Discussie: hoe ziet jouw ultieme bikersdag eruit.

Op initiatief van mountainbikers van deze site worden tochten georganiseerd. Onder begeleiding van een plaatselijke routekenner gaan we gezamenlijk modder en stof verplaatsen.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Persoonlijk denk ik dat het onmogelijk is iedereen 100% tevreden te stellen op een bikersdag. Dat zie je ook al aan de vele verschillende meningen in dit topic.

Ik denk dat je de kern in de gaten moet houden: de mensen achter de nicknames eens een keer echt ontmoeten en samen een leuke dag hebben die in het teken van mtb-en staat. En dat kun je denk ik op meerdere manieren vormgeven.
Waarom zou er slechts 1 strak omschreven manier zijn om een b-day te organiseren? Als je maar zorgt dat je de opzet vooraf duidelijk communiceert zodat mensen weten waar ze voor kiezen als ze mee willen doen.

Dat de pure prestatie niet je doel moet zijn als je komt moge duidelijk zijn, maar daar is iedereen het wel over eens dacht ik.
Af en toe een opstopping is niet te voorkomen, althans niet op een route die technisch nog wat uitdaging heeft. Er is nu eenmaal nivoverschil.
In Vaals hadden wij geprobeerd om de technische secties af te wisselen met wat bredere paden om bij te kunnen komen en al rijdend wat te ouwehoeren.

Verder vraag ik me af of het doel een zo groot mogelijke opkomst moet zijn. Oke, als er maar drie mensen op komen dagen is het wat zonde van het organisatiewerk, maar een groep van (theoretisch) 100 bikers is niet meer te hanteren. En zorgt (onbedoeld) ook al snel voor overlast.

Mijn eerste bikersdag was die van 2006 in Vaals, daarna Apeldoorn en vorig jaar weer Vaals. Dit jaar kon ik niet, anders had ik weer graag meegedaan.
Bij die twee keer in Vaals ben ik (een beetje) bij de organisatie betrokken geweest, en de reden dat Vaals vorig jaar op een weekend is uitgedraaid is simpel: Vaals is voor veel mensen een flink end rijden, dan is het gewoon prettig als je wat relaxter kunt beginnen vanaf een camping. Toen werd er (binnen het organisatiegroepje) geopperd om op zaterdag ook een ritje te doen, en zo heb je ineens twee dagen...
(Oorspronkelijk hadden we de routes van za en zo aan elkaar bedacht voor de bikersdag op zondag. Dat was dus echt te zwaar geworden).

Dat er af en toe een inside-joke gemaakt wordt door de mensen die er zaterdag al waren zie ik niet als een probleem. Er zijn ook mensen die elkaar al veel langer kennen, en er zijn nieuwkomers. So be it.
De volgende keer ken jij ook al wat mensen en ben je geen nieuwkomer meer ;-)

Dus, ik ben benieuwd hoe de volgende bikersdag eruit ziet :-)
Als ik kan ben ik er weer bij.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Stormjack schreef:Een paar duik & duin bikers willen dit jaar de snerttocht wel organiseren.

Het is dan de bedoeling om in het PWN-gebied(tussen Schoorl en Egmond) en het parcours van Schoorl te gaan biken

De mogelijkheid is er om zowel in 1 groep te rijden als met 2 groepen rijden.
Maken we er gelijk een nieuwsjaar duik van ?

@ Kermit

Een groep van 100 man is toch een fantastisch schouwspel ?
Ik vond Apeldoorn al kicken als je zo'n lint achter je ziet fietsen :lol:
Stormjack
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 14:35
Mijn mountainbike: Storm Solano

RobSter schreef:
Stormjack schreef:Een paar duik & duin bikers willen dit jaar de snerttocht wel organiseren.

Het is dan de bedoeling om in het PWN-gebied(tussen Schoorl en Egmond) en het parcours van Schoorl te gaan biken

De mogelijkheid is er om zowel in 1 groep te rijden als met 2 groepen rijden.
Maken we er gelijk een nieuwsjaar duik van ?

@ Kermit

Een groep van 100 man is toch een fantastisch schouwspel ?
Ik vond Apeldoorn al kicken als je zo'n lint achter je ziet fietsen :lol:
Het is dan meer een oud jaar duik :D
meridaathens
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: di 5 juni 2007, 19:20

Nog maar even een reactie van deze kant, met mijn mening breng ik weinig variatie want ook ik ben van mening dat een bikersdag het leukste is als men in 1 groep rijdt om zo iedereen die daar behoefte aan heeft te kunnen spreken.
En dat er niveauverschil is dat is wel duidelijk, maar denk dat dat met een lusje extra hier en daar wel te compenseren valt. ( degene met veel energie die bijv. tijdens een tussenstop nog ff een lusje extra rijden waarbij echt ff geknald kan worden, op deze manier heeft na de tussenstop iedereen evenveel energie als het een btje meezit. )
Meen me ook te herinneren van laatste keer Vaals dat dit het geval was en dat er onder een pauze even een extra lus is gereden met een leuke afdaling gevolgd door een pittig klimmetje )

En wat betreft het aantal dagen van een bikersdag vind ik dat er 1 echte bikersdag moet zijn ( meestal de zondag ), maar zoals eerder gezegd als je vanaf Groningen bijv. helemaal richting Vaals moet rijden ( of andersom ) voor 3 uurtjes biken, dan is dit wel een beetje jammer. Vandaar dat wij er toen ook voor gekozen hebben om in de buurt op een camping te gaan staan, dit moet naar mijn mening mogelijk zijn wanneer gewenst.

Bovenal moet het een leuke dag zijn voor iedereen, of je nu elke dag op je fiets zit, wedstrijden rijdt in exotische landen of 3x in de maand op een zondagmiddag even de mountainbike pakt voor een ritje door de veluwe.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Toch denk ik dat er teveel wordt gedacht dat de "snelle jongens" even willen knallen of presteren. Het gaat er niet om dat ze zich even kunnen uitleven. Het gaat erom dat ze tijdens het buurten, socializeren en lachen toch redelijk. lekker door kunnen fietsen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
meridaathens
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: di 5 juni 2007, 19:20

byorka schreef:Toch denk ik dat er teveel wordt gedacht dat de "snelle jongens" even willen knallen of presteren. Het gaat er niet om dat ze zich even kunnen uitleven. Het gaat erom dat ze tijdens het buurten, socializeren en lachen toch redelijk. lekker door kunnen fietsen.
Ik begrijp het ook wel wat je bedoelt, en jah de hele tijd stilstaan is ook indd geen pretje als je bezweet bent van het rijden en er staat een koude wind. Maar volgens mij valt dit in praktijk best mee namelijk. Ook als snellere rijder kun je best ff jezelf wat af laten zakken in de groep om ff achteraan stukje mee te rijden, vervolgens vlieg je als het ff kan weer naar de kopgroep en zo blijf je beetje bezig. :winkie:
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

meridaathens schreef: Ik begrijp het ook wel wat je bedoelt, en jah de hele tijd stilstaan is ook indd geen pretje als je bezweet bent van het rijden en er staat een koude wind. Maar volgens mij valt dit in praktijk best mee namelijk. Ook als snellere rijder kun je best ff jezelf wat af laten zakken in de groep om ff achteraan stukje mee te rijden, vervolgens vlieg je als het ff kan weer naar de kopgroep en zo blijf je beetje bezig. :winkie:
Lijkt me niet handig om onderling in gaan te halen in zo'n grote groep. Zie je het al voor je? Ellebogenwerk op single tracks, sprints op wat bredere stukken? Kan niet de bedoeling zijn ...

Wat dat kamperen betreft. Bikersdag op zaterdagmiddag, zodat iedereen uit alle uithoeken van het land rond 12 uur op de plaats van bestemming kan zijn. Wil je 's avonds naar huis, dan ga je naar huis. Wil je overnachten, dan kan dat ook. Voordeel is dat de mensen tegelijk aankomen, maar gespreid weggaan.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

meridaathens schreef:Ook als snellere rijder kun je best ff jezelf wat af laten zakken in de groep om ff achteraan stukje mee te rijden, vervolgens vlieg je als het ff kan weer naar de kopgroep en zo blijf je beetje bezig. :winkie:
Buiten het feit dat het parcours zich daar voor moet lenen is dat natuurlijk vragen om ongelukken. Veel deelnemers zullen niet gewend zijn om in een (grotere) groep te rijden. Bovendien werk je er m.i. dan toch ongewild een competitie-element in. Ik ben (en blijf) van mening dat het om het iedereen zo veel mogelijk naar zijn / haar zin te maken rijden met 2 groepen de beste oplossing is. Een groep van 15 tot 20 man is nog te overzien. Worden het er meer dan ben je voortdurend bezig de "kudde" bij elkaar te houden wat het rijplezier van de deelnemers niet tengoede komt.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
meridaathens
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: di 5 juni 2007, 19:20

Zoals ik al zei "als het ff kan".. Maar goed, waarschijnlijk gaat het over 50 pagina's nog steeds over dezelfde onderwerpen. :tong Owjah, zag ook iemand praten over veel bier, hehe... Laat ik het zo zeggen, doe dat niet de avond voor de bikersdag.. :winkie: :bier:
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

meridaathens schreef:Zoals ik al zei "als het ff kan".. Maar goed, waarschijnlijk gaat het over 50 pagina's nog steeds over dezelfde onderwerpen. :tong
Jep, deze discussie zal aanhouden.

Gewoon organiseren en wie wil komen die komt en wie niet wil die niet :-D
meridaathens
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: di 5 juni 2007, 19:20

KleinPalomino schreef:
meridaathens schreef:Zoals ik al zei "als het ff kan".. Maar goed, waarschijnlijk gaat het over 50 pagina's nog steeds over dezelfde onderwerpen. :tong
Jep, deze discussie zal aanhouden.

Gewoon organiseren en wie wil komen die komt en wie niet wil die niet :-D

Agree :-q
kelmCo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: zo 25 juni 2006, 17:41

Ik sluit mij hierbij aan. Bij mijn weten is de bikersdag voor de gezelligheid en het genieten van een mooie omgeving, mooie fietsen en bijkletsen met 'oude" bekenden. Voor mij hoeft dit geen niet persé een weekend te zijn want, tja, er is meer dan fietsen maar het is wel handig als het ver van mijn vertrouwde bedje is.........
Zo zie je maar duizend mensen, duizend wensen.
Ik zou zeggen niet lullen maar poetsen. Afgelopen jaar kon ik niet maar als er een mooi plekje word gekozen voor komend jaar......

:D
Oh Baby You wake Up the Devil in Me!
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

met dit weer krijg je toch trek in erwtensoep vinden jullie niet?
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Guust
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: wo 8 april 2009, 09:19
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8 SL

nee, koek en zoppie :wink: , boerenkool met rookworst en niet het jus keultje vergeten, zuurkool met spek en pruimen :-q
(c)
The XeroX
Moderator
Moderator
Berichten: 3391
Lid geworden op: vr 22 oktober 2004, 18:46
Mijn mountainbike: bunnyhopt 1 meter!
Contacteer:

Hilco schreef:met dit weer krijg je toch trek in erwtensoep vinden jullie niet?
Nou idd, organiseer je even wat? 8)
Gary Fisher Big Sur - K2 Razorback team - Planet X Zebdi - NS Suburban :D

Gary Fisher gestolen!
Plaats reactie