Muddy Fox Seeker 1984

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Heckler40 schreef:Mooie vondst,

Ben wel benieuwd hoe dat nu rijd.

Enjoy!!
Ik heb na het ophalen een rondje door de wijk gemaakt, en hij past perfect.
Houding is erg relaxed en gewicht viel erg mee, kreeg hem i.i.g. eenvoudig op het achterwiel.
Erg cool als je op een 30 jaar oude fiets stapt en het voelt als nieuw, geen rammels, piepjes of kraakjes.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Vet oldskool :-q
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Een stukje Muddy Fox geschiedenis: de eerste zijn uit '82 en werden door Araya gemaakt.
Die hadden een Araya logo op de onderbuis.
Later stond er Muddy Fox op, made by Araya, zoals de mijne, voor de export.
Voor modellen voor de Japanse markt, bleef Araya er op staan.
Pas in de jaren 90 werden ze ook in Japan uitgebracht onder MF.
In Japan zijn er heel veel soorten MF gebouwd door Araya, types die nooit naar Europa zijn gekomen,zie oude catalogi:

http://www.araya-rinkai.jp/cats_mf.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Wat mij betreft een van de gaafste old school fietsen op dit forum.
Bijna zonde om er op te gaan fietsen.
Maar ja, ook zonde om het niet te doen.
Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heel fraai stuk oud ijzer :-q
Die heeft 30 jaar in een vitrine gestaan, banden en zadel zijn waarschijnlijk vervangen omdat er droogtescheuren zichtbaar werden :winkie:

Ik heb me weleens afgevraagd in welk jaar precies de eerste MTB's in NL op de markt kwamen.
Als ik me niet vergis, kocht ik mijn eerste Batavus MTB in het voorjaar van 1988.
In dat jaar was er hier bij Rein Veenendaal al opvallend veel keuze. Althans, een rijtje Batavus en een flinke rij Giants...
Wat later werden daar nog Gazelle bikes aan toegevoegd, wellicht omdat de verkoop van zo'n 'exotisch merk' als Giant blijkbaar nog niet goed van de grond kwam. Want de beste fietsen ter wereld worden in NL gemaakt; met die toon werd hier toen over een merk als Giant gepraat, maar dat veranderde best snel.

Een jaar of 1½-2 voor mijn aankoop, herinner ik me dat dat je soms een fietser zag rijden 'met een opvallende houding op een fiets met grote BMX banden'.
Het eerste MTB begin hier in de regio zal volgens mij dus ergens in '86 / 87 geweest zijn.

Maar goed, paar leuke details aan je bike, als je dat vergelijkt met parts van nu: remhendels (laaaaang!), borging shifters.
Hoeveel speed heb je achter? kan dat op de foto's niet goed zien.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik denk inderdaad ook rond '86-/'87.
De eerste MTB achtige die ik zag was op mijn twaalfde van een klasgenootje die naar Amerika was geweest en zijn racefiets had omgebouwd naar een recht stuur en noppenbanden.
Vonden we toen erg raar, maar wel interessant.
Ik kocht op mijn 15de mijn eerste MTB (1990) en toen had ik al een paar jaar kwijlend staan kijken in diverse fietsen zaken. Ook een Batavus, de Buster met 400LX spul. Vond ik toen best luxe, want mijn vriendje had maar 200LX :-)
Deze fiets is 18 speed, 6 achter dus.

Ik heb nog een paar foto's gemaakt voor iemand op Retrobike, dus ook hier maar laten zien.
Ik moet hem nog wel even goed schoon maken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

Prach-tig!

Onvoorstelbaar dat deze het zo goed heeft overleefd al die jaren.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ja daar verbaas ik mij ook over, hij is echt heel weinig gebruikt.
Enige echte slijtage is te zien aan de pedalen.
Ik heb een Avocat Touring zadel gevonden uit de juiste periode.
Banden had ik al, dus zal hem binnenkort eens afmaken.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Wat een prachtige fiets! Muddy Fox... Een iconische naam die ik al heel lang niet meer heb gehoord.
Jouw fiets is inderdaad een tijdcapsule. Voerde me terug naar eind 1986: ik had gelezen over twee avonturiers die in 1984 met een Giant Escaper de Mont Blanc hadden beklommen. Ik had een foto van die Escaper waar ik dagelijks naar keek. Ik wist dat ik ooit zo'n fiets zou hebben. In de zomer van 1987 kochten mijn vader en ik een "mountain bike" (niemand kende die term toen nog) met maar liefst 15 versnellingen. Een blauwe Hawk (had er ook nog nooit van gehoord). Hetzelfde soort frame, stuur en cantilevers aan op jouw MF. Het begin van een tijdperk.

Wat heb jij een geluk dat je zo'n mooi exemplaar hebt gevonden. Geniet ervan!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dank je. En goed verhaal over jouw eerste MTB.
Wat jij omschrijft is de basis voor het retro verzamelen.
Het herbeleven van oude herinneringen, in mijn geval van een jongen die ontelbaar keer de fietsenzaken bezoekt om zich te vergapen aan al die mooie en onbetaalbare fietsen.
De herinneringen aan een aantal Muddy Foxen bij een fietsenzaak in de stad zijn nog zo helder dat ik geen twee hoefde na te denken toen deze voorbij kwam.
Ik heb dat ook bij een knalgele Alpinestars Al-Mega, ik had zelf net een stalen Batavus Buster gekocht en deze alu bike met enorm oversized buizen maakte heel veel jaloezie los.
Mocht ik die ooit tegen komen...
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Wat jij beschrijft, zou over mij kunnen gaan. Ik was net zo'n jongen, stond ook met mijn neus tegen de etalageruit te gapen naar al dat moois. Maar het was onbetaalbaar!
De ene herinnering voedt de andere. Het was 1988 en in de etalage stond een prachtige Giant. Aluminium, een Sierra. Knalrood was ie, met witte accenten. Kostte 995 gulden, wat net zo onbereikbaar was als een miljoen. Maar ik ben bij een boer gaan werken totdat ik op een dag - vele maanden later - het bedrag bij elkaar had. Nooit meer heb ik dezelfde vreugde gevoeld als toen ik díe fiets ophaalde.

Ik begrijp precies waarom je die Muddy Fox hebt gekocht.
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Jamis Diablo schreef:...Het herbeleven van oude herinneringen, in mijn geval van een jongen die ontelbaar keer de fietsenzaken bezoekt om zich te vergapen aan al die mooie en onbetaalbare fietsen...
+1 :-q
In mijn geval stond ik mij, als een tiener te verheerlijken aan een giant escaper uit 1988. Ik geloof dat er gewoon een ingesleten spoor in het asfalt van mij thuis tot aan de etalage van de lbs :D . Als ik ooit nog een betaalbare escaper uit 1988 vind dan wissel ik mij Terrago uit 1990 nog wel in maar vooralsnog ben ik met mijn Terrago ook erg blij (het verheerlijken vond namelijk ook in 1990 nog plaats, het uitgesleten fietspad leidde mij nog altijd vanzelf naar de lbs :tong .
BigSeven
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 oktober 2013, 11:31

http://link.marktplaats.nl/806333671

Iemand zocht een Muddy ;-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Cyclist schreef:Wat jij beschrijft, zou over mij kunnen gaan. Ik was net zo'n jongen, stond ook met mijn neus tegen de etalageruit te gapen naar al dat moois. Maar het was onbetaalbaar!
De ene herinnering voedt de andere. Het was 1988 en in de etalage stond een prachtige Giant. Aluminium, een Sierra. Knalrood was ie, met witte accenten. Kostte 995 gulden, wat net zo onbereikbaar was als een miljoen. Maar ik ben bij een boer gaan werken totdat ik op een dag - vele maanden later - het bedrag bij elkaar had. Nooit meer heb ik dezelfde vreugde gevoeld als toen ik díe fiets ophaalde.
In 1989 kocht een vriend van me zo'n rood/witte Sierra (van staal overigens ;-))
Voorjaar '89 kocht ik ook mijn eerste mtb, een Giant AT730. Hardgroen, met 18 Suntour accushift versnellingen en een U-brake onder de achtervork. De Sierra kon ik me niet veroorloven, de mtb was "om eens te proberen" voor erbij (wij zaten uiteraard op de racefiets) en omdat het een overjarig model was kreeg ik de ATX voor 625 gulden mee.

Maar een beetje jaloers op de Sierra van mijn maat was ik wel... de kleur was veel mooier en ook elk onderdeel was net wat hoogwaardiger dan op mijn groene monstertje. Daarna heb ik nog een andere basis-mtb gehad maar pas in 1998 kocht ik mijn eerste hoogwaardiger mtb, een stalen Marin Pine Mountain. En vanaf toen had het virus me pas echt in de greep :)

De MF van dit topic is echt een buitenkansje, in die staat zul je niet vaak meer mtb's uit die tijd aantreffen. Ze zijn of (duidelijk) minder mooi/origineel, of al opgeknapt door een vorige eigenaar.
Zuunig op zijn ;-)
Laatst gewijzigd door kermit op wo 7 mei 2014, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Goed verhaal ook! Die ATX en die Suntour groep herinner ik me nog.
En je hebt gelijk, het frame was van staal. Chroom Molybdeen was het ;-)
Plaats reactie