Mondraker Factor 29er

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En hij is binnen! Net iets meer dan een week na de bestelling, zeer acceptabel vind ik (vanuit GB).
Mooi fietsje hoor, aan de looks kan ik wel wennen denk ik zo :-q
Vanmiddag snel uitgepakt, ladingen tape en bubbelplastic verwijderd en de boel snel even gemonteerd om een beeld te krijgen. Netjes afwerken volgt nog, ik wil toch nog het nodige aanpassen voor ik er mee ga rijden (zie speclist met toevoegingen). De eerste -optische- indruk is positief, alles netjes afgewerkt en het teveel aan blauwe accentjes (overal kleuraccentjes hou ik niet zo van) zal grotendeels verdwenen zijn na mijn veranderingen.

Maar eerst een paar plaatjes. Let niet op de pedalen, die kreeg ik erbij en zitten er alleen even op om erop te kunnen zitten. Naast die (stadsfiets) pedalen werd ook een prima minitooltje en pedaalsleutel meegeleverd om zelf de eindmontage te kunnen doen. Voor de meeste kopers overbodig denk ik, maar een leuk gebaar.

Driveside:
Afbeelding

Non-driveside:
Afbeelding

Bracketarea:
Afbeelding

En de Mondraker-typische stuurpen:
Afbeelding

De specs, met erachter wat ik nog wil/moet wijzigen:
- frame Mondraker Factor 2014, maat S, 120mm veerweg.
- demper Fox Float CTD.
- vork Fox Float CTD 120mm met 15mm steekas en tapered stuurbuis.
- balhoofd FSA semi integrated / tapered.
- stuurpen Mondraker 50mm 31.8.
- stuur Race Face flatbar 720mm 31.8 (het stuur moet voor mij iets hoger, dus dat wordt of een andere stuurpen en/of een riser).
- zadelpen Race Face Ride 30.9mm (wordt Thomson, Syntace P6 carbon of Gravity Dropper, heb ik alledrie liggen).
- zadel Mondraker (wordt Fi'zi;k Vitesse).
- zadelpenklem Mondraker (wordt Hope).
- shifters Deore 10-speed (wordt ws Sram X0 9-speed gripshift).
- voorderailleur SLX direct mount.
- achterderailleur XT shadow (wordt ws Sram X0 of een XT shadow+ met aanpassing voor Sram shifters).
- cassette Sram 10-speed (wordt ws XT 9-speed).
- crank Deore 24/38 (wordt ws XT met 20/32, mits de voorderailleur dat aankan).
- remmen SLX (oorspronkelijk Formula C1, maar zijn door de shop door SLX vervangen omdat er met de Formula's iets mis was).
- schijven Formula 180/160mm (wordt ws achter ook 180mm).
- wielen Mondraker MDK-XP1, geen idee welke fabrikant ze maakt. Het zijn iig industriegelagerde naven, met butted spaken en gebuste velgen. Ik ga de wielen van mijn hardtail in deze fiets zetten: Hope / Flow EX / DT revo en comp.
- banden Maxxis Crossmark 2.1, worden Schwalbe NN en Rara 2.25, tubeless gemonteerd.

Kleine toelichting over de geplande aanpassingen: ik schakel veruit het liefst met gripshifters, maar die zijn stompzinnig duur in de 10-speed versie. Daarom ga ik de drivetrain deels wisselen met een van mijn andere bikes. Omdat er geen (spider) cassettes met meer dan 34 tandjes zijn in 9-speed wil ik voor een 20 tands granny monteren. Ik wil namelijk niet zwaarder moeten trappen dan op mijn 26ers met een 22-34 overbrenging. Meer dan 2x9 is voor mijn gebruik ook niet nodig, op de Cotic bevalt me dat prima.

Met een 6mm blokje onder de kabelklemming schijnt een 10-speed Shimano achterderailleur compatible te zijn met 9-speed Sram shifters. Ik wil proberen of dat inderdaad werkt, en met een Shadow+ hoop ik dan het kettinggeklapper grotendeels te kunnen elimineren.

Er moet dus nog wat gesleuteld worden. De onderdelen die ik niet ga gebruiken wil ik het liefst 100% nieuw houden, dus het zal nog even duren tot de eerste echte rit met de Mondraker. Ben erg benieuwd naar hoe hij rijdt, maar in de tussentijd hou ik me wel bezig met eraan werken en ernaar kijken.
Hij staat voorlopig toch in de huiskamer :)
Laatst gewijzigd door kermit op do 13 april 2017, 10:12, 18 keer totaal gewijzigd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Het is ook wat met die Kermit:

1. Heet je Kermit koop je een fiets met groene accenten en niet blauw natuurlijk;
2. Is al tijden lang je onderschrift iets met 26" en rijtechniek koop je niet één maar 3 29-ers binnen een jaar;
3. Is de Morewood nog altijd een van de mooiste fietsen hiero, ga je vreemd met een 29-fully;
4. Maar wel mooi :-q

p.s. dan heb ik nog niets gezegd over single-pivots, de hoeveelheid fietsen in huize Kermit etc. :lol:
p.s. 2: pure jaloezie dat snap je natuurlijk wel :oops:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je neemt me de woorden uit de mond. :lol:

Maar ik moet geloof ik ook nog even wennen aan deze look, lijkt iets teveel alsof je een muur hard hebt geraakt. Iets wat ik natuurlijk bij menig biker hier eenvoudig accepteer, maar bij Kermit ligt mijn lat altijd wat hoger. ;-)
Kleuraccentjes heb ik dan weer geen problemen mee. En zou je niet gewoon eens een trigger moeten proberen? Zo erg is dat ook weer niet. ;-) En dan gaat er een wereld aan betaalbare mogelijkheden voor je open.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Dat is een mooie bike :-q
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Dat vind ik wel een heel gaaf fietsje!!!! Hebben ze deze ook met een paar blauwe accenten?? :lol:

Is het omdraaien van de stuurpen niet voldoende? Of wordt de positie van je stuur dan weer net te hoog?
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Mooi! Een merk dat ook wat belangstelling van mijn kant heeft!
Dubber
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2392
Lid geworden op: za 2 januari 2010, 23:38
Mijn mountainbike: too much to list :)

Dit gaat Mudmate niet leuk vinden ;)

Mooie bak Kermit!

Opmerkelijke kabelloop voorderailleur, wellicht had een bottompull cleaner geweest. Ook nog een routing voor een dropperpost?

Gripshift Sram is goedkoper dan trigger in 10spd trouwens ;)
Laatst gewijzigd door Dubber op di 13 januari 2015, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Verrassende keuze uiteindelijk Kermit, maar een mooie bike!
In deze maat, S, ziet die bovenbuis er nog wel fatsoenlijk uit. In de grotere maten ziet die knik er zo vaag uit vind ik.
Ben benieuwd naar je rij ervaring!
Gebruikersavatar
Wybo Zijlstra
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 4 oktober 2011, 21:42
Mijn mountainbike: Cyclo totxo 29er XC race 2013, Kona Honzo 2015, Gazelle gold line 1997

Mooie bike kermit! :-q
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Mooie bike hoor! Verloop van de bovenbuis is wel apart, maar zeker niet lelijk. :-q
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

Een mooie bike ik vind het wel een agressieve look en de kleurstelling is persoonlijk, maar
ik vind het erg mooi.

De stuurpen lijkt overigens op mijn Leonardi stuurpen op mijn C'dale flash F29 die heeft een vergelijkbare
look en ook de hoek is ongeveer gelijk.

Veel fiets plezier.
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

For you, green turns into blue!
Nice wheels kikkertje! :-q

Benieuwd hoe het er in t echie uitziet. Hopelijk tot gauw weer.

:bier:
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Leuke fiets Kermit! Geen alledaagse verschijning :-q
Rambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: za 6 juni 2009, 13:46
Mijn mountainbike: Voodoo

Ziet er zeker goed uit, zeker als basis om helemaal naar je zin te krijgen.
Toch best benieuwd hoe je deze nieuwe aanwinst naast je andere bikes ziet qua inzet/gebruik.
Heb namelijk niet echt de indruk dat of de Morewood of de Cotic het veld binnenkort moet ruimen of heb ik iets gemist. :roll:

Mocht het toch te blauw blijven kan je altijd je naam nog veranderen naar Koekiemonster. :tong
Voodoo Dambala 29

"Adopt the pace of nature. Her secret is patience" - Ralph Waldo Emerson
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Model is erg gaaf, constructie met stuurpen lijkt wat overbodig tov normale stuurpen, geen spacers & mooi vlak balhoofd..
Plaats reactie