Knifeman WTF*** (29+), update met carbon wielen 11,4kg pics P25

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Nadat ik wat had lopen "bomen" met Richard van Erveha bikes, besloten om een 29+ fiets samen met hem en SingleBe te ontwerpen.

Insteek was de "rocknrolla" van SB, waar Richard een tijdje op gefietst heeft, maar dan geschikt voor 29+ (a la Knard) 3.0 banden. de RnR was ontworpen met een zo kort mogelijke achterkant en een vrij 'slacke' balhoofdhoek. Dit moest dus vertaald worden naar nog bredere banden en mijn voorkeuren.
Met de geo's van m'n huidige fietsen in m'n achterhoofd, met Richard eerst wat basisideeën op een rijtje gezet. Daarna is Richard met SB gaan praten over de ideale kettinglijn.
Afbeelding

Ik zal toch met een SS, 1x10/11 setup gaan rijden, dus dat maakt het wat gemakkelijker. Met deze input is SB begonnen met een voorstel voor het onwerp:

Afbeelding

Wat er zowiezo aangepast gaat worden is de lengte van de zadelbuis, die is met 19" te kort. Ook zijn we nu aan het kijken of de knik in de zadelbuis mooi rond kan lopen. Dat is bij m'n Santa Cruz ook zo, en ziet er best natuurlijk uit. Recht is natuurlijk mooier, maar dan krijg en een (voor mij) te lange chainstay. Deze is nu op 435 mm getekend, wat best kort is voor een 29+. Ook de wielbasis (1131mm), met een balhoofdhoek van 69 graden is vrij normaal voor een reguliere 29er. Vorksprong is 51mm.

Frame is ontworpen voor een 100mm suspension corrected vork. Ik wilde eerst een dedicated star ontwerp, maar gezien het feit dat er steeds meer geveerde vorken beschikbaar komen voor (semi) fatbikes, heb ik hier toch maar rekening mee gehouden. Fiets wordt in eerste instantie wel met een starre SB vork gereden.

Edit 21 feb 15: frame zit in elkaar :kiss:
Afbeelding

Edit 8 maart: eerste foto van gespoten frame:
Afbeelding

Edit 7 mei: eindelijk klaar!

Afbeelding

Edit 9 mei: voor de eerste keer het bos in
Afbeelding

Edit 17 mei:
Afbeelding

Ciao
Jan
Laatst gewijzigd door Jan the Man op di 25 mei 2021, 21:25, 28 keer totaal gewijzigd.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Leuk, ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien, ik ga hem volgen :-q .
SB gaat nog eens groot worden op het forum.
En wat is hier het praktisch nut van?
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Mooi Jan!! Heb je al ideeen over de afbouw/kleur?
Mooi proces met Richard/SingleBe! Ik vond het tenminste echt een gaaf iets, zo samen met de frameverkoper en bouwer tot een iets te komen wat aan al je wensen voldoet :-q
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Hoe groot is jouw garage? :lol:
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Rilson schreef:Mooi Jan!! Heb je al ideeen over de afbouw/kleur?
Mooi proces met Richard/SingleBe! Ik vond het tenminste echt een gaaf iets, zo samen met de frameverkoper en bouwer tot een iets te komen wat aan al je wensen voldoet :-q
Klopt, het is een fiets welke zo'n beetje "from scratch" ontworpen wordt. Dus geen bestaand ontwerp met wat aanpassingen. Leuke van SB is dat ze erg open minded zijn, en bv de geo van een Solaris maar ouderwets vinden :winkie: . Je moet er natuurlijk wel voor open staan. Zo hebben ze bedacht dat de naaf 7mm offset gezet zou kunnen worden om een kortere chainsstay mogelijk te maken :roll: . Wat voor impact dat heeft op het bouwen van het achterwiel moet ik nog even nakijken :bier: .

Het BB kan 73mm blijven zonder dat de ketting de band gaat raken. Andere dingetjes:
- excentrische achterpad om SS te kunnen rijden zonder kunstgrepen
- laser edged BB
- 142x12 steekas achter
- waarschijnlijk interne kabels voor achterrem en achterderrie (lekker clean bij SS)

Kleur heb ik nog niet echt over nagedacht. Ik wil wel de lasverkleuringen terug laten komen. Rood en Blauw heb ik nog niet in m'n assortiment.....het 'bomb pop blue' van Salsa vind ik wel de mooiste blauwe kleur welke ik ooit op een MTB heb gezien.

Qua afbouw: wat ik wel wil zijn brede (45-50mm) velgen zoals een Velocity Dually iod. Remmen worden vrijwel zeker Hope. Stuurpen wordt 50mm. Voorvork wordt de SB starre vork met een 15mm steekas. De rest staat nog redelijk open.
bouwpakket schreef:Hoe groot is jouw garage? :lol:
Zou "bouwpakket" de avatar van m'n vrouw zijn :~ :lol: . Er verdwijnen wel weer af en toe wat fietsen. De blijvertjes zijn nu al een tijdje de Niners (Jet9 en RIP9) en de Skookum. Begin dit jaar heb ik de beide On Ones de deur uit gedaan, dus dat geeft wat ruimte :wink: .

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Hier ben ik wel erg benieuwd naar!
funlovin biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 9 september 2009, 22:01
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7
Contacteer:

Whow het bouwen gaat steeds meer naar de next level. Zal deze zeker volgen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ben benieuwd. 29+ is ook een leuke keuze.
mda
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 188
Lid geworden op: di 20 september 2011, 02:00
Mijn mountainbike: Project XII - No. 5 - Long Low and Slack LTHT

super gaaf project...

Komt aardig in de buurt van wat ik ooit ook zou willen. Hoeveel gaat dit afwijken van een Krampus? Zeg maar de enige referentie in het 29+ segment... kortere chainstay, slacker balhoofd?
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 11 november 2012, 22:15
Mijn mountainbike: SingleBe 1x1=;-) Genesis Tarn, noname carbon, en zo
Contacteer:

Krampus en consorten zijn natuurlijk referenties.
Verschillen:
Kortere achterkant is er één van, wat weer een iets kortere wielbasis geeft (alles tov 21" krampus) Ook BB drop van 80 mm zijn er 20 meer dan bij Krampus. Dat geeft een stabielere fiets op. Deze drop kan wel, want banden zijn ook een stukkie hoger......iets minder steile stuurhoek en grotere offset vork (5 mm meer). Om de korte achterkant te bewerkstelligen is een 7 mm offset nodig (anders komt kettinglijn in het gedrang. Dát is ook de reden dat in principe de fietsen langer zijn......het frame 7 mm offset maken zou ook een mogelijkheid zijn ;-)....
Dingen zoals kabels binnendoor, 142x12 achter zijn stijlelementen ;-excentrische dropout (SS mogelijkheid) en ontwikkeld om met een 50 mm stem en breed stuur te rijden. Krampus en consorten (ik rijd nu zelf op een Genesis Longitude) worden in de markt gezet als multi inzetbare fietsen. Dus die wereldreis is een mogelijkheid. Dus heel veel nokjes op voorvork en frame. Dus ik neem aan dat die ook gaan ontbreken op de 'knifeman'.

Richard
mda
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 188
Lid geworden op: di 20 september 2011, 02:00
Mijn mountainbike: Project XII - No. 5 - Long Low and Slack LTHT

StalenRic schreef: Ook BB drop van 80 mm zijn er 20 meer dan bij Krampus. Dat geeft een stabielere fiets op. Deze drop kan wel, want banden zijn ook een stukkie hoger......
Banden een stukkie hoger? Worden het geen 3" banden maar 4"?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Knifeman? Verwijzing naar je achternaam ofzo?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nb de surly ECR heeft ook een 80mm bbdrop ipv 60 voor een meer toergericht karakter, dus dat lijkt goed mogelijk. Je maakt het dan wel minder geschikt om er eens 2.4 banden op de leggen ?
Wat betreft die off-set, je zou ook aan een JIS crankset kunnen denken met 14mm oversize as ? Dat geeft je misschien gelijk de mogelijkheid een granny te monteren.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mooi project, Jan!

Het nadeel van gebogen zitbuizen is dat je er plain gauge buis voor nodig hebt, is wat zwaarder, je moet dieper ruimen voor de zadelpen. Maar dat zijn maar details. Verder zou een slack frame niet de eerste keuze zijn voor mij, met die dikke wielen wil ik vlot kunnen corrigeren!
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 11 november 2012, 22:15
Mijn mountainbike: SingleBe 1x1=;-) Genesis Tarn, noname carbon, en zo
Contacteer:

Verder zou een slack frame niet de eerste keuze zijn voor mij, met die dikke wielen wil ik vlot kunnen corrigeren!
http://blog.jonesbikes.com/jones-plus-2 ... er-before/

Leuk leesvoer...

Richard
Laatst gewijzigd door StalenRic op ma 27 oktober 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie