode verbindingsroute, ben nog nooit zo kapot gegaan...
Check http://cyclotourisme-correze.fr/page/circuits-sdires
Roland 65
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 30 oktober 2021, 03:18
Mijn mountainbike: CANYON Neuron ON 8

Beste MTB'ers,
Ik lees hier dat er enkele mensen zijn die het moeilijk hebben met het vinden van toffe routes in de Dordogne. Ikzelf ben na een lange inactive perioide sinds maart dit jaar terug begonnen met MTB en ben woonachtig in Lavaur, tussen Villefranche du Perigord en Monpazier, in het uiterste zuidelijke puntje van de Dordogne op de grens met 2 andere departementen Lot et Garonne en Lot. Wekelijks maak ik mijn tochtjes en breng deze ook in kaart, zowel de officiële als die ikzelf gevonden heb. Ik kan je vertellen dat je hier routes vind die vergelijkbaar zijn met de Belgische Ardennen en heb er hier al gedaan tot 50 km en met meer dan 1000 hoogtemeters. Als je intresse hebt of vragen hebt over de streek en routes help ik je graag verder en misschien kunnen we eens samen op pad gaan en kan ik je laten kennismaken met deze prachtige streek. Groetjes
CANYON Neuron ON 8
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

MonkeyRider schreef: do 26 januari 2017, 17:58 Ik heb afgelopen jaar gereden bij Perigeux met wat locals (vanuit Mensignac) Inderdaad mooie routes en goed te doen. Er zit een mtb centrum bij Montagrier waar blijkbaar ook downhill wedstrijden zijn en diverse routes waaronder ook zeer zware. We hadden maar een korte week (en zeer warm >35gr) dus hebben niet de moeilijkste genomen, maar er is nog veel meer. Het is wel zoeken naar info en bordjes.
In het dal vd Dronne zijn diverse campings en zwemplekjes, niet echt druk en voornamelijk Franse touristen. In een weekje locale mtb-routes kwamen we slechts een handvol andere fietsers tegen en het was hoogseizoen eind augustus :wink:
Info http://sitesvtt.ffc.fr/trace-vtt/montag ... erigord-6/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vttmontagrier.e-monsite.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook maar eens een upje:
Afgelopen week na 5 jaar weer eens terug geweest in Mensignac. Oneindig veel uitstekend bewegwijzerde "natural xc trails" . Geen aangelegde paadjes, maar erg leuke mix van heuvelachtige paden en singletracks door bos en weiland. Beetje Limburg/Ardennen mix met typisch zo'n 900hm op 50km . Doornen, gladde stenen en soms beetje overwoekerde paadjes, maar geen kamikaze klim of down werk ( maar er zijn daar wel zwarte routes te vinden ) Beetje uitgestorven in Oktober, maar nog genoeg restaurants te vinden voor de avond en campings waren nog gedeeltelijk open.
Trailcenter Montagrier ( meestal gesloten ?? ) heeft kaart met veel routes. Wij reden met lokale "gids" , maar je kunt ook op goed geluk aardig wat genummerde routes vinden en volgen adh bordjes. Geen spectaculaire routes, maar gewoon lekker mtb-en in een mooi landelijk Frans gebied met typische dorpjes en boerderijen. Volle week zon en 15-20gr maakte het de 900km vanuit Breda zeker de moeite waard.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met de e-Focus geweest denk ik? Die beviel daar ook goed?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie