Canyon SpectralONN 2021

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Joepie de schreef: do 18 februari 2021, 00:04 Het wordt zo gaandeweg echt wel iets met de ontwerpen van die e-MTB's :-q

Staat 630 voor het aantal Wh?
Dat is correct ja, ze zijn van 500wh naar 630 gegaan.

En monkey ik had dit ook al wat eerder moeten doen denk ik, heb toch wel wat ritjes niet helemaal prettig tot het eind gereden.. extra lusje niet meepakken en dan maar even wachten om toch zeker het einde te halen.. die tijd gaat nu voorbij zijn en elk extra lusje die ik zie freet ik op vanaf nu😁
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mooi fietsje hoor, heeft zeker een aantal eigenschappen die ik ook wel aantrekkelijk vind.

Volgens een Duitse test die ik pas las is de Spectral On (voor een e-mtb) erg speels/wendbaar gebouwd. Daardoor iets moeilijker aan de grond te houden op extreem steile klims en wat nerveuzer op high-speed. Twee zaken die ik persoonlijk graag zou inleveren voor een speelser aanvoelende fiets.

In diezelfde test hadden ze het ook over het geklapper van de motor (waar je vaker over leest) en zelfs van de accu.
Hoe is dat bij jouw fiets? Ik ben er zelf allergisch voor. Als ik nu in de markt zou zijn voor een nieuwe e-mtb (wat niet het geval is) zou een Shimano-fiets bij mij in principe bovenaan staan, maar als hij inderdaad klappert op hobbelige afdalingen zou dat voor mij echt een dealbreker zijn. Maar ja, dan blijft er weinig over want Bosch heeft daar ook last van :D
Heeft blijkbaar te maken met de inwendige overbrenging, zodra die niet belast wordt (door trappen) hoor je de speling daarin. Wat bij het ontwerp hoort, maar toch.

Het instelbaar zijn via een app boeit mij niet zo. Dat was de oude motor ook al (iets minder uitgebreid) maar daar heb ik nog nooit gebruik van gemaakt, de fabrieksinstellingen vind ik prima. En de trail-modus is al variabel, dus afhankelijk van je pedaaldruk krijg je meer of minder ondersteuning. Ik zou niet weten wat ik daar anders aan zou willen?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

kermit schreef: do 18 februari 2021, 12:12 Mooi fietsje hoor, heeft zeker een aantal eigenschappen die ik ook wel aantrekkelijk vind.

Volgens een Duitse test die ik pas las is de Spectral On (voor een e-mtb) erg speels/wendbaar gebouwd. Daardoor iets moeilijker aan de grond te houden op extreem steile klims en wat nerveuzer op high-speed. Twee zaken die ik persoonlijk graag zou inleveren voor een speelser aanvoelende fiets.

In diezelfde test hadden ze het ook over het geklapper van de motor (waar je vaker over leest) en zelfs van de accu.
Hoe is dat bij jouw fiets? Ik ben er zelf allergisch voor. Als ik nu in de markt zou zijn voor een nieuwe e-mtb (wat niet het geval is) zou een Shimano-fiets bij mij in principe bovenaan staan, maar als hij inderdaad klappert op hobbelige afdalingen zou dat voor mij echt een dealbreker zijn. Maar ja, dan blijft er weinig over want Bosch heeft daar ook last van :D
Heeft blijkbaar te maken met de inwendige overbrenging, zodra die niet belast wordt (door trappen) hoor je de speling daarin. Wat bij het ontwerp hoort, maar toch.

Het instelbaar zijn via een app boeit mij niet zo. Dat was de oude motor ook al (iets minder uitgebreid) maar daar heb ik nog nooit gebruik van gemaakt, de fabrieksinstellingen vind ik prima. En de trail-modus is al variabel, dus afhankelijk van je pedaaldruk krijg je meer of minder ondersteuning. Ik zou niet weten wat ik daar anders aan zou willen?
Hij is indd heel erg wendbaar, hiervoor had ik dan de vitus en die voelde ook wel heel lang/hoog en deze voelt duidelijk veel prettiger/compacter aan!
En ik rijd natuurlijk 70/80% in nl waar hij juist een erg prettige geo voor heeft. En die ritten buitenland gaat hij natuurlijk ook easy aankunnen op mijn niveau. Ik denk dat een wat ruigere rijder die bijv 80% alpen enz rijd wel liever iets langer slacker zou willen hebben maar voel mij hier heel prettig op.
Geklapper van de motor was ik erg bang van na wat revieuws op youtube, dat valt mij 80% mee.. in het begin hoor je wel iets maar je weet waar het van komt en dat ergert me duidelijk minder als een kraak of iets van dingen die niet horen. Na 4/5km heb ik er zelfs helemaal geen last meer van gehad omdat ik aant genieten was van het rijden😁

Die app heb ik een andere mening over, je voelt echt heel duidelijk als je dingen aanpast zoals de mate dat je zelf input moet geven. Die stonden standaart oplopende voor eco/trail en boost, maar ik wil bij trail ook zelf aangeven wanneer je de power wil hebben. Bij een tripje ardennen mag hij mis wel iets sneller inkomen maar voor nl denk ik erg prettig om zelf iets meer input te geven.

Die trail mode is erg prettig, heb ik in profiel 1 aangepast tot 50nm en dat is echt al een hele berg koppel die je kunt aanspreken wanneer nodig.. (eco staat hier tot 27nm voor ritjes met vrienden zonder ebike) in profiel 2 die ik ga gebruiken voor ritjes wanneer ik alleen rijd heeft trail tot 70nm en komt hij wat sneller in ook.. die 85nm is echt veel te veel en ga ik nooit gebruiken denk ik.
Maargoed daarom die app toch een erg leuke toevoeging!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Goed te horen dat dat klapperen zo meevalt en wat je beschrijft klinkt als een echte Spectral.
Wat bettreft dat je wel moet fietsen, Miss Jurf kan prima fietsen, Rijd in het bikepark ook gewoon rode routes mee, het enige wat ze echt mist is wat power waardoor ze nu het niet bij houdt, en dan lijkt een E-bike mij echt een oplossing.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mooie Spectral, lijkt mij voor jou de juiste keuze. Erg fraai apparaat. :-q
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Das een mooi Kanon. Veel plezier ermee 👍🏻
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Afbeelding

Kijk een paar wolfpack trail bandjes erop, staat een stuk netter als die volgeplakte maxxis banden en daarbij passen ze een heel stuk beter bij mijn rijden.
Zaterdag eens testen wat ze doen
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik snap jouw bandenwissel wel tov Maxxis, maar ben wel benieuwd of je het ook echt gaat merken met een E-mtb kwa rolweerstand?
Bij mij zitten er 29x2.6 Nobbi Nic's op in basic uitvoering. Beetje middle-of-the-road kwa gewicht en weerstand. Ze bevallen de eerste ritjes eigenlijk vrij goed. Rollen ook op asfalt niet merkbaar slecht en grip is wel fijn. Lijken een beetje stug, maar zitten nog gewoon standaard met biba's en 1.7 achter 1.4 voor. Daar is nog wel wat te winnen.
Ik heb al wel gekeken naar de nieuwe Vittoria Barzo E-versie in 2.6 , maar probeer mijn upgraditis nog ff te onderdrukken :wink:
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik heb juist nog getwijfeld ook voor een set nobby.. nobby is namelijk ook wel iets allrounder als dhr/dhf of marry/hans moet zeggen dat ik maxxis gewoon niet fijn VOND rijden kwa grip aan de voorkant.. en rolweerstand ook vooral annaloog rijdende.. nu heb ik denk ik gewoon echt een hele andere compound gehad of de canyon geeft heel prettig grip want de maxxis die erop lagen waren juist heel prettig. Nog ff kijken wat die wolfpack achter doet want hoopte ook een beetje op een band met iets meer volume
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Inmiddels alweer wat kilometers en banden verder :D
Afbeelding

Ik denk dat je bij een e-bike echt onderschat wat banden kunnen doen. Met die maxxis dhr voel je echt duidelijk dat het zwaarder trapt, flow is een minder op standje eco al heb je daar met standje boost natuurlijk geen last van. Heb nu de maxxis dhf voor liggen omdat deze toch verreweg de meeste grip in elke situatie geeft tot nu toe.
Achter heb ik nu de nobby nic 27.5x2.8 en de conti crossking 27.5x2.8
De nobby voor winter en ruigere werk en de crossking voor de nederlandse ritjes.
Als het nou echt ooit echt een alpen rit word haal ik de dhr nog even uit de kast. Tot nu toe nog steeds tevreden met de canyon!! Zelfs op dagen dat je minder fit bent kun je lekker genieten buiten. En met een power hour op bijvoorbeeld burghaamstede kun je in een uur behoorlijk wat lol hebben.
Ritjes ardennen voelen ook veel prettiger omdat mijn eigen batterij me nu niet in de steek laat en ik maximaal kan genieten van elke kilometer.
Zeur mode aan,
Klein minnetje nog even toevoegen, die ratel van de ep8 lijkt na 1200km toch wel ietsje erger geworden te zijn dan toen hij nieuw was.. ik erger me er niet echt aan maar elke start van een rit valt het toch wel een aantal minuutjes even op.
Zeurmodes uit.
Fijne dag iedereen!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Zo, dat was weer even geleden de laatste update hier :o
Inmiddels flink wat gereden er maar weinig waarbij er geen smile op mn gezicht stond..
Heb heel even enkele maanden na aankoop een klein momentje gehad waarbij ik dacht dat een lichtere versie beter bij me zou passen, maar toen mn maat ook nog een e-bike aanschafte was die gedachte helemaal weg.
70/80 % van de ritjes toch wel gereden in nederland, maar wanneer je de grens overgaat is het echt dubbel genieten van zon apparaat. De laatste trip was in lhr en man wat was dat genieten!!
Afbeelding
Ik zag in de vorige post dat ik nog wat aan het experimenteren was met banden en dat heeft ook nog wel even geduurd allemaal. Je zou het wellicht niet denken maar het scheeld op de e-bike ook behoorlijk wat voor banden je rijd in accuradius en snelheid / acceleratie.
Zo heb ik niet onder precies dezelfde omstandigheden, maar voor mijn gevoel behoorlijk gelijk op de snelle banden trailking/crossking een record gezet van 13min 56 sec en met de dhf en nobby nic kom ik niet onder de 16min (op westenschouwen)
Vind het persoonlijk een behoorlijk verschil, maar elke week banden wisselen is ook niet echt handig.. de nobby nic en dhf zitten er nu al een poosje vast op en geven me eigenlijk op elke rit precies wat ik nodig heb.
Zo staat de fiets er dus nu bij

Afbeelding

Had net na de winter een behoorlijke kraak of knak in mn fiets zitten die steeds tevoorschijn kwam na ongeveer 10/15km biken.
Heb de achterkant gedemonteerd en alles eens goed schoongemaakt. Veel zand en troep aan de buitenkant bij de lagers maar verder was alles nog in prima staat. Alles voorzien van nieuw vet, terug gemonteerd en getest.. na 15km was het weer raak en na weer wat verder speuren kwam ik erachter dat het punt hieronder het echte probleem was. Dit heb ik dus weer netjes uit elkaar gehaald, schoongemaakt en voorzien van een laagje vet waarna de kraak direct weg was :-q

Afbeelding

Ook heb ik de groepset vervangen voor een 10speed deore linkglide set speciaal voor e-mtb. Het is echt totaal niet nodig bij een e-bike om zoveel versnellingen te hebben en ook trap je veel sneller een lekkere cadans bij een ebike. Minder schakelen is ook weer minder risico op een kapotte ketting en ik vond al deze voordelen de overstap op 10sp linkglide wel waard.
Vervangen van de cassette zou nu nog niet de helft kosten vergeleken met een slx 12 speed en hopelijk gaat deze setup sowieso al wat langer mee dan de normale cassettes.
Moet nu ook zeggen dat alles nog beter en sneller lijkt te schakelen.. waar de 12sp nog wel eens flinke herrie kon maken bij het schakelen onder druk, heeft deze groepset daar duidelijk minder problemen mee.

Afbeelding

Nou dat was wel weer ff genoeg, tot volgend jaar? :bier:
Laatst gewijzigd door mauke op do 14 juli 2022, 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

Mooi Mau!
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nice
Ben benieuwd naar je lange termijn ervaring met de Linkglide
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Die ga ik zeker volgend jaar plaatsen!
Ik twijfelde om hem volgend jaar te gaan vernieuwen, maar eigenlijk is er nog te weinig verschil met de nieuwe modellen. Hij fietst nog heerlijk en daarom besloten om nog even een update door te voeren in de vorm van een nieuwe vork :D

T was even een gokje met de kleur, maar vond zwart ook maar zo braafjes.
Goed uitgepakt vind ik zelf.
Morgen even netjes afstellen, zitten weer wat meer knopjes op dus eens kijken wat het allemaal doet.
Natuurlijk nog even een fototje

Afbeelding
Afbeelding
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Kijk m’n “oude” voorvork is goed terecht gekomen! Staat hem goed en een mooie upgrade :-q
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Plaats reactie