Voorlopig de laatste vakantie Ragley pics:
De Ragley Big Wig in "natuurlijke" staat.
Lessons learned:
Reserve latex is handig als je tubeless op vakantie gaat;
Mijn achterband liep steeds onverklaarbaar langsaam leeg ...en na verloop van tijd steeds sneller. Op een ochtend stond ie echt plat, maar met een extra scheut latex erin kreeg ik hem weer op druk met de gewone fietspomp (die heb ik ook altijd bij me) en was het probleem opgelost.
Op asfalt terugtocht van mijn 40km rit bleef het maar steeds schakelen tussen twee versnellingen
Goed kijkend zag ik een soort knikje in de ketting..........en inderdaad......er was een schakel half kapot (pennetje door gat getrokken/sleten?). Dus kwam mijn Deuter frametasje met toolbox goed van pas; want daar heb ik ook altijd een kettingpons en reserve "missing link" in zitten
De eerste keer dat zoiets me overkwam, maar dan is reparatie onderweg toch wel erg fijn (6km van huis)........en ik heb met 2 "missing link"'s de rest van de vakantie verder gereden (nadat ik weer een reserve in mijn frametas had gestopt)
De brede wielset met relatief wat minder noppen bevalt uitstekend! Bij ruim 2 bar rijdt het behoorlijk licht op asfalt en bij 1.2 bar heb je "oneindig" grip en comfort. Ik wisselde vooral druk in de Xking achter, de Mking voor hield ik iets aan de zachte kant voor wat meer comfort (ook op asfalt). ERG fijne allround banden combi ! Misschien niet geschikt voor echt extreem werk.......maar dat ben ik ook niet
De dropper (gebroken halverwege) ...........wtf.............met mijn zadel handig afgesteld kwam ik makkelijk achter mijn zadel ..........en voor echt extreem werk ............zie bovenstaand.
Het blijft voor mij een twijfelgeval; het is ERG handig zo'n dropper........maar gezien alle ellende die je kunt hebben blijft het voor 250-400€ toch wel veel geld.......misschien dat ik er gewoon weer zo'n rond 100€ mechanische dropper op gooi (die heeft het toch vrij lang volgehouden).......of maar gewoon afstap als ik het achter-mijn-zadel-hangend niet meer aandurf (zeker de goedkoopste...en misschien wel de verstandigste oplossing
)
En de Ragley?
Zeker na mijn laatste aanpassingen (iets lager gezet stuur en langere pen) klimt en rijdt ie voor mij heerlijk. Ik kom er behoorlijk ruig terrein mee door, heb altijd (het gevoel van) controle en hij toert daarbij als gewone vakantie(stads) fiets ook nog eens goed. Niet enorm speels, maar wel stijf en sterk. Een stuk wendbaarder en controleerbaarder als bv mijn oude Spearfish waarmee ik hiervoor in het buitenland reed (ik ben absoluut geen fan van achtervering en heb voor mijn gevoel veel meer controle op een HT)
Manitou voorvork: gewoon goed en probleemloos lekker vorkje (met een #%}#*>$ ingewikkelde thru-axle.......maar daar heb ik onderweg geen last van
)
Opvallend is dat ik met wat lager stuur ineens geen last meer heb van mijn rug
Wel heb ik nu meer druk op mijn handen/armen, maar daar heb ik ( mountainbikend op afwisselend terrein) geen last van.....hooguit vermoeiend als ik met een slakkegang wat rondtoer. Waarschijnlijk is het feit dat ik klappen opvangen en kracht zetten nu beter verdeel tussen mijn schouders en bekken de reden dat het ineens zo veel beter gaat.
Meestal moest ik na 1-1/2 tot 2 uur even stevig pauzeren ivm mijn rug, nu kan ik gewoon 3-4 uur door.
NB mijn stuur staat nu ongeveerd ongeveer vlak met het zadel.