Salsa el mariachi - verhuisbericht

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

suravida schreef: zo 28 maart 2021, 20:13 Ah ja, als je Idworx volgt zal het geen riem worden. :lol:
Ach, die Heggemann tandwielen zijn ook best leuk :) Al zou ik ook voor de riem versie gaan denk ik.
suravida schreef: zo 28 maart 2021, 20:13 Stuur me maar een pb als je weer eens zo'n keus moet maken.
Ik lees dat 'ie nog geleverd moet worden. Misschien is er last-minute nog wat te wijzigen? Weet niet hoe flexibel men daarin is? Anders wil de dealer het vast wel doen, net als vroeger bij idworx...
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Klopt, duurt nog een week of 4 voor de fiets deze kant op komt, aanpassing kan ongetwijfeld. Ik doe het niet voor de looks, aandrijving moet in de eerste plaats functioneel zijn, maar ik sta open voor argumenten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ketting kan in Timbuktu ook nog gekocht en vervangen worden, een riem.niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Daarom raad ik iedereen die naar Timbuktu gaat aan om een extra riem mee te nemen. Maar goed, de winkel waar ik bijbeun heeft meer dan 10 jaar ervaring met riemen (en het personeel rijd er daadwerkelijk mee in onhergzame uithoeken)en in al die jaren is er 1 gebroken. Frames blijkne vaker te breken dan riemen. ;-) Daarnaast heb je tegenwoordig waar ook ter wereld binnen een week onderdelen vanuit NL. Theoretisch heb je gelijk, maar de praktijk blijkt anders uit te wijzen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 28 maart 2021, 22:56 Ketting kan in Timbuktu ook nog gekocht en vervangen worden, een riem.niet.
Dat is inderdaad een goed argument mocht je naar een of andere uithoek gaan (al zou ik dan zeker een spare meenemen). Belangrijkste reden waarom ik er niet voor heb gekozen zijn de berichten dat scheurtjes in de riem slecht of pas zeer (te) laat zichtbaar worden. Af en toe preventief vervangen is geen probleem, maar niet goed kunnen inschatten van slijtage lijkt me wel irritant.

Edit: @suravida; misschien zijn de verhalen uitzonderingen / erger dan de praktijk en is dit allemaal theoretisch geneuzel in de marge. Met de beperkte wattages mijner zijde zal het sowieso niet zo'n vaart lopen, mijn kettingen gaan ook altijd eindeloos lang mee. De vraag blijft wel een beetje wat het werkelijk toevoegt t.o.v. een goed onderhouden ketting, los van dat het beter smoelt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Knakker29 schreef: zo 28 maart 2021, 17:44 Het is een Idworx Opinion Ti BLT geworden. Het is in feite een MTB maar dan gericht op bikepacking :) Gelukkig redelijk normale levertijd, nog een paar weken wachten. Ik heb wel de 29" versie genomen, 27.5+ is wat overdreven tenzij je de echte wildernis in gaat.

Daar moet de frametas dus ook in komen ;)
Zo, dat is geen kattepis. Meteen high-end instappen ;-)
Dan ben je wel aan jezelf verplicht om een paar mooie trips in te plannen. Maar wie wil dat nou niet... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Altijd mooi zo'n El Mariachi :-q

Dit zijn typisch van die fietsen die je nooit meer kwijt wilt. Ik heb nu ook al een jaar of 8 een Pipedream Skookum (enigszins vergelijkbaar met De El Mar) welke wel 90% van de tijd SS opgebouwd is. Die gaat ook nooit meer weg.
Knakker29 schreef: zo 28 maart 2021, 11:22 Misschien dat ik dit jaar nog een setje lichtere wielen laat spaken in dezelfde breedte, maar misschien ook niet. In ieder geval op naar de volgende 5. :)
Ik was ook op zoek naar een lichtere set voor m'n Knifeman 29+ en heb mijn oog laten vallen op carbon velgen van Nextie: https://www.nextie.com/fatbike-single-wall-NXT29XS55
Die zijn denk ik iets te breed voor 2.4 banden maar wegen 230g minder per velg en zijn 1cm breder.
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 28 maart 2021, 22:56 Ketting kan in Timbuktu ook nog gekocht en vervangen worden, een riem.niet.
Dat is ook de reden waarom ik in de Skookum ook geen riem heb. Mijn fietsmaat heeft een tijdje een riem op zijn MTB gehad, en die is 2 keer geknapt (tijdens het aanzetten :o ). Blijkbaar kan er een steentje oid tussen komen waardoor hij langzaam maar zeker doorgesneden wordt. Voor woon-werk lijkt het me wel de ideale oplossing.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

@kermit. dat wordt inderdaad elke week trappen om niet in een depressie te belanden :lol:

@Jan; Herkenbaar. Soms kom je een fiets tegen die blijft. Ik heb er de afgelopen 10 jaar een aantal gekocht en weer van de hand gedaan zonder een traan te laten maar de el mar doe ik nooit meer weg. Ik merk sowieso dat ik steeds minder behoefte krijg aan nieuwe fietsen. Naast deze is een custom frame het enige wat echt nog rest op mijn wensenlijst, dan ga ik daarmee mijn pensioen proberen te halen (en dat duurt nog wel ff :wink: ). Ik had je post over de velgen inderdaad gezien, thx!
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Om het wachten te verzachten alvast wat kekke spulletjes in huis gehaald om de de BLT af te maken. Ik ben erg benieuwd of het leren zadel gaat bevallen. Helaas zijn deze nauwelijks uit te proberen, hoewel de maten grotendeels overeenkomen blijft het een gok, ik berijd ik me i.i.g. vast voor op behoorlijk wat inrijkilometers met een pijnlijk achterwerk. :winkie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik ben wel benieuwd naar je Gilles ervaring. Zelf rij ik al sinds jaar en dag Brooks B17 maar vind het een echt nadeel dat ze niet tegen water kunnen. De Gilles zijn daar beter in.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Ik ben ook getwijfeld tussen een B17 of deze (als extra op de Cambium waarmee hij van de dealer gaat komen). Wat is jouw ervaring met de B17, alleen afgeven of ook andere zaken? Het eerste zal deze ook wel gaan doen vermoed ik, heb er voor de zekerheid ook maar een regenhoes bij genomen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nou de “zit” ervaring is ongeëvenaard. Het schijnt heel persoonlijk te zijn maar ik hoef een B17 niet eens echt in te rijden. Invetten in het begin maakt wel het verschil, dan word het leer echt een heel stuk sneller soepel. Ik denk dat het “geheim” ook zit in het gladde oppervlak waardoor je geen onnodige wrijving krijgt tussen broek, zadel en bips.

Maar goed, je bedoelde natuurlijk het water verhaal. Ik heb geen last gehad van afgeven oid maar als je het zadel even vergeet in de regen dan komen er direct “blaren” op. Dus het water trekt direct in het leer. En bij een flinke regenbui vol op het zadel verlies je gewoon de persoonlijke vorm van het zadel en kan je hem eigenlijk wel weggooien. Dus ook ik heb er een regenhoes voor. Maar buien kunnen verraderlijk onverwachts komen heb ik gemerkt. Sta je net in de supermarkt :-{ ...snel afrekenen en naar buiten sprinten.

Ik heb de Cambium even geprobeerd maar dit komt nog geen 10% in de buurt van de leren versies qua zit ervaring. Ik kreeg vrijwel direct last van mijn kont, zeker met warmer weer. Ook zeker door de grove structuur van het dek en ik ben zelf een lichte rijder waardoor de rubber amper meevormde met mijn zitbotjes.

Ik gebruik ze echter alleen op mijn tour/vakantie fiets, op de mtb vind ik het niet praktisch door eventueel opspattend water dat onder tegen het zadel komt.

Zelf heb ik ook weinig last van zadelpijn op de mtb omdat je heel veel op de pedalen staat ipv uren zit.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Duidelijk en dank voor de tips, iets soortgelijks had ik inderdaad ook gelezen. Deze fiets gaat vooral voor on/offroad struinen, gravel en vakanties gebruikt worden, voor puur MTB-en gaat de Salsa mee. Regen probeer ik structureel te vermijden maar als het komt kan de hoes er altijd nog om, die zijn sluitend zodat opspattend water er ook niet bij kan. Belangrijkste is dat het lekker zit op langere afstanden in het zadel, als er een keer wat slijt kan het ook weer vervangen worden. Cambium ga ik gewoon eens proberen, er moest toch een zadel op dat door de dealer leverbaar was, ik dacht laat ik het eens proberen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Tuurlijk, er zijn meer mensen die wel met de Cambium vrienden worden dan niet.

Ik ben erg benieuwd naar de complete fiets. Chique ding.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

maverick76 schreef: wo 21 april 2021, 20:47 Ik ben erg benieuwd naar de complete fiets. Chique ding.
Yep, me too :)

Inmiddels heb ik de laatste onderdelen besteld en is de speclist definitief.

Schakel: Pinion P1.18
Belt: Gates CDX 32/30
Balhoofd: Chris King
Stuur: Groovy Luv Handles ti
Stuurpen: Thomson X4
Velgen: Idworx Carbon
Naven: DD Mute/SON
Power: Cinq5 PlugV USB
Remmen: Hope Tech V2
Schijven: Idworx 203mm
Pedalen: Syntace Nine2 ti
Zadelpen: USE duro ti
Zadel: Berthoud Avaris ti
Houders: King Cage ti
Banden: G-One 2.25 tl
Bags: Berthoud Rolltops
Bel: Spurcycle :-)

Oh ja, en een grondanker, voor in de vloer...
Plaats reactie