The Godmother of all MTB's > FINISHED PAG. 18

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dit zijn de onderdelen die ik afgelopen jaren heb verzameld.
Het is een aanvulling op de originele post van 6 jaar terug, in dik gedrukt de aanvulling van nu.

Frame
Het frame dat Gary gebruikte was een Schwinn Excelsior DX uit 1940.
Dit was het sterkste frame wat voor dit soort fiets geschikt was.

Afbeelding

Vork
De vork is ook een Schwinn DX uit 1940, de perfecte match voor het frame.

Afbeelding

Headset
De headset is een BMX type voor extra sterkte.
Het is een NOS Tange 1” die op dit moment ook onderweg is vanuit de USA.

Dit is een NOS Tange 1" Motocross geworden, de BMX versie was niet periode correct

Afbeelding

Bottem bracket
De BB is een Shimano trapas met Oddysey lagers, ik heb deze nog niet op Ebay gevonden en met mij nog even in verdiepen welke type’s het precies zijn.

Dit is een Oddysey BMX trapas met pressfit cups geworden

Afbeelding

Wielen
Velgen:
De velgen zijn van een Schwinn balloon bike, type S2. Het zijn 26” velgen, maar wel met en speciale diameter waar alleen specifieke balloon banden op passen.
Er is gekozen voor dit oude type (jaren 40 en 50) omdat in de jaren erna de balloon tyres niet meer werden gebruikt en op een MTB een beetje volume in de band en sterke velgen wel zo prettig is.
Het nadeel van deze zijn dat het stalen velgen zijn, de eerste alu velgen (zoals Araya 7X) kwamen twee jaar later pas uit.
Qua gewicht dus niet ideaal…
Velgen in goede staat zijn vrij lastig te vinden en zeker aan de prijs.
Ik blijf goed zoeken naar een mooie deal, en wielen hoeven pas als laatste op een fiets, dus heb nog wel even de tijd.

Uiteindelijk ben ik toch voor de alu velgen gegaan die in '78 uit kwamen, de Araya 7X.
De reden is dat de Schwinn S2 bijna niet te krijgen is in normale conditie. En als ze in goed conditie zijn, kosten ze belachelijk veel en worden vaak niet verstuurd naar NL.
De Union drum brakes zijn helemaal niet te vinden, Atom werdt ook gebruikt maar kosten zo maar 300,- per stuk in goede conditie en daarvan is het type voor het voorwiel niet te vinden.


Naven:
De naven/remmen die Gary gebruikte waren trommel remmen van een Schwinn tandem, want die hadden de meeste remkracht.
Het merk is Union en zijn erg zeldzaam, ik verwacht dat dit het meest moeilijke onderdeel wordt van deze fiets.
Er zijn een aantal andere merken die deze in licentie maakten, misschien moet ik hiervoor maar de makkelijke weg kiezen.

Dit zijn Suzue naven geworden, die kwamen ook rond '78 uit

Afbeelding

Banden
Ik weet nog niet welk type band werd gebruikt, daar moet ik mij nog in verdiepen.

De clkunkers reden voornamelijk met Uniroyal Nobby's, dat was de enige band met een beetje nop die op de Schwinn S2 velgen passte.
Ik heb 1 NOS Uniroyal weten te vinden in 6 jaar tijd (automatische melding op Ebay), een tweede vinden gaat hem niet worden.
Het worden Kenda's K80, de beste replica die er is te vinden.


Afbeelding

Cassette
De cassette die op de wielset zit is een 6 speed, dat is wat te nieuw, die kwamen rond '80 uit.
Dit is een periode correcte 5 speed die er op komt.

Afbeelding

Crank
De crank is een TA Specialites Cyclotourist 30-40-50.
De eerste Clunkers waren one speed bikes, waarvan je geen last hebt als je downhill gaat.
Maar bij wedstrijden moesten de deelnemers ook stukken omhoog, en was de behoefte aan meer versnellingen geboren.
Gary was de eerste die een tripple crank gebruikte.
Het is een crank uit 1976, dus al bijna 40 jaar oud, maar ziet er qua slijtage uit of ie nog geen 500 km heeft gemaakt.
Ben er erg blij mee.

Afbeelding

Pedalen
De pedalen zijn BMX type KKT, ik heb deze nog niet kunnen vinden.
Wel veel gezien van dat merk, maar de specifieke nog niet.
Deze heb ik inmiddels gevonden

Afbeelding

Remmen
Schwinn cantilever remmen, deze bestaan sinds 1950.
Het zijn twee sets voor aan de voorkant. Die voor de achterkant hebben een andere beugel maar zijn niet te vinden.
Ik kijk wel hoe deze op de achterkant klemmen, en als het niet werkt, laat ik de klemmen anders buigen.
De blokjes zijn kneiterhard, die moeten vervangen worden voor zachter rubber.

Afbeelding

Afbeelding

Shifters
De shifters zijn Suntour Mighty, deze zijn origineel racefiets schakelaars voor op de onderbuis.
Om te kunnen gebruiken op het stuur, zijn er adapters nodig.
Ik moet nog uitzoeken hoe deze gemaakt werden, kan daar niet veel info over vinden.
De staat van deze zijn erg goed, draaien lekker soepel met een mooie ratel.

Ik heb een set inclusief de juiste mounts kunnen over kopen van iemand op Retrobike.
Samen met de enorm moeilijk te vinden origineel headbadge


Afbeelding

Voor derrie & achter derrie
De voor en achter derrie zijn van het type Suntour Cyclone, op dat moment de beste keus voor MTB gebruik.
Het verbaasde mij weer in hoe goede staat deze onderdelen nog te vinden zijn!
Zowel de voor als achter zijn in erg goede staat, nog mooi verchroomd en goed werkend.

Afbeelding

Afbeelding

Stuurpen
De stuurpen is een BMX type, merk Ashtabula, een vrij legendarisch BMX merk.
Natuurlijk gekozen om de sterkte die voor het MTB’en zo belangrijk is.
Omdat het een legendarisch merk is, drijft het de prijs helaas ook op, een stuurpen van een beetje kwaliteit kost zo $200…
Ik heb nu een precies zelfde type gekocht, gemaakt door Ashtabula, maar met Schwinn er op.

Afbeelding

Remhandles
De rem handles zijn van een Honda motor en door Gary voor het eerst gebruikt, omdat de andere handles van die tijd het gebruik niet aan konden.
Door deze handles te gebruiken kon maximaal gebruik worden gemaakt van de remkracht die de Union remmen konden bieden.
Daarnaast kan je met deze handles extra dikke remkabels gebruiken voor extra sterkte.
Ze komen van een Honda 305 motor.
Ik heb links en rechts inmiddels binnen, ze werken goed, maar hebben wel een polijstbeurt nodig. :-)

Afbeelding

Stuur
Het stuur is een Wald Longhorn motor stuur.
Ik heb deze nog niet kunnen vinden, maar zal denk ik niet al te moeilijk worden.
Dit is een Honda CB350 geworden, de Waldhorn schijnen snel door te buigen

Afbeelding

Handvatten
Periode correcte Hunt Wilde, dit zijn remakes vanuit de originele mallen.

Afbeelding

Zadel
Het zadel is een Brooks B72, helaas ook erg duur in goede staat, gaat ook zo richting de $150.
Nog even goed zoeken dus.

Deze heb ik gevonden, eigenlijk in twee delen, één met een goed dek en defecte rail, en één met een goede rail en defect dek.
De goed rail is van '76 dus periode correct.
Ik ga van deze twee één goede maken, dus de rivets uitboren en er nieuwe in slaan.


Afbeelding

Zadelpen
De zadelpen is origineel een stalen exemplaar, deze zit ook in mijn frame.
Ze waren niet heel erg stevig, en bogen geregeld om.
De oplossing was een alu buis van het merk Koskis met een adapter om de Brooks te kunnen bevestigen.
De Koskis zijn niet te vinden, ook niet een alu buis in de juiste diameter, en heb uiteindelijk een no name remake kunnen vinden.

Zadelpenklem
De zadelpenklem is een Campagnolo QR.
Heb ik nog niet naar gezocht.
Deze is gevonden, ook weer in erg goede staat.

Afbeelding

Plaatje van alle onderdelen:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb het frame laten stralen, daarna in de spuit plamuur gezet en nu dus geheel geschuurd.

Het volgende wat er gedaan moest worden was het frame passend maken voor de wielen.
De afstand tussen de dropouts is 115mm en de wielen zijn 130mm.

Afbeelding

Afbeelding

Met houten balk en een beetje gepast geweld krijg je hem naar 130mm gebogen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan ie in de primer.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

:o
WOW
:o

Wel heel mooi om te zien wat je allemaal nog terug kan vinden, en vooral ook de goede staat waarin de meeste onderdelen verkeren.
Succes met bouwen en zo
:-q
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Regel voor dat TA crankstel nog even een cranktrekker, dit is namelijk een afwijkende maat. Als het goed is heb ik er ook nog een kettingwiel voor liggen, dus als je interesse hebt?

Maar: mooi project!

Edit: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw ... r&_sacat=0
henk164
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 547
Lid geworden op: zo 28 september 2008, 16:50

Deze ga ik ook even volgen , wat een tof project :-q
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Jamis Diablo schreef: do 10 oktober 2019, 15:44 Plaatje van alle onderdelen:

Afbeelding
Alleen dit plaatje al; de uren die het gekost heeft om deze onderdelen te verzamelen :-q
En wat een enorme diameter heeft dat brackethuis, valt me nu op :D , met minder kan het niet.
Zeldzaam mooi project.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

baron062 schreef: do 10 oktober 2019, 17:52 Regel voor dat TA crankstel nog even een cranktrekker, dit is namelijk een afwijkende maat. Als het goed is heb ik er ook nog een kettingwiel voor liggen, dus als je interesse hebt?

Maar: mooi project!

Edit: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw ... r&_sacat=0
Thanks voor de tip, zag dat je die 6 jaar geleden ook al gaf :)
Ga er één aanschaffen.
Niet alleen dat draad is anders, ook het draad op voor de pedalen is anders dan degene die ik heb helaas.
Alan zei dat hij gewoon het juiste draad er in tapte zodat het wel past, maar dat vind ik redelijk zonde...
Ik hou het kettingblad in gedachten, zal voorlopig nog niet nodig zijn gezien de staat van die ik heb.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Vet hoor! Heb je al een idee hoe je het frame laat spuiten? Origineel Schwinn rood/creme?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Yep, RAL 3002 en 9001.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Jan Willem schreef: vr 11 oktober 2019, 08:26
Jamis Diablo schreef: do 10 oktober 2019, 15:44 Plaatje van alle onderdelen:

Afbeelding
Alleen dit plaatje al; de uren die het gekost heeft om deze onderdelen te verzamelen :-q
En wat een enorme diameter heeft dat brackethuis, valt me nu op :D , met minder kan het niet.
Zeldzaam mooi project.
Je zou bijna de fiets niet opbouwen maar alle onderdelen in een mooi frame inlijsten en aan de muur hangen....
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Breng me nou niet op ideeën, ik wil dat ding af hebben. :wink:

Hij staat in de primer, geïmproviseerde spuitcabine:

Afbeelding

En ik heb een kleine uitdaging, zie de spuit stencils hieronder.

Afbeelding

De paintjob moet zo worden:

Afbeelding

Ik heb dus twee kleuren, rood en crème.
Ik moet de voorkant van het frame crème spuiten, zodat ik de linker en middelste stencils kan gebruiken als ik rood spuit.
Maar de rechtse stencils met de strepen zijn in negatief.
Dus moet ik de vork eerst rood spuiten en daarna de strepen crème.
Het probleem is dat de 2K lak max 24 uur houdbaar is na mengen (gebeurt in de spuitbus door een knop in te drukken) en de lak 24 uur moet drogen voor ik de stencils kan plakken.
Dus als ik het frame morgen crème spuit kan ik maandag het rood spuiten.
En daarna de vork rood, maar dan is crème al niet goed meer....
Ziet iemand een oplossing?
Snap dat ik een nieuwe bus kan kopen maar die heeft weer 2 dagen levertijd en is zonde voor zo'n klein beetje crème op de vork.
En het wordt volgende week weer kouder, heb het bewust deze dagen gepland ivm de temperatuur die boven de 15 moet zijn.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Hoe nauw luistert de droogtijd en is de verf idd na exact 24 uur niet meer houdbaar. Ik neem aan dat de marge in een van de twee zit.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Zoveel jaar later en onderdelen sparen. Gewoon nog 2 dagen wachten op een busje lak.

2 dagen op hoeveel jaar?

Dit project valt niet in duigen met een dagje vertraging of een bus lak van een tientje. Wel van haast of slordig werk zo dicht bij de finish.

Keep up the good work :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

What he said ^
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Gaat me ook niet om het tientje, gaat vooral om de temperatuur die over een paar dagen niet ideaal is.
Maar ik heb na wat meer zoeken gevonden dat je na 2 uur kan afplakken, dus spuit morgen beide kleuren.
Plaats reactie