Discussie: hoe ziet jouw ultieme bikersdag eruit.

Op initiatief van mountainbikers van deze site worden tochten georganiseerd. Onder begeleiding van een plaatselijke routekenner gaan we gezamenlijk modder en stof verplaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Na verschillende bikersdagen te hebben meegemaakt (en zelf eentje te hebben georganiseerd)
is het voor degene die in de toekomst de taak op zich wilt nemen wel zo handig wat de wensen zoal zijn.

Wil je graag zien dat zo'n dag met meerdere groepen gereden wordt (langzaam tot snel - SS), of één grote groep, of het liefst op een zaterdag of zondag ?
Of een combinatie met een bikers weekend, welke maand bijvoorbeeld, een groepje SS rijders apart, wedstrijdrijders enz enz
Je kan bijvoorbeeld een vraagteken zetten bij de aantal stops, parcours, de locatie enz enz

Niet dat dit moet leiden naar een draaiboek of zoiets, maar wel handig voor degene die er zoveel energie in steekt.

Kom maar op met je mening / ideeën :
D.run
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2169
Lid geworden op: do 22 maart 2007, 18:47
Mijn mountainbike: Specialized Carve

Wat ik persoonlijk gewoon het leukste vind is met 1 grote groep, dan moet je maar af en toe wachten bovenaan of onderaan.

Mijn idee bij bikersdagen is gewoon gezellig met zn allen een leuke dag/weekend hebben. Af en toe wat lullen over de bikes en gewoon lol hebben.

Verschillende groepen lijkt mij iig niks.

Wat betreft locatie: Brunsummerheide 8) :-q
Laatst gewijzigd door D.run op za 5 september 2009, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
JanW
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2502
Lid geworden op: do 9 maart 2006, 23:09
Mijn mountainbike: Salsa El mariachi 29er SS, Gary Fisher Hifi 29, Salsa Fargo 29 2012
Contacteer:

Gewoon, zoals het werd georganiseerd voordat er weekenden aan vast werden geknoopt. Een weekend lijkt me ook fantastisch hoor, maar niet in combinatie met een bikersdag. Daar heb ik 1x aan meegedaan en dat was voor mij ook meteen de laatste keer.

Ik denk wel dat het een beetje vrijblijvend moet blijven en er een route moet zijn die voor iedereen goed te berijden is. Evt. onder weg een shortcut voor degene die conditioneel erg achter liggen en het niet zien zitten om de rest van de route af te maken. Ik denk dat wanneer je iedereen in hokjes gaat stoppen (verschillende disciplines met verschillende routes) het idee achter een bikersdag een beetje verdwenen is.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Het kan ook een belemmering zijn voor iemand met een mindere conditie om te komen.
Ze denken al snel dat ze de groep ophouden.

Maar ga door :-q

/ edit

Een shortcut is optie..
Bullspower!
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: do 1 mei 2003, 15:43

Ik vond de bikersdag in Apeldoorn (2008?) het leukst, en misschien ook wel het best georganiseerd.

Het mooie was ook dat er genoeg shortcuts waren zodat ook mensen met een mindere conditie een groot deel van de route konden fietsen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Apeldoorn was in 2007 :tong Yep, time flies...

Maar over de shortcuts...
Dat heb ik toch ook in Limburg (2008) en Montferland (2009) ook gezien.
Beide dagen bestonden uit 2 rondjes dus dat zit wel snor.

Wat me opvalt is dat het een forum is met heel veel leden.
En dat er ook veel op het forum geschreven wordt.
Maar als er eenmaal een bikersdag komt zie je maar een select gezelschap.
Als er ergens in den lande een georganiseerde tourtocht is komt men met honderden er naar toe.

Moeten we dan inschrijfgeld vragen ? Wellicht wordt de opkomst groter :lol:
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Op zich zou ik graag met een bikersdag meefietsen. Maar om er een dag voor uit te trekken om met een grote groep te rijden met een zeer groot niveauverschil zie ik niet zitten. Ik vind het wel gezellig maar sportief gezien vind ik het dan toch een teleurstelling. Daarom blijf ik liever thuis of ga ik alleen fietsen. Ik heb al zo weinig tijd om te gaan fietsen.

Af en toe wachten vind ik niet erg maar ik fiets liever in een kleiner gezelschap met ongeveer hetzelfde niveau. Ook dan moet je af en toe wachten maar er is dan meer uitdaging in het fietsen en op het einde van de dag heb ik het geval dat ik wat gedaan heb. Van treuzelen gaat bij de zin weg om te fietsen.

Misschien beetje egoistisch maar dat is voor mij wel de reden.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Tamarinde
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4416
Lid geworden op: vr 19 mei 2006, 09:56
Mijn mountainbike: Paid Attention..

Ik heb dan wel nooit meegefietst maar ik kan me voorstellen dat de gezelligheid met je mede-bikers op een bikersdag belangrijker is dan het tempo en de prestaties?

Ik vind persoonlijk dat het laagdrempelig zou moeten zijn om zo meer beginnende bikers kennis te laten maken met het biken :-q
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Tamarinde schreef:Ik heb dan wel nooit meegefietst maar ik kan me voorstellen dat de gezelligheid met je mede-bikers op een bikersdag belangrijker is dan het tempo en de prestaties?
Gezelligheid is inderdaad de reden om mee te fietsen. Het gaat zeker niet om de prestatie's maar wel om het prettig fietsen.

Los daarvan vind ik dat er wel wat doorgefietst moet worden. Als ik denk dat er teveel gewacht moet worden en het fietsen in een te laag tempe gebeurd dan bespaar ik me dat. Ik zeg dit niet om de rest van de bikers af te kraken of zo maar dat is mijn ervaring. Laat anderen dan maar plezier hebben op de bikersdag en ikzelf plezier hebben omdat ik zelf ga fietsen. Dat is toch ook goed!

Wanneer er in leuke groepen gefietst wordt die ongeveer op hetzelfde niveau zitten dan heb ik er weer wel zin in.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Tamarinde
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4416
Lid geworden op: vr 19 mei 2006, 09:56
Mijn mountainbike: Paid Attention..

Misschien een uitdaging voor de volgende organisator om twee groepen te laten rijden die elkaar rond dezelfde tijd op dezelfde pauzeplekken tegenkomen?

:-q
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Bikersdag----1 dag

1 grote groep (van begint tot eind. de langzaamste bepaald de snelheid)

De gezelligheid staat op deze dag voorop niet de prestatie.
Degenen die willen presteren doen dat maar ergens anders.
Het gaat hier om het sociale karakter van zo'n dag en het is pas sociaal als iedereen mee kan komen.


De bikersdag in het weekend integreren is een slechte zaak.
Sommigen komen wel op zaterdag, terwijl de echte bikersdag op een zondag is.
Zo wordt de deelname verspreid en de opkomst lager.
Maak van zo'n weekendje maar een ander evenement.

Weekendje weg met......?
JanW
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2502
Lid geworden op: do 9 maart 2006, 23:09
Mijn mountainbike: Salsa El mariachi 29er SS, Gary Fisher Hifi 29, Salsa Fargo 29 2012
Contacteer:

Tamarinde schreef:Misschien een uitdaging voor de volgende organisator om twee groepen te laten rijden die elkaar rond dezelfde tijd op dezelfde pauzeplekken tegenkomen?

:-q
Dat is inderdaad een uitdaging. Een ook haast niet te doen lijkt mij. Verder denk ik ook niet dat het bij een bikersdag om de sportieve prestatie gaat, maar idd om de gezelligheid. En als het maar gezellig genoeg is vind de langzamere rijder het niet erg om even door te trappen en de snellere rijder het niet erg om even te wachten.
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Ik ben het in grote lijn met Byorka eens.
Ik heb ook een hekel aan steeds te moeten afstappen en te wachten op een ander, maar anders om vind ik het ook niet leuk dat er op mij gewacht moet worden.
Maar wat is dan nu niveau 20 km/h, 25 km/h, 30km/h....... ik denk dat dat moeilijk te bepalen is als je met een groep mee gaat.
De gezelligheid staat natuurlijk voorop maar een beetje tempo in het peleton vind ik ook wel lekker.
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

JanW schreef:
Tamarinde schreef:Misschien een uitdaging voor de volgende organisator om twee groepen te laten rijden die elkaar rond dezelfde tijd op dezelfde pauzeplekken tegenkomen?

:-q
Dat is inderdaad een uitdaging. Een ook haast niet te doen lijkt mij. Verder denk ik ook niet dat het bij een bikersdag om de sportieve prestatie gaat, maar idd om de gezelligheid. En als het maar gezellig genoeg is vind de langzamere rijder het niet erg om even door te trappen en de snellere rijder het niet erg om even te wachten.
Dat is praktisch nagenoeg onuitvoerbaar denk ik. Lekke banden, valpartijen ( :tong) etc vetragen groep A en de helft uit groep B staat zich op te vreten bij de pauze plaats. Lijkt me niet sfeerbevorderend. Zoals gezegd de bikersdag is er voor de gezelligheid en als iemand geen zin heeft om wat in te moeten houden is dat niet erg, maar dan moet je gewoon niet komen.

Overigens goed initiatief Rob!
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

CrazyCarrot schreef:
De bikersdag in het weekend integreren is een slechte zaak.
Eens. In het verleden zijn al vaker mogelijkheden geboden om eerder te komen (bikersdag Vaals is een uitstekend voorbeeld). Het zwaartepunt moet de bikersdag zijn, en voor de deelnemers moet dat duidelijk en helder zijn.

Verder vind ik: de bikersdag rijdt in één grote groep, die een voor een deel laag tempo rijdt. So be it. Ik kom om te socializen, dat is nu éénmaal wat lastiger als je continue tegen of boven je omslag aan het pompen bent. Of ik nu "lets ride" of "bikersdag", het motto moet simpel zijn: samen uit, samen thuis.

Opdelen kan niet de bedoeling zijn. Ik wil iedereen kunnen spreken. Het is al jaren bekend dat bikersdagen niet uitblinken in hoge snelheid. Er wordt "nogal eens" geklaagd dat het te langzaam gaat, of juist te snel. Een acceptabele snelheid voor iedereen bestaat niet. Kom naar een bikersdag voor het sociale element en voor het op het gemak verkennen van een nieuw stukje Nederland.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Plaats reactie