"Steel is real" LTHT 29er; Ragley Big Wig 2013 still alive

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Intussen al weer een ruime week terug van mijn weekje mtb-en in Frankrijk.
Gebied: de Haute Languedoc, standplaats een afgelegen huis 10km van Bedarieux
Gezelschap: twee dertigers, twee 55plusser en een fitte pensionado; nationaliteiten Frans-Nederlands, Engels-Frans en Nederlands
Fietsen: 26" Cube, BeOne, Sobre en Dialled Bikes plus mijn 29er Ragley Big Wig.

Zaterdag: Na de eerste 900km regen begint het droog te worden vlak voor Clermont Ferant :-D

Afbeelding

Zondag:
Mooi staal :tong : De Sobre Off

Afbeelding

en een vrij unieke "Dialed Bikes" ....gescoord voor 90GBP op e-bay

Afbeelding

en natuurlijk mijn vertrouwde Ragley nu met KS dropper en lekkere brede Blunt35 wielset.......ruim 14kg....maar wat is het toch een lekkere betrouwbare bak in het buitenland.

Afbeelding

Het programma bestond uit goed uitgezochte locale bewegwijzerde mtb-routes in de omgeving, van categorie rood-zwart ( soort gevorderden-expert niveau). Er was veel voorwerk gedaan en routekaartjes en startplaatsen waren tevoren uitgezocht en er was een behoorlijke kennis van de omgeving bij de Frans-Engelse deelnemers.
We hebben gereden rond het Lac de Salagou op een soort mega-pumptrack door rood zandgesteente (30km en 600hm) maar ook een one-way trip van Bedarieux naar het nrd waar we werden opgehaald door de vrouw van de oudste deelnemer (60km en 1400hm).
Doordat er vrijwel geen rechte weg was te vinden, zaten we soms ruim een uur in de auto (met fietsaanhanger) om de afstand tot een mooi start-dorpje te bereiken......maar de omgeving en route maakten dat steeds ruimschoots goed.
Het is een schitterend mooi mtb-gebied met veel goed bewegwijzerde routes in een vrij open, maar ook behoorlijk verlaten omgeving. Je fietst tussen de 200 en 800 mtr hoogte tussen de wijnvelden, bossen en uitlopers van het Massief Central richting Middellandse zee. 20-25gr, een fris windje en ruime uitzichten maakten het helemaal "af" ......het was wel zaak voldoende eten en drinken mee te nemen, want veel dorpjes zijn uitgestorven. Zelfs het welverdiende "na-de-rit-biertje" was vaak moeilijk te vinden :((

Wat foto's voor een indruk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en het hoogste punt van de week

Afbeelding

Alles bij elkaar was het een superweek mtb-en in een schitterend gebied; ruim 220km gefietst en >5000hm in 5dg ( laatste dag was rustdag)........en als er op een Franse zwarte mtb-route een bordje "danger" staat :~ ..........stap ik in het vervolg toch maar liever af :-{

NB: nog een paar nagekomen actie-foto's, maar er was nog ruim voldoende "uitdaging" waarbij we niet aan fotograferen toekwamen :bier:

veel klimmen op mooie paadjes

Afbeelding

Als het echt warm werd ff de helm af om te koelen tijdens het klimmen

Afbeelding

en nog steeds klimmen dus :((

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op zo 11 oktober 2015, 00:27, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ziet er weer mooi uit, ik ben echt niet jaloers..... Maar zwarte routes in FR zijn van een iets ander kaliber dan in NL inderdaad. Ben er zelf ook wel achtergekomen dat als ze daar gaan waarschuwen lopen zelfs nog lastig kan worden. Maar wel alles heelgehouden?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

suravida schreef:Ziet er weer mooi uit, ik ben echt niet jaloers..... Maar zwarte routes in FR zijn van een iets ander kaliber dan in NL inderdaad. Ben er zelf ook wel achtergekomen dat als ze daar gaan waarschuwen lopen zelfs nog lastig kan worden. Maar wel alles heelgehouden?
Fiets bleef perfect heel, zelfs geen lekke band. Die KS dropper werkt heerlijk probleemloos. Die dikke bashring was trouwens geen luxe, het was nogal noodweer geweest en het lag vol losse stenen.
Met de 90mm negatieve stuurpen had ik nu ook het klimwerk veel beter onder controle en hield het voorwiel goed aan de grond. Vaak kwam ik met 22 granny en 34 achter icm de grote wielen door ruwe stukken waar de rest met 26" moest afhaken en je rolt toch wel lekkerder over grof terrein.
NB: ik had als enige 36-22 dubbel, de rest 22-32-42 triple op 26". Een single-ring voor werd door de FR in discussies als volslagen idioot idee afgedaan.......ik snap dat nu wel :winkie:
Ik heb enorm getwijfeld mijn Krampus mee te nemen, was waarschijnlijk ideaal geweest op deze ondergrond.....maar ik had met 30-40 max waarschijnlijk heel wat extra moeten lopen :~

Zelf had ik op de eerste dag een klassieke OTB aan het einde van de route rond het meer :-{ . Ik bleef steken in een rotsgreppeltje waar ik dacht net door te kunnen rollen.....en dan is het daar toch net wat harder als in onze bossen. Met blauw oog ( tnx helm !) en gekneusde hand kon ik gelukkig de rest van de week (toch iets voorzichtiger) door :wink:

Inderdaad valt het me intussen op dat op rode FR routes het meeste nog wel (net) fietsbaar blijft, maar dat dat op zwart helemaal niet zo vanzelfsprekend is......en het inderdaad zelfs lopend soms moeilijk is er (met fiets) heelhuids door te komen. Zelfs onze 30er "locals" gingen beiden down een keer hard onderuit op de weggespoelde paden, gelukkig zonder blijvend letsel.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Mooi zeg, krijg spontaan behoefte aan een weekje fietsen in de zon :)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nog wat nagekomen foto's onderaan toegevoegd http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0#p2059770" onclick="window.open(this.href);return false;

volgend jaar staat eind Augustus een weekje Dordogne in de planning met het klupje.......kan niet wachten :bier:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wanneer gaat de inschrijving open? ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuk om te lezen! :-q
Ben zelf net een paar uur thuis na 1,5 week Cote d'Azur. Eergisteren nog met 25gr. aan het strand naar de Roc staan kijken en nu een koude wind en 5gr..... brrr. Moest vanochtend zelfs ijs krabben na de overnachting bij Nancy :o

Zal zsm ook wat in mijn Mondraker topic plaatsen en dan binnenkort maar weer eens een keer samen rijden?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Weer terug van een krap weekje Dordogne, bij Perigieux plaatsje Mensignac. Kennissen wonen daar en we konden dus op "local knowledge" rondrijden. Het ligt daar in een rustige streek bezaaid met mtb-routes en in het nabijgelegen Montagrier ligt zelfs een mountainbike centrum http://vttmontagrier.e-monsite.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Het glooiende landschap is vrij ideaal voor ons "plattelanders". Mooi overzichtelijk klim en daalwerk over zeer variabele ondergronden; grind,zand,gras,stenen, brede boerenpaden, singletrack en af en toe stil asfalt. Sowieso "stil" overal, want ook al zaten we in het Franse vakantie seizoen, we zijn geen mtb-er tegen gekomen..........waarschijnlijk blijven die gewoon lekker thuis met rond 35gr in de middag.
Door die hoge temp waren we gedwongen vrij vroeg te vertrekken en na 1200 blies je jezelf op bij elk klimmetje...........
S'middags dus verplicht zwemmen en er zijn daar mogelijkheden genoeg in de locale riviertjes. Wij deden elke dag de "cool down" in de Drone.
Mede door het weer en de variabele samenstelling van de groep hebben we niet de meest uitdagende tochten daar gereden en zaten we veelal rond of op de vaste route #24 direct vanuit het huis. Ook daar technische stukken waar je in Nederland je vingers bij af zou likken......maar rond het trailcentrum kun je blijkbaar ook met full body protection en oneindige veerweg helemaal los.
In het gebied rond Mensignac Montagrier liggen binnen een straal van 20-30km meer dan 25 vaste routes, waaronder een aantal zwarte......dus je kunt je er wel een tijdje vermaken. Ik ga er zeker nog wel een keer naar terug, het is er ook leuk voor een gezinsvakantie en/of veel wegkmrs.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De Ragley mocht weer mee. Na mijn 27plus avontuur heb ik toch maar weer gekozen voor deze stalen allrounder met 120mm veerweg en vrij compacte geometrie. Het rijdt eigenlijk overal heerlijk. Met KS dropper, xtra brede 35mm Blunt wielset en sinds kort met bredere 76cm flatbar en kortere 70mm pen doet ie alles wat ik verwacht (en kan) en voelt zeer controleerbaar. Voor mij een mooi compromis: klimt verrassend goed (zeker nu met wat breder en lager stuur) stuurt redelijk speels (iets kortere pen) en kan met dropper vrij hard down. Met 2.4 banden op 30mm inw velgen rijdt ik meestal voor rond 1.4 en achter 1.8 (rolt nog vrij licht op asfalt) .......maar met 1.3 voor en 1.6 achter kom ik zelden grip te kort.
Frametasje is natuurlijk een no-go voor de stijlpolitie........maar met alle reservezooi erin hou ik mijn rugzak mooi wat lichter.

Edit: mijn oude stuk nog eens doorlezend zie ik dat ik van 70mm pen plus 70cm 40mm rizer, via 90mm pen plus 15mm 71cm lowrizer naar 70mm pen plus 76cm flatbar ben gegaan........heeft zo'n dropbar gravelracert ernaast blijkbaar toch effect op je gewenste zithouding .....en went zo'n breed stuur dus toch vrij snel.

Foto's na de "strijd"...dus real life

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op zo 28 augustus 2016, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Ziet er leuk uit Monkey!
De Ragley lijkt mij ook de perfecte fiets voor dat gebied :-q .
Het frametasje staat hem prima, en is kennelijk vooral handig, goede keuze.
En wat is hier het praktisch nut van?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Elke keer dat ik dit topic voorbij zie komen ben je een week in Frankrijk geweest ;-)

Maar mooi dat-ie nog/weer goed bevalt! Denk dat een 29er 120mm hardtail met niet te racy geo/zit ook gewoon erg allround is en daarmee prima geschikt voor dit soort werk. En "dit soort werk", daarmee bedoel ik dus gewoon mountainbiken :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Deze beauty gaat er als frameset uit.......intussen gaat de gravelracer mee op vakantie en staat deze steeds vaker stof te happen.
Binnenkort met foto's in te koop topic. Frame maat M ett 60cm, Nukeproof headset/zadelklem, Manitou Tower pro 120mm met 15mm steekas, 60mm stuurpen en 72cm flatbar (optie 76cm) en Kindshock dropzone 31.7 remote dropper. Geen wielset, drivetrain, zadel of remset. Gebruikssporen, wel netjes en goed. Vork heeft maar weinig kmrs gemaakt ( voornl vakanties) en dropper is zgan. Voor 600€ mag je hem komen ophalen.....pb tje bij interesse.

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Leuk verslag!

Alleen is het niet beter om een 9 kilo wegende 29r te rijden op zulke trips ipv een 14 kilo wegend stuk staal? Ik zie vooral veel klimmen op non technisch terrein en jullie maken je het jezelf onnodig moeilijk met die lompe fietsen lijkt me. En als je toch loopt op technische stukken dan loopt 9 kilo ook een stuk makkelijker ;-)
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Waarschijnlijk is het nog beter klimmen met een gravelracer.....maar dan was het op deze trips toch regelmatig wandelen geworden op de ruigere stukken :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Einde van een tijdperk! Binnenkort ook de Surly's?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie