Meer van Lugano / Comomeer (incl GPS tracks)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

Een week of wat op vakantie en gestationeerd tussen het meer van Lugano en het Comomeer in. Dacht dat het wel leuk zou zijn om hier een verslag te doen van de gemaakte tochten, inclusief foto's en GPS tracks. Doel is om zowel tochten bij het Comomeer als bij het meer van Lugano te doen. Tochtgenoot is mijn echtgenote...

Hopelijk brengt het anderen op het idee om ook eens vakantie te vieren in deze schitterende omgeving! En, na +/- 10 jaar Gardameer was ik wel eens toe aan een ander meer :winkie:

Algemene informatie

* Gebruikte gidsjes, kaarten en websites
- Bike Guide Comer See [Bergverlag Rother http://www.rother.de]
30 routes rondom het Comomeer, inclusief GPS tracks (download), o.a. te koop via amazon.de

Afbeelding

Afbeelding

- Swiss Singletrail Map Ticino - Sotto Ceneri http://www.singletrailmap.ch
Watervaste kaart met MTB routes, 3 moeilijksheidsgraden kleurgecodeerd, 7 routes op achterzijde, gebied tussen Lago Maggiore en Lago di Lugano

Afbeelding

- Mountainbike Map Lugano / Malcantone [Hallwag Outdoor Map gesponsored door Scott]
Watervaste kaart met MTB routes, 33 routes aangegeven op kaart en achterzijde, gebied tussen Lago Maggiore en Lago di Lugano, na aankoop kaart tevens icm Android/Iphone i.c.m. GPS te gebruiken (via App).
Deze kaart dekt een iets groter gebied af dan de Singletrailmap en heeft veel meer "kant en klare" routes er op.

Afbeelding

- http://www.ticino.ch/en/what-to-do/terr ... n-MTB.html
Website met een aantal MTB routes, incl GPS tracks

- http://www.comersee-aktiv.com/comer-see ... n-bike.htm
Website met 17 MTB tochten rondom het noordelijke Comomeer incl GPS tracks (niet gebruikt)

- http://comersee.com/mountainbike.htm
Website met 5 mountainbiketochten (geen gps tracks)

- http://www.navigazionelaghi.it/
Boottransport op het Como meer (en Lago Maggiore + Gardameer)

- http://www.lakelugano.ch
Boottransport op het meer van Lugano

- http://mappery.com/map-of/Lake-Como-Mou ... -Trail-Map
Downloadbare kaart (jpeg) met wat routes als idee...

* Bezienswaardigheden omgeving
- Lugano voor shopping (bij afdoende saldo :bier: )
Overigens is de stad niet echt erg mooi, doet een beetje denken aan die lelijke Spaanse Costa's met allemaal hoogbouw aan de waterrand. Steden rondom Comomeer zijn vele malen mooier (Italie houdt meer rekening met architectuur/eisen aan nieuwbouw tbv bewaren stadsgezicht)
Prijspeil fietsonderdelen: Nobby Nic 26x2,25" CHF 80 = EUR 67

- Como
Leuk stadje met mooi oud centrum, leuke winkeltjes voor partner (...) tevens museum met tentoonstellingen (juli/aug 2012: schilderijen Brueghel)

* Overige
- Tot nu toe weinig 29er spul gezien in twee winkels in Lugano (geen puf meer om de andere te bezoeken, weer erg warm en een rustdag kun je sjokken in Lugano ook niet echt noemen). In Lenno aan het Comomeer schijnt een goede fietsenzaak te zitten. In Porlezza zit één fietsenzaak, als je dat zo mag noemen. Zou toch wat reserve spulletjes meenemen als aanrader... (en zelf een beetje kunnen sleutelen helpt ook)

* GPS tracks
- De GPS tracks zijn door mijzelf opgetekend, en vertonen dus stops, lunchpauzes, uithijgmomenten en verkeerde afslagen. Wil je "nette" tracks, dan moet je het gidsje kopen of één en ander zelf even downloaden. Klagen (of lachen) over mijn langzame tempo heeft ook geen zin :winkie:

* Materieel
- Giant Anthem X29 2012 (vering 100mm v/a)
- Specialized Stumpjumper Expert FSR 2004 (vering 100mm v/a)
- Garmin Edge 800
- Samsung Galaxy SII (8 MP) als fototoestel

* Materieeladvies
- een fully heeft zeker z'n voordelen in dit terrein
- stevige banden (voor en achter Nobby Nic met snakeskin protectie lijkt het minimale, kan zelf slecht advies aannemen en heb dus op Rocket Ron / Racing Ralph gereden, met wat lekke banden als gevolg, ondanks NoTubes)
- neem voldoende reservespul (buiten en binnenbanden) mee als je een 29er hebt, ook extra remblokjes (fietsenzaken zijn niet zo best gesorteerd..) en een fles Notubes latex als je dat gebruikt.
- 2 bidons op de fiets of een drinkrugzak met min 1,5 L reservoir voor sommige tochten (wisselt erg of er watertappunten zijn per route) (door de grote hitte in de zomer erg veel gedronken...)
Laatst gewijzigd door rapsac op wo 31 juli 2013, 09:12, 23 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

De eerste tocht is de gebruikelijke inrijder...

* Algemene info (zoals gefietst)
- 25,1 km
- 814 hm stijging
- relatief eenvoudig, goed te doen voor beginners
- gem temp 26 graden

* Hoogtepunten
- singletrack Il Rogolone, een op en neer gaande singletrack langs de bergflank in het bos, met af en toe een mooie doorkijk op het dal tussen beide meren (Lugano/Como)
- het prachtige beekje (met vissen die tegen de stroom inzwemmen!) met oude bruggetjes
- de Agriturismo bij het beekje met verse vis (ideale lunchpauze)

* Dieptepunten
- ik lust geen vis...

* GPS track
- https://docs.google.com/open?id=0B9xKik ... nhJdW9aMGc
Afbeelding

* Foto's

Meer van Lugano
Afbeelding

Il Rogolone singletrack
Afbeelding

Het is dus een oude boom, een eik van meer dan 300 jaar oud
Afbeelding

het beekje, voor een meditatief moment :tong
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rapsac op za 4 augustus 2012, 12:36, 10 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

* Algemene info (zoals gefietst)
- 35,4 km
- 1539 hm stijging (waarvan 630 met kabelbaan vanaf Argegno naar Pigra :D )
- voor beginners niet zo tof, singletrack afdaling is op langere stukken erg rotsachtig en heel veel losse stenen
- tip: achterband niet te zacht, bij ons beide latex geburpt...
- gem temp 31 graden (beetje warm)

* Hoogtepunten
- geweldig uitzicht en ligstoelen bij de hut
- kabelbaan :winkie:
- Refugio Venini, uitzicht op Comomeer en Luganomeer (vanaf zadel bij hut)
- had ik het uitzicht al genoemd?
- 800 hm singletrack afdalen
- tunnel door de rotsen
- ijs in Lenno na afdaling

* Dieptepunten
- geen (Supertraumtour...)

* GPS track
- https://docs.google.com/open?id=0B9xKik ... Us4RWVuc2M
Afbeelding

* Foto's

mini kabelbaan
Afbeelding

groot wild bij de hut
Afbeelding

verrassingsmaaltijd :winkie:
Afbeelding

net na vertrek bij de hut
Afbeelding

zig zag, t wordt later nog veel erger :D
Afbeelding

uitzicht vanaf bike
Afbeelding

uitzicht
Afbeelding

tunnel
Afbeelding

singletrack verder beneden
Afbeelding

verdiend...
Afbeelding

en dan vaart er een luxebeest voorbij (Labrador met parasol)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rapsac op za 4 augustus 2012, 12:37, 13 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het ziet er weer uit alsof je er voor straf naar toe moest :bier:
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

Ha, inderdaad, het doet echt pijn :winkie:
Na 2 tochten kan ik wel zeggen dat t qua landschap en terrein niet voor het Gardameer onderdoet. Wel is de MTB infrastructuur vele malen minder, maar kom ook vrijwel geen MTBers tegen. Wel relatief veel racefietsers op de weg rondom de meren.
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Leuk zeg, zo'n verslag. Kunnen de thuisblijvers/luierverschoners onder ons (ahum) toch een beetje wegdromen...:) Thanks!
casper937
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 711
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 20:38
Mijn mountainbike: Dekerf Implant Ti, GT Zaskar, Voodoo Bokor, GT LTS Thermoplast, Principia MacB & een Bonty

Gaaf om te zien en ook leuk om te zien dat je de tracks deelt!
I may not be good, but at least I'm slow.
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

Een beetje een tussendoortje, niet zo bijzonder. We moeten nog een beetje wennen aan de hitte (en de hoogtemeters :winkie: )

* Algemene info (zoals gefietst)
- 27,4 km
- 1169 hm stijging, vnl asfalt (afdaling karrepad/singletrack/asfalt mix)
- voor beginners te doen, singletrack door bos mogelijk lastig
- gem temp klim 33 graden in schaduw (beetje erg warm)

* Hoogtepunten
- Rifugio Mottafoiada en de beide halfwolven (...)
- 1e singletrack door bos

* Dieptepunten
- 2e singletrack door bos (die met al die bladeren en grote losse stenen die daar onder liggen)

* GPS track
- https://docs.google.com/open?id=0B9xKik ... TROZEJaeGc
Afbeelding

* Foto's

ergens tijdens de uphill
Afbeelding

idem
Afbeelding

de rifugio
Afbeelding

de 50/50 kruising wolf/herder
Afbeelding

en z'n diner?
Afbeelding

tussenklimmetje
Afbeelding

singletrack 1 (de leuke)
Afbeelding

idem
Afbeelding

uitzicht op/in Valle del Liro
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rapsac op za 4 augustus 2012, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

Op de tocht 3 (Valle del Liro) kwamen we opeens wel MTBers tegen (voor het eerst deze vakantie). Ook een groepje dat bezig was met een AlpenX.
In vergelijking met het Gardameer zijn de wegen bij het Comomeer erg vervallen. Waarschijnlijk een combi van weinig onderhoud (en een erg groot gebied) en relatief weinig gebruik (toerisme).
Doordat de zijdalen vrij smal zijn zijn de wegen over het algemeen iets steiler (als dat de verklaring is), of die soldaten (1e wereldoorlog) van het Comomeer waren veel stoerder dan die van het Gardameer :D
Feit is dat er rond het Gardameer veel meer gevochten is (Pausubio!) dan bij het Comomeer(als ik goed ingelicht ben), één van de redenen van de superbe infrastructuur voor MTBers aldaar.
Fietswinkels moet je ook goed zoeken, morgen even Lugano in, daar zouden er 4 moeten zitten (ben op zoek naar wat stevigere banden...)
Volgende geplande tocht is de Monte Bar bij Lugano, dit keer iets meer hoogtemeters (+/- 1550 en 41 km) zie ook:
http://www.falchiblu.it/itinerari/124-g ... colla.html
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

Na wat speurwerk op de kaart lijkt tocht 3 aanpasbaar te zijn voor een landschappelijk veel mooiere afdaling (zie open mtb map voor route, rood gestreept, die ergens ontspringt aan de gedane afdaling, naar het overgelegen dal.)
ariebakker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 25 april 2011, 21:20
Mijn mountainbike: Trek Superfly 100

Gaaf hoor.
Wij gaan vanaf 11 augustus naar Porlezza sportcamping.
Ben zeker van plan om te kijken of ik 1 van je routes kan gaan proberen.
Heb helaas alleen geen bezit over een gps voor op de fiets dus dat zou nog wel even zoeken worden.
Nu al zin in als ik dat zo zie.
Specialized Epic 29
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

Schitterende tocht, singletrack die op hoogte blijft (mwah, toch erg veel op en neer gaat) met geweldige uitzichten. Absolute Supertraumtour... door middelste deel van singletrack conditioneel relatief zware tocht (voor ons dan..).

* Algemene info (zoals gefietst)
- 41,3 km
- 1610 hm stijging
- voor beginners iets minder goed te doen, singletrack mogelijk lastig ivm helling er naast. Is wel erg veel lopen als je niet zou fietsen...
- gem temp klim 30 to 35 graden in schaduw (alweer een beetje erg warm)

* Hoogtepunten
- de hutten langs de route (3 stuks)
- de bizar mooie singletracks (waarvan in het middelste deel een aantal keer "schieben" benodigd is)
- uitzicht op meer van Lugano en Comomeer vanaf zadel tpv kapel San Lucio
- erg mooie afdaling met aan het einde idyllische hutjes met kippen/geiten/ezeltjes etc bij Sonvico

* Dieptepunten
- geen (nou ja, een italiaans/zwitsers gezin waarbij de moeder het nodig vond om bij haar 15 jarige zoon pukkels uit te knijpen op het terras van de hut, terwijl ik een notentaartje aan het eten was... gadver!)
- oh ja, tijdens onze tocht was het nogal nevelig en een beetje bewolkt... zeker op de foto's is het uitzicht dus minder goed dan op een heldere dag.

* GPS track
- https://docs.google.com/open?id=0B9xKik ... Dh6UmI2OE0" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

* Foto's

Lunch bij 1e hut
Afbeelding

net na vertrek bij hut Monte Bar
Afbeelding

uitzicht op route en in de verte het zadel met San Lucio
Afbeelding

idem
Afbeelding

singletrack tussen capanna Monte Bar en San Lucio
Afbeelding

idem
Afbeelding

kapel San Lucio
Afbeelding

t was een echte huttentocht... 3 hutten = verplicht 3 x stoppen (anders had ik geen tochtgenoot werd mij verzekerd)
Afbeelding

terugblik op zadel
Afbeelding

op weg naar Capanna Pairolo (oid)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rapsac op za 4 augustus 2012, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Sieb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 933
Lid geworden op: di 27 december 2005, 20:28
Mijn mountainbike: GT zaskar, Karakoram, speed series cruiser

Mooi verslag, je krijgt gewoon zin om te biken! :-q
Just look them straight in the eye and say...Pogue mahone!
ariebakker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 25 april 2011, 21:20
Mijn mountainbike: Trek Superfly 100

Hoi rapsac,

Bedankt voor het mooie verslag ziet er echt super gaaf uit.
Kan bijna niet wachten....
Afgelopen week nog op Schoorl gefietst en in het duingebied van Castricum maar dat kan je niet vergelijken.
Zoals ik al eerder schreef misschien zijn er nog meer mensen die hun fiets meenemen in de periode vanaf 12 aug t/m 1 sept en die in de buurt van het plaatsje Porlezza op de sportcamping staan.

Dan kunnen we misschien met meerdere mensen een tocht rijden.
Specialized Epic 29
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

Ha, bedankt voor de leuke reacties! Gelukkig zijn we nog niet klaar met vakantievieren :winkie:
Ik verwacht nog een tocht of 4 a 5 te kunnen maken. We doen het om en om: dagje fietsen en dan weer een dagje zonnen of toerist spelen. Meestal bevalt een beetje zonnen en lezen op een rustdag ons toch beter dan stadjes bezoeken. Maar ja, zo'n eerste keer ergens wil je toch wat zien. Lugano was een beetje een afknapper, als we nog wat gaan zien zal het wel wat rond het Comomeer zijn.
Daarom vinden we het Gardameer ook zo tof, we hebben alles (niet echt maar toch wel veel) al gezien en hoeven dus niks behalve fietsen en relaxen :D

Voor de komende tochten moeten we kiezen uit o.a.:
langere tochten:
- Passo San Jorio
- Monte San Primo (Como>Bellagio en dan met boot terug naar Como)
- Monte Tamaro (tussen Lugano en Lago Maggiore in)
- Monte Generoso
- Monte Legnoncino
middellange tochten:
- Ortanella (vanaf Varenna)
- San Lucio vanaf Porlezza (ivm geen auto gebruiken, wel lekker makkelijk)
- te bezien

Lastig te kiezen, dan moeten we waarschijnlijk nog maar eens terug komen...
Plaats reactie