Het is ondertussen al weer 5 jaar geleden dat ik de Stanton heb opgebouwd.
Ondertussen 4.700 km verder met nog steeds de originele XX1 cassette en 3 kettingen.
Ook de Schwalbe Rocket Ron banden zijn nog origineel maar daar zijn ca. 4.000 km mee gereden.
Toen was de 27,5+ (plus) bandenmaat in opkomst maar het blijkt ondertussen toch niet helemaal doorgebroken te zijn voor XC gebruik.
Ik had later nog een 29"wielsetje gebouwd voor op de weg.
Uiteindelijk de wegbandjes en cassette weer weg gedaan omdat ik toch ook een sportfiets heb waarmee ik de weg km's kan maken.
In 2018 een dagje Ardennen gepland en wilde wat robuuster dan de Rocket Rons dus zodoende toen mijn 29" voorzien van Nobby Nic's.
Door met toch te weinig druk in de achterband te rijden op een rots een deuk in mijn velg gereden:
https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 9&t=153126
Door het deukje liep de lucht eruit omdat de band niet meer goed kon afdichten. Binnenbandje erin en weer verder.
Voor een weekje Vielsalm over 2 weken toch maar weer deze wielen tevoorschijn gehaald (na dat ritje in 2018 niet meer gebruikt) en nu pas ontdekte ik het scheurtje in de Nobby Nic wat toen ontstaan is.
Met een nieuwe achterband - Maxxis Agressor - heb ik weer een goed setje voor de Ardennen.
Dit en volgend weekend fiets ik er alvast mee hier in de buurt en wellicht dat ik mijn 27,5 XC setje t.z.t. ook nog eens vervang door 29" met lichter rubber. Stiekem zit ik ook te kijken naar Light Bicycles carbon velgen ...
Ik heb alleen een klein digitaal keukenweegschaaltje (max. 2 kg) en alleen de voorwielen waren licht genoeg om te kunnen wegen.
Een compleet voorwiel weegt in 29" toch lichter dan 27,5", dat had in niet verwacht ... 1914 vs. 1970 gram compleet met 180mm remschijf, band, latex, tape en ventiel.
Hopelijk ga k de komende jaren wel vaker richting de Ardennen of Eifel want dat blijven toch leuke ritten.
Voorlopig kan ik weer even vooruit