MTB clinic was goed

Op initiatief van mountainbikers van deze site worden tochten georganiseerd. Onder begeleiding van een plaatselijke routekenner gaan we gezamenlijk modder en stof verplaatsen.
DL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00

<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font face="Verdana,Arial" size="1"><strong>Quote:</strong></font><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=1><BLOCKQUOTE>
Op 2002-06-09 12:47, schreef Rolling Thunder:

vooral een berg opklimmen heb ik nu een heel andere stijl :-q

</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->

je hebt nu een volle band bedoel je? Afbeelding

zonder gekheid: je hebt helemaal gelijk. vandaag een paar natuurlijke schansjes gesprongen waar ik voor gisteren met een boog omheen reed. verder wat losliggende boomstammetjes "genomen" (beide wieltjes los van de grond). Je voelt je meteen meer biker Afbeelding
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

dit klinkt goed, de volgende keer probeer ik er ook bij te zijn :smile:
ik ga dadelijk weer mtb-en/ zl onveilig maken :smile: 'k heb er weer zin in :smile:
impulse
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 6 november 2001, 02:00
Contacteer:

ik heb echt genoten van de clinic.
heb een hoop geleerd en de groep vond ik ook fantastisch.
was erg gezellig zo.
alleen dat m'n vader de sleutels van m'n slot in z'n andere jas had laten zitten was minder.

ik vond het echt een :-q dag en ik hoop dat we snel weer zo'n dag kunnen organiseren.
Peter F900
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 20 oktober 2001, 02:00

Remo: hoe gaat het met de beurse plekken? We kunnen je wel uitlachen, maar dan hadden wij er zelf ook af moeten gaan.


Helaas hebben we er geen foto van, maar zoals beloofd moeten ik nog wel even zeggen dat Yvonne de meeste 'Boys' heeft overtroffen door met een mooie jump van het plateau te springen. En niet op het laagste punt waar iedereen van af ging.
Yvonne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santos SCC02 Deore 2001 / Magura Rond 2Stroke
Contacteer:

<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font face="Verdana,Arial" size="1"><strong>Quote:</strong></font><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=1><BLOCKQUOTE>
Op 2002-06-09 19:53, schreef Peter F900:
Helaas hebben we er geen foto van, maar zoals beloofd moeten ik nog wel even zeggen dat Yvonne de meeste 'Boys' heeft overtroffen door met een mooie jump van het plateau te springen. En niet op het laagste punt waar iedereen van af ging.
</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->

DankDankDank...... :smile:
Feanbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: za 5 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element Team SC 2003
Contacteer:

<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font face="Verdana,Arial" size="1"><strong>Quote:</strong></font><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=1><BLOCKQUOTE>
Op 2002-06-09 20:18, schreef Yvonne:
<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font face="Verdana,Arial" size="1"><strong>Quote:</strong></font><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=1><BLOCKQUOTE>
Op 2002-06-09 19:53, schreef Peter F900:
Helaas hebben we er geen foto van, maar zoals beloofd moeten ik nog wel even zeggen dat Yvonne de meeste 'Boys' heeft overtroffen door met een mooie jump van het plateau te springen. En niet op het laagste punt waar iedereen van af ging.
</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->

DankDankDank...... :smile:
</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->

En vandaag maar klagen van wat ik een spierpijn, vreemd he :D
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Yvonne de trapchick :-q

geef haar een trap en ze rijdt zo naar boven :wink:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Cinq
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 29 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Enduro 650b

<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font face="Verdana,Arial" size="1"><strong>Quote:</strong></font><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=1><BLOCKQUOTE>
Helaas hebben we er geen foto van..
</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->
Ik heb wel een poging gewaagd, denk dat ie niet helemaal top zal zijn maar morgen laat ik 't rolletje ontwikkelen en dan weten we meer!

Groet Cinq
Remo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
Contacteer:

<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font face="Verdana,Arial" size="1"><strong>Quote:</strong></font><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=1><BLOCKQUOTE>
Remo: hoe gaat het met de beurse plekken? We kunnen je wel uitlachen, maar dan hadden wij er zelf ook af moeten gaan.
</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->

Ach, het valt best mee. Het enige waar ik last van heb is mijn duim. Ik heb me met mijn hand opgevangen en daarbij beweegde mijn duim in een anatomisch niet verantwoorde richting. Kleine kneuzing.

Jullie mogen er best om lachen hoor! Ik heb mezelf toen ik op de grond lag ook uitgelachen terwijl ik dacht: "Stomme sukkel, wat heb je nu weer gedaan!"
eblezer
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 29 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santos SCC03 Black, XT/XTR, HS33, Kore, Easton, Time ATAC, Marzzochi MXC Air
Contacteer:

Bedoelen jullie soms dit trapje:

Afbeelding
:grin:

Mijn ervaringen met een trapje tijdens de clinic op 23 maart jl. :smile: :smile: :-{


<font size=-1>[ Dit bericht is bewerkt door: eblezer op 2002-06-10 16:13 ]</font>
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

beste mensen,

Het was een gezellige en hopelijk voor jullie, leerzame ochtend.
Hieronder een korte samenvatting van de clinic
Als je naar aanleiding van de clinic, de aanwijzingen of door eigen ervaringen op-, aanmerkingen of vragen hebt, laat het ons weten.

Veel mountainbikeplezier!

Richard en Karst



De grootste uitdaging van het mountainbiken is om op te blijven fietsen. Daarnaast is het belangrijk om ritme te houden en je energie zo goed mogelijk te verdelen over de tocht.
Balans
In die uitdaging is de wisselwerking tussen lichaamsgewicht, mountainbike en ondergrond belangrijk. De snelheid daalt door bijvoorbeeld steile hellingen al dan niet met scherpe bochten of een hindernis. Een goede balans is dan essentieel. Hoe langzamer je gaat hoe actiever je moet zijn om je balans te houden. Want snelheid is stabiliteit en wanneer de snelheid afneemt, vermindert dus de stabiliteit.
Als je balans goed is, dan rij je ontspannen, heb je meer controle, minder kans op vallen en kun je de basissnelheid makkelijker verhogen.
Ontspannen / souplesse
Als je ontspannen bent, heb je de fiets beter in de hand en komen de schokken aan in je gewrichten en dus
in rug en nek. En word je minder snel moe. Ontspanning is de beste hulp om de goede bewegingen te maken. Kijk door je wenkbrauwen naar voren om te vermijden dat je tijdens lange dalingen nekproblemen krijgt. Zet desnoods je zadel iets lager.
Houdt het stuur met soepele armen vast. Het lichaam is het hydraulisch deel van de vering. Polsen, ellebogen, schouders, heupen, knieën en enkels niet stijf en geblokkeerd houden.

Neem vaker de tijd om balansoefeningen te doen en kleine hindernissen te nemen. Doe het in de plaats van een rustdag of maak het onderdeel van een hersteltraining.
Balansoefeningen en kleine hindernissen zijn goed te combineren. Zoals gezegd is snelheid belangrijk bij hindernissen, maar in de praktijk gaat dat niet altijd. Hindernissen kunnen ook op een lange helling worden liggen of na mul zand. Dus hindernissen nemen met lage snelheid is gelijk een balansoefening.

Cadans
Veel toeren per minuut (70-90 omwentelingen per minuut) is beter dan stampen op de pedalen in een zware versnelling. Een goede cadans rijdt zuiniger, kost minder energie, stelt de vermoeidheid langer uit en je krijgt geen pijn in de benen.
Schakelen
Mountainbiken is vooruit kijken en vooruit schakelen.
Schakelen spanningsvrij: de druk van de pedalen halen en een kleine tempoversnelling vooraf op een moment waarbij het ritme de minste verstoring ondervindt en er geen materiaalschade optreedt. Er mag geen geluid te horen zijn. Altijd eerst de voorste versnelling gebruiken.
Schakel veel en vooral licht. Schakelen moet een tweede natuur worden: het moet een automatische reactie zijn op wat je ogen zien en je benen voelen.
Kleine hindernissen (b.v. een boomstam)
Voorkant mountainbike lichter maken door je gewicht naar achteren te brengen waardoor je makkelijker het stuur kunt optillen. Zodra je stopt met de trapbeweging, de pedalen horizontaal houden. Als het voorwiel over de hindernis is, gewicht naar voren brengen. Door de snelheid die je hebt rolt het achterwiel er achteraan.
Je mag de hindernis met voorwiel raken. Het gaat erom dat je er niet tegenaan rijdt.
Blijf ontspannen. Bij twijfel, zit je te krampachtig waardoor je slecht reageert en te laat bent.
Bij een (te) hoge snelheid word inschatten van de situatie moeilijker. Risico vallen, lek of deuk in velg.
Met lage snelheid en/of schuin: Door de lage snelheid komt het meer op de balanskwaliteit aan. Actiever je gewicht verplaatsen en voorwiel optillen. Til achterwiel op wanneer je klikpedalen hebt. Zorg voor meer voorwaartse beweging als het achterwiel op de hindernis is door je armen te strekken waardoor het voorwiel naar voren geduwd wordt
Richel of korte trap op rijden
Zorg voor voldoende aanloopsnelheid. Moeilijk omdat remmen je een zekere mate van veiligheid en controle geven terwijl dat niet altijd zo is. Mountainbiken is in veel situaties ‘de kunst van het loslaten’.
Stuur recht houden en kijken naar het einde van de trap, het doel waarheen je wilt.
Inzicht en techniek van boomstamhindernis gebruiken om op tijd het voorwiel zo hoog mogelijk op de trap te ‘zetten’. Gewicht dus eerst naar achteren en op het eind terug naar het midden of verder naar voren om te zorgen dat het achterwiel soepel en zonder stuit op de trap erachter aan komt.
Snelheid neemt tijdens het nemen van de hindernis af en is bovenaan vaak gereduceerd tot nul. Als je voldoende balans en grip voelt, kun je gaan trappen. En/of duw het voorwiel op het laatste moment van je af.
Richel of korte trap af rijden
Niet te weinig snelheid want snelheid is stabiliteit. Volg de contouren.
Houdt het lichaam naar achteren terwijl het voorwiel naar beneden duikt. Armen bijna gestrekt om goed achterop te blijven en de ruimte te hebben om de klap op de grond te kunnen opvangen. Pas op voor helemaal gestrekte armen. Ze kunnen dan niet inveren.
Goed door de knieën als het achterwiel de grond raakt. Gewicht naar achteren, hoe steiler hoe verder naar achteren. Hang niet te ver achterover om controle over het stuur te handhaven. Vermijdt angst om blokkeren tegen te gaan.
Richel af springen
Gewicht / heupen actiever naar achteren brengen om met omhoog gerichte stuur te springen en op achterwiel of ten minste op beide wielen tegelijk te landen. Gewicht nooit naar voren gericht. Pas remmen als je helemaal geland bent, of later.
Landt je toch op je voorwiel: timing inzet afsprong / tegelijkertijd gewichtverplaatsing naar achteren / stuur iets mee nemen naar achteren, in één vloeiende beweging terwijl je in de lucht je gewicht naar achteren houdt.
Vang schok op door uit het zadel te blijven. De licht gebogen armen en knieën inveren bij de landing. Armen en benen gebruiken als schokbrekers. Gebruik de techniek zoals die bij iedereen lukte op de wip als schans.
Mountainbiken is vooruit kijken, concentreren
Het terrein verandert voortdurend. Kies je spoor van tevoren, wijk niet op het laatste moment uit want dan heb je kans op vallen. Pas je blik aan op de snelheid. Hoe sneller je rijdt, hoe verder je vooruit moet kijken. Klimmen
Blijf zoveel mogelijk zitten wanneer je lang klimt; alleen staan bij een korte steile passage.
Staan veroorzaakt dat gewicht te ver naar achteren en te hoog is. Te weinig druk op voorwiel, minder balans en te vermoeiend. Schakel veel. Time goed wanneer je schakelt omdat de hellingspercentages tijdens een klim voortdurend verschillen.
Zorg voor een goede balans. Druk op achterwiel, voorwiel aan de grond. Het is een subtiel spel met veel gewichtsverplaatsingen zodat je voorwiel op de grond blijft en het achterwiel grip houdt.
Dalen
Kijk ver voor je uit. Concentreer daarbij nooit op wat je wilt vermijden maar op het juiste spoor. De fiets volgt de richting waarin je kijkt. Je staat op de pedalen met cranks horizontaal voor goed evenwicht, ellebogen en knieën buigen om schokken op te vangen. Houd je lichaam relax en los. Laat de fiets ontspannen voor je uit ‘rollen’. Gebruik beide remmen waarbij voorrem vlak voor een obstakel los gelaten wordt. Rem genoeg op je voorrem om de snelheid onder controle te houden.
Dalen over technische pad (b.v. een lange trap)
Vermijdt stil te staan voor de hindernis. Snelheid is ook hier weer stabiliteit. Angst blokkeert teveel en hindert vloeiende bewegingscorrecties uit te voeren. Billen van het zadel, gewicht boven; hoe steiler hoe verder naar achteren, maar niet te ver. Trappers horizontaal, beide remmen gebruiken. Concentreer je op een recht spoor en maak geen stuuruitslagen. Vang schok op door uit het zadel te blijven terwijl armen en knieën zijn gebogen en samen met de benen dienen als schokbrekers.
Oog/hand coördinatie
Heb weet van de omgeving en de hindernissen maar kijk in de richting waarheen je wilt en niet te lang naar de plek waar je niet naar toe wilt. Anders stuur je in de richting waarop je blik gericht is.
Het verschil zit dus in het denkpatroon. Ook in de beklimming. Kijk heel kort naar de geul of afgrond naast je maar volg daarna zo snel mogelijk het spoor dat je volgt. De ogen moeten als een magneet op het goede spoor gefocust zijn.
Remmen
Rem zo min mogelijk; snelheid is 'kostbaar’. Remmen om een val te verhinderen, kan juist een val veroorzaken. 70% van de remkracht komt uit de voorrem. Te hard remmen aan de voorrem vergroot de kans dat je voorover gaat; te hard aan achterrem kan een slip veroorzaken. Rem met twee vingers zodat je met duim en overige vingers genoeg controle overblijft.
Mul zand
Hoe zachter de grond, des te breder (eventueel zachter) de banden.
Semislicks beter dan noppen. Noppen drukken zand weg en graven zich in. Slick draait op het zand i.p.v zich erin te graven. Geveerde voorvork is een nadeel in zand omdat het wiel zich eerder ingraaft. Bij uitveren perst deze het zand weg.
Versnel of handhaaf op zijn minst de snelheid door te blijven trappen. Niet te zwaar om vastlopen te vermijden. Niet te licht want dan is de kans dat het wiel zich eerder ingraaft.
Schakel direct terug wanneer je veel weerstand voelt en dreigt vast te lopen om snel van de plaats weg te komen. Blijf zitten om gewicht optimaal te kunnen verdelen. Gewicht meest naar achteren om ingraven te voorkomen.
Hou niet geforceerd een rechte lijn. Laat het voorwiel ‘meesporen’. Anders meer kans op ingraven van voorwiel. Als de mountainbike echt van het pad afkoerst dan met een boog terug sturen. Snelle bewegingen maken meer kans op vallen.
Uitrusting
Veel mountainbikers gaan zonder een goede reparatie uitrusting van huis terwijl de kans op pech groter is dan op de weg. Bovendien ben je over het algemeen veel verder van de bewoonde wereld.
Zorg in ieder geval voor het volgende: imbusset, pomp, spaaksleutel, plakset, 2 binnenbanden, EHBO, kettingpons. Prop geen materiaal in de achterzakken. Het kan blessures op leveren bij een val op je rug en het kan eruit schudden. Bevestig het zoveel mogelijk permanent aan de mountainbike in een zadeltasje, bidonhouder of neem het mee in een dagrugzak.
Banden
2½ bar (35 psi) in slecht terrein, 3 bar (44 psi) voor en 3½ (50 psi) achter in droog terrein.
Hoeveel hangt af van ondergrond, rijstijl, kwaliteit banden. Ervaring is beste leermeester
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
DL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00

da's een mooi verhaal geworden :smile:
en de praktijk was nog leuker :wink:
laverde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Expert Racing
Contacteer:

<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font face="Verdana,Arial" size="1"><strong>Quote:</strong></font><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR><TR><TD><FONT SIZE=1><BLOCKQUOTE>
Op 2002-06-08 20:00, schreef Cinq:
@Libanon: Zorg jij dan volgende keer dat je de sleuteltjes mee hebt? Wordt wel duur als je elke keer een Abus met een slijptol moet verwijderen :smile: :smile: :smile:

Groet Cinq
</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><hr size="1" color="#000084" noshade></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->

slot is inmiddels weer vakkundag gereparerard gehgehgehg zal volgende keer persoonlijk chekkuh op sleutols
hij ho hij ho je krijgt ut niet kado
Libanon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Giant NRS Team Xtr
Contacteer:

ja vriend bedankt voor het lassen.
grtz
Oh oh De Haag mauie stad achtâh de dùine.
Stay home and fall off the bench.
En wie het laatst lacht.
Sterft tenminste vrolijk.
laverde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Expert Racing
Contacteer:

uuuhhhhhh geen garantie op de kwaliteit van het lasweruk.
hij ho hij ho je krijgt ut niet kado
Plaats reactie